L3 banner studium new

učiteľstvo odborných ekonomických predmetov (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Marta Urbaníková, doc., RNDr., CSc.
Fakulta: Fakulta prírodných vied a informatiky

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent II. stupňa štúdia je predovšetkým plnohodnotným pedagógom schopný zabezpečovať výučbu ekonomických predmetov na stredných odborných školách. Absolventi disponujú poznatkami z odborných ekonomických disciplín, ktorých obsah budú vyučovať ako stredoškolskí učitelia na jednotlivých druhoch a typoch stredných škôl. Nadobúdajú vedomosti predovšetkým z oblasti financií, bankovníctva, personálneho manažmentu, soft skills a medzinárodnej ekonomiky. Dokážu chápať nové trendy, identifikovať ich dosah a vďaka koncepčnému mysleniu prispievať k transferu aplikovateľného poznania do ekonomickej a manažérskej praxe. Sú pripravení samostatne projektovať a realizovať výučbu, adaptovať vzdelávacie programy na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy. Zároveň však dokážu pracovať aj ako riadiaci pracovníci v podnikoch a rezortných inštitúciách, v útvaroch vzdelávania, orgánoch školskej správy a samosprávy aj ako vysokoškolsky vzdelaní odborní pracovníci v ktorejkoľvek oblasti spoločenskej a hospodárskej praxe. Dokážu efektívne samostatne riadiť pracovné kolektívy a prijímať adekvátne rozhodnutia. Tvorivo pristupovať k riešeniu vzniknutých problémov a na základe relevantných analýz nachádzať alternatívne riešenia vzniknutých problémov. Vedia identifikovať kľúčové problémy v rámci stredného a vyššieho manažmentu v podnikovej oblasti a v oblasti verejnej správy a pomocou vhodných nástrojov ich dokážu riešiť. Absolvent je schopný efektívne prepájať získané teoretické poznatky s praxou a tie využívať v podnikovej oblasti, ale aj v oblasti verejnej správy. Dokáže koncepčne myslieť a koordinovať činnosti súvisiace s komplexným rozvojom podnikov a regiónov. Preukazuje vysoký stupeň samostatnosti pri riešení konkrétnych problémov a zároveň dokáže pracovať efektívne ako jednotlivec, člen alebo vedúci tímu. Absolvent dokáže riadiť, koordinovať, usmerňovať a zabezpečovať činnosti spojené s komplexným zabezpečením plnenia úloh podniku ako aj jednotlivých orgánov verejnej správy. Dokáže koncepčne rozhodovať o ekonomických otázkach spadajúcich do rozsahu kompetencie zamestnávateľa na celoštátnej úrovni, alebo na úrovni ústredného orgánu štátnej správy, vyššieho územného celku, obce/mesta. Dokáže prezentovať a obhajovať vlastné myšlienky pred odbornou verejnosťou aj v cudzom jazyku a kriticky vyhodnocovať konkrétne situácie v kontexte zodpovednosti za zverené úlohy.

Hlavné výstupy vzdelávania sú v súlade s Európskym kvalifikačným rámcom zodpovedajúcim II. stupňu vysokoškolského vzdelávania. Absolvent získané špecializované vedomosti dokáže využívať ako základ originálneho myslenia a je schopný kriticky posudzovať otázky týkajúce sa vedomostí v pedagogickej aj ekonomickej oblasti. Absolvent získava špecializované zručnosti na riešenie problémov v oblasti pedagogiky aj ekonomiky a zároveň prináša nové vedomosti a postupy riešenia problémov v kontexte integrácie vedomostí z rôznych oblastí. Absolvent má schopnosť riadiť a pretvárať pracovné prostredie, ktoré je zložité, nepredvídateľné a vyžaduje si nové strategické prístupy. Preberá zodpovednosť za prispievanie k odborným vedomostiam a postupom a zároveň za hodnotenie strategickej výkonnosti tímov.

 

Teoretické vedomosti:

Absolvent II. stupňa

·         Dokáže aplikovať získané teoretické vedomosti v kontexte inovatívnych riešení problémov na úrovni podniku aj subjektov verejnej správy

·         Teoretické vedomosti využíva na prehĺbenie vedomostí a nadobudnutie zručností a návykov z oblasti ekonomiky a manažmentu

·         Je schopný kritickej analýzy, hodnotenia a syntézy nových a zložitejších konceptov v oblasti podnikovej ekonomiky

·         Má schopnosť integrovať vedomosti, zvládať zložitosť a formulovať rozhodnutia na úrovni podnikov, ale aj subjektov verejnej správy aj pri neúplných alebo obmedzených informáciách

 

Praktické schopnosti a zručnosti:

Absolvent II. stupňa

·         Je spôsobilý vykonávať profesiu učiteľa ekonomických predmetov na stredných odborných školách

·         Je schopný projektovať, realizovať a reflektovať výučbu v triede, teda zvláda učiteľskú spôsobilosť

·         Ovláda jednotlivé metódy a postupy tvorby strategických dokumentov na podnikovej úrovni, ale aj na úrovni subjektov verejnej správy

·         Je schopný využívať získané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojho odboru

 

Doplňujúce vedomosti a zručnosti:

Absolvent II. stupňa

·         Dokáže efektívne riadiť kolektív pracovníkov a dokáže samostatne a kvalifikovane rozhodovať a následne implementovať svoje rozhodnutia priamo do praxe

·         Vie identifikovať problémy a navrhovať ich efektívne riešenia

·         Pozná a rešpektuje profesionálny, právny, spoločenský a etický kódex súkromnej aj verejnej správy

Uplatnenie absolventov:

Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo odborných ekonomických predmetov v kombinácii sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:

Učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy)

Učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy).

Absolventi môžu v zmysle Nariadenia Vlády SR č.341/2004 Z.z, ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností v zmysle neskorších noviel organizovať a koordinovať práce pri zabezpečovaní vzdelávania ako kvalifikovaný pedagóg, organizovať a zabezpečovať vzdelávacie podujatia vo vzdelávacom zariadení na celoštátnej úrovni ako aj koordinovať systém vzdelávania u zamestnávateľov s rozmanitou kvalifikačnou a profesijnou štruktúrou zamestnancov. Zároveň môžu komplexne zabezpečovať oblasť personálnej politiky (napr. vykonávanie personálneho marketingu, výber, prijímanie a umiestňovanie zamestnancov, hodnotenie zamestnancov). Absolvent tvorí a koordinuje systémy vzdelávania zamerané na rozvoj ľudských zdrojov (napr. pre zamestnancov štátnej správy a samosprávy). Na základe zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov môžu absolventi vykonávať štátnu službu v štátnozamestnaneckom pomere v služobnom úrade v príslušnom odbore štátnej služby alebo bez určenia odboru štátnej služby. Na základe zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov môže absolvent vykonávať prácu ako zamestnanec pracujúci vo verejnom záujme.

V zmysle Nariadenia Vlády SR č.341/2004 Z.z, ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností v zmysle neskorších noviel sa môžu absolventi uplatniť:

 

·      17. ŠKOLSTVO A ŠPORT

Samostatné vypracúvanie analýzy učebných osnov a metód výučby vrátane poradenskej činnosti pri stanovení nových učebných odborov a učebných osnov. Výchovno-vzdelávacia činnosť vykonávaná pedagogickým zamestnancom, ktorým je učiteľ strednej školy zaradený do kariérového stupňa začínajúci pedagogický zamestnanec alebo pedagogický zamestnanec. Analýza metód výučby a príprava podkladov na tvorbu nových metodík učebných postupov pre stredné odborné školy. Výchovno-vzdelávacia činnosť vykonávaná pedagogickým zamestnancom, ktorým je učiteľ strednej školy zaradený do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec. Analytická, metodická a organizačná činnosť v oblasti procesov zameraných na riadenie vnútorného systému kvality. Výchovno-vzdelávacia činnosť vykonávaná pedagogickým zamestnancom, ktorým je učiteľ strednej školy, zaradený do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou. Tvorba koncepcií a metodík vzdelávania pre stredné odborné školy vrátane tvorby vzdelávacích projektov. Výchovno-vzdelávacia činnosť vykonávaná pedagogickým zamestnancom, ktorým je učiteľ strednej školy zaradený do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou.

•   01. SPOLOČNÉ PRACOVNÉ ČINNOSTI

Komplexné zabezpečovanie personálnej politiky (napr. vykonávanie personálneho marketingu, výber, prijímanie a umiestňovanie zamestnancov, hodnotenie zamestnancov). Tvorba stratégie riadenia ľudských zdrojov (personálna oblasť vrátane odmeňovania) u zamestnávateľa s rozmanitou kvalifikačnou a profesijnou štruktúrou zamestnancov. Komplexné zabezpečovanie ekonomiky práce vrátane mzdovej oblasti u zamestnávateľa s rozmanitou profesijnou štruktúrou zamestnancov. Tvorba a koordinovanie systémov vzdelávania zameraných na rozvoj ľudských zdrojov. Lektorská a školiaca činnosť vrátane účasti na overovaní získaných vedomostí na účel vydania osvedčenia. Tvorba koncepcií a projektov vzdelávania (napr. pre zamestnancov štátnej služby alebo pre iných zamestnancov v rámci rezortu). Analytická činnosť a príprava návrhov na rozhodovanie orgánu štátnej správy alebo územnej samosprávy o čerpaní finančných prostriedkov Európskej únie a iných verejných zdrojov alebo finančných prostriedkov iných finančných nástrojov. Riadenie prideleného projektu – stanovenie cieľov, spracovanie harmonogramu prác, koordinácia členov projektového tímu, sledovanie dodržiavania harmonogramu prác a rozpočtu, hodnotenie a prezentácia výsledkov. Koordinačná a metodická činnosť na úseku ekonomiky pri rozhodovaní o efektívnom vynakladaní prostriedkov štátu. Koordinovanie požiadaviek a činností jednotlivých útvarov a odborov, spracovanie koncepčných a strategických materiálov pre jednotlivé oddelenia a zabezpečenie ich plnenia.

 

·         06. HOSPODÁRSTVO

Koncepčná činnosť v oblasti marketingu a propagácie (napr. podnikateľského prostredia) u zamestnávateľa na celoštátnej úrovni. Koordinovanie celoštátnych a medzinárodných systémov v oblasti marketingu a propagácie (napr. podnikateľského prostredia) u zamestnávateľa na celoštátnej úrovni.

 

·         09. KONTROLA

Samostatná vnútorná kontrolná činnosť vrátane realizácie výsledkov kontroly alebo vybavovanie podaní. Koordinovanie, organizovanie, metodické usmerňovanie a vedenie vnútornej kontrolnej činnosti u zamestnávateľa. Koncepčná činnosť, koordinovanie, organizovanie, metodické usmerňovanie a vedenie kontrolnej činnosti u zamestnávateľa v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti vrátane analytického posudzovania jej výsledkov a vypracúvania priorít jej zamerania.

 

·         16. SAMOSPRÁVA (VYŠŠÍ ÚZEMNÝ CELOK A OBEC)

Tvorba koncepcií a koordinovanie činností u zamestnávateľa zriadeného územnou samosprávou. Tvorba koncepčných, metodických a analytických materiálov na úrovni obce. Tvorba koncepcií a koordinovanie činností u zamestnávateľa s viacúrovňovou štruktúrou alebo s viacodvetvovou štruktúrou zriadeného územnou samosprávou. Odborná činnosť na úseku regionálneho rozvoja za vymedzené odvetvia (napr. podnikateľská činnosť) na úrovni obce. Spracúvanie zámerov, programov a projektov rozvoja školstva vo všetkých jeho oblastiach v zriaďovateľskej pôsobnosti vyššieho územného celku alebo obce. Metodické usmerňovanie a kontrola v oblasti hospodárskeho riadenia škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti vyššieho územného celku alebo obce. Tvorba koncepcie rozvoja školstva v zriaďovateľskej pôsobnosti vyššieho územného celku.

 

V zmysle Nariadenia Vlády SR č.341/2004 Z.z, ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností v zmysle neskorších noviel sa môžu absolventi uplatniť:

SK ISCO-08 2330001 - Učiteľ strednej odbornej školy

SK ISCO-08 2351002 - Metodik v oblasti výchovy a vzdelávania

SK ISCO-08 1212003 - Riadiaci pracovník (manažér) pre oblasť odmeňovania a benefitov

SK ISCO-08 1212002 - Riadiaci pracovník (manažér) pre oblasť náboru a výberu pracovníkov

SK ISCO-08 1213006 - Riadiaci pracovník (manažér) parlamentnej a vládnej agendy

SK ISCO-08 1213001 - Riadiaci pracovník (manažér) pre stratégiu

SK ISCO-08 1212004 - Riadiaci pracovník (manažér) pre oblasť vzdelávania a rozvoja pracovníkov

SK ISCO-08 212005 - Riadiaci pracovník (manažér) personálnej administratívy a zamestnaneckých vzťahov

SK ISCO-08 1219006 - Riadiaci pracovník (manažér) prevádzkového úseku

SK ISCO-08 2421003 - Projektový špecialista (projektový manažér)

SK ISCO-08 2411009 - Špecialista v oblasti mzdového účtovníctva

SK ISCO-08 3354001 - Odborný pracovník na úseku živnostenského podnikania

Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta prírodných vied a informatiky

FPV exteriér
Webové sídlo: www.fpvai.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color