učiteľstvo chémie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Ciele vzdelávania študijného programu Učiteľstvo Chémie v kombinácii:
Absolvent bakalárskeho študijného programu (ŠP) Učiteľstvo chémie v kombinácii získava teoretické vedomosti a praktické (laboratórne) zručnosti z hlavných chemických disciplín, ktoré sú nadstavbou obsahovej náplne učiva chémie na základných a stredných školách. Komplexný profil absolventa dotvára štúdium základov matematiky, fyziky a aplikácie digitálnych technológií v chémii a vo vzdelávaní chémie. Absolvent je spôsobilý sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach chémie a preniknúť aj do širších súvislostí prírodovedných disciplín, pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania. Profil absolventa je formovaný aj výberom témy a zamerania záverečnej práce v prípade, že si študent tému bakalárskej práce zvolí v aprobácii Chémia. Výsledkom vzdelávania je absolvent s kvalifikačnými predpokladmi uplatnenia na trhu práce na pozíciách vyžadujúcich 1. stupeň vysokoškolského štúdia buď v oblasti vzdelávania alebo vo vybraných oblastiach chemickej praxe. Pre získanie úplnej kvalifikácie učiteľa chémie pre výučbu na základných a stredných školách (gymnáziá, stredné odborné školy) pokračuje v štúdiu na magisterskom stupni štúdia predmetovej aprobácie.
1.1 Vedomosti absolventa
Absolvent 1. stupňa štúdia ŠP Učiteľstvo chémie v kombinácii:
- má poznatky zo všeobecnej, anorganickej, organickej, fyzikálnej, analytickej chémie a biochémie,
- ovláda základy matematiky (vybrané matematické vzťahy, pojmy, postupy), ktoré aplikuje v chémii,
- ovláda teoretické princípy a zákonitosti v chémii,
- rozumie princípom termodynamiky a kinetiky chemických reakcií,
- ovláda základnú štruktúru biomolekúl a ich vzájomné interakcie,
- ovláda výpočty základných charakteristík chemických sústav,
- rozumie princípom štatistického vyhodnocovania experimentálnych dát,
- komplexne chápe širšie súvislosti prírodovedných disciplín,
- rozumie spoločenskej zodpovednosti za ochranu životného prostredia a zdravia,
- rozumie úlohe digitálnych technológií pre rozvoj tvorivosti a kritického myslenia, učebných štýlov a motivácii žiakov,
- ovláda metódy, formy a obsah vzdelávania predmetov s prírodovedným zameraním na I. stupni a predmetov chémie na základných
a stredných školách, ovláda základy didaktiky chémie,
- ovláda na primeranej úrovni aspoň jeden zo svetových jazykov (prevažne anglický jazyk).
1.2 Zručnosti absolventa
Absolvent 1. stupňa štúdia ŠP Učiteľstvo chémie v kombinácii:
- ovláda štandardnú laboratórnu techniku a základné laboratórne metódy,
- ovláda bezpečnostné a hygienické predpisy a disponuje návykmi hygienickej a bezpečnej práce v chemickom laboratóriu,
- ovláda zásady poskytovania prvej pomoci,
- ovláda princípy a techniku kvalitatívnej a kvantitatívnej analýzy anorganických a organických látok (dôkazové reakcie, gravimetria, odmerná
analýza),
- je schopný manažovať potreby štandardného chemického laboratória,
- ovláda jednoduché fyzikálno-analytické merania (viskozita, optická otáčavosť, index lomu, hustota, vodivosť, pH a pod.),
- ovláda jednoduché separačné techniky,
- využíva metódy počítačového spracovania dát,
- je schopný spracovať a interpretovať experimentálne výsledky vo forme protokolu,
- dokáže formulovať závery a hodnotenia z riešenia čiastkových problémov,
- je schopný prezentovať a obhájiť výsledky práce,
- je schopný orientovať sa vo vedeckých databázach,
- je schopný použiť informácie z relevantných vedeckých textov,
- ovláda prácu s programami MS Office,
- dokáže efektívne využívať informačné a komunikačné technológie vo vzdelávacom procese,
- je schopný implementovať chemické poznatky do vzdelávacieho procesu v rámci mimoškolských záujmových aktivít s mládežou
a zvyšovať povedomie o environmentálnom správaní a ochrane zdravia,
- vie navrhnúť témy, obsah a štruktúru vzdelávacieho kurzu s chemickým zameraním a pripraviť vhodné didaktické pomôcky,
- má schopnosť sebavzdelávania s cieľom profesionálneho rastu.
1.3 Kompetencie absolventa
Absolvent 1. stupňa štúdia ŠP Učiteľstvo chémie v kombinácii:
- vie kultivovane a efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín (verbálny a písomný prejav, odborná
spôsobilosť),
- vie kriticky zhodnotiť presnosť a správnosť experimentálnych meraní,
- je schopný konštruktívne diskutovať pri prezentovaní výsledkov práce,
- tvorivo asistuje pri riešení odborných úloh v disciplínach predmetovej špecializácie Chémia,
- je schopný sledovať nové poznatky v chemických disciplínach,
- je schopný identifikovať environmentálne a zdravotné riziká, formulovať a predkladať riešenia čiastkových problémov,
- dokáže viesť osvetu v odbore ochrany zdravia a životného prostredia,
- vie aplikovať získané poznatky do vyučovacieho procesu v sekundárnom vzdelávaní s rešpektovaním základnej štruktúry a obsahu
disciplíny tejto predmetovej špecializácie,
- ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej techniky v chémii,
- vie aplikovať digitálne technológie v chémii pri vzdelávacích aktivitách a pri práci s mládežou,
- vie uplatňovať prvky neformálneho vzdelávania na vytvorenie atraktívneho spoločenského obrazu chémie,
- je schopný navrhnúť vlastné motivačné a environmentálne priateľské experimenty pre primárne a sekundárne vzdelávanie podporujúce
záujem a tvorivosť žiakov.
Absolvent 1. stupňa štúdia ŠP Učiteľstvo chémie v kombinácii:
- je primárne pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť štúdiom na 2. stupni vysokoškolského štúdia; prípadne môže pokračovať v štúdiu v príbuznom odbore (napríklad s poľnohospodárskym zameraním, so zameraním na ochranu životného prostredia, na integrovanú bezpečnosť),
- sa môže uplatniť ako pedagogický asistent so špecializáciou na chémiu (https://www.sustavapovolani.sk), lektor v oblasti práce s mládežou, a tiež v chemickej praxi, napríklad po získaní požadovanej odbornej praxe ako Technik kontroly v potravinárskej výrobe, získaním certifikátu o odbornej spôsobilosti ako Inšpektor kontroly potravín vo výrobe, https://www.sustavapovolani.sk.