Kasíno proti závislosti
Študenti Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF v Nitre predstavovali netradičný projekt s názvom ALL-IN casino, ktorého cieľom bolo upozorniť na riziká závislostí na sociálnych sieťach, online nakupovaní a hazardných hrách. Namiesto moralizovania zvolili paradoxnú formu – event v téme kasína. Toto podujatie sa uskutočnilo 28. apríla o 8.00 h v Študentskom centre, blok H, ŠD Zobor v Nitre.
V rámci aktivít pripomínajúcich klasických kasínových hier ako ruleta, blackjack či poker sa cieľová skupina (študenti stredných škôl vo veku 15 až 17 rokov) dozvedeli viac o tom, ako závislosti vplývajú na ich každodenný život a ako s nimi možno efektívne bojovať. Každá hra v kasíne niesla špecifické posolstvo a edukatívny prvok, ktorý ich mal motivovať k zamysleniu sa a sebareflexii gamifikovanou formou. Okrem aktivít čakalo na účastníkov občerstvenie a mnohé výhry v tombole. Vstup bol voľne dostupný a mohol sa tohto eventu zúčastniť každý.
Projekt niesol heslo „Are you ALL-IN?“, ktoré nabádalo účastníkov k otázke vlastnej miery angažovanosti v online priestore. Dopĺňala ho druhá časť výzvy „ALL-IN, ale za akú cenu?“, ktorá upozorňovala na možné negatívne dôsledky, ak sa hranica medzi voľnočasovou aktivitou a závislosťou prekročí. Projekt sa realizoval za podpory odborných konzultácií z oblasti psychológie a médií.
Závislosti sa často začínajú ako nevinná hra. ALL-IN casino využívalo gamifikovanú formu, aby mladým ukázalo, ako ľahko sa môžu stať súčasťou systému, ktorý ich ovláda. Vďaka aktivitám inšpirovaným kasínovými hrami ako ruleta či blackjack si účastníci na vlastnej koži zažili dynamiku závislosti – postupné zbieranie žetónov, vzrušenie z možnosti výhry, ale aj riziko straty. Práve tento zážitok im mal pomôcť pochopiť, že nelátkové závislosti ako sociálne siete, online nákupy či gambling môžu byť rovnako nebezpečné ako tie látkové. Projekt bol postavený na zážitkovom učení, sebareflexii a reálnych príbehoch odborníkov.
ALL-IN casino bol projekt, ktorý vytvorili denní študenti 2. ročníka Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF v Nitre, ako svoj semestrálny výstup dvoch na seba nadväzujúcich predmetov. Na stratégii a plánovaní pracovali v rámci predmetu tvorba marketingovo-komunikačných projektov (odborná gescia doc. Janková a Dr. Kiková) a komunikáciu a propagáciu projektu tvorili na predmete text v digitálnej komunikácii (odborná gescia Dr. Števčat Szabóová). Projekt bol ukážkou reálneho prepájania teoretického a praktického vzdelávania. Vznikol aj v spolupráci so sponzormi: ID Klub Nitra, Alfapuero, Yeme, UNIQA, OVB, ALLIANZ, Dajana Rodriguez, PRALEZ a ďalšími.
Text a foto: Ema Hudecová, FF – študentka Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy
Uverejnené: 28. mája 2025