učiteľstvo informatiky (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu žiaka, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má základný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, rozumie vzdelávacím potrebám a špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám žiakov i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Absolvent disponuje základným vedeckým poznaním v odbore informatika. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu výchovy a vzdelávania a metodiky výchovno-vzdelávacej činnosti. Absolvent pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu profesie.
Absolvent dokáže zabezpečovať efektívnu výchovnú činnosť, pedagogickú asistenciu a asistenciu v oblasti aplikácie digitálnych technológií vo výchovno-vzdelávacom procese. Dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny. Nadobudol vedomosti a spôsobilosti súvisiace s hodnotením priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacej činnosti, je schopný kooperovať s pedagogickými a odbornými zamestnancami v tíme podporujúcom inkluzívne vzdelávanie a so zákonnými zástupcami žiakov. Nadobudol kompetencie súvisiace s vlastným profesijným rastom a rozvojom a stotožnil sa s profesijnou rolou pedagogického zamestnanca. Absolvent je kultúrne a jazykovo gramotný, má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine. Absolvent vie efektívne využívať digitálne technológie a školské informačné systémy na administráciu školy. Má osvojené kompetencie v oblasti vyhľadávania informácií a práce s multimédiami, konkrétne súvisiace s ich spracovaním, vlastnou tvorbou a prezentovaním edukačných materiálov prostredníctvom interaktívnych výučbových systémov.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti dieťa/žiak:
- Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania, vie odporúčať prostriedky digitálnych technológií vzhľadom na individuálne charakteristiky, učebný štýl a individuálne výchovno-vzdelávacie potreby žiaka.
- Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov vo výchove mimo vyučovania a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k voľnému času žiakov v inštitucionalizovanej výchove počas i mimo vyučovania, pozná faktory ovplyvňujúce pozitívne a negatívne trávenie voľného času žiakov, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne trávenie voľného času žiakov.
- Absolvent vie posúdiť vplyv sociokultúrnych determinantov na vývin a rozvoj žiaka, pozná zákonitosti a riziká kyberpriestoru, ako aj riziká sociálneho vylúčenia, šikanovania, zneužívania a týrania. Absolvent pozná ohrozenia v oblasti partnerských a rovesníckych vzťahov u žiaka intaktného ako aj žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Pozná metódy, nástroje a stratégie prevencie kyberohrození, sociálneho vylúčenia, šikanovania a zdroje podpory socializácie.
- Absolvent má základnú praktickú skúsenosť s identifikáciou charakteristík žiakov z hľadiska špecifík trávenia voľného času, s výberom a použitím pedagogických diagnostických metód a nástrojov na identifikáciu výchovno-vzdelávacích potrieb žiakov, je pripravený využívať výsledky diagnostikovania žiakov, vyvodzovať závery a odporúčania na realizáciu výchovno-vzdelávacích a voľnočasových aktivít a na riešenie výchovno-vzdelávacích problémov intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Je schopný identifikovať individuálne a skupinové záujmy žiakov.
- Očakáva sa, že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti výchovno-vzdelávací proces:
- Absolvent sa orientuje v odbore informatika, ovláda a vie správne používať jej základnú terminológiu, je zorientovaný v oblasti interdisciplinarity informatiky a chápe jej prínos pre rozvoj iných vedných disciplín. Má poznatky o systéme informatiky, vie vymedziť predmet skúmania informatiky a jednotlivých informatických disciplín, má základné teoretické, metodické a metodologické poznatky o princípoch digitálnej reprezentácie informácií, algoritmického spracovania údajov a o princípoch počítačových systémov.
- Absolvent pozná digitálne edukačné prostredia a nástroje vhodné na rozvoj digitálnej gramotnosti a informatického myslenia žiakov, vie zhodnotiť a zdôvodniť ich použitie v súlade s didaktickými zásadami výchovno-vzdelávacieho procesu pre rôzne vekové kategórie žiakov.
- Absolvent reflektuje teoretické pedagogické a psychologické východiská a aktuálne trendy a prístupy k pedagogickej činnosti pri výchove a vzdelávaní žiakov v čase vyučovania ako aj mimo vyučovania a vo voľnočasových aktivitách. Motivuje žiakov k voľnočasovým aktivitám so zmysluplným, bezpečným a veku primeraným využívaním digitálnych technológií.
- Absolvent ovláda metodiku tvorby a realizácie výchovného programu školského a mimoškolského zariadenia, pozná teórie učenia sa a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky a aplikuje ich v procese výchovy a vzdelávania tak, aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu.
- Absolvent dokáže organizovať a realizovať asistenciu vo výchovno-vzdelávacom procese v súlade s cieľmi a obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieb a záujmov žiakov. Vie flexibilne reagovať na problémové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti, vo výchovnej skupine, vytvárať pozitívnu klímu v triede a výchovnej skupine.
- Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností a učenia, má základnú skúsenosť s hodnotením žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
- Absolvent spolupracuje s ďalšími pedagogickými a odbornými zamestnancami, zákonnými zástupcami žiakov a ďalšími zariadeniami z mimoškolského prostredia pri plánovaní, realizácii a hodnotení výchovno-vzdelávacej činnosti.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti manažment vzdelávania a profesionálny rozvoj:
- Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej pedagogickej činnosti a činnosti ďalších pedagogických a odborných zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
- Očakáva sa, že absolvent sa stotožňuje s profesijnou rolou pedagogického zamestnanca, pozná a rešpektuje východiská, princípy a prax profesijnej etiky.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo v kombinácii sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
- Vychovávateľ, pedagóg voľného času alebo animátor poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení alebo v kultúrno-osvetových inštitúciách, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania alebo ako vychovávateľ v zariadení sociálnej pomoci.
- Pedagogický asistent podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy.