L3 banner studium new

učiteľstvo hudobného umenia

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Smolík Pavol, prof. PhDr., ArtD.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia ovláda východiská teórie hudby v oblasti hudobnej histórie (Dejiny hudby, Základy hudobnej kultúry), hudobnej teórie a organológie (Hudobná teória, Metodika hudobnej náuky na ZUŠ) so zameraním na obsah vzdelávania definovaný vzdelávacím štandardom pre Základné umelecké školy. Zároveň má schopnosť komunikovať aj medzidisciplinárne presahy a súvislosti (Psychológia umenia a umeleckej komunikácie, Úvod do hudobnej informatiky). Preukazuje schopnosť pracovať v tvorivom hudobnom kolektíve a vnímať príslušné sociálne aspekty práce v ňom (Spevácky zbor). Absolvent je kvalifikovaným učiteľom hudby na základných umeleckých školách, vychovávateľom a pedagogickým asistentom v súlade s Vyhláškou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a v súlade so zákonom 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Má schopnosť komunikovať hudobno-teoretické vedomosti, základné hudobné zručnosti a orientuje sa v podmienkach a požiadavkách výchovno-vzdelávacieho procesu druhého stupňa základných škôl (ISCED 2A, 2B), základných umeleckých škôl (ISCED 1B, 2B) a konzervatórií (ISCED 5B).

 

V špecializácii Hra na nástroji/Spev preukazuje adekvátne hudobné zručnosti v hre na zvolenom hudobnom nástroji (Hra na klavíri, Hra na organe, Hra na gitare, Hra na flaute, Hra na akordeóne, Hra na klarinete, Hra na husliach) alebo v speve (Spev). Preukazuje vedomosti z oblasti hudobnej literatúry daného nástroja (Klavírna literatúra, Literatúra hudobného nástroja, Vokálna literatúra). Nadobudnuté vedomosti a zručnosti uplatňuje predovšetkým v rámci hudobného odboru na základných umeleckých školách. Absolvent je spôsobilý vykonávať profesijnú činnosť v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z. z. Štatistického úradu Slovenskej republiky, a to v kategórii Učiteľ základnej umeleckej školy. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pedagogickej činnosti, ktoré sú upravené v zákone č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vo vyhláške č. 1/2020 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v znení neskorších predpisov.

 

V špecializácii Hudobnodramatická tvorba preukazuje vedomosti z oblasti metodiky a didaktiky v danej oblasti. Disponuje vedomosťami z oblasti dejín divadla (Dejiny divadla). Ovláda dramatizáciu literárneho textu (Dramatizácia literárneho textu), základy réžie (Základy réžie I – II), choreografiu (Základy choreografie). Vie realizovať tvorbu kostýmov a scénografiu malých javiskových foriem (Výtvarné prostriedky v divadle). Ovláda a v praxi vie použiť javiskovú reč, základy herectva, spevu a javiskového pohybu (Javiskový pohyb, Herectvo a javisková reč). Získané znalosti dokáže prepájať pri tvorbe samostatného hudobnodramatického projektu menšieho rozsahu. Nadobudnuté vedomosti a zručnosti uplatňuje predovšetkým ako učiteľ na ZUŠ, môže sa uplatniť tiež ako pedagóg v centrách voľného času, v rôznych záujmových krúžkoch, ako vedúci umeleckých združení, napríklad ochotníckych divadiel a podobne.      

 

V Špecializácii Zvuková tvorba preukazuje vedomosti z oblasti moderných zvukových technológií (Úvod do zvukovej tvorby, Nové média a hudba) a akustiky (Základy akustiky, Akustika hudobných nástrojov). Má schopnosť komunikovať vedomosti a poznatky v rámci realizácie hudobných činností (Dramaturgia rozhlasovej tvorby, Hudobné činnosti na ZŠ) a preukazuje schopnosť organizácie tvorivého procesu zameraného na prácu so zvukom (Zvuková tvorba, Zvukový projekt). Nadobudnuté vedomosti a zručnosti uplatňuje predovšetkým v rámci hudobného odboru a odboru audiovizuálnej a multimediálnej tvorby na základných umeleckých školách. Zároveň je absolvent spôsobilý vykonávať profesijnú činnosť v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z.z. Štatistického úradu Slovenskej republiky, a to v kategóriách Zvukár a Mikrofonista - asistent zvuku.

 

 

Absolvent študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia:

  • pozná základnú hudobnú terminológiu,
  • pozná históriu hudby a ovláda zákonitosti jej vývoja,,
  • ovláda základy hudobnej teórie a vie ich využívať v praxi,
  • vie využívať hudobnú literatúru v praxi,
  • disponuje medziodborovými vedomosťami,
  • orientuje sa v sústave Medzinárodnej klasifikácie vzdelávania ISCED,
  • rozumie procesu plánovania, organizovania i vyhodnocovania výchovno-vzdelávacieho procesu.

 

Okrem všeobecných hudobných vedomostí a zručností absolvent študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia preukazuje špecifické zručnosti podľa zvolenej špecializácie:

 

A.       Absolvent špecializácie Hra na nástroji/Spev:

  • ovláda hru na danom nástroji/spev (prípadne iný obligátny nástroj využiteľný v pedagogickom procese),
  • orientuje sa v nástrojovej problematike a repertoári,
  • má schopnosť interpretovať skladby s ohľadom na druh, žáner a štýl,
  • má schopnosť aplikovať teoretické poznatky z pedagogiky a metodiky nástrojovej hry/spevu do oblasti hudobnej interpretácie,
  • má rozvinuté zručnosti ďalej sa vzdelávať,
  • dokáže pracovať so žiakom s ohľadom na jeho individuálne danosti a stupeň vývoja,
  • je schopný implementovať teoretické vedomosti do pedagogickej praxe,
  • dokáže organizovať a realizovať tímovú prácu.

 

B.       Absolvent špecializácie Hudobnodramatická tvorba:

  • disponuje základnými poznatkami z oblasti dejín a teórie divadla,
  • má schopnosť aplikovať teoretické poznatky z pedagogiky a metodiky do vzdelávacieho procesu v oblasti príprav na inscenačnú literárno-dramatickú tvorbu (resp. hudobnodramatickú tvorbu ako literárno-dramatickú tvorbu so zastúpením hudobnej zložky),
  • pozná základné trendy súčasného divadla a hudobného divadla,
  • má schopnosť analyzovať literárno-dramatické a hudobnodramatické dielo, 
  • orientuje sa v základoch javiskovej reči, čo je predpokladom vyučovania reči, prednesu a rétoriky na ZUŠ (dychové a artikulačné cvičenia, práca s hovoreným slovom, práca s textom, hlasové cvičenia, texty, dramaturgia prednesu, interpretácia textu, rétorika, dramatizácia rozprávok),   
  • orientuje sa v základoch réžie, 
  • orientuje sa v základoch tanečného umenia s dôrazom na javiskový pohyb aplikovaný pre potreby divadla a hudobného divadla, čo je predpokladom vyučovania pohybu na ZUŠ (koordinačné, akrobatické cvičenia, pocit osi, uvoľnenie, napätie, priestorové tvary, orientácia v priestore),
  • orientuje sa v základoch výtvarného umenia s dôrazom na oblasť divadelnej scénografie a kostýmu,
  • orientuje sa v základoch bábkarskej tvorby, čo je predpokladom vyučovania príslušných predmetov na ZUŠ, 
  • má schopnosť pracovať v tíme, čo je predpokladom vyučovania práce v súbore na ZUŠ (súborová práca, prezentácia divadelného predstavenia),
  • vie posúdiť predpoklady žiakov pre dramatické činnosti,
  • vie posúdiť predpoklady žiakov pre tanečné činnosti,
  • vie definovať hlavné zložky prípravy literárno-dramatického, resp. hudobnodramatického inscenačného tvaru,
  • pozná základy divadelnej dramaturgie,
  • dokáže vytvoriť koncept a libreto menšieho inscenačného tvaru, čo je predpokladom vyučovania dramatiky a slovesnosti na ZUŠ (autorská tvorba, etuda, improvizácia, hra s predmetom),  
  • disponuje predpokladmi vytvoriť krátku divadelnú inscenáciu.

 

C.       Absolvent špecializácie Zvuková tvorba:

  • pozná technické a technologické východiská prostriedkov na spracovanie zvuku,
  • orientuje sa v problematike akustiky,
  • pozná základnú fyzikálnu a akustickú terminológiu,
  • vie definovať základné odporúčania pre budovanie technického zázemia pre spracovanie zvuku a zvukového záznamu,
  • má schopnosť optimálne redukovať požiadavky na technické vybavenie s prihliadnutím na vekovú kategóriu vzdelávaných,
  • disponuje komplexnými teoretickými vedomosťami z hudobnej informatiky,
  • vie využívať moderné digitálne prostriedky a médiá v praxi,
  • dokáže realizovať a organizovať tímovú prácu,
  • vie využívať vedomosti pri vytváraní zvukového záznamu,
  • vie posúdiť kvalitu spracovaného zvuku,
  • pozná techniku post-produkčného spracovania zvukového záznamu,
  • dokáže uplatniť vedomosti z oblasti dramaturgie pri tvorbe zvukového projektu.
Uplatnenie absolventov:

Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia  nachádza uplatnenie na nasledovných pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení:

  • Učiteľ základnej umeleckej školy,
  • Vychovávateľ (okrem vychovávateľa pre deti so špeciálnymi potrebami),
  • Pedagogický asistent,
  • Koordinátor vzdelávacích aktivít.

 

Absolvent špecializácie Zvuková tvorba je pripravený aj na neučiteľskú špecializáciu. Je schopný využívať všetky nadobudnuté schopnosti definované v profile absolventa aj v profesionálnej praxi. Nachádza tak uplatnenie v nasledovných doplnkových pracovných pozíciách v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z.z. Štatistického úradu Slovenskej republiky:

  • Zvukár,
  • Mikrofonista – asistent zvuku.
Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color