učiteľstvo geografie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má základný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania a výchovy efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi.
Absolvent disponuje základným vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách svojho pôsobenia. Absolvent pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru a zázemie profesie. Disponuje základnými psychologickými, pedagogickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny.
Absolvent študijného programu dokáže identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca, akceptovať individualitu žiaka, má základné praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca, akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte. Absolvent sa orientuje vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Dokáže zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie, má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích oblastiach alebo vo svojej špecializácii. Disponuje základnými metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách. Vie efektívne využívať vo vzdelávacom procese informačné a komunikačné technológie. Je schopný uplatniť primeraný spôsob pedagogického hodnotenia a evalvácie a dokáže modifikovať a zefektívňovať svoje činnosti. Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne).
Absolvent pozná teórie učenia a vyučovania v geografii, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky v geografii, ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností a učenia, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná systém kariérového rozvoja v geografii. Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho regiónu.
Absolvent disponuje základnými prierezovými vedomosťami na úrovni analýzy a syntézy v oblasti geografie vrátane praktických a metodologických vedomostí. Ovláda základné pojmy, fakty, teórie a metódy z oblasti analytických (fyzickogeografických a humánnogeografických) a syntézových disciplín geografie (napr. Náuka o krajine), vie ich syntetizovať a tvorivo použiť v praktických úlohách s využitím vhodných postupov a nástrojov na spracovanie a vyhodnotenie dát a pri tvorbe dokumentácie potrebnej pre ďalšie rozhodovanie. Vie získavať, analyzovať a interpretovať dáta z oblasti geografie, hodnotiť základné javy, vykonávať terénny výskum, mapovať a vytvárať tematické mapy, pracovať s tematickými databázami, aplikovať základné geopriestorové technológie. Vie tvorivo pracovať s metódami, nástrojmi a modelmi, ktoré sú používané pri evalvácii skúmaného územia, vytváraní geopriestorových databáz, hodnotení a interpretácii dát na rôznych mierkových úrovniach.
Absolvent ovláda základné teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania v oblasti didaktiky a metodiky v geografii. Disponuje kompetenciami v oblasti pedagogickej asistencie, plánovania, projektovania, realizovania a hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu v škole. Vie efektívne využívať digitálne technológie v geografii, má osvojené kompetencie v práci s multimédiami, súvisiacimi s vlastnou tvorbou a prezentovaním edukačných materiálov prostredníctvom interaktívnych výučbových systémov.
Absolvent pozná štátny vzdelávací program vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ktorého je Geografia súčasťou a špecifiká školského vzdelávacieho programu a v ich zmysle realizuje edukačnú činnosť. Umožňuje žiakom spoznávať krajinu v celej svojej komplexnosti a zložitosti. Podporuje snahu porozumieť vzťahom medzi jednotlivými zložkami a prvkami krajiny a chápať ich silnú vzájomnú previazanosť. Základnou zručnosťou, rozvíjanou v geografii, je práca s mapovými podkladmi v tlačenej a digitálnej podobe. Vedieť mapu vyhľadať, čítať, pracovať s ňou, analyzovať jej obsah a interpretovať ho, orientovať sa v nej a podľa nej v neznámom prostredí, tvoria základ geografického myslenia a vzdelávania. Vďaka práci absolventa žiaci budú schopní vyhľadať, porovnať, posúdiť pravdivosť a zhodnotiť dostupné informácie o krajine z rôznych informačných zdrojov, prezentovať informácie o krajine v rôznych podobách (grafy, tabuľky, schémy, diagramy, fotografie, filmy a pod.).
Absolvent je kultúrne a jazykovo gramotný. Je schopný efektívne pracovať ako člen tímu. Je pripravený na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine.
Absolvent v čase absolvovania štúdia je pripravený na výkon nasledovných povolaní stanovených Vyhláškou Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 449/2020 Z. z. z 18. decembra 2020, ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia zamestnaní a Vysvetlivkami ISCO - 08 vydaných Štatistickým úradom SR z decembra 2011 ako aj v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
2359001 Pedagogický asistent
2359005 Vychovávateľ
2632003 Geograf
2632999 Špecialista v oblasti sociológie, antropológie, geografie a podobných vedách
3359001 Odborný pracovník pre evidenciu obyvateľstva
3359007 Odborný pracovník verejnej správy pre prípravu, riadenie a kontrolu projektov
3359011 Odborný pracovník orgánu verejnej správy v oblasti spracovania návrhov stratégií
1113001 Primátor, námestník primátora
1113002 Starosta, zástupca starostu
Do skupiny 2359 Pedagogickí a odborní pracovníci vo výchove a vzdelávaní inde neuvedení patria 2359001 Pedagogický asistent a 2359005 Vychovávateľ. Pedagogický asistent podľa požiadaviek učiteľa vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér. Vychovávateľ poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení alebo v kultúrno–osvetových inštitúciách, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania alebo ako vychovávateľ v zariadení sociálnej pomoci.
Skupina 2632 Sociológovia, antropológovia a podobní špecialisti (kam sa zaraďuje aj 2632003 Geograf a 2632999 Špecialista v oblasti sociológie, antropológie, geografie a podobných vedách) skúmajú a popisujú štruktúru ľudskej spoločnosti, jej pôvod a vývoj a vzájomnú prepojenosť medzi podmienkami životného prostredia a ľudskou činnosťou. Poskytujú poradenstvo v oblasti praktického uplatňovania ich zistení pri formulovaní hospodárskej a sociálnej politiky.
Skupina 3359 Odborní pracovníci verejnej správy inde neuvedení (Odborný pracovník pre evidenciu obyvateľstva, Odborný pracovník verejnej správy pre prípravu, riadenie a kontrolu projektov, Odborný pracovník orgánu verejnej správy v oblasti spracovania návrhov stratégií) plnia úlohy na úrovni hlásenia pobytu občanov, kontroly a riadenia projektov, ako aj na úrovni spracovania návrhov stratégií.
Skupina 1113 Predstavitelia obcí a samosprávnych krajov (kam sa zaraďuje aj 1113001 Primátor, námestník primátora a 1113002 Starosta, zástupca starostu) zastupujú obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám; vydávajú pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného/mestského úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce/mesta; informujú obecné/mestské zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného/mestského úradu; rozhodujú vo všetkých veciach správy obce/mesta, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené ako v rámci kompetencií obecného/mestského zastupiteľstva; zvolávajú a vedú zasadnutia obecného/mestského zastupiteľstva.
Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy. Potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov spočíva v pokračovaní v štúdiu na magisterskom stupni v rovnakom, resp. príbuznom odbore.