učiteľstvo fyziky (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa bakalárskeho študijného programu
- Absolvent študijného programu disponuje kompetenciami v oblasti poznania a akceptácie vývinových, sociokultúrnych a individuálnych charakteristík žiakov. Absolvent má základný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, rozumie vzdelávacím potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Disponuje kompetenciami v oblasti pedagogickej asistencie, plánovania, projektovania, realizovania a hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu v škole a v čase mimo vyučovania. Dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny.
- Nadobudol kompetencie súvisiace s hodnotením priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacej činnosti a kompetencie súvisiace s vlastným profesijným rastom a rozvojom a stotožnil sa s profesijnou rolou, školou a školským zariadením. Absolvent je kultúrne a jazykovo gramotný. Je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov. Je pripravený na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine. Absolvent vie efektívne využívať digitálne technológie a školské informačné systémy k administrácii školy.
- Absolvent disponuje kľúčovými kompetenciami z pedagogickej oblasti, z oblasti organizácie a riadenia školstva, z komunikačnej oblasti, odbornej oblasti, z informačnej oblasti a didaktiky fyziky. Absolvent vie interpretovať teoretické východiská a praktické aspekty fyziky a didaktiky fyziky. Pozná a rozumie problematike konkretizácie cieľov a obsahu vzdelávania, výberu a klasifikácii vyučovacích metód, aspektom hodnotenia, výberu foriem a prostriedkov vyučovania, ako aj požiadavkám projektovania a plánovania vyučovacieho procesu s dôrazom na vyučovanie fyziky.
- Ovláda jednotlivé funkcie a moduly informačných systémov, od evidencie žiakov cez prácu s tlačivami až po moderné funkcie ako elektronická žiacka knižka alebo elektronická triedna kniha. Má osvojené kompetencie v oblasti vyhľadávania informácií, v práci s multimédiami, konkrétne súvisiace ich spracovaním, vlastnou tvorbou a prezentovaním edukačných materiálov prostredníctvom interaktívnych výučbových systémov.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: predmetová špecializácia – fyzika a didaktika fyziky
- Absolvent má základné poznatky z kľúčových disciplín fyziky (všeobecnej fyziky, experimentálnej fyziky, teoretickej fyziky, mechaniky, teórie relativity, zloženia látok, molekulovej fyziky, termiky a termodynamiky, dejoch v plynoch a kvapalinách, termodynamických procesov, elektriny a magnetizmu, kmity, vlny a optika, jadrovej fyziky, fyziky mikrosveta, kvantovej fyziky), matematiky pre fyzikov, základov didaktiky fyziky a informačných technológií.
- Pozná odbor svojej predmetovej špecializácie, jeho štruktúru, obsah a výstavbu a súčasne je schopný preniknúť do širších súvislostí fyzikálnych disciplín z pohľadu pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania.
- Absolvent pozná základné pojmy, vzťahy zákony a teórie zo všeobecných oblastí fyziky (mechaniky, teórie relativity, zloženia látok, molekulovej fyziky, termiky a termodynamiky, dejoch v plynoch a kvapalinách, termodynamických procesov, elektriny a magnetizmu, kmity , vlny a optika, jadrovej fyziky, fyziky mikrosveta, kvantovej fyziky).
- Absolvent rozumie základným kategóriám fyziky a didaktiky fyziky, chápe vzťahy medzi nimi a vie ich definovať.
- Absolvent chápe základné fyzikálne princípy a vzájomnú súvislosť javov všeobecnej fyziky.
- Absolvent vie klasifikovať jednotlivé fyzikálne procesy a javy.
- Absolvent dokáže aplikovať vedomosti zo základných oblastí všeobecnej fyziky pri riešení fyzikálnych problémov a úloh.
- Absolvent vie vysvetliť podstatu základných fyzikálnych teórií, zákonov a zákonitostí s použitím relevantných pojmov a matematického aparátu.
- Absolvent dokáže hodnotiť pravdivosť fyzikálnych a nefyzikálnych pohľadov, tvrdení a názorov na fyzikálnu realitu.
- Absolvent hodnotí pravdivosť pedagogických, didaktických, fyzikálnych a nefyzikálnych pohľadov, tvrdení a názorov na fyzikálne vzdelávanie.
- Absolvent ma základné matematické kompetencie na riešenie fyzikálnych úloh, ovláda základy matematických teórií potrebných pre popis fyzikálnych teórií vie aplikovať poznatky diferenciálneho, integrálneho počtu, vektorovej algebry, teórie matíc na riešenie fyzikálnych úloh.
- Absolvent má experimentálne zručnosti v oblastiach všeobecnej a experimentálne fyziky, vie plánovať, navrhnúť, realizovať a vyhodnotiť experiment.
- Absolvent pozná základné charakteristiky vyučovacie procesu s prihliadnutím na špecifiká predmetu fyzika. Vie aplikovať všeobecné pedagogické poznatky na vyučovanie fyziky.
- Absolvent pozná, identifikuje a interpretuje základné pojmy, vzťahy a teórie z fyziky, z didaktiky fyziky, pedagogiky a psychológie.
- Absolvent je schopný orientovať sa v organizačných otázkach vyučovacieho procesu fyziky.
- Absolvent má kompetencie pre získavanie najnovších poznatkov vo svojom odbore a pokračovanie vo svojom odbornom raste,
- Absolvent disponuje schopnosťami interpretácie z oblasti učebnicovej literatúry fyziky, pedagogiky a psychológie,
- Absolvent má zručnosti s využitím možností a konkrétne spôsoby použitia moderných informačných a komunikačných technológií.
- Absolvent dokáže riešiť základné problémy teoretického i aplikovaného fyzikálneho výskumu v rozličných oblastiach, praktické úlohy a problémy školskej fyziky.
- Absolvent vie používať experimentálne zariadenia a učebné pomôcky, plánovať a realizovať základné fyzikálne experimenty a interpretovať ich výsledky. Vie ovládať počítačové zariadenia a štandardný počítačový softvér.
- Absolvent vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín, ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie.
- Absolvent vie interpretovať teoretické východiská a praktické aspekty didaktiky fyziky. Pozná a rozumie problematike konkretizácie cieľov a obsahu vzdelávania, výberu a klasifikácii vyučovacích metód, aspektom hodnotenia, výberu foriem a prostriedkov vyučovania, ako aj požiadavkám projektovania a plánovania vyučovacieho procesu. Pozná a interpretuje podstatu a východiská modernizačných tendencií vo vzdelávacom procese.
- Absolvent rieši projektové zadanie, prezentuje pred skupinou študentov výsledky vlastnej tvorivej práce, komunikuje vlastné názory a postoje a konfrontuje ich s vedeckou teóriou. Kooperuje pri riešení praktických zadaní a prezentuje výsledky skupinovej práce.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: dieťa/žiak
- Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania.
- Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov vo výchove mimo vyučovania a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické prístupy k voľnému času žiakov v inštitucionalizovanej výchove počas i mimo vyučovania, pozná faktory ovplyvňujúce pozitívne a negatívne trávenie voľného času žiakov, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne trávenie voľného času žiakov.
- Absolvent má základnú praktickú skúsenosť s identifikáciou charakteristík žiakov z hľadiska špecifík trávenia voľného času, s výberom a použitím pedagogických diagnostických metód a nástrojov na identifikáciu výchovno-vzdelávacích potrieb žiakov, je pripravený využívať výsledky diagnostikovania žiakov, vyvodzovať závery a odporúčania na realizáciu výchovno-vzdelávacích a voľnočasových aktivít a na riešenie výchovno-vzdelávacích problémov intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Je schopný identifikovať individuálne a skupinové záujmy žiakov, diferencovať individuálne potreby talentovaných a nadaných žiakov a poskytnúť priestor na realizáciu voľnočasových aktivít, rešpektovať individuálne spôsoby učenia sa žiakov, používať a aplikovať diferencované formy a metódy vzhľadom na odlišnosti a úroveň sociokultúrneho vývinu žiakov, zohľadňovať rozdiely medzi žiakmi pri riešení problémov výchovného a vzdelávacieho charakteru.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces
- Absolvent pozná a chápe koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, reflektuje teoretické pedagogické a psychologické východiská a aktuálne trendy a prístupy k pedagogickej činnosti pri výchove žiakov v čase mimo vyučovania.
- Absolvent pozná a aplikuje princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre žiakov príslušných vekových kategórií a žiakov s rozmanitými výchovnovzdelávacími potrebami. Rozumie systému edukačných javov a dokáže k nim adekvátne aplikovať edukačné postupy vzhľadom ku kvalitatívnym zmenám vo výchove.
- Absolvent pozná organizačné charakteristiky školského systému a aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé skupiny žiakov a v ich zmysle realizuje edukačnú činnosť, orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby a manažovania.
- Absolvent ovláda metodiku tvorby, stratégie riadenia, organizácie a realizácie výchovného programu školského a mimoškolského zariadenia, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky a aplikuje ich v procese výchovy a vzdelávania, tak aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu.
- Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností a učenia, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
- Absolvent spolupracuje s ďalšími pedagogickými a odbornými zamestnancami, zákonnými zástupcami a ďalšími zariadeniami z mimoškolského prostredia pri plánovaní, realizácii a hodnotení výchovno-vzdelávacej činnosti.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti manažment vzdelávania a profesionálny rozvoj
- Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, systém kariérového rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérového rastu, využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej pedagogickej činnosti a činnosti ďalších pedagogických a odborných zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
- Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho regiónu.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo fyziky (v kombinácii) sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
- Vychovávateľ, pedagóg voľného času alebo animátor, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení alebo v kultúrno–osvetových inštitúciách kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania alebo ako vychovávateľ v zariadení sociálnej pomoci.
- Pedagogický asistent, ktorý podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Absolventi bakalárskeho študijného programu v rámci študijného odboru učiteľstvo akademických predmetov so zameraním na predmet fyzika sú spôsobilí vykonávať funkciu:
- pomocného učiteľa fyziky, resp. asistenta učiteľa fyziky,
- pedagogického pracovníka pre mimoškolské záujmové činnosti detí,
- pracovníka štátnej správy pre príslušnú oblasť,
- školského administratívno-metodického pracovníka,
- správcu počítačových sietí, školského technologického a laboratórneho fondu ap.
Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy v kombinácií s fyzikou.