aplikovaná informatika
Opis študijného programu: Opis
Študijný odbor 18. informatika sa zaoberá získavaním, vyhľadávaním, prenosom, zhromažďovaním, organizáciou, ukladaním, interpretáciou, prezentovaním, rozširovaním a využívaním informácií a znalostí v rôznych podobách (najmä text, obraz, zvuk). Od absolventa sa tak očakávajú poznatky týkajúce sa získavania, ukladania, spracovania dát, informácií a znalostí. K nosným témam študijného odboru patria aj matematické základy informatiky, teoretické základy informatiky, programovanie, programové a počítačové systémy, tvorba modelov a systémov informatických vied a informačných a komunikačných technológií pre rôzne aplikačné domény.
Cieľom bakalárskeho stupňa študijného programu je poskytnúť absolventom kombináciu teoretických poznatkov a praktických zručností študijného odboru na úrovni syntézy s dôrazom na nosné témy študijného odboru a so zameraním na konkrétne aplikačné domény. Konkrétne vedomosti, zručnosti, kompetentnosti sú definované nasledovne:
- Absolvent preukazuje vedomosti a ich chápanie v odbore štúdia, ktoré nadväzuje na stredoškolské vzdelanie a je na úrovni pokročilých učebníc doplnených o vybrané aspekty najnovších poznatkov z odboru štúdia. Súčasne disponuje prierezovými vedomosťami študijného odboru so zameraním na aplikačné využitie na úrovni zodpovedajúcej súčasnému stavu poznania.
- Absolvent dokáže aktívne získavať informácie a využívať praktické postupy a nástroje pri navrhovaní, implementovaní, inštalovaní, prevádzkovaní, údržbe a hodnotení riešení založených na informačných a komunikačných technológiách.
- Absolvent vie klasifikovať poznatky, vyvodzovať závery a súvislosti medzi nimi a súvisiacimi odbormi a je schopný samostatne aplikovať teóriu na riešenie praktických úloh v oblastiach svojej špecializácie, pričom kriticky posudzuje ich vhodnosť a primeranosť.
- Absolvent vie použiť svoje vedomosti a ich porozumenie spôsobom naznačujúcim profesionálny prístup k práci a má kompetentnosti preukázané kladením a obhajovaním argumentov a riešením i vyriešením problémov v odbore informatika.
- Absolvent disponuje schopnosťou prezentovať technické problémy, princípy informatiky, problémy a ich riešenia rôznym typom poslucháčov.
- Absolvent je schopný efektívne pracovať v tíme, riešiť pridelené odborné úlohy, ako aj koordinovať čiastkové činnosti a niesť zodpovednosť za výsledky tímu.
- Absolvent rozumie morálnym, spoločenským a ekonomickým aspektom a súvislostiam odboru a je schopný eticky a spoločensky zodpovedne rozhodovať.
- Absolvent má rozvinuté vzdelávacie zručnosti potrebné pre ďalšie štúdium i celoživotné vzdelávanie, uvedomuje si jeho potrebu, vie samostatne získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti.
Študijný program Aplikovaná informatika poskytuje znalosti, rozvíja zručnosti a buduje kompetentnosti tak, aby absolventi získali základné poznatky a skúsenosti, ktoré pokryjú potreby skupín povolaní definovaných v súlade s Európskou klasifikáciou zručností/kompetentností, kvalifikácií a povolaní (https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation) v nasledovnej štruktúre v súlade s indikovanými povolaniami:
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní „2511 - Systémoví analytici“ je pripraviť absolventov tak, aby dokázali vykonávať prieskum, analyzovať a hodnotiť požiadavky zákazníkov, postupy alebo problémy klientskych informačných technológií a vyvíjať a implementovať návrhy, odporúčania a plány na zlepšenie súčasných alebo budúcich systémov. Cieľom študijného programu je poskytnúť im znalosti najmä z nasledovných oblastí: získavanie a kategorizácia informácií, dátové modely a dopytovacie jazyky, interakcia človek-počítač, programovanie a testovanie, integrácia počítačových systémov, techniky vizuálnej prezentácie, štatistika a analytické spracovanie údajov ako aj základné koncepty bezpečnosti dát. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na oblasti práce s údajmi a softvérovými špecifikáciami, definíciu databáz a operácie s uloženými údajmi, tvorbu a testovanie softvérových prototypov vrátane využívania rôznych softvérových knižníc, analýzu a definíciu požiadaviek na softvérové systémy, prezentovanie a komunikáciu so zákazníkom ako aj meranie jeho spokojnosti prostredníctvom behaviorálnych i analytických nástrojov a používanie základných nástrojov umelej inteligencie.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní „2512 - Vývojári softvéru“ je pripraviť absolventov tak, aby dokázali spracovať požiadavky používateľov, vypracúvať a dokumentovať špecifikácie softvéru a následne na základe špecifikácií implementovať alebo programovať všetky druhy softvérových systémov vrátane efektívnych používateľských rozhraní s použitím programovacích jazykov, nástrojov a platforiem. Cieľom študijného programu je poskytnúť im znalosti najmä z oblastí: programovanie rôznych typov aplikácií, testovanie, kódovanie a spracovanie informácií, dizajnovanie používateľského rozhrania (aj prostredníctvom jazykov určených na štýlovanie), dátové modely a dopytovacie jazyky, modely softvérovej architektúry, riadenie projektov IKT. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na oblasti identifikácie požiadaviek zákazníkov a ich transformácie do softvérových špecifikácií, návrhy používateľského rozhrania, návrhy dátových modelov, programovanie softvérových prototypov všetkých typov, dodržiavanie zásad počítačovej bezpečnosti a schopností tímovej spolupráce na vývoji informačných systémov, ako aj príprave a kontrole používateľskej i technickej dokumentácie.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní „2513 - Vývojári webových aplikácií a multimediálnych aplikácií“ je rozvinúť obsah študijného programu zameraného na prípravu špecialistov v oblasti „2512 - Vývojári softvéru“ tak, aby profesionáli v tejto oblasti dokázali navyše navrhovať animácie, hry a interaktívnu grafiku na webe i v prostredí mobilných aplikácií, vykonávať rôzne druhy analýz používateľov aplikácií a komunikovať so sieťovými špecialistami v súvislosti s webovými problémami, akými sú bezpečnosť aplikácií a webových serverov. Cieľom študijného programu je poskytnúť im znalosti najmä z oblastí: programovanie, webové programovanie a testovanie, navrhovanie používateľského rozhrania (aj prostredníctvom jazykov určených na štýlovanie), kódovanie informácií, dátové modely a dopytovacie jazyky, webová analytika, stratégie pre obsahový marketing, a (právne) predpisy o bezpečnosti IKT. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na oblasti identifikácii požiadaviek zákazníkov a ich transformácii do softvérových a dizajnových špecifikácií, pri návrhu vzhľadu a používateľského rozhrania, návrhu webových stránok, návrhu dátových modelov, aplikácii bezpečnostných požiadaviek a schopností tímovej spolupráce na vývoji rozsiahlejších systémov, ako aj príprave, realizácii a vyhodnocovaní webovej analytiky.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní „2514 - Aplikační programátori“ je rozvinúť obsah študijného programu zameraného na prípravu špecialistov v oblasti „2512 - Vývojári softvéru“ tak, aby profesionáli v tejto oblasti boli špecializovaní na aplikácie v oblasti zariadení IKT a zariadení internetu vecí s dôrazom na efektívnosť a bezpečnosť takýchto aplikácií s prepojením na mobilné aplikácie. Cieľom študijného programu je poskytnúť im znalosti najmä z oblastí: programovanie a testovanie, internet vecí, mobilné operačné systémy, nástroje na riadenie konfigurácie softvéru, priemyselný softvér a ladiace nástroje IKT. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na oblasti ako postupy identifikácie požiadaviek zákazníkov a ich transformácii do špecifikácií softvéru a IKT, návrh rozhraní a používaní komunikačných protokolov pre rôzne komunikačné kanály, modelovanie správania sa používateľa i modelovanie IKT systémov, identifikácia a odstraňovanie chýb špecifických pre komunikáciu v prostredí internetu vecí a mobilných technológií.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní „2519 - Vývojári a analytici softvéru a aplikácií inde neuvedení“ je rozvinúť obsah študijného programu zameraného na prípravu špecialistov v oblasti „2512 - Vývojári softvéru“ tak, aby profesionáli v tejto oblasti boli špecializovaní na bakalárskom stupni štúdia na zabezpečenie kvality, špeciálne testovanie softvéru. Oproti spôsobilostiam definovaným v skupine 2512 sa špecializácia študijného programu zameriava na poskytnutie znalostí a budovanie kompetentností v oblastiach rôznych typov, procesov a úrovní testovania, teórii systémov, anomálií softvéru, použiteľnosti softvéru, interakcie človek-počítač. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na vykonávanie softvérových testov pre všetky typy technológií (skriptovacie jazyky, desktopové, mobilné, frontendové a backendové technológie), testovanie vzorov správania sa, testovanie prístupnosti systémov pre používateľov s osobitnými potrebami, realizácia prieskumov a komunikácie s používateľmi systémov.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní „2521 - Dizajnéri a správcovia databáz“ je pripraviť absolventov tak, aby dokázali navrhovať, vyvíjať, kontrolovať, udržiavať a podporovať optimálny výkon a bezpečnosť databázových systémov. Cieľom študijného programu je poskytnúť im znalosti najmä z oblastí kódovania informácií, nasadzovania a správy databázových a operačných systémov, používania SQL jazyka, modelovania podnikových procesov a tvorby dátových modelov, aplikácie zásad bezpečnosti a právnych predpisov týkajúcich sa bezpečnosti údajov. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na oblasti tvorby dátových modelov, štatistické vyhodnocovanie získaných údajov, obsluhu riadenia relačných a nerelačných databázových systémov, optimalizáciu výkonnosti databázy a aplikáciu bezpečnostných pravidiel a politík organizácie ako aj automatizáciu vybraných činností prostredníctvom skriptovacích jazykov.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní „2522 - Správcovia systémov“ je pripraviť absolventov tak, aby dokázali vyvíjať, kontrolovať, udržiavať a podporovať optimálny výkon a bezpečnosť systémov informačných technológií. Cieľom študijného programu je poskytnúť im znalosti najmä z oblastí používania softvérových a hardvérových komponentov v rôznych typoch (operačných) systémov, počítačových sietí a ich parametrizácie, obnovy systémov po havárii, stratégie informačnej bezpečnosti a testovania výkonnosti systémov. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na oblasti integrácie systémových komponentov softvérového i hardvérového typu, optimalizáciu výkonnosti systémov, aplikácie bezpečnostných pravidiel a politík organizácie ako aj automatizáciu vybraných činností prostredníctvom programovacích jazykov.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní „2523 - Špecialisti v oblasti počítačových sietí“ je pripraviť absolventov tak, aby dokázali skúmať, analyzovať, navrhovať, testovať a odporúčať architektúru i stratégie vývoja a rozvoja siete a zároveň implementovať, spravovať, udržiavať a konfigurovať sieťový hardvér a softvér ako aj monitorovať, riešiť problémy a optimalizovať výkon siete ako celku i jednotlivých jej komponentov. Cieľom študijného programu je poskytnúť im znalosti najmä z oblastí hardvéru a softvéru počítačových sietí a ich implementácie, cloudových technológií, stratégie informačnej bezpečnosti, počítačových systémov, internetu vecí a testovania výkonnosti/priechodnosti infraštruktúry. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na oblasti kódovania informácií, definície technických požiadaviek, návrhu počítačových sietí, používaní diagnostických nástrojov, optimalizácii výkonnosti vzhľadom na nasadené systémy, aplikácii bezpečnostných pravidiel a politík organizácie ako aj automatizáciu vybraných činností prostredníctvom programovacích jazykov.
Okrem zabezpečovania odborných znalostí, zručností a kompetentností je súčasťou študijného programu budovanie mäkkých zručností vyžadovaných zamestnávateľmi primárne v nasledovných kategóriách:
- Tímová práca a líderstvo predstavujú hlavnú schopnosť vyžadovanú zamestnávateľmi, pretože takmer každá pozícia v oblasti IT vyžaduje tímovú spoluprácu. Budovanie zručností je zabezpečené prostredníctvom realizácie tímových projektov na viacerých predmetoch zameraných na vývoj softvéru a internet vecí.
- Tvorivosť/kreativita, kritické myslenie a riešenie problémov sú prirodzenou a nevyhnutnou súčasťou vývoja nových riešení a identifikácie problémov v oblasti IT. Prakticky vo všetkých typoch predmetov študenti navrhujú, testujú, hodnotia a zefektívňujú softvérový kód i hardvérové riešenia. Požiadavky na tvorivosť a riešenie problémov sa postupne v predmetoch zvyšujú a u väčšiny študentov vrcholia v rámci záverečnej práce. V prípade oblastí povolaní zameraných na správu systémov je súčasťou profilových predmetov identifikácia a riešenie technických problémov.
- Komunikácia má v rámci aktivít študentov nasledovné formy: prezentácia seminárnych prác vo vybraných predmetoch, peer-review (programátorských) úloh, príprava posterov v rámci odbornej praxe a záverečnej práce. Špeciálnym predmetom zameraným na komunikáciu aj v cudzom jazyku je samostatný predmet vychádzajúci v ústrety požiadavkám zamestnávateľov a pripravujúci študentov na vyjadrovanie, argumentáciu a komunikáciu (písomnú, ústnu, technickú) v anglickom jazyku, ktorý je nevyhnutný pre zamestnanie sa vo väčšine IT organizácií.
- Time manažment a schopnosť zvládať stres sú rozvíjané prostredníctvom paralelného riešenia rôznych typov projektov pre rôzne predmety s pevne stanoveným termínom odovzdávania, na ktoré nadväzujú peer-review aktivity. Zvládanie stresu je integrované do procesu vzdelávania prostredníctvom pravidelných časovo obmedzených aktivít (testov) vyžadujúcich často vo väčšej miere sústredenie ako znalosti. Tento typ testovania je charakteristický najmä pre predmety v nižších ročníkoch.
- Flexibilita a adaptabilita sa rozvíjajú prostredníctvom úloh a projektov vyžadujúcich tvorivosť študentov. Pri tvorbe vlastných riešení študenti často nevystačia s primárnym obsahom predmetu a sú nútení hľadať riešenia v rôznych diskusných fórach (napr. Stack overflow) alebo vzdelávacích portáloch (Udemy, Coursera, EdX a pod.). Vďaka rozvoju schopností získavať informácie z rôznych zdrojov bude študent schopný sa učiť a pripravovať na nové povolania aj v budúcnosti. Je zrejmé, že v rámci štúdia sa študent nedokáže naučiť všetko, čo sa v danej chvíli v praxi využíva. Bude však pripravený nebáť sa prijímať nové techniky a prístupy a súčasne si bude vedomý toho, že veľmi skoro po skončení štúdia sa bude musieť vzdelávať samostatne.
- Aktívna rola v procese učenia sa je dosahovaná primárne splnením požiadaviek legislatívy a noriem ESG. Predmety študijného programu sú definované tak, aby ich študent mohol absolvovať na základe svojich aktuálnych znalostí a kompetentností (bez prerekvizít). Počet povinných predmetov je zredukovaný na minimum, pričom z povinne voliteľných predmetov si študent vyberá buď na základe odporúčaných ciest alebo vlastných preferencií. V takomto prípade leží na ňom i zodpovednosť za získanie kompetentností pre konkrétne povolanie. Výber predmetov tak u študenta stimuluje schopnosť rozhodovania sa.
- Zodpovednosť a etika sú v rámci študijného programu podporované a žiadané. Na jednej strane ide o ich vnútorné prijatie napr. dodržiavanie termínov stanovených v rámci vzdelávacieho procesu, odmietanie plagiátorstva (vlastného) a jeho odhaľovanie (pri peer-review aktivitách), prijímanie zodpovednosti za vlastné rozhodnutia, rešpektovanie kolegov a ich názorov, rešpektovanie inej kultúry spolužiakov a pod. Na druhej strane sú mnohé aspekty tejto oblasti zachytené v študijnom poriadku a predstavujú externé aspekty jeho dodržiavania.
Študijný program je oproti iným študijným programom zameraným na aplikovanú informatiku špecifický svojou šírkou a možnosťou profilácie študentov. Vďaka prevahe voliteľných predmetov umožňuje študentovi vyskladať si vlastný profil podľa záujmov, profesionálnej orientácie alebo špecifických požiadaviek budúceho zamestnávateľa či druhého stupňa štúdia. Súčasne umožňuje študentovi stať sa žiadaným na pracovnom trhu EÚ vďaka širokej odbornosti.
Okrem povinných a povinne voliteľných predmetov študijného programu si študent môže súčasne vybrať ľubovoľný predmet vyučovaný na univerzite a rozšíriť svoje znalosti napr. v oblasti ekonomiky a manažmentu, matematiky, biológie, ale i pedagogiky, filozofie alebo cudzích jazykov.
Absolventi študijného programu nájdu široké uplatnenie prakticky vo všetkých oblastiach spoločnosti. Ich pôsobenie nie je obmedzené len na oblasť informatiky ako takej, ale uplatnenie na úrovni IT špecialistov nájdu v každej oblasti hospodárskej praxe. Získané znalosti, zručnosti a kompetentnosti môžu využiť aj pri vlastných podnikateľských aktivitách. U väčšiny absolventov je predpoklad k rozvoju špecializovaných znalostí, zručností a kompetentností na druhom stupni vysokoškolského štúdia.
V súlade s Európskou klasifikáciou zručností/kompetentností, kvalifikácií a povolaní (https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation) a zaradením jednotlivých povolaní do príslušných úrovní Kvalifikačného rámca podľa Internetového sprievodcu trhom práce, ktorého koordinátorom je Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, boli indikované nasledovné skupiny povolaní a konkrétne povolania, na výkon ktorých je absolvent pripravený:
- 2511 - Systémoví analytici vykonávajú prieskum, analyzujú a hodnotia požiadavky, postupy alebo problémy klientskych informačných technológií a vyvíjajú a implementujú návrhy, odporúčania a plány na zlepšenie súčasných alebo budúcich informačných systémov:
- 2511.3 - dátový špecialista/dátová špecialistka
- 2511.9 - konzultant IT/konzultantka IT
- 2511.14 - vývojár/vývojárka systémov IT
- 2511.18 - analytik/analytička použiteľnosti
- 2512 - Vývojári softvéru skúmajú, analyzujú a hodnotia požiadavky na existujúce alebo nové softvérové aplikácie a navrhujú, vyvíjajú, testujú a udržiavajú softvérové riešenia tak, aby tieto požiadavky spĺňali:
- 2512.1 - softvérový analytik/softvérová analytička
- 2512.3 - softvérový vývojár/softvérová vývojárka
- 2512.4 - vývojár/vývojárka používateľského rozhrania
- 2513 - Vývojári webových aplikácií a multimediálnych aplikácií kombinujú znalosti z oblasti dizajnu a techniky za účelom výskumu, analýzy, hodnotenia, navrhovania, programovania a úpravy webových stránok a aplikácií, ktoré spájajú text, grafiku, animácie a ďalšie interaktívne médiá:
- 2513.1 - vývojár/vývojárka digitálnych hier
- 2513.2 - odborník/odborníčka na SEO
- 2513.3 - dizajnér/dizajnérka používateľského rozhrania
- 2513.4 - správca/správkyňa webového obsahu
- 2513.5 - webový dizajnér/webová dizajnérka
- 2514 - Aplikační programátori tvoria a udržiavajú programovateľný kód uvedený v technických pokynoch a špecifikáciách pre softvérové aplikácie a systémy:
- 2514.1 - konfigurátor/konfigurátorka aplikácií IKT
- 2514.3 - vývojár/vývojárka softvéru pre priemyselné mobilné zariadenia
- 2514.2.2 - vývojár/vývojárka mobilných aplikácií
- 2519 - Vývojári a analytici softvéru a aplikácií inde neuvedení predstavujú skupinu profesionálov špecializujúcich sa na zabezpečenie kvality vrátane testovania softvéru:
- 2519.6 - tester/testerka softvéru
- 2521 - Dizajnéri a správcovia databáz navrhujú, vyvíjajú, kontrolujú, udržiavajú a podporujú optimálny výkon a bezpečnosť databázových systémov:
- 2521.1 - správca/správkyňa databázy
- 2521.2 - databázový dizajnér/databázová dizajnérka
- 2522 - Správcovia systémov vyvíjajú, kontrolujú, udržiavajú a podporujú optimálny výkon a bezpečnosť systémov informačných technológií:
- 2522.1 - správca systému IT/správkyňa systému IT
- 2523 - Špecialisti v oblasti počítačových sietí skúmajú, analyzujú, navrhujú, testujú a odporúčajú stratégie architektúry a vývoja siete, zároveň implementujú, spravujú, udržiavajú a konfigurujú sieťový hardvér a softvér a monitorujú, riešia problémy a optimalizujú výkon:
- 2523.2 - sieťový architekt/sieťová architektka
- 2523.3 - špecialista/špecialistka v oblasti sietí IKT