učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Výstavba študijného plánu študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu na prvom stupni vysokoškolského štúdia vychádza z kontextu opisu študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy. Obsahové vymedzenie je zamerané na naplnenie požiadaviek prípravy učiteľov v predmetovej špecializácii, zabezpečujúcej učebný predmet občianska náuka pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Predkladaný študijný plán rešpektuje základné požiadavky, súvisiace s teoretickými vedomosťami, praktickými schopnosťami ako aj doplňujúce vedomosti a schopnosti. Absolventi získajú v súlade s EHEA základné všeobecné faktografické a teoreticko-metodologické znalosti, ktoré sú východiskom pre prax a výskum. Obsah študijného programu zabezpečuje dosiahnutie parametrov stanovených opisom študijného odboru pre odborný profil absolventa. Predmety študijného programu v sebe zahŕňajú ako predmety jadra znalostí študijného odboru, tak aj ďalšie témy jadra študijného odboru, ktoré zabezpečia študentovi možnosť zrealizovať jeho reálne a konkrétne potreby.
Absolvent je relevantne zorientovaný v odbore svojej predmetovej špecializácie, nadobúda návyk permanentného vzdelávania sa. Absolvent bakalárskeho štúdia disponuje vedomosťami predmetovej špecializácie a je schopný porozumieť jej výstavbe, prenikať do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, špecificky orientovanej na ciele a požiadavky vyučovacieho predmetu občianska náuka. Prezentuje nadobudnuté vedomosti v orientácii na podmienky inštitucionálneho vzdelávania, má osvojenú informačnú gramotnosť, ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie vo vyučovacom procese. Absolvent je pripravený napĺňať požiadavky vzdelávania mladej generácie v kontexte sociálnom, interakčno-komunikačnom, afektívnom.
Teoretické vedomosti
Teoretický aspekt obsahu študijného plánu rešpektuje obsahové a výkonové požiadavky vyučovacieho predmetu občianska náuka, vystavaného na komplexe vedomostí z oblasti filozofie a jej disciplín, politológie, sociológie, psychológie, ekonómie a práva. Uvedený obsah je prezentovaný prostredníctvom disciplín: antická a stredoveká filozofia, novoveká a súčasná filozofia, ktoré poskytujú relevantnú orientáciu v teritóriu filozofie z aspektu historického. Systematická filozofia je zastúpená predmetmi: etika, logika, filozofická antropológia, epistemológia, metafyzika, estetika, filozofia mysle. Disciplíny, zabezpečujúce vedomosti študentov z ostatných zložiek učebného predmetu občianska náuka: základy politológie, základy sociológie, základy psychológie, základy ekonómie. Špecifický okruh problémov obsahu sa viaže na disciplínu odborová didaktika, koncentrujúcu sa na prezentáciu teoretických prístupov orientovaných na inakosť procesu didaktickej transformácie v učebnom predmete občianska náuka, na základe ktorej študent porozumie a následne analyzuje dynamiku zmien v občianskej náuke, ako nutnosť ich zakomponovania do procesu pregraduálnej prípravy.
Absolvent disponuje teoretickými vedomosťami, pozná štruktúru a obsah disciplín predmetovej špecializácie, ktoré sú východiskom napĺňania aktuálneho konceptu inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach. Pozná organizačnú výstavbu slovenského školského systému, inštitucionálne pravidlá školy, je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na 2. stupni vysokoškolského štúdia.
Štruktúra študijného programu Učiteľstvo výchovy k občianstvu je tvorená tak, aby bol rešpektovaný profil absolventa a jeho uplatnenie v praxi. Na základe toho je zabezpečená gradácia v nadobúdaní pedagogicko-psychologických a sociálnych odborných vedomostí a zručností..
Nevyhnutnou súčasťou prípravy je pedagogická prax orientovaná na pozorovanie a reflexívne hodnotenie procesov výchovy a vzdelávania realizovaná priamo v prostredí základných a stredných škôl a asistenciu učiteľovi príslušného predmetu špecializácie.
Praktické schopnosti a zručnosti
Súčasťou študijného plánu Učiteľstvo výchovy k občianstvu sú disciplíny podporujúce orientáciu študentov na nadobúdanie praktických schopností a zručností: základy prosociálnych zručností, interpretácia odborných textov, projektové vyučovanie a prezentačné zručnosti. Uvedené okruhy problémov poskytnú študentom základnú podporu v teoreticko-praktickej reflexii študijného odboru, podporia profesijné potreby študentov v praktickej realizácii edukačnej činnosti, plánovaní a organizovaní práce žiakov, zohľadňujúcom ich špecifiká na úrovni jednotlivých vekových kategórií v učebnom predmete občianska náuka. Absolvent disponuje schopnosťami analyzovať a reflektovať pedagogické a didaktické aspekty výučby v školskej triede s prihliadnutím na predmet občianska náuka, je schopný asistovať pri riešení odborných úloh v disciplínach svojej predmetovej špecializácie, vie využívať informačné a komunikačné technológie pre osobné profesijné potreby ako aj pre pedagogické účely.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Profil absolventa z aspektu požadovaných kompetencií je zohľadnený v študijnom pláne aj v možnosti nadobúdať doplňujúce vedomosti prostredníctvom disciplín: slovenská filozofia, religionistika, politický systém SR, ontogenetická psychológia, medzinárodné vzťahy, ekonomika SR a svetová ekonomika, ľudské a občianske práva, teórie environmentalizmu.
Rozvoj doplňujúcich schopností a zručností študenta, aj zručností využitia moderných informačných technológií v procesoch výchovy a vzdelávania je umožnený v rámci predmetov: spoločenská etiketa, praktická estetika, využitie informačno-komunikačných technológií v občianskej náuke, výberové prednášky, reflektujúce aktuálne oblasti predkladaného študijného plánu.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti profilujú absolventa bakalárskeho štúdia podieľať sa na rozvoji spolupráce, hľadanie kompromisného riešenia problémov, tvorbe hodnôt a celkového osobnostného rozvoja žiakov nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania s akcentom na výchovný potenciál predmetu a tvorby občianskych kompetencií žiaka.
Nevyhnutnou súčasťou prípravy je pedagogická prax orientovaná na pozorovanie a reflexívne hodnotenie procesov výchovy a vzdelávania realizovaná priamo v prostredí základných a stredných škôl a asistenciu učiteľovi príslušného predmetu špecializácie. Pedagogická prax je koncepčne aj kreditovo zahrnutá do spoločného základu učiteľstva. Tie výkony študenta, ktoré sa viažu na tréning učiteľských zručností vo väzbe na predmet štúdia, sa formálne vykazujú v študijnom pláne relevantného aprobačného predmetu v kombinácii a realizujú sa pod odborným dozorom metodika pracoviska zabezpečujúceho daný predmet v kombinácii (prof. PhDr. Silvia Tomašková, CSc.).
Súčasťou štúdia je nadobudnutie praktických schopností, absolvent je schopný samostatnej orientácie vo vedeckých textoch tak z oblasti filozofie, pedagogiky ako aj z relevantných disciplín predmetovej špecializácie, rozvíja svoje analyticko-interpretačné schopnosti práce s odborným textom aj prostredníctvom textových seminárov. Absolventi sú zorientovaní v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, pedagogických dokumentoch, sú schopní asistovať pri riešení odborných úloh v disciplínach predmetovej špecializácie Výchova k občianstvu. Súčasťou je osvojená informačnú gramotnosť, ovládanie možností a konkrétnych spôsobov využitia modernej didaktickej technológie v aplikácii na predmet občianska náuka, absolventi zvládajú praktickú implementáciu moderných didakticko-metodických prístupov s akcentom na projektové a prezentačné zručnosti.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti tvoria základ efektívnej komunikácie na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín; absolventi sa dokážu orientovať v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania. K neodmysliteľným kompetenciám prináleží návyk permanentného vzdelávania, ako možného predpokladu úspešného pokračovania v štúdiu odboru na druhom stupni vysokoškolského vzdelávania. Absolventi majú vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, poznajú a vedia aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež poznajú organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení. Sú schopní sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch.
Absolventov bakalárskeho študijného programu Výchova k občianstvu rozsah a hĺbka ich znalostí i praktických zručností oprávňuje pokračovať v štúdiu v študijnom programe Výchova k občianstvu (2. stupeň). V súvislosti s konkrétnymi problémami je schopný: identifikovať im zodpovedajúcu špecifickú oblasť; uviesť a objasniť už použité alebo štandardne používané spôsoby ich riešenia; adaptovať a aplikovať tieto riešenia v konkrétnych praktických podmienkach problému. Absolvent je schopný samostatne formulovať a analyzovať problémy, kriticky zhodnotiť ich možné riešenia.
Študijný program smeruje k získaniu potrebných znalostí, doplňujúcich vedomostí, schopností a zručností tvoriacich odborný profil absolventa.
Študenti bakalárskeho študijného programu Výchova k občianstvu získavajú teoretické vedomosti, praktické schopnosti a zručnosti a ďalšie doplňujúce vedomosti na požadovanej úrovni.
Študijný plán študijného programu Výchova k občianstvu je vystavaný na požiadavkách a potrebách predmetu občianska náuka, absolvent je prioritne pripravovaný pokračovať vo vzdelávaní v danom odbore na magisterskom stupni vysokoškolského vzdelávania. Získané odborné vedomosti, profesijné schopnosti a zručnosti poskytujú potenciál získať úplnú učiteľskú spôsobilosť.
Študijný plán z obsahového aspektu disponuje relatívne širokým vedeckým záberom a rozvíjaním praktických zručností , ktoré umožňujú úspešné uplatnenie sa absolventov predovšetkým v povolaní vychovávateľ. Absolvent disponuje pedagogickou schopnosťou organizovať režim práce detí vo voľnom čase a je pripravený rozvíjať schopností detí prostredníctvom plánovania a realizácie rôznych aktivít.
Absolvent bakalárskeho študijného programu je spôsobilý vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania.