teória vyučovania matematiky
Absolvent študijného programu Teória vyučovania matematiky pozná axiomatickú výstavbu matematiky, históriu a epistemológiu vybraných matematických pojmov. Má rozsiahle vedomosti z vybranej oblasti matematiky (Algebra a teória čísel; Matematická analýza; Geometria a topológia; Teória pravdepodobnosti; Diskrétna matematika), ktoré mu slúžia ako základ pri uskutočňovaní výskumu v teórii vyučovania danej matematickej oblasti.
Absolvent pozná základné psychologické východiská učenia a vyučovania matematiky, vrátane teórii učenia a kognitívneho vývinu. Vie pracovať s vedeckou literatúrou, identifikuje zásadné i aktuálne výsledky výskumu v teórii vyučovania matematiky. Pozná zásadné medzinárodné štúdie v teórii vyučovania matematiky (TIMSS, PISA, TEDS-M, a pod.). Absolvent kriticky analyzuje didaktické koncepcie vyučovania matematiky a dopad ich využitia vo vyučovaní matematiky. Má rozsiahly repertoár metód riešenia matematických úloh a vie ho využiť pri hodnotení práce žiakov či analýze žiackych riešení matematických úloh. Absolvent vie používať didaktický softvér, vie ho zmysluplne zaradiť do vyučovania matematiky, rešpektujúc procesy inštrumentálnej genézy a inštrumentálnej orchestrácie.
Absolvent pozná metódy kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu v teórii vyučovania matematiky, ich ontologické a epistemologické charakteristiky, spôsob analýzy a prezentácie záverov výskumu. Vie identifikovať medzery v poznaní vo vybraných oblastiach teórie vyučovania matematiky, sformulovať výskumné otázky či hypotézy a navrhnúť dizajn výskumu na ich zodpovedanie a overenie. Navrhnutý výskum dokáže realizovať samostatne, prípadne koordinovať tím. V súlade so zameraním katedry má obsiahle vedomosti z matematickej štatistiky, ktoré mu umožňujú štatistické metódy tvorivo a korektne využívať pri analýze výsledkov výskumu. Výsledky vlastného realizovaného výskumu je schopný prezentovať vo forme vedeckého článku a prezentovať ho pred odbornou aj laickou komunitou v Slovenskej republike a v zahraničí. Spolupracuje pri organizácii vedeckých podujatí: seminárov, konferencií, škôl pre doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov. Pri formulovaní výskumných zámerov a interpretácii výsledkov výskumu zohľadňuje spoločenské, vedecké a etické aspekty.
Nadobudnuté poznatky je schopný využiť ich pri konštrukcii učebných materiálov a plánov. Zúčastňuje sa aktivít a verejných podujatí na popularizáciu vedy, napríklad akcií organizovaných fakultou a univerzitou (Vedecký jarmok, Vedecký deň detí).
Absolvent doktorandského študijného programu Teória vyučovania matematiky sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, ESCO– Európska klasifikácia zručností/kompetencií, kvalifikácií a povolaní (https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation).
Vysokoškolský pedagóg v odbore matematika
Výskumný pracovník v školstve
Asistent výskumu na univerzite
Prednášajúci asistent na univerzite
Dizajnér vzdelávacích materiálov, tvorca vzdelávacích materiálov, autor školiacich materiálov,
Odborný referent pre vzdelávanie
Koordinátor vzdelávacích programov
Učiteľ pre ďalšie vzdelávanie