L3 banner studium new

učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: anglický jazyk, slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Štefan Beňuš, prof., Mgr., PhD.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis Opis EN
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
Dokumenty v ďalších jazykoch poskytovania: dokumenty
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii):

-        disponuje základným poznaním odboru,

-        disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca,

-        pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach,

-     má základný prehľad o sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín,

-        ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie,

-       disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania a výchovy efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi;

-        ovláda anglický jazyk na vysokej odbornej a praktickej úrovni, 

-        dokáže špecifikovať a usúvzťažniť poznatky z teórie literatúry a z dejín literatúry a z interpretácie literárneho textu.


Teoretické vedomosti

Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (1. stupeň):

-        má systematické poznatky o javoch pedagogickej reality, výchovno-vzdelávacích procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatky o riešení rôznorodých pedagogických situácií,

-        disponuje základným vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia,

-        pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy,

-        ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania,

-        ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v špecializáciách svojho pôsobenia,

-        pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu učiteľskej profesie,

-        disponuje základnými psychologickými, pedagogickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny;

-        má poznatky o stavbe, štruktúre a historickom vývine anglického jazyka,

-        pozná spoločenské postavenie a fungovanie jazykov v medziľudskej komunikácii a v širších spoločenských, kultúrnych a pragmatických súvislostiach,

-        pozná všetky jazykové roviny jazykového systému anglického jazyka, jazykové štýly, kontrastívnu gramatiku, sociopragmatické kontexty a komunikačné súvislosti anglického jazyka,

-        disponuje vzťahovo-argumentačne nadobudnutými vedomosťami o jazyku a jeho zákonitostiach, o spôsobe a podmienkach jeho fungovania vo všetkých jazykových rovinách a vzťahoch k iným jazykom,

-        má poznatky z dejín anglickej a americkej literatúry a poznatky z teórie literatúry a literárnovednej metodológie,

-        ovláda nosné údaje, pojmy, princípy a teoretické a metodologické zásady anglofónneho jazykového a kultúrno-historického areálu,

-        je oboznámený s najdôležitejšími kultúrnymi a spoločenskými reáliami a dejinami jazykového a kultúrneho areálu.


Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (1. stupeň):

-        dokáže identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca,

-        akceptovať individualitu žiaka,

-        má základné praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca,

-        disponuje diagnostickými, intervenčnými a korekčnými zručnosťami a zručnosťami pre uskutočnenie efektívnej prevencie,

-        je schopný zostaviť problémovú anamnézu a získať orientáciu v situácii jednotlivcov z cieľových skupín,

-        dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny,

-        akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte,

-        orientuje sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy,

-        dokáže zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie,

-        má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu vo svojej špecializácii,

-        disponuje základnými metodickými spôsobilosťami vo svojich špecializáciách,

-        vo vzdelávacom procese vie efektívne využívať informačné a komunikačné technológie,

-        je schopný uplatniť primeraný spôsob pedagogického hodnotenia a evalvácie,

-        dokáže modifikovať a zefektívňovať svoje činnosti,

-        dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne);

-        vie správne formulovať a kriticky analyzovať písomný aj hovorený prejav v anglickom jazyku,

-     dokáže profesionálne formulovať a prezentovať vlastné stanoviská a postoje v anglickom jazyku, kriticky ich revidovať a konštruktívne obhajovať,

-        pozná základné postupy, analýzy a interpretácie prozaického, dramatického a básnického textu,

-     je schopný aplikovať svoje jazykovedné a literárnovedné poznatky pri rozmanitých kultúrno-umeleckých a pragmaticko-komunikačných aktivitách,

-        rozvíja vlastnú jazykovú kultúru v anglickom jazyku, vyznačuje sa tvorivým a pružným myslením.


Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (1.stupeň):

-        je kultúrne a jazykovo gramotný,

-        je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov,

-        je pripravený na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj,

-        má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine;

-     ovláda dejinno-kultúrne, odborné, hodnotovo-morálne, spoločenské, právne a ekonomické súvislosti a osobitosti anglického jazyka a jeho jazykového areálu,

-     dokáže udržiavať kontakt s aktuálnym vývojom v študovanej disciplíne (anglický jazyk a literatúra) a účinne pokračovať vo vlastnom profesionálnom rozvoji.

 

Uplatnenie absolventov:

Absolventi bakalárskeho štúdia v študijnom programe učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) nachádzajú uplatnenie:

-     v rezorte školstva ako vychovávatelia a pedagogickí asistenti na základných a stredných školách, v jazykových školách a iných pedagogických inštitúciách,

-   v rezorte kultúry ako samostatní referenti v knižniciach, múzeách a iných kultúrno-spoločenských inštitúciách, ako jazykoví editori vo vydavateľstvách a masmédiách,

-      vo vládnych a mimovládnych organizáciách a inštitúciách tretieho sektora.

Absolvent/absolventka bakalárskeho študijného programu je spôsobilý/á vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania v rámci etickej výchovy, alebo v pozícii vychovávateľa.

Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color