L3 banner studium new

editorstvo a vydavateľská prax

Študijný odbor: filológia
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: externá
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Kováčová Zuzana, prof. PaedDr., PhD.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa odboru Filológia študijného programu Editorstvo a vydavateľská prax (2. stupeň, Mgr., externá forma): V rámci magisterského štúdia programu Editorstvo a vydavateľská prax v externej forme štúdia sa v maximálnej možnej miere kladie dôraz nielen na odborný rast, ale aj na osobnostný rozvoj poslucháčov prostredníctvom zdokonaľovania ich vlastných prezentačných schopností. S touto kompetenciou bezprostredne súvisí aj adekvátne využívanie všetkých dostupných technológií, ktorých flexibilné použitie požaduje súčasný pracovný trh. Štúdium súčasne napomáha priebežnému rozvíjaniu komunikačných kompetencií, vďaka čomu sú absolventi pripravení plnohodnotne sa uplatniť a komunikovať nadobudnuté poznatky v praxi. Vzhľadom na aktuálne požiadavky pracovného trhu dbáme aj na rozvoj organizačných schopností a analytického myslenia, ktoré absolventi dokážu uplatniť pri samostatnej práci, pri práci v prospech menšej pracovnej skupinky alebo veľkého tímu. U budúcich absolventov podporujeme ich kreativitu a potenciál flexibilne reagovať na problém, motivujeme ich k celoživotnému vzdelávaniu sa, k ochote z vlastnej iniciatívy ďalej napredovať prostredníctvom samoštúdia alebo ďalšieho inštitucionálneho vzdelávania.

V rámci obsahovej náplne sa študenti programu Editorstvo a vydavateľská prax v externej forme štúdia oboznamujú s dianím na knižnom trhu. Majú prehľad o všetkých dôležitých aktéroch, ktorí zásadným spôsobom vstupujú do predprípravy, prípravy, produkcie, distribúcie i predaja knižných publikácií. Podrobne a do hĺbky sa zoznamujú so schémou vydavateľského prostredia – od autora, cez vydavateľstvo a jeho organizačné štruktúry, proces prípravy rukopisov vo vydavateľstve, ekonomické, právne a spoločenské aspekty vydávania knižných titulov, až po knižný marketing. Pozornosť sa venuje aj oblasti knižnej distribúcie a kníhkupeckej sfére.

Z hľadiska historických disciplín sa študenti podrobne oboznamujú s problematikou cenzúry a sociálnej regulácie literatúry. Nadväzujúcou historickou oblasťou sú dejiny editorstva a textológie, kde sa zoznamujú s kľúčovými osobnosťami našej kultúry a z hľadiska textologickej a editologickej prípravy analyzujú dôležité edície, ktoré formovali knižný trh, ale aj literárnohistorické smerovanie slovenskej literatúry v 20. storočí. Nevyhnutnou súčasťou na tomto stupni štúdia je aj prehlbovanie znalostí a zručností z oblasti redigovania umeleckých, odborných, prekladových či internetových textov. V rámci odbornej reflexie nových trendov poslucháči aktívne sledujú dianie v literárnej i kultúrnej sfére, najmä kultúrnospoločenské podujatia (literárne a vydavateľské ocenenia, súťaže, súbehy a pod.), ktoré súvisia s edičnou prípravou kníh, ich produkciou, propagáciou či predajom.

Odbor editorstvo a vydavateľská prax sa študuje v spolupráci so študijným programom Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii, ktorý poskytuje nevyhnutné teoretické vedomosti potrebné pre vykonávanie povolania vyžadujúceho profesionálne zvládnutie a zaobchádzanie so slovenským jazykom. Absolventi sa v tomto stupni štúdia podrobne oboznamujú so ďalšími rovinami spisovného jazyka. Zároveň prehlbujú svoje znalosti a vedomosti z oblasti slovenskej literatúry, venujú sa aktuálnym vývinovým trendom, tendenciám a estetickým koncepciám. Nevyhnutným predpokladom úspešného uplatnenia sa na pracovnom trhu je prepojenie s praxou. V rámci magisterského štúdia študenti absolvujú odbornú prax vo vybraných vydavateľstvách či redakciách periodických publikácií, vďaka čomu si rozšíria svoje schopnosti a zručnosti. Program editorstvo a vydavateľská prax však celkovo nie je koncipovaný v zmysle postupu od teórie k praxi (či naopak), ale neustále sa zameriava na priebežné prepájanie teoretických poznatkov s ich praktickým využitím, a to takmer v rámci všetkých disciplín osve i navzájom. Predovšetkým počas seminárnych cvičení – a v tom tiež spočíva filozofia študijného programu – je dôraz kladený aj na tvorivý prístup študentov a kultiváciu ich estetického vnímania. Absolvent prvého stupňa editorstva a vydavateľskej praxe je teda pripravený orientovať sa vo svojom odbore, ako aj v literárno-spoločenskom priestore, vďaka čomu bude vo svojom budúcom pracovnom uplatnení schopný plnohodnotne spoluvytvárať kultúrne prostredie spoločnosti 21. storočia.

 

Teoretické vedomosti: Absolventi druhého stupňa štúdia v programe editorstvo a vydavateľská prax/externé:

-        majú zvládnutú terminológiu z oblasti editorstva a vydavateľskej praxe;

-        ovládajú historické súvislosti, ktoré prispeli ku kreovaniu disciplín ako textológia či editorstvo;

-        sú oboznámení s významnými edíciami, ktoré sa na Slovensku etablovali od začiatku 20. storočia po súčasnosť;

-        prehlbujú svoje poznatky z oblasti slovenského jazyka a slovenskej literatúry;

-        orientujú sa v historických jazykových písomnostiach a dejinách tlačenej knihy.

Praktické schopnosti a zručnosti: Absolventi druhého stupňa štúdia v programe editorstvo a vydavateľská prax/externé:

-        aplikovaním vedomostí z dejín slovenskej a svetovej literatúry, z literárnoteoretickej a literárnokritickej oblasti nadobúdajú spôsobilosť a schopnosť interpretovať a esteticky hodnotiť literárne dielo;

-        v rámci manažérskej rétoriky rozvíjajú svoje komunikačné kompetencie,

-        prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti v redigovaní internetových komunikátov a ich typografickom spracovaní,

-        prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti redakčne spracovať a pripraviť umelecké texty;

-        prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti redakčne spracovať a pripraviť odborné texty;

-        prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti redakčne spracovať a pripraviť prekladové texty;

-        prehlbujú svoje schopnosti a zručnosti v tvorbe internetových obsahov.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti: Absolventi druhého stupňa štúdia v programe editorstvo a vydavateľská prax/externé:

-     disponujú poznatkami z oblasti knižného marketingu; dokážu narábať s nástrojmi z oblasti knižného marketingu;

-     orientujú sa v tej časti autorského práva, ktorá súvisí so sférou vydavateľského prostredia;

-     rozvíjajú svoje komunikačné kompetencie;

-     rozvíjajú organizačné schopnosti;

-     zdokonaľujú svoje prezentačné kompetencie;

-    rozvíjajú svoje analytické myslenie;

-    rozvíjajú schopnosti samostatnej i tímovej práce/spolupráce;

-    nadobúdajú schopnosť identifikovať mechanizmy potrebné pre ďalší kariérny rozvoj;

-    orientujú sa v tej časti autorského práva, ktorá súvisí so sférou vydavateľského prostredia;

-    dokážu identifikovať mechanizmy, ktoré zaručujú ich ďalší odborný a profesijný rast.


Uplatnenie absolventov:

Absolventi magisterského štúdia v študijnom programe editorstvo a vydavateľská prax v externej forme štúdia nachádzajú uplatnenie vo všetkých profesiách a povolaniach súvisiacich s knižným trhom – uplatniť sa môžu ako korektori, jazykoví či literárni redaktori a editori vo vydavateľstvách. Uplatnenie nachádzajú aj v redakciách tlačených či elektronických periodík, kde sa vyžadujú znalosti z oblasti redigovania, umeleckej prípravy a typografického spracovania textov. Uplatnenie nachádzajú aj v segmente knižnej distribúcie. Ďalším možným uplatnením je pôsobenie v rámci kníhkupeckého prostredia. Príbuznou sférou uplatnenia absolventov sú rôzne kultúrne či osvetové, v ktorých sa vyžaduje nielen znalosť z oblasti literárnej vedy, ale aj vydavateľského a kníhkupeckého prostredia. Ďalšie možnosti ponúkajú marketingové agentúry, PR agentúry, kreatívne oddelenia agentúr či grafické štúdiá. Podľa SK ISCO – 08 sú to tieto oblasti: 2641007 – Textový korektor, 2642007 Editor, 2641008 Vydavateľský redaktor, 7321001 grafik, 4131002 Pracovník pre spracovanie textov, 3339001 Pracovník kultúrnej/umeleckej agentúry, 3332004 Kultúrno-osvetový pracovník, 2431004 Reklamný textár, 2642004 – Šéfredaktor, 2621009 – Špecialista v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu, 2642003 – Vedúci redakcie, 2642001 – Novinár/Žurnalista.

Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color