história
Opis študijného programu: Opis
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent študijného programu História v magisterskom stupni disponuje hlbšími poznatkami z odboru smerujúcimi k väčšej špecializácii na niektoré z období ľudských dejín alebo oblasti historického bádania. Absolvent vie, v súlade s kvalifikáciou EHEA, tvorivo použiť nadobudnuté rozširujúce vedomosti z odboru pri riešení zadaných úloh, rozanalyzovať problém a syntetizovať nové riešenia, ktoré prispejú k obohateniu historického poznania. Študijný program druhého stupňa je koncipovaný tak, aby jeho absolvent vedel komunikovať širokospektrálnu problematiku z histórie s odborníkmi, ako aj laickou verejnosťou a prezentovať výsledky vlastného výskumu. Absolvent študijného programu História dokáže samostatne vedecky bádať, pracovať s pramenným materiálom cudzojazyčnej proveniencie, časopisecky a knižne publikovať odborné a vedecké texty. Pozná zásady vedeckej etiky a pri výskume a publikovaní sa nimi riadi. Dokáže si pripraviť a prezentovať referáty, koreferáty alebo diskusné príspevky na vedeckých podujatiach, zapojiť sa do rozpravy na vybranú tému z histórie. Vie samostatne vypracovať základnú osnovu projektu a pozná, ako ho napĺňať. Absolvent je schopný popularizovať vyselektovanú tematiku z niektorej dejinnej epochy a to rôznym vekovým a vzdelanostným skupinám. Dokáže využiť v praxi digitálne technológie (najmä digitálne zdroje i digitálne nástroje) a súvisiace metodologické aspekty v humanitných vedách so zreteľom na historické skúmanie. Absolvent študijného programu je schopný pracovať v tíme na zadanom výskumnom projekte, kooperovať s ostatnými jeho členmi a úspešne ho zavŕšiť. Svoje zistenia dokáže prezentovať pred vedeckou obcou spolu s návrhom na rôzne možnosti riešenia identifikovaného problému v závislosti od metodologického prístupu. Absolvent študijného odboru História sa vyznačuje odbornou, komunikačnou a riadiacou kompetenciou potrebnou pre výkon vyšších funkcií. Absolventi magisterského študijného programu histórie nadobudnú spôsobilosť uplatniť sa ako kvalifikovaní odborníci v oblasti historických vied, sledovať pokrok vo vedeckom bádaní v odbore história a samostatne si ich priebežne počas života dopĺňať. Absolvent má možnosť uchádzať sa pokračovanie v treťom stupni štúdia (PhD.).
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu história (2. stupeň):
- má široký rozhľad v oblasti dejín od najstarších čias až po 20. storočie,
- pozná kauzalitu významných udalostí jednotlivých dejinných období,
- vie, ako uplatniť nadobudnuté poznatky v praxi (najmä v pamäťovo-fondových inštitúciách),
- pozná terminológiu využívanú v historických vedách a je schopný prispieť k jej doplneniu,
- pozná nástrahy práce s pramenným materiálom,
- pozná podmienky na získanie finančných prostriedkov z domácich a zahraničných grantových schém.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu história (2. stupeň) získa schopnosť:
- vie definovať problém, nájsť jeho príčinu, rozpoznať jeho dôsledky a dať ho do širších politicko-spoločenských súvislostí,
- dokáže kriticky zhodnotiť literatúru a pramene k vybranému problému a interpretovať ich,
- je schopný vytvoriť a publikovať odborné a vedecká články v rôznych domácich periodikách a publikáciách,
- je schopný intenzívnej interdisciplinárnej spolupráce pri riešení problémov v oblasti historických vied,
- nadobudol schopnosť prezentovať a popularizovať výsledky vlastnej vedeckej činnosti pred vedeckým i laickým publikom.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu história (2.stupeň) dokáže:
- viesť menší tím výskumníkov riešiaci vybraný problém alebo byť jeho plnohodnotnou súčasťou,
- vypracovať projekt na získanie finančných prostriedkov pre potreby výskumu a vývoja,
- vypracovať si vlastnú SWOT analýzu príležitostí a ohrození na pracovnom trhu s akcentom na jeho schopnosti.
Absolventi magisterského štúdia v študijnom programe História nachádzajú uplatnenie vo všetkých profesiách, ktoré vyžadujú samostatné analytické myslenie. Sú spôsobilí vykonávať povolania zodpovedajúce činnosti tímového, prípadne samostatného tvorivého (koncepčného) pracovníka v nasledovných inštitúciách a zariadeniach (pozície sú spracované na základe sústavy povolaní, ktorú pripravilo Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR – Sektorovo riadené inovácie):
· pamäťové a fondové inštitúcie: múzeum: konkrétna pozícia: odborný/á pracovník/čka – správca/kyňa historickej zbierky (kustód/ka), kurátor/ka, správca/kyňa historických pamiatok (kastelán/ka), múzejný/á pedagóg/gička; archív: konkrétna pozícia: odborný/á pracovník/čka – archivár/ka; Pamiatkový úrad – konkrétna pozícia: pamiatkar/ka,
· inštitúcie štátnej, verejnej správy a samosprávy: konkrétna pozícia – referent/ka pre kultúru a pamätihodnosti; odborný/á referent/ka v Turistickom informačnom centre;
· redakcie časopisov: redaktor/ka v historicky orientovanom printovom alebo internetovom médiu,
· SZČO: youtuber/ka, influencer/ka, bloger/ka, audio – video redaktor/ka (tvorca/kyňa podcastov),
· organizácie a inštitúcie tretieho sektora, nadácie, občianske združenia.