riadenie kultúry a turizmu
Opis študijného programu: Opis
Magisterský študijný program riadenie kultúry a turizmu je obsahovo širokospektrálny v záujme čo najširších možností uplatnenia absolventov. Absolvent študijného programu si musí osvojiť základné teoretické a metodologické východiská kulturológie a príbuzných vedných disciplín, získať dostatočné znalosti zo všeobecného kulturologického základu, dejín kultúry, umenia a kulturologických koncepcií. Na základe štúdia kulturologických, antropologických, historických a geografických disciplín získa prehľad o vývine a štruktúre spoločnosti a kultúry. Kultúru a kultúrne procesy dokáže chápať a riešiť individuálne aj ako člen tímu v historických, priestorových, interdisciplinárnych a interetnických súvislostiach. Orientuje sa v odbornej literatúre a ovláda príslušnú terminológiu. Okrem toho má prehľad o základných právnych normách v kultúre a riadení kultúry a v cestovnom ruchu. Má znalosti o ekonomickom fungovaní inštitúcií tretieho sektoru a marketingu. Teoreticky aj prakticky ovláda základy cestovného ruchu vrátane služieb. Na primeranej úrovni dokáže identifikovať a riešiť kultúrne a sociálne problémy pre inštitúcie štátnej správy a regionálne inštitúcie. Je jazykovo zdatný, pripravený propagovať a popularizovať históriu umenia a kultúru s využitím najmodernejších dostupných informačných a komunikačných prostriedkov.
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia dokáže pripravovať a riešiť náročné výskumné projekty. Má široký rozsah skúseností, ktorý mu umožňuje podieľať sa na riadení alebo riešení komplexných projektov, kultúrnych a spoločenských aktivít a inštitúcií. Je oboznámený so špecifickými kulturologickými problémami a zákonitosťami vývoja a fungovania kultúr národov Európy a sveta. Je pripravený na náročnú analytickú aj syntetickú prácu.
Teoretické poznatky
Absolvent magisterského študijného programu riadenie kultúry a turizmu:
- ovláda najnovšie teoretické a metodologické trendy vo vlastnej disciplíne aj v príbuzných vedných disciplínach,
- nachádza a prezentuje vlastné riešenia výskumného problému,
- tvorivo aplikuje získané poznatky v praxi,
- dokáže kriticky analyzovať kulturologické poznatky a poznatky príbuzných vedných disciplín a využiť ich pri riešení praktických problémov.
Praktické zručnosti
Absolvent študijného programu riadenie kultúry a turizmu je pripravený:
- vykonávať výskum a zhromažďovať potrebné údaje k vedeckovýskumnej práci s uplatnením najnovších metód a techník,
- získané poznatky prezentovať na vysokej úrovni,
- na základe znalostí kulturologického všeobecného, špecifického, ako aj komplexného charakteru poznatkov konkrétnych aj príbuzných vedných disciplín je pripravený samostatne riešiť, resp. podieľať sa aj na riešení špecifických projektov,
- vykonávať analýzu stavu a potrieb,
- navrhovať konkrétne riešenia,
- vykonávať riadiace funkcie.
Doplňujúce poznatky a zručnosti
Absolvent študijného programu riadenie kultúry a turizmu dokáže:
- udržiavať kontakt s najnovším štádiom vývoja vo vlastnej disciplíne a blízkych príbuzných disciplínach,
- komunikovať s riadiacimi orgánmi verejnej správy, štátnej správy a tretieho sektoru,
- uplatňovať v odbornej a vedeckej praxi etické princípy,
- prakticky riešiť vzniknuté problémy a reprezentovať národnú vedu a kultúru v domácich podmienkach i v rámci kontaktov so zahraničnými partnermi,
- rozvíjať a popularizovať národné tradície, kultúru a spoločnosť.
Absolventi magisterského štúdia sú spôsobilí vykonávať funkciu riadiacich a odborných pracovníkov na strednom a vyššom stupni riadenia. Sú pripravení pracovať v inštitúciách a zariadeniach:
- štátnej a regionálnej správy a samosprávy,
- pamäťových inštitúciách (múzeá, knižnice, archívy),
- vládnych a mimovládnych humanitne orientovaných inštitúciách a organizáciách,
- organizáciách a inštitúciách tretieho sektora,
- kultúrno-spoločenských inštitúciách, občianskych združeniach regionálneho a nadregionálneho charakteru,
- vedecko-výskumných pracoviskách a školstve,
- v masmédiách s akcentom na kultúru a cestovný ruch,
- v marketingu a manažmente kultúry a cestovného ruchu,
- v inštitúciách a podnikoch cestovného ruchu.
Vďaka jazykovým znalostiam je možné tieto funkcie vykonávať aj v zahraničných inštitúciách a podnikoch.