L3 banner studium new

učiteľstvo vzdelávacej oblasti človek a svet práce

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: spájajúci 1. a 2. stupeň VŠ štúdia
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 5 rokov
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Jana Duchovičová, prof., PaedDr., PhD.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o javoch pedagogickej reality, výchovno-vzdelávacích procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatkami o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatkami o riešení rôznorodých pedagogických situácií. Absolvent disponuje sociálno-pedagogickým a biologicko-psychologickým poznaním žiakov a procesov ich učenia sa umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny.

Disponuje kompetenciami v oblasti pedagogickej diagnostiky a akceptácie vývinových, sociokultúrnych a individuálnych charakteristík intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín.

Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti napĺňania hlavných cieľov výchovy a vzdelávania prostredníctvom obsahu výchovy a obsahu vzdelávania a metodiky vzdelávacej oblasti Človek a svet práce, ako aj v prierezových a doménových gramotnostiach. Disponuje poznaním odboru, resp. odborov, z ktorých vychádza obsah poznania vzdelávacej oblasti, ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied s dôrazom na profesiu učiteľa a jeho profesijné činnosti.

Absolvent pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu, pozná všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúcich sa k práci učiteľa, orientuje sa v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Absolvent ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania, pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód, aspekty digitalizácie vo výchovno-vzdelávacom procese, orientuje sa v systéme výchovy a vzdelávania Slovenskej republiky, v právnych predpisoch a širších kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie. Absolvent má zručnosti plánovať, realizovať a hodnotiť výchovno-vzdelávací proces a učebné výsledky žiakov.

Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami vo svojej aprobácii a v oblasti doménových a prierezových gramotností, vrátane spôsobilostí v oblasti informačno-komunikačných technológií a ich aplikácie vo vyučovaní.

Absolvent pozná štruktúru profesie, princípy profesijnej etiky, dokáže efektívne komunikovať s rôznorodými aktérmi vzdelávania a kooperovať na budovaní inkluzívnej kultúry školy a pri napĺňaní jej školského vzdelávacieho programu. Absolvent uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj.

Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a výskumnej etiky.

Očakáva sa , že absolvent dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: žiak

Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania.

  • Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k vyučovaciemu procesu, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne vzdelávanie.
  • Absolvent má vedomosti o základných teóriách, druhoch, štýloch a formách učenia sa vo vzťahu k základným psychickým procesom a stavom, nižším a vyšším kognitívnym funkciách, vedomosti o hodnotiacom (kritickom) myslení a tvorivom myslení a o exekutívnych psychických funkciách a metakognitívnych procesoch,
  • Absolvent pozná zákonitosti diagnostiky, metódy pedagogickej diagnostiky, disponuje základnými skúsenosťami s aplikáciou diagnostických metód pedagogickej diagnostiky a nástrojov na identifikáciu špecifík psychického vývinu žiaka a identifikuje faktory ovplyvňujúce špecifiká psychického vývinu žiaka. Absolvent má základnú praktickú skúsenosť s identifikáciou charakteristík žiakov z hľadiska ich individuálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a úrovne sociálneho správania a sociokultúrneho prostredia.
  • Absolvent rozumie anamnestickým správam, pedagogickej, psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnóze stanovenej ďalšími odbornými a pedagogickými zamestnancami a na jej základe vyvodí individuálne charakteristiky dieťaťa.
  • Očakáva sa, že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces

  • Absolvent pozná a chápe koncept výchovno-vzdelávacieho procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, reflektuje, sociálnopedagogické, špeciálnopedagogické, psychologické a psychodidaktické východiská a aktuálne trendy a prístupy pri plánovaní a realizácii výchovno-vzdelávacej činnosti.
  • Absolvent pozná a aplikuje princípy tvorby a projektovania dlhodobej a krátkodobej prípravy na vyučovanie s dôrazom na posilňovanie inkluzivity výchovno-vzdelávacieho prostredia, pozná zásady tvorby individuálneho vzdelávacieho programu žiaka v kontexte vzdelávania. Rozumie systému edukačných javov a dokáže k nim adekvátne aplikovať edukačné postupy vzhľadom ku kvalitatívnym zmenám vo výchove a vzdelávaní.
  • Absolvent pozná organizačné charakteristiky školského systému a aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy a v ich zmysle realizuje výchovno-vzdelávaciu činnosť, orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a národných,medzinárodných strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby.
  • Absolvent ovláda odborovú didaktiku vzdelávacej oblasti človek a svet práce a jej prislúchajúcich vyučovacích predmetov. Poznatky aplikuje pri plánovaní, organizácii a realizácii vyučovacieho procesu, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, primerané didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky tak, aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu v príslušnej vzdelávacej oblasti na úrovni nižšieho sekundárneho vzdelávania s presahom do primárneho vzdelávania a vyššieho sekundárneho vzdelávania.
  • Absolvent má vedomosti o tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
  • Absolvent dokáže organizovať a realizovať vyučovací proces v súlade s výchovno-vzdelávacími cieľmi, s obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieb a záujmov žiakov, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie a krízové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti, vytvára podnetné a neohrozujúce prostredie pre vyučovanie a učenie sa žiakov aplikáciou techník dodržiavania pravidiel a bezpečných pracovných podmienok.
  • Absolvent pozná zásady pedagogickej komunikácie, znaky vyučovacích a komunikačných štýlov učiteľa a ich vzťah k efektivite vyučovania. Vie aplikovať metódy mikrodiagnostikovania a zohľadňovať výsledky vo výbere následnej činnosti. Dokáže používať pedagogickú dokumentáciu a viesť v nej záznamy.
  • Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
  • Absolvent dokáže reflektovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v komplexných didaktických súvislostiach, aplikovať metódy profesijnej sebareflexie a využíva spätnú väzbu od iných aktérov pri posudzovaní efektivity vlastného výchovno-vzdelávacieho procesu.
  • Absolvent ovláda techniky tvorby modernej interaktívnej prezentácie, výber multimediálneho obsahu, grafiky, pozná pokročilé funkcie textového editora, vie adekvátne aplikovať vybrané nástroje a funkcie tabuľkového editora v praxi. Absolvent pozná terminológiu v oblasti CMS (Content management system), dokáže vybrať konkrétne riešenie pre tvorbu webovej stránky/webového portálu, má dostatok zručností a skúseností pre návrh štruktúry webovej stránky a pre manažovanie obsahu a používateľov v redakčnom systéme.
  • Absolvent dokáže realizovať akčný výskum a interpretovať jeho výsledky.
  • Absolvent  pozná a vie aplikovať zásady a pravidlá bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
  • Absolvent má znalosti a rozumie vzťahom medzi človekom a technikou, rozumie úlohe človeka vo výrobnom prostredí, orientuje sa v profesiách remeselníkov a technických profesiách.
  • Absolvent   vie organizovať výučbu a nácvik pracovných zručností pri práci s technickými materiálmi a technológiami ich opracovania,
  • Absolvent reprodukuje poznatky a aplikácie z elektrotechniky a elektroniky v technických zariadeniach a zariadeniach používaných v domácnosti.
  • Absolvent disponuje poznatkami o technickom kreslení, rozumie princípom technickej grafiky, tvorby technickej dokumentácie a vie používať softvéry na tvorbu technickej grafickej dokumentácie.
  • Absolvent  pozná, opisuje a demonštruje postupy merania spotreby energií v domácnosti, elektrických a technických veličín.
  • Absolvent  pozná, rozumie a ovláda spôsoby strojného opracovania technických materiálov.
  • Absolvent plánuje a vedie tvorivú činnosť žiakov s využívaním získaných poznatkov z technických materiálov, elektroniky, elektrotechniky a automatizácie.
  • Absolvent disponuje poznatkami z kariérovej výchovy, ovláda základné princípy voľby profesijnej orientácie a vie orientovať žiakov v postupoch pri voľbe profesií.
  • Absolvent  pozná základné druhy podnikania a princíp fungovania trhu práce, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie na trhu práce, disponuje poznatkami potrebnými pre výučbu komponentu podnikavosť a iniciatívnosť.
  • Absolvent plánuje a demonštruje technologické postupy a postup pracovných operácií pre opracovanie materiálov.
  • Absolvent je schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach z oblasti techniky. Má dobré praktické skúsenosti z terénnych a laboratórnych cvičení, STEM vzdelávania, ktoré môže vhodne využiť vo vyučovacom procese.
  • Absolvent  je schopný naplánovať a realizovať projekt vyučovacej hodiny.

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: profesijný rozvoj

  • Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, systém kariérového rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérového rastu, má vedomosti o profesijných združeniach, využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti a činnosti ďalších pedagogických zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
  • Disponuje primeranou úrovňou mäkkých zručností a digitálnych zručností.
  • Absolvent je schopný spoluprácovať s rodičmi a zákonnými zástupcami žiakov,pozná stratégie budovania triedneho spoločenstva a školskej komunity.
  • Absolvent dokáže komunikovať a spolupracovať s členmi školského podporného tímu a s ďalšími aktérmi vzdelávania pri zabezpečovaní podporných opatrení a preventívnych programov v školskom prostredí.
  • Disponuje vedomosťami o ochrane osobných údajov.
  • Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho priestoru.
  • Disponuje vedomosťami v oblasti školského manažmentu, školského marketingu a tvorby imidžu školy.
  • Absolvent pozná princípy tvorby školského vzdelávacieho programu, politiky a inkluzívnej kultúry školy, pedagogickej koncepcie školy, sociálnej klímy školy, jej merania a činitele utvárania.
  • Disponuje vedomosťami o školskej hygiene a bezpečnosti a ochrane pri práci.
  • Disponuje poznatkami v oblasti projektového manažmentu a je schopný uplatniť ich pri manažovaní projektov a projektových tímov.

Absolvent študijného programu ovláda ciele a obsah vzdelávacej oblasti Človek a svet práce vymedzený vzdelávacím štandardom, ovláda a vo vzdelávacom procese modeluje a aplikuje odborovú didaktiku vzdelávacej oblasti. Disponuje schopnosťou využívať prostriedky IKT a digitálne zručnosti tak vo výučbe, ako aj pri tvorbe vzdelávacích obsahov a učebných pomôcok (vrátane interaktívnych prostriedkov a grafických softvérov). Je schopný tvorivo navrhovať a aplikovať pracovné námety z tradičných i netradičných materiálov, tvoriť metodické materiály a učebné pomôcky pre výučbu. Má dobré vedomosti z oblasti kariérovej výchovy a podnikania. Je schopný pokračovať v štúdiu 3. stupňa vzdelávania.

Uplatnenie absolventov:

Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo vzdelávacej oblasti človek a svet práce, ktorého je učiteľský základ neoddeliteľnou súčasťou, sa uplatní ako:

- učiteľ prvého stupňa základnej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Človek a svet práce alebo na vyučovanie predmetov Človek a svet práce a Pracovné vyučovanie,

- učiteľ druhého stupňa základnej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Človek a svet práce alebo na vyučovanie predmetov Človek a svet práce a Technika,

- vychovávateľ,

- pedagogický asistent.

Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 
prihlaska

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color