L3 banner studium new

editorstvo a vydavateľská prax

Študijný odbor: filológia
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Zuzana Kováčová, prof., PaedDr., PhD.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa odboru Filológia študijného programu Editorstvo a vydavateľská prax (2. stupeň, Mgr.):

V rámci magisterského štúdia programu Editorstvo a vydavateľská prax v dennej forme štúdia sa v maximálnej možnej miere kladie dôraz nielen na odborný rast, ale aj na osobnostný rozvoj poslucháčov prostredníctvom zdokonaľovania ich prezentačných schopností. S touto kompetenciou bezprostredne súvisí aj adekvátne využívanie všetkých dostupných hardvérových a softvérových technológií, ktorých flexibilné použitie požaduje súčasný pracovný trh. Štúdium súčasne napomáha priebežnému rozvíjaniu komunikačných kompetencií, vďaka čomu sú absolventi pripravení plnohodnotne sa uplatniť a komunikovať nadobudnuté poznatky v praxi. Vzhľadom na aktuálne požiadavky pracovného trhu sa kladie dôraz aj na rozvoj organizačných schopností a analytického myslenia, ktoré absolventi dokážu uplatniť pri samostatnej práci, pri práci v prospech menšej pracovnej skupinky alebo veľkého tímu. U budúcich absolventov podporujeme ich kreativitu a potenciál flexibilne reagovať na problém. Motivujeme ich k ochote celoživotne sa vzdelávať, a tak z vlastnej iniciatívy ďalej napredovať prostredníctvom samoštúdia alebo ďalšieho inštitucionálneho vzdelávania.

V rámci obsahovej náplne sa študenti druhého stupňa denného štúdia v študijnom programe Editorstvo a vydavateľská prax oboznamujú s dianím na knižnom trhu tak, aby mali prehľad o všetkých dôležitých aktéroch, ktorí zásadným spôsobom vstupujú do predprípravy, prípravy, produkcie, distribúcie i predaja knižných publikácií. Podrobne a do hĺbky sa zoznamujú so schémou vydavateľského prostredia – od autora, cez vydavateľstvo a jeho organizačné štruktúry, proces prípravy rukopisov vo vydavateľstve, ekonomické, právne a spoločenské aspekty vydávania knižných titulov, až po knižný marketing. Pozornosť sa venuje aj oblasti knižnej distribúcie a kníhkupeckej sfére.

Z hľadiska historických disciplín sa poslucháči podrobne oboznamujú s problematikou cenzúry a sociálnej regulácie literatúry. Nadväzujúcou historickou oblasťou sú dejiny editorstva a textológie, kde sa zoznamujú s kľúčovými osobnosťami našej kultúry a z hľadiska textologickej a editologickej prípravy analyzujú dôležité edície, ktoré formovali knižný trh, ale aj literárnohistorické smerovanie slovenskej literatúry v 20. storočí. Nevyhnutnou súčasťou výuky na tomto stupni štúdia je aj prehlbovanie znalostí a zručností z oblasti redigovania umeleckých, odborných, prekladových či internetových textov. V rámci odbornej reflexie nových trendov poslucháči aktívne sledujú dianie v literárnej i kultúrnej sfére, najmä kultúrnospoločenské podujatia (literárne a vydavateľské ocenenia, súťaže, súbehy a pod.), ktoré súvisia so sférou edičnej prípravy kníh, ich produkciou, propagáciou či predajom.

Odbor editorstvo a vydavateľská prax sa študuje v spolupráci so študijným programom Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii, ktorý poskytuje nevyhnutné teoretické vedomosti potrebné pre vykonávanie povolania vyžadujúceho profesionálne zvládnutie a zaobchádzanie so slovenským jazykom. Absolventi sa v tomto stupni štúdia podrobne oboznamujú s ďalšími rovinami spisovného jazyka. Zároveň prehlbujú svoje znalosti a vedomosti z oblasti slovenskej literatúry, venujú sa aktuálnym vývinovým trendom, tendenciám a estetickým koncepciám.  Nevyhnutným predpokladom úspešného uplatnenia sa na pracovnom trhu je prepojenie s praxou. V druhom ročníku magisterského štúdia študenti absolvujú odbornú prax vo vybraných vydavateľstvách či redakciách periodických publikácií, vďaka čomu si rozšíria svoje schopnosti a zručnosti. Program editorstvo a vydavateľská prax však celkovo nie je koncipovaný v zmysle postupu od teórie k praxi (či naopak), ale neustále sa zameriava na priebežné prepájanie teoretických poznatkov s ich praktickým využitím, a to takmer v rámci všetkých disciplín osve i navzájom. Predovšetkým počas seminárnych cvičení – a v tom tiež spočíva filozofia študijného programu – je dôraz kladený aj na tvorivý prístup študentov a kultiváciu ich estetického vnímania. Absolvent prvého stupňa editorstva a vydavateľskej praxe je teda pripravený orientovať sa vo svojom odbore, ako aj v literárno-spoločenskom priestore, vďaka čomu bude vo svojom budúcom pracovnom uplatnení schopný plnohodnotne spoluvytvárať kultúrne prostredie spoločnosti 21. storočia.

 

Teoretické vedomosti: Absolventi druhého stupňa štúdia v programe editorstvo a vydavateľská prax v dennej forme:

- majú zvládnutú terminológiu z oblasti editorstva a vydavateľskej praxe;

- ovládajú historické súvislosti, ktoré prispeli ku kreovaniu disciplín ako textológia či editorstvo;

- sú oboznámení s významnými edíciami, ktoré sa na Slovensku etablovali od začiatku 20. storočia po súčasnosť;

- prehlbujú svoje poznatky z oblasti slovenského jazyka a slovenskej literatúry,

- orientujú sa v historických jazykových písomnostiach a dejinách tlačenej knihy.

Praktické schopnosti a zručnosti: Absolventi druhého stupňa štúdia v programe editorstvo a vydavateľská prax v dennej forme:

- aplikovaním vedomostí z dejín slovenskej a svetovej literatúry, z literárnoteoretickej a literárnokritickej oblasti nadobúdajú spôsobilosť    a schopnosť interpretovať a esteticky hodnotiť literárne dielo;

- v rámci manažérskej rétoriky rozvíjajú svoje komunikačné kompetencie;

- prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti redakčne spracovať a pripraviť umelecké texty;

- prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti redakčne spracovať a pripraviť odborné texty;

- prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti redakčne spracovať a pripraviť prekladové texty;

- prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti v redigovaní internetových komunikátov a v ich typografickom spracovaní;

- prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti v tvorbe internetových obsahov.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti: Absolventi druhého stupňa štúdia v programe Editorstvo a vydavateľská prax v dennej forme:

- disponujú poznatkami z oblasti knižného marketingu a vedia využívať nástroje, ktoré ponúka;

- orientujú sa v tej časti autorského práva, ktorá súvisí so sférou vydavateľského prostredia;

- rozvíjajú svoje komunikačné kompetencie;

- rozvíjajú organizačné schopnosti;

- zdokonaľujú svoje prezentačné kompetencie;

- rozvíjajú si analytické myslenie;

- rozvíjajú svoje kompetencie samostatnej i tímovej práce/spolupráce;

- nadobúdajú schopnosť identifikovať mechanizmy dôležité pre kontinuálne vzdelávanie a ďalší kariérny rozvoj.


Uplatnenie absolventov:

Absolventi magisterského štúdia v študijnom programe editorstvo a vydavateľská prax nachádzajú uplatnenie vo všetkých profesiách a povolaniach súvisiacich s knižným trhom – uplatniť sa môžu ako korektori, jazykoví či literárni redaktori a editori vo vydavateľstvách. Uplatnenie nachádzajú aj v redakciách tlačených či elektronických periodík, kde sa vyžadujú  znalosti z oblasti redigovania, umeleckej prípravy a typografického spracovania textov. Uplatnenie nachádzajú aj v segmente knižnej distribúcie. Ďalším možným uplatnením je pôsobenie v rámci kníhkupeckého prostredia. Príbuznou sférou uplatnenia absolventov sú rôzne kultúrne a osvetové inštitúcie, v ktorých sa vyžaduje nielen znalosť z oblasti literárnej vedy, ale aj vydavateľského a kníhkupeckého prostredia. Možnosti ponúkajú aj marketingové agentúry, PR agentúry, kreatívne oddelenia agentúr či grafické štúdiá. Kódy podľa ISCO-08: 2641007 – korektor, 2641008 – vydavateľský redaktor, 7321001 – grafik, 4131002 – pracovník pre spracovanie textov, 3339001 – pracovník kultúrnej/umeleckej agentúry, 3332004 kultúrno-osvetový pracovník, 2431004 – reklamný textár, 2642004 – šéfredaktor, 2621009 – špecialista v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu, 2642003 – vedúci redakcie, 2642001 – novinár/žurnalista.


Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color