L3 banner studium new

učiteľstvo techniky (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Alena Hašková, prof., PaedDr., CSc.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Existencia študijného programu Učiteľstvo techniky v kombinácii vyplynula z potreby inovácie predošlého študijného programu Učiteľstvo technickej výchovy v kombinácii vo väzbe na prijatý Štátny vzdelávací program ISCED 2 – Technika (MŠ SR, 2008) a inovovaný Vzdelávací štandard techniky pre nižšie stredné vzdelávanie (5. až 9. roč. ZŠ ).

(MŠ VVaŠ SR, 2015 – dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/7528.pdf ).

V zmysle Opisu študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je bakalársky študijný program Učiteľstvo techniky v kombinácii so štandardnou dĺžkou 3 roky.

 

Študenti v čase ukončenia študijného programu majú vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, poznajú pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež poznajú organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení. Sú schopní sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odborov.

Absolvent pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, pozná teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Absolvent sa orientuje vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci pedagogického asistenta v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Absolvent identifikuje a primerane personalizuje individuálne potreby cieľovej skupiny, vyplývajúce z jej intaktného vývinu v komplexnom ponímaní. Absolvent disponuje spôsobilosťou akademického písania. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu. Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj. Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, inštruktori, komunita a podobne).

(Opis č. 38 ŠO Učiteľstvo a pedagogické vedy. Dostupné z: https://www.aspi.sk/products/lawText/1/92289/1/2/vyhlaska-c-244-2019-zz-o-sustave-studijnych-odborov-slovenskej-republiky/vyhlaska-c-244-2019-zz-o-sustave-studijnych-odborov-slovenskej-republiky)

Absolvent:

·       Pozná a vie aplikovať príslušné pravidlá a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

·       definuje legislatívu súvisiacu s výkonom pedagogického asistenta

·       opíše a demonštruje vedenie povinnej školskej dokumentácie v oblasti praktického vzdelávania a prípravy

·       reprodukuje základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania a prípravy

·       naplánuje technologické postupy a postup pracovných operácií vo svojom odbore

·       má znalosti a rozumie vzťahom medzi človekom a technikou, rozumie úlohe človeka vo výrobnom prostredí, orientuje sa v profesiách remeselníkov a technických profesiách,

·       vie organizovať výučbu a nácvik pracovných zručností pri práci s technickými materiálmi a technológiami ich opracovania,

·       opíše a demonštruje postupy merania a vyhodnocovania výsledkov vo svojom odbore

·       reprodukuje základné poznatky z materiálov a technológií, charakterizuje nové materiály a technológie používané vo svojom odbore

·       opíše možnosti a limity využívania metodiky praktického výcviku, materiálneho, technického a technologického zázemia v technike

·       charakterizuje teoretické základy plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia technického vzdelávania a prípravy pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce

·       definuje vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa v technickom vzdelávaní a praktickom výcviku

·       určí metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky na identifikáciu učebného štýlu žiaka v odbornom výcviku

·       definuje pedagogické a didaktické zásady odborného výcviku,

·       má návyk permanentného vzdelávania sa,

·       vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín.

·       pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,

·       pozná princípy projektovania didaktického prostredia pre predmety vzdelávacej oblasti Človek a svet práce podľa ISCED 2,

·       pozná organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,

.     pozná základnú štruktúru profesie a profesijného zázemia odboru, na výučbu ktorého sa pripravuje.

 

V rámci zručností absolvent:

·       identifikuje učebný štýl a individuálne edukačné potreby žiakov

·       dodržiava zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a základy ochrany životného prostredia

·       pozná a uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v konkrétnej profesijnej činnosti

·       posudzuje kritériá úspešnosti žiaka v riešení úloh a praktických činností

·       metodicky usmerňuje a spolupracuje s učiteľmi vo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce

·       spolupracuje na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu v príslušnom vyučovacom predmete

·       vytvára úlohy a námety na praktické činnosti pre žiakov

·       identifikuje vhodné nástroje a náradie na opracovanie materiálov a správne ich používa

·       vie organizovať výučbu a nácvik pracovných zručností pri práci s technickými materiálmi a technológiami ich opracovania,

·       disponuje poznatkami o technickom kreslení, rozumie princípom technickej grafiky, tvorby technickej dokumentácie

·       aplikuje metódy a formy výučby vzhľadom na edukačné ciele a individuálne edukačné potreby a schopnosti žiakov

·       využíva materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky v praktickom vyučovaní

·       dôkladne zvláda profesijné činnosti a úkony definujúce príslušný profesijný odbor,

·       je schopný projektovať praktické profesijné zručnosti v konkrétnej profesijnej oblasti,

·       pozná, rozumie a ovláda spôsoby strojného opracovania technických materiálov

·       plánuje a vedie tvorivú činnosť žiakov s využívaním získaných poznatkov z technických materiálov

·       vie viesť žiacke skupiny v školskej i mimoškolskej činnosti,.

 

Absolvovaním ŠP Učiteľstvo techniky v kombinácii absolvent v rámci predmetovej (odbornej) špecializácie získa potrebné kompetencie pre výkon práce pedagogického asistenta vyučovacieho predmetu technika (vzdelávacej oblasti Človek a svet práce) v nižšom strednom vzdelávaní. Absolvent je kvalifikovaným odborníkom v oblasti vybraných technických vied. Zvláda teoretické základy techniky v oblasti spracovania technických kovových a nekovových materiálov, informačnými a komunikačnými technológiami a disponuje základnými zručnosťami z uvedených technických odborov. Absolvent študijného programu ovláda ciele o obsah technického vzdelávania v ZŠ, ovláda a vo vzdelávacom procese modeluje a aplikuje metodiku praktického výcviku a didaktiku odborného vzdelávania. Disponuje schopnosťou využívať prostriedky IKT a digitálne zručnosti tak vo výučbe, ako aj pri tvorbe vzdelávacích obsahov a učebných pomôcok (vrátane interaktívnych prostriedkov a grafických softvérov). Je schopný tvorivo navrhovať a aplikovať pracovné námety z tradičných i netradičných materiálov, tvoriť metodické materiály a učebné pomôcky pre výučbu. Má dobré vedomostí z oblasti poznania charakteristík, vlastností a technologických postupov spracovania technických materiálov, interdisciplinárnej komunikácie, princípov technického kreslenia, metodiky praktického výcviku, informačných a komunikačných technológií, tabuľkové programy, CAD systémy, ochranu a hygienu práce, základov robotiky, ovláda základné časti strojov a technických mechanizmov, má vedomosti z oblasti technológií vzdelávania čo vytvára predpoklady pokračovať v celoživotnom vzdelávaní a v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského štúdia.

Absolvent sa profiluje absolvovaním povinne voliteľných predmetov, ktoré rozvíjajú jeho teoretické vedomosti a zručnosti, praktické zručnosti a schopnosti a kompetencie tak, ako uvádzajú informačné listy predmetov dostupné z:  file:///C:/Users/JD/AppData/Local/Temp/IL_PREDMETOV_1636961721258.PDF

Uplatnenie absolventov:

Absolvent je schopný vykonávať povolanie pedagogického asistenta. Absolvent vykonáva činnosti súvisiace s vedením povinnej školskej dokumentácie, oboznamuje žiakov s témou učebného dňa, vysvetľuje učivo po teoretickej a praktickej stránke, organizuje prípravu materiálu, náradia a pomôcok potrebných k realizácii praktických ukážok, upozorňuje žiakov na chyby, ktoré môžu nastať pri nedodržaní správneho technologického postupu. Uskutočňuje praktické ukážky jednotlivých častí pracovného postupu. Preveruje vedomostí a zručností žiakov formou konkrétnych otázok a predvedení. Dohliada na dodržiavanie správneho technologického postupu pri vykonávaní pracovnej činnosti žiakov, bezpečnosti a protipožiarnych opatrení. Vypracúva návrhy na udelenie výchovných opatrení žiakom porušujúcich školský poriadok v jednotlivých klasifikačných obdobiach.

Pedagogický asistent sa podieľa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu. Podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha dieťaťu, žiakovi alebo skupine detí alebo žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.

Kompetencie v rámci jednotlivých povolaní sú podrobnejšie špecifikované v dokumentoch a právnych predpisoch:

Národná sústava povolaní,

Zákon č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, 

Vyhláška č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov

Vyhláška č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji

Pokyn ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení.

Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy, študijný program učiteľstvo techniky v kombinácii, resp. učiteľstvo techniky.

Uvedené povolania indikujeme na základe Prílohy k Vyhláške č. 516/2011 Z.z. Štatistická klasifikácia zamestnaní SK ISCO-08, ktorá je dostupná na: https://www.kvalifikacie.sk/sites/nsk/files/employers/sk_isco-08_0.pdf

Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color