učiteľstvo chémie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Ciele vzdelávania študijného programu Učiteľstvo Chémie v kombinácii:
Absolvent magisterského štúdia študijného programu Učiteľstvo chémie v kombinácii je kvalifikovaným učiteľom predmetu chémia na základných a stredných školách s novými rozšírenými teoretickými poznatkami a pokročilými experimentálnymi zručnosťami z chemických disciplín, ktoré sú nadstavbou poznatkov získaných v bakalárskom stupni štúdia. Komplexný profil absolventa dotvárajú aj pokročilé zručnosti v digitálnych technológiách používané ako efektívne formy moderného vzdelávania chémie. Profil absolventa je formovaný aj výberom témy a zamerania záverečnej práce v prípade, že si študent tému diplomovej práce zvolí v aprobácii Chémia. Absolvent je spôsobilý sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach chémie a s nadhľadom preniknúť do širších súvislostí prírodovedných disciplín, pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania. Komunikuje na primeranej úrovni aspoň v jednom svetovom jazyku (prevažne anglickom).
1.1 Vedomosti absolventa
Absolvent 2. stupňa štúdia ŠP Učiteľstvo chémie v kombinácii:
- má poznatky z inštrumentálnych metód a ich aplikáciách, z teórie chemickej väzby, environmentálnej a polymérnej chémie, didaktiky chémie a vybraných tém z organickej chémie a biochémie,
- reálne posudzuje charakter jednotlivých typov reakcií aplikáciou fyzikálno-chemických zákonitostí,
- ovláda špecializované chemické softvéry na modelovanie chemickej štruktúry látok (Hyperchem, ArgusLab),
- ovláda manipuláciu s chemickými látkami, marketing a manažment chemických látok,
- ovláda metódy, formy a obsah vzdelávania predmetovej špecializácie na základných a stredných školách,
- ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia digitálnych technológií v chémii,
- ovláda metódy didaktického výskumu,
- pozná inovatívne vyučovacie metódy v chémii,
- je zorientovaný v aplikáciách počítačom podporovaných školských meracích systémov vo vyučovaní chémie,
- má dostatočne široký pohľad na filozofické a spoločenské aspekty chémie,
- vníma podstatu procesu trvalo udržateľného rozvoja,
- rozumie akú úlohu majú digitálne technológie pre rozvoj tvorivosti a kritického myslenia, učebných štýlov a motivácii žiakov,
- ovláda na primeranej úrovni aspoň jeden zo svetových jazykov (prevažne anglický jazyk).
1.2 Zručnosti absolventa
Absolvent 2. stupňa štúdia ŠP Učiteľstvo chémie v kombinácii:
- ovláda bežné metodiky laboratórnej techniky,
- využíva prístrojovú techniku a je schopný samostatne realizovať experimentálne postupy,
- participuje pri riešení štruktúry látok s využitím experimentálnych metód,
- spolupracuje pri navrhovaní možných smerov syntézy nových organických a anorganických zlúčenín s cielenými vlastnosťami,
- participuje na syntéze nových zlúčenín v laboratórnom meradle,
- využíva metódy počítačového spracovania dát,
- je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch z oblasti pedagogiky, ako aj z relevantných chemických disciplín,
- spracováva vedecko-technické informácie k riešenému problému,
- využíva rôzne semiempirické metódy pri práci s programami Hyperchem a ArgusLab pri modelovaní molekúl,
- realizuje motivačné experimenty so školskými meracími systémami,
- implementuje digitálne technológie do výchovno-vzdelávacieho procesu,
- aplikuje pedagogicko-didaktické a bezpečnostné zásady pri reálnom experimentovaní na hodinách základného typu alebo na laboratórnych cvičeniach,
- samostatne rieši čiastkové úlohy náročnejších teoretických problémov,
- sleduje nové poznatky v chemických disciplínach,
- aplikuje získané poznatky do vyučovacieho procesu v sekundárnom vzdelávaní s rešpektovaním základnej štruktúry a obsahu disciplíny tejto predmetovej špecializácie,
- je zorientovaný v školskom vzdelávacom programe, učebných plánoch a osnovách predmetovej špecializácie,
- má návyk permanentného vzdelávania sa pre osobný profesionálny rast.
1.3 Kompetencie absolventa
Absolvent 2. stupňa štúdia ŠP Učiteľstvo chémie v kombinácii:
- vie efektívne a kultivovane komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín,
- je schopný komunikovať na kvalifikovanej úrovni s predstaviteľmi iných odborov a s verejnosťou,
- participuje na vývoji a príprave metodických, odborných a učebných materiálov pre výučbu chémie,
- podieľa sa na vypracovávaní alebo revízii učebných osnov,
- vie efektívne plánovať vyučovaciu hodinu a vytvoriť pozitívne vzdelávacie prostredie,
- je schopný pripraviť vyučovaciu hodinu chémie s motivačnými prvkami a so zohľadnením schopností žiakov,
- vie organizovať a plánovať prácu, kriticky posudzovať návrhy tém vzdelávania, špecifikovať kľúčové informácie, flexibilne reagovať na nové poznatky v chémii,
- je schopný rozdeľovať úlohy, hodnotiť výkon študenta a poskytovať spätnú väzbu na zlepšenie.
Absolvent 2. stupňa štúdia ŠP Učiteľstvo chémie v kombinácii:
- je pripravený na prácu kvalifikovaného učiteľa chémie na základných a stredných školách (gymnáziá a stredné odborné školy),
- môže pokračovať na 3. stupni vysokoškolského štúdia (doktorandské) v Teórii vyučovania chémie alebo v príbuznom odbore vyžadujúcom poznatky z chémie (s poľnohospodárskym a molekulárno-biologickým zameraním, so zameraním na ochranu životného prostredia),
- sa môže uplatniť po získaní odporúčanej dĺžky praxe ako metodik v oblasti výchovy a vzdelávania https://sustavapovolani.sk,
- môže pracovať vo vedecko-výskumných inštitúciách a po zaškolení ako pracovník v inštitúciách rezortného a firemného charakteru.