učiteľstvo biológie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolventi preukazujú (v rámci povinných, povinne voliteľných a výberových predmetov)
1. znalosti základných systematických aj experimentálnych biologických disciplín, najmä botaniky, zoológie, molekulárnej biológie, genetiky, anatómie a fyziológie
2. znalosti súvisiacich etických princípov;
3. znalosť princípov ochranu prírody a krajiny;
4. znalosti základov biologického monitorovania;
5. znalosti úžitkových rastlín a hospodársky významných živočíchov; etológie
6. znalosti vzťahov a prepojenosti živej a neživej prírody a porozumenie prírode ako integrovanému celku.
Absolvent:
1. (na úrovni svojho štúdia) vie navrhnúť, zorganizovať a zrealizovať biologické pozorovania a experimenty; vie použiť vedomosti na riešenie problémovo zadanej úlohy
2. je schopný vykonávať príslušné pozorovania a výskum v teréne a pracovať aj s vybranou biologickou technikou v laboratóriách, formulovať a overovať hypotézy;
3. je schopný získavať, triediť a interpretovať získané dáta a znalosti (fakty) a prezentovať dosiahnuté výsledky formou prezentácií, seminárnych a bakalárskych prác;
4. zohľadňuje vedecké poznatky a koná eticky a zodpovedne (spoločensky) a je schopný sa ďalej vzdelávať
Spôsobilosť absolventa v oblasti pedagogicko-psychologickej a špeciálne pedagogickej časti prípravy je založená na budovaní predpokladov pre rozvíjanie profesijných pedagogických zručností. Súčasťou týchto predpokladov sú odborné vedomosti, zručnosti, postoje, hodnoty i osobnostné charakteristiky. V priebehu bakalárskeho štúdia si študent osvojuje pedagogické znalosti s dôrazom na riadenie a organizáciu procesov vyučovania, znalosti kurikula s ohľadom na kľúčové kurikulárne dokumenty znalosti cieľov, účelov a hodnôt výchovy a vzdelávania a ich filozofických a historických východísk. Teoretické vedomosti zasahujú takisto oblasť vedomostí žiakov, ich potrieb a charakteristík, vrátane tých špeciálnych, a znalostí seba samého. Prostredníctvom skúseností formovaných v priebehu pedagogických praxí sú tieto znalosti fixované, prehlbované a posilňovaná ich aplikácia pri riešení fiktívnych aj reálnych pedagogických situácií a problémov. To vytvára príležitosť k rozvoju elementárnych zručností v oblasti plánovania výučby, utvárania sociálnej klímy vhodnej pre efektívne učenie, riadenie procesov vyučovania a učenia a hodnotenia žiakov. Súčasťou spôsobilosti absolventa je tiež formovanie aktivačno-motivačnej a vzťahovo-postojovej zložky osobnosti budúceho učiteľa. Tieto základy v oblasti získaných profesijných znalostí, zručností, postojov a hodnôt budú ďalej rozvíjať v rámci nadväzujúceho magisterského štúdia, ktoré podporia ich ďalšiu diferenciáciu a gradáciu.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo v kombinácii sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
· Vychovávateľ, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania.
· Pedagogický asistent, ktorý podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
· Absolvent štúdia je pedagogicky spôsobilý uplatniť sa v neučiteľských profesiách v rámci školského systému, vo voľnočasovo zameraných inštitúciách, v neziskových a neštátnych organizáciách, v štátnej správe rozličných stupňov a úrovní aj v oblasti súkromno-komerčnej (napr. Vzdelávacie agentúry) a personálnej. Odborové zamerania potom rozširujú predpoklady uplatnenia v ďalšom (pestrom) spektre oblastí.
· Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.