teória vyučovania chémie
Absolvent študijného programu Teória vyučovania chémie pozná axiomatickú výstavbu chémie, históriu a epistemológiu vybraných chemických pojmov. Má rozsiahle vedomosti z vybranej oblasti chémie (Všeobecná chémia; Anorganická chémia; Organická chémia; Fyzikálna chémia; Biochémia; Analytická chémia), ktoré mu slúžia ako nevyhnutný základ pri uskutočňovaní výskumu v teórii vyučovania danej chemickej oblasti.
Absolvent aplikuje základné pedagogicko-psychologické východiská učenia a vyučovania chémie, vrátane teórii učenia a kognitívneho vývinu. Absolvent samostatne kriticky analyzuje didaktické koncepcie a stratégie vyučovania chémie a ich dopad na aktívnu implementáciu vo vyučovaní chémie. Má rozsiahly prehľad inovatívnych vyučovacích metód na rozvoj tvorivosti, kreativity a kritického myslenia, ktoré primerane implementuje do vyučovacieho procesu. Orientuje sa v moderných spôsoboch hodnotenia práce a aktivít žiakov.
Vedomosti:
Absolvent má systematický, ucelený a komplexný súbor vedomostí v oblasti didaktiky chémie a zo súvzťažných odborov chémie, vrátane poznania a porozumenia vzťahov k iným súvisiacim odborom, ktoré mu slúžia ako základ pre uskutočňovanie výskumu a vývoja a vytvárania nových poznatkov v oblasti pedagogických vied. Má systematické porozumenie a poznanie teórií, dobre premyslených metód a postupov pedagogickej metodológie, výskumu a vývoja na úrovni kritérií akceptovateľných aj na medzinárodnej úrovni ako základ pre inovácie, myšlienkovú a tvorivú samostatnosť v pedagogickej praxi alebo výskume. Absolvent sa orientuje v metódach kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu v teórii vyučovania chémie, ich ontologické a epistemologické charakteristiky, postup analýzy a prezentácie záverov výskumu. Identifikuje potreby inovácie vo vybraných oblastiach teórie vyučovania chémie. Vie sformulovať výskumné otázky či hypotézy a navrhnúť dizajn výskumu na ich zodpovedanie a overenie.
V súlade so zameraním katedry má obsiahle vedomosti z odbornej chémie, ktoré mu umožňujú navrhnúť metodické materiály využiteľné v školskej praxi na príslušnom stupni vzdelávania. Samostatne plánuje, projektuje, organizuje aktivity žiakov zamerané na experimentálne činnosti a vhodne implementuje školský merací systém (Coach, Vernier a pod.) do vyučovacej jednotky. Ovláda odbornú terminológiu a didakticko-pedagogické zásady pri inovácii, alternácii ako aj prezentácii školských pokusov.
Zručnosti:
Absolvent sa orientuje sa vo vedeckej literatúre, identifikuje zásadné i aktuálne výsledky výskumu v teórii vyučovania chémie. Je oboznámený so zásadnými medzinárodnými štúdiami v teórii vyučovania chémie (TIMSS, PISA, a pod.) a ich výsledky je schopný kriticky analyzovať a implementovať do vlastného vedeckého zamerania. Samostatne získava nové znalosti a informácie v oblasti odborovej didaktiky, ktoré je schopný analyzovať, prehodnocovať a overovať. Aplikuje svoje zistenia do vlastnej práce a vlastného vedeckého bádania. Navrhuje, overuje a implementuje nové výskumné a pracovné postupy v oblasti didaktiky chémie, resp. prírodných vied a pedagogickej praxe. Dokáže identifikovať svetový vedecký a inovačný vývoj v odborovej didaktike a implementovať ho do rozvoja odboru s aplikáciou vedomostí aj z iných vedných oblastí.
Kompetencie:
Absolvent sa vyznačuje samostatným, kritickým a analytickým myslením o faktoch vedeckej reality a edukácie prírodovedných predmetov, zohľadňujúc vzťahy medzi nimi aj v kontexte meniacich sa spoločenských podmienok s prihliadnutím na pedagogicko-psychologické a didaktické aspekty. Dokáže navrhnúť projekt, realizovať ho samostatne, prípadne koordinovať tím, vyhodnocovať a interpretovať experimentálne výsledky vlastného výskumu v rámci učiteľstva a pedagogických vied. Výsledky vlastného realizovaného výskumu je schopný prezentovať vo forme vedeckého článku a prezentovať ho pred odbornou aj laickou komunitou v Slovenskej republike a v zahraničí. Absolvent sa vyznačuje zodpovednosťou a vodcovstvom oblasti edukácie alebo teórie vyučovania, je schopný plánovať a realizovať vlastný rozvoj a rozvoj spoločnosti v kontexte vedeckého a technického pokroku. Pri formulovaní výskumných zámerov a interpretácii výsledkov výskumu zohľadňuje spoločenské, vedecké a etické aspekty. Absolvent kriticky hodnotí a zmysluplne aplikuje didaktický softvér do vyučovania chémie, rešpektujúc procesy inštrumentálnej genézy a inštrumentálnej orchestrácie.
Spolupracuje pri organizácii vedeckých podujatí: seminárov, konferencií, škôl pre doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov. Nadobudnuté poznatky je schopný využiť pri konštrukcii učebných materiálov a plánov. Zúčastňuje sa aktivít a verejných podujatí na popularizáciu vedy, napríklad akcií organizovaných fakultou a univerzitou (Vedecký jarmok, Vedecký deň detí).
Absolvent tretieho (doktorandského) stupňa štúdia študijného programu Teória vyučovania chémie odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy sa vyznačuje vysokým stupňom nezávislého, tvorivého, kritického a analytického myslenia, ktoré aplikuje v nepredvídateľných a meniacich sa podmienkach vedeckého výskumu a spoločenskej praxe. Na základe nadobudnutých odborných vedomostí a zručností sa uplatní ako samostatný vedecký pracovník, odborný expert v pedagogicky a metodicky činných inštitúciách výchovno-vzdelávacieho, odborného a mienkotvorného zamerania. Môže pôsobiť v oblasti vedy a základného a aplikovaného výskumu, v oblasti školstva (predovšetkým ako vysokoškolský učiteľ), v oblasti vzdelávania domáceho a medzinárodného charakteru a v oblasti štátnej a verejnej správy. Aplikuje vedecké metódy výskumu a kriticky analyzuje doterajšie poznatky o špecifických problémoch v rôznych oblastiach vyučovania chémie a prírodných vied na všetkých stupňoch a formách vzdelávania. Môže pôsobiť na základných a stredných školách, prípadne na metodických a pedagogických centrách ako učiteľ-výskumník alebo ako pracovník, u ktorého sa očakáva schopnosť prepájania výskumu a praxe. Absolvent je schopný navrhnúť a analyzovať teoretické a metodologické prístupy riešenia vybraných problémov z oblasti chemického vzdelávania, ktoré posudzuje v kontexte teoretických diskurzov. Dokáže syntetizovať čiastkové poznatky a aplikovať systémový prístup pri skúmaní a analyzovaní problémov vzdelávania chémie a využiť ich ako špecializovaný pracovník štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na školách a tiež vo vybraných kultúrno-spoločenských inštitúciách, nadáciách, občianskych združeniach.
Absolvent sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, ESCO– Európska klasifikácia zručností/kompetencií, kvalifikácií a povolaní (https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation).
• Vysokoškolský pedagóg v odbore chémia.
• Výskumný pracovník v školstve.
• Odborný pracovník a garant vzdelávacích aktivít v metodických centrách.
• Asistent didaktického výskumu na univerzite.
• Koordinátor projektovej činnosti na vysokých školách.
• Dizajnér vzdelávacích materiálov, tvorca vzdelávacích materiálov, autor školiacich materiálov.
• Odborný referent pre vzdelávanie.
• Riadiaceho pracovníka v štátnej správe školstva.
• Riadiaceho pracovníka v kultúrno-osvetovej sústave
• Koordinátor vzdelávacích programov.
• Učiteľ pre ďalšie vzdelávane pedagogických zamestnancov.
• Samostatný referent v inštitúcii zaoberajúce sa empirickou identifikáciou stavu spoločnosti (napr. výskumom verejnej mienky).
• Koordinátor vzdelávacích aktivít v kultúrno-spoločenských inštitúciách, nadáciách, občianskych združeniach.