učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii)
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (2. stupeň):
- disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
- má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín,
- ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie,
- ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v špecializáciách svojho pôsobenia,
- orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky,
- pozná metodologické súvislosti empirického výskumu v pedagogických vedách;
- má odborné a metodologické vedomosti z viacerých oblastí študijného odboru Filológia,
- je kompetentný samostatne formulovať vedecký problém, vzťahovo-analyticky uvažovať o vymedzenej problematike v rámci študijného odboru a s prípustnými interdisciplinárnymi presahmi,
- vie vyhľadávať a formulovať odborné témy a úlohy, zvažovať odporúčania, navrhovať optimálne riešenia,
- vie zabezpečovať výskumy teoretických problémov a praktických stránok súvisiacich s jazykmi, jazykovedou, literatúrou a literárnou vedou, slovesným umením a kultúrou,
- je schopný navrhnúť a zvoliť vhodné postupy a implementovať ich do riešení odbornej problematiky vrátane koncipovania projektov, je pripravený vykonávať výskum s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti a vyhodnocovať jeho výsledky aj s profesionálnym využitím informačno-komunikačných technológií,
- je kompetentný odborne predstavovať výsledky vlastných vedeckých pozorovaní, analýz, interpretácií a zovšeobecnení pred odbornou komunitou aj v anglickom jazyku, dokáže zrozumiteľne a presvedčivo propagovať výsledky bádaní širšej kultúrnej verejnosti
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (2. stupeň):
- disponuje rozvinutým poznaním odboru, do hĺbky ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy predmetných vedných disciplín,
- disponuje obsiahlym psychologickým a sociálnovedným poznaním cieľovej skupiny a spôsobov jej učenia sa,
- disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o vývinových procesoch jednotlivcov, ich pozitívnej celoživotnej stimulácii a o pedagogických intervenciách v inštitucionálnych podmienkach,
- disponuje rozsiahlymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi,
- pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód,
- orientuje sa v rôznorodých prístupoch k výkonu profesijných činností, pozná široký repertoár adekvátnych postupov a metód,
- disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia, pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania,
- disponuje rozsiahlymi psychologickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny;
- má vedomosti viažuce sa na stavbu, štruktúru a historický vývin anglického jazyka, na spoločenské postavenie a fungovanie jazykov v medziľudskej komunikácii a v širších spoločenských, kultúrnych a pragmatických súvislostiach,
- ovláda diachrónne a synchrónne vzťahy a súvislosti medzi jazykmi a jazykovými skupinami,
- je oboznámený a má systematické poznatky z teórie literatúry, dejín anglofónnej literatúr, literárnovednej metodológie a
medziliterárnosti a literárnej komparatistiky,
- má vedomosti z didaktiky jazyka a literatúry.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (2. stupeň):
- samostatne identifikuje vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca, akceptuje individualitu žiaka, má praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca,
- akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte,
- orientuje sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy,
- aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese,
- dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať a hodnotiť rôznorodé pedagogické situácie a procesy, flexibilne na ne reagovať a optimálne ich riešiť,
- má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovnovzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích špecializáciách,
- disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích špecializáciách vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií,
- uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu,
- je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj,
- samostatne plánuje, projektuje, riadi a organizuje formovanie cieľovej skupiny odboru,
- účinne realizuje a riadi výchovno-vzdelávacie, diagnostické, intervenčné, korekčné a preventívne aktivity,
- identifikuje a primerane personalizuje individuálne potreby cieľovej skupiny, vyplývajúce z jej intaktného vývinu v komplexnom ponímaní,
- je spôsobilý pri realizácii výchovno-vzdelávacieho, pedagogicko-terapeutického, intervenčného a diagnosticko-poradenského procesu tento proces samostatne pedagogicky aj odborne plánovať, riadiť, metodicky realizovať, vyhodnocovať, a to v podmienkach špeciálnej výchovy a vzdelávania alebo inkluzívnej výchovy a vzdelávania,
- samostatne uplatňuje adekvátne metódy práce,
- je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania;
- ovláda anglický jazyk v ústnej a písomnej interakcii,
- dokáže realizovať jazykové vzdelávanie a rozvíjanie komunikačno-pragmatických kompetencií a zručností spojených s ústnym a písomným prejavom svojich žiakov,
- dokáže interpretovať literárne texty a písané záznamy z rozmanitých komunikačných sfér,
- dokáže prakticky aplikovať svoje poznatky z didaktiky anglického jazyka a literatúry v praxi školského i mimoškolského vyučovania anglického jazyka.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (2.stupeň):
- zohľadňuje individuálnu situáciu jednotlivcov z cieľových skupín a samostatne navrhuje a realizuje optimálne rozvojové opatrenia s cieľom pozitívne modifikovať učenie, osobnostný vývin a správanie jednotlivca či cieľovej skupiny,
- je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, pedagogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia,
- dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s rodičmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi (rodičia, pestúni, komunita a podobne),
- je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív,
- vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav,
- dokáže pracovať s terminologickými zdrojmi, korpusmi a databázami,
- preukazuje vysoký stupeň pracovnej samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí ako špecialista na konkrétny jazykový, geopolitický a etnokultúrny areál v dynamicky sa meniacom sociokultúrnom prostredí,
- má rozvinuté inovatívne a tvorivé myslenie a vyhranený postojovo-hodnotový areál,
- dodržiava princípy profesijnej etiky,
- je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
Absolventi magisterského štúdia v študijnom programe učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) nachádzajú uplatnenie vo všetkých povolaniach a profesiách v rezorte školstva, ale najmä ako učitelia anglického jazyka na všetkých stupňoch škôl a vzdelávacích zariadení formálneho a neformálneho vzdelávania. Okrem učiteľskej profesie sú na základe nadobudnutých odborných znalostí a zručností spôsobilí pôsobiť aj ako prekladatelia a tlmočníci v prekladateľských agentúrach, ako jazykoví editori vo vydavateľstvách a masmédiách, a tiež aj v rezorte kultúry ako samostatní referenti v knižniciach, múzeách a iných kultúrno-spoločenských inštitúciách, vo vládnych a mimovládnych organizáciách a inštitúciách tretieho sektora.