žurnalistika
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent študijného programu žurnalistika má všeobecné vedomosti, ovláda základnú literatúru určenú pre študijný odbor, vie si ju vyhľadať a pracovať s ňou tak, aby dokázal syntetizovať poznatky v nej obsiahnuté. Rozsah a hĺbka jeho znalostí a praktických zručností ho oprávňuje pokračovať v štúdiu v študijnom programe Masmediálne a komunikačné štúdiá (3. stupeň), prípadne v príbuzných študijných programoch.
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu žurnalistika (2. stupeň):
- má zvládnutý terminologický aparát odboru masmediálne a komunikačné štúdiá,
- má zvládnutý pojmový a kategoriálny aparát mediálnych a komunikačných štúdií,
- má detailnejšie znalosti z oblasti teórie masmediálnej komunikácie, teórie a praxe politických otázok v médiách, teórie a praxe ekonomických otázok v médiách, nových trendov v printových médiách, nových trendov v televíznych médiách, nových trendov v rozhlasových médiách, vývojových trendov v nových médiách, public relations, filozofie médií, etiky médií a umeleckej kritiky.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu žurnalistika (2. stupeň) získa schopnosť:
- odborne prezentovať výsledky vlastnej vedeckej činnosti pred odborným publikom,
- uplatňovať nadobudnuté vedomosti v jednotlivých oblastiach praxe s akcentom na schopnosť koncipovať popularizačné a odborné články,
- kriticky analyzovať mediálne výstupy,
- tvorivo pristupovať k spracovaniu aktuálnych politických, spoločenských, umeleckých a historických udalostí prostredníctvom mediálnych výstupov, či už v online, printovej, auditívnej alebo aj audiovizuálnej forme pre printové, webové, televízne a rozhlasové médiá, nielen na úrovni tvorby spravodajstva, ale aj publicistiky, či už vo forme odborných komentárov, analýz, ale aj recenzií a interpretácií,
- plánovať a koncipovať svoj prejav a oficiálne vyhlásenia pre médiá a verejnosť,
- plánovať a riadiť prácu v redakciách na pozíciách editora, vedúceho vydania, na oddeleniach pre styk s verejnosťou resp. public relations, zodpovedať za marketingovú komunikáciu organizácií.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu žurnalistika (2.stupeň) dokáže:
- pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec a ako člen pracovného tímu,
- identifikovať mechanizmy pre vlastný kontinuálny odborný a profesijný vývoj,
- posúdiť možné dôsledky a dopady navrhovaných riešení konkrétnych praktických problémov zo širšieho, predovšetkým morálneho a v širšom zmysle humánneho hľadiska.
Úroveň a rozsah vedomostí a ich porozumenia zodpovedá požiadavkám kvalifikačného rámca a očakávaniam praxe. Absolvent magisterského stupňa študijného programu žurnalistika sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní ako žurnalista, novinár, redaktor, reportér, kameraman, moderátor, spravodajca, copywriter, hovorca, PR manažér.