L3 banner studium new

lingvodidaktika

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: doktorandské štúdium
Forma štúdia: externá
Štandardná dĺžka štúdia: 4 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Zdenka Gadušová, prof., PaedDr., CSc.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis Opis EN
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán Študijný plán EN
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent odboru Lingvodidaktika na 3. stupni: vedecky skúma a podrobuje kritickej analýze doterajšie poznatky o špecifických problémoch v rôznych oblastiach lingvistiky a didaktiky. Komparuje teoretické prístupy rôznej proveniencie uplatňované pri riešení špecifických problémov v oblasti cudzích jazykov a ich kultúr. Teoretické a metodologické prístupy riešenia vybraných problémov z oblasti lingvistiky a didaktiky posudzuje v kontexte teoretických diskurzov. Dokáže syntetizovať čiastkové poznatky o jazyku a aplikovať systémový prístup pri skúmaní a analyzovaní problémov jazyka a jeho kultúry ako celku a jeho jednotlivých subsystémov. Prináša vlastné originálne riešenia v oblasti organizácie, riadenia a realizácie vyučovacieho procesu.

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent študijného programu Lingvodidaktika) (3. stupeň):

-          pozná normy, princípy a metódy vedeckej práce v oblasti pedagogického  výskumu zameraného na cudzojazyčnú edukáciu,

-          pozná históriu a vývoj príslušného odboru v medzinárodnom komparatívnom rámci, jeho teoretické základy a metodológiu,

-          má rozsiahle odborné vedomosti z viacerých oblastí študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy ako aj zo súvzťažného odboru Filológia, ktoré mu slúžia ako základ pre uskutočňovanie výskumu a vývoja a vytvárania nových poznatkov v oblasti pedagogických vied, lingvistických vied a aplikovaných vied,

-          má prehľad o najnovších vedeckých poznatkoch v príslušnej oblasti študijných odborov v medzinárodnom kontexte.

Teoretické vedomosti

Absolvent študijného programu Lingvodidaktika) (3. stupeň):

-          má odborné a metodologické vedomosti z viacerých oblastí hlavného a súvzťažného študijného odboru, slúžiace ako základ pre inovácie a originalitu vo výskume,

-          preukazuje vysoko špecializované dispozície a poznanie princípov a hlavných zásad hlavného a súvzťažného študijného odboru v ich vzťahovo-výkladovej komplexnosti, argumentačnej presvedčivosti a výpovednej hodnote vrátane interakcií so súvisiacimi odbormi,

-          pozná konkrétne vedecké metódy základného a aplikovaného výskumu, ovláda efektívne organizačné formy a konceptualizáciu vedeckého problému,

-          pozná teoreticko-metodologické stránky a vedecké metódy výskumu so zameraním na kontextovú jazykovedu, inovačné procesy v skúmaných jazykoch alebo v konkrétnej jazykovej skupine, na literárno-kritickú reflexiu literárnych fenoménov príslušného spoločenského a etnokultúrneho areálu,

-          je pripravený individuálne a skupinovo projektovať, profesionálne organizovať, zreteľne určiť zameranie výskumu, produktívne koordinovať výskumný tím a spoločensky kultivovane napĺňať vedecký výskum vo vymedzenej oblasti ako odborno-komunikačne kompetentný a metodicky fundovaný špecialista so značným interdisciplinárnym zázemím.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu Lingvodidaktika) (3. stupeň):

-          dokáže samostatne tvorivo formulovať, plánovať, projektovať, organizovať a vyhodnocovať vedecké úlohy a pedagogický výskum v oblasti výučby cudzích jazykov,

-          dokáže vyberať objekty vedeckého bádania, voliť techniky zisťovania, nadobúdania, verifikovania a spracúvania údajov a zvládnuť diagnostiku a prognózovanie vedeckého výskumu,

-          má rozvinuté predpoklady na riešenie náročných výskumných problémov s vysokým stupňom originality a spoločenského prínosu,

-          je schopný pracovať s národnými a medzinárodnými zdrojovými databázami,

-          je schopný koncipovať výskumný projekt, pracovať ako člen výskumného tímu, ale aj riadiť výskum a výskumný tím,

-          je spôsobilý interdisciplinárne a medziodborovo spolupracovať,

-          je schopný podieľať sa na medzinárodnej spolupráci v odboroch študijného programu,

-          dokáže sa aktívne zapájať do vedeckej komunikácie v oblasti lingvodidaktiky, pravidelne publikuje výsledky svojho skúmania, zúčastňuje sa na rozvoji hlavného a súvzťažného odboru,

-          ovláda postupy vedeckej diskusie, výber a používanie prostriedkov a foriem výskumnej metakomunikácie na publikovanie výsledkov v konkurenčne náročných podmienkach a uplatňuje ich samostatne pred odbornou komunitou a širšou kultúrnou verejnosťou v Slovenskej republike a v zahraničí,

-          vie presvedčivo argumentovať vzťahy medzi teóriou a empíriou, prichádzať s vlastnými závermi, originálnymi návrhmi a progresívnymi riešeniami problematiky v nosných oblastiach hlavného a súvzťažného študijného odboru,

-          je schopný reflektovať etické a spoločensko-kultúrne stránky vedeckej práce, zverejňovania jej výsledkov a ich tvorivej aplikácie v praxi,

-          vyznačuje sa vysokou úrovňou vedeckej a publikačnej etiky a akademického písania,

-          má rozvinuté prezentačné schopnosti,

-          dokáže prinášať a formulovať inovatívne a nové výskumné problémy a témy,

-          dokáže navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné alebo pracovné postupy,

-          pozná a rešpektuje hlavné manažérske podmienky a zásady kritiky a spracúvania domácich a zahraničných vedeckých podnetov, projektov a koncepcií,

-          je spôsobilý viesť vedeckú komunikáciu minimálne v jednom svetovom jazyku.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu Lingvodidaktika) (3. stupeň):

-          sa vyznačuje nezávislým, kritickým a analytickým myslením, ktoré dokáže flexibilne aplikovať v dynamicky premenlivých podmienkach teoretického, empirického i aplikovaného výskumu,

-          uvedomuje si vývinové trendy a aplikačné možnosti filologických a pedagogických výskumov a je schopný reflektovať etické a spoločensko-kultúrne stránky vedeckej práce a jej tvorivého zužitkúvania v praxi,

-          dokáže zohľadniť spoločenské, vedecké a etické aspekty pri formulovaní výskumných zámerov, realizácii výskumu a interpretácii výsledkov výskumu,

-          má predpoklady na dopĺňanie a upresňovanie vedeckého jazyka odboru a na tvorbu nových okruhov poznatkov v rámci odboru,

-          je spôsobilý pozitívne ovplyvňovať verejnú mienku v prospech plnenia cieľov rozvoja hlavného i súvzťažného odboru,

dokáže si plánovať vlastný rozvoj a ďalšie systematické vzdelávanie.

Uplatnenie absolventov:

Absolvent tretieho (doktorandského) stupňa štúdia odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy v ŠP Lingvodidaktika môže vykonávať nasledujúce povolania:

-          samostatný vedecký pracovník v oblasti cudzojazyčnej edukácie,

-          odborný expert v pedagogicky a metodicky činných inštitúciách odborného a mienkotvorného zamerania,

-          výskumný a vývojový pracovník pre príslušný cieľový jazyk,

-          expert v oblasti vzdelávacích koncepcií a štandardov pre jazykové vzdelávanie,

-          vysokoškolský pedagóg,

-          samostatný referent v kultúrno-spoločenských ustanovizniach,

-          redaktor, jazykový editor vo vydavateľstvách a masmédiách,

-          jazykový expert vo vládnych a mimovládnych organizáciách a inštitúciách tretieho sektora.


Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color