L3-banner-media

Sumarizácia študentských kampaní

Letné obdobie je pre Katedru masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF v Nitre tradične príležitosťou reflektovať na úspechy a prínosy študentských projektov, ktoré vznikli počas letného semestra. Aj v akademickom roku 2024/2025 preukázali študenti katedry vysokú mieru kreativity, schopnosť prepájať teóriu s praxou a citlivo reagovať na aktuálne spoločenské témy. Výsledkom sú kampane a projekty s reálnym spoločenským dosahom, ktoré pozitívne zviditeľnili nielen samotných študentov, ale aj katedru a univerzitu.
Persuázia v digitálnej komunikácii
Predmet Persuázia v digitálnej komunikácii je dlhodobo postavený na praktickom učení sa formou realizácie skutočných kampaní pre reálnych klientov. V tomto letnom semestri vzniklo 12 študentských komunikačných kampaní, ktoré spolu zasiahli viac než 267 000 ľudí v online a offline priestore a zaznamenali vyše 86 tisíc interakcií.
Študenti spolupracovali s inštitúciami, neziskovými organizáciami i regionálnymi iniciatívami, pričom ich výstupy presiahli rámec akademického prostredia. Spomeňme napríklad:
  • kampaň „Neboj sa zajtrajška“ pre OZ Future Generation Europe, ktorá otvorila diskusiu o dôležitých životných rozhodnutiach mladých ľudí,
  • kampaň „Krv má názor – pomáha!“ spojenú s guerilla inštaláciou pre Národnú transfúznu službu, ktorá pritiahla pozornosť verejnosti k darcovstvu krvi. 57 % zapojených sa dokonca vyjadrilo, že ich kampaň motivovala k prvodarcovstvu,
  • projekt „Beh pre dušu“ v spolupráci s psychologickou poradňou IPčko, ktorý prepojil šport a duševné zdravie a získal podporu viacerých sponzorov,
  • kampaň „Dobro má miesto“ pre Arcidiecézne centrum mládeže Vinica, ktorá nielen oslovila stovky mladých ľudí, ale priniesla aj konkrétny výsledok. Prihlásenie sa 2 nových dobrovoľníkov, čo bolo hlavným cieľom celej komunikácie,
  • či kampaň „Odvážny slovom“ v kooperácii s Nitrianskym mládežníckym parlamentom, ktorá získala mediálny priestor na frekventovaných miestach Nitry, a prostredníctvom citylightov, plagátov v MHD a na školách, a vlastného maskota zasiahla viac než 50 000 ľudí.
Reflexia z procesu výučby
Okrem merateľných výsledkov je prínosná aj samotná cesta tvorby kampaní. Ako zdôrazňuje vyučujúca predmetu doktorka Veronika Števčat Szabóová, študenti pracovali s niekoľkými princípmi, ktoré sa ukázali ako kľúčové:
  • Maximalizácia šancí na úspech. Téma semestrálneho zadania kopíruje tému súťaže Marketér roka Junior, vďaka čomu študenti môžu využiť svoje kampane dvojnásobne, akademicky aj súťažne.
  • Dobrý insight nad zlato. Úspešné kampane stoja na hlbokom pochopení cieľovej skupiny. V tomto smere vynikla kampaň „Vidíme srdcom“ pre neziskovú organizáciu Psi na život, ktorá trénuje vodiace psy. Študentom sa podarilo sprostredkovať praktické a často prehliadané aspekty života nevidiacich, čím projekt posilnil nielen povedomie verejnosti, ale aj osobný pohľad vyučujúcej i študentov.
  • Hravý copywriting. Kreatívny copywriting je znakom vyzretej kampane. Originálny príklad priniesol projekt „Lokálna včela“ s claimom „Už včela bolo neskoro“, ktorý poukázal na potrebu podpory regionálnych včelárov a odmietnutie pančovaného medu zo supermarketov.
Ocenenie Marketér roka Junior 2024
Všetky kampane boli prihlásené do prestížnej zahraničnej súťaže Marketér roka Junior 2024
, ktorú organizuje Česká marketingová spoločnosť. Na galavečere v reprezentačných priestoroch Pražského hradu získali naši študenti ocenenie v kategórii Marketingová kampaň za projekt „Podaruj objatie“ pre občianske združenie SOCIA Nitra. Autorkami víťaznej kampane boli študentky Viktória Antolová, Denisa Sládečková a Kamila Košecká. Tento úspech potvrdzuje, že naše študentské práce obstáli aj v medzinárodnej konkurencii.
FF SSK 01w
Delegácia študentov KMKAR na slávnostnom galavečere Merketér roka Junior v Prahe.
Takto koncipovaná výučba sa ukazuje nielen ako efektívny tréning profesionálnych zručností, ale aj ako priestor na osobnostný rast a tvorivé naplnenie.
Profesionálne výstupy a odborný seminár
Fúzia predmetov Tvorba marketingovo-komunikačných projektov a Text v digitálnej komunikácii umožňuje študentom osvojiť si nielen komplexný proces plánovania, realizovania a vyhodnocovania projektov, ale aj princípy propagácie. Tento rok vznikli 4 projekty:
  • Projekt ALL-IN komunikoval tému nelátkových závislostí, úspechom bola osobná participácia psychológov z poradní IPčko a Mojra, ako aj záujem médií – reportáž regionálnej televízie TV Nitrička mala viac než 2000 videní. Event svojou účasťou podporili aj pani prodekanka doktorka Nováčiková a pán prodekan doktor Petráš.
  • Projekt RUNPLUGGED, ktorý vyzýval mladých ľudí k zníženiu času stráveného za obrazovkami, oslovil digitálnou kampaňou 3642 účtov, pričom celkový počet zobrazení príspevkov presiahol 22 500.
  • Projekt Joga Jang cielil na osvetu duševného zdravia a psychohygieny u mladých ľudí. Lekcie jogy, ktorá bola vyvrcholením projektu, sa okrem stredoškolákov aktívne zúčastnil aj dekan Filozofickej fakulty profesor Hetényi. Študentom sa podarilo získať mediálny priestor v odhadovanej hodnote 5860 eur, čo potvrdzuje ich kvalitné PR schopnosti.
  • Projekt AI aréna predstavil interaktívnu formu popularizácie umelej inteligencie (escape room) a otvoril diskusiu o možnostiach i rizikách jej využívania. Do propagácie zapojili známeho TikTokera, ktorého promovideo o evente malo viac ako 95 tisíc videní, podujatia sa zúčastnilo 205 stredoškolákov.
Odborný seminár ako reflexia rozvoja
Na záver semestra sa uskutočnil odborný seminár ako výstup projektu KEGA  023UKF-4/2024, ktorý spojil prezentáciu case study videí, slávnostné odovzdávanie certifikátov a detailné vyhodnotenie procesov i výsledkov. Spätnú väzbu poskytli odborné garantky predmetov docentka Janková, doktorka Kiková a doktorka Števčat Szabóová, externý expert doktor Štosel, ale aj samotní členovia projektových tímov navzájom. Vďaka tomuto kombinovanému prístupu získali študenti nielen teoretické a praktické poznatky, ale aj reflexiu vlastného rozvoja ako jednotlivci i ako tímoví hráči.
FF SSK 02w
Členovia jednotlivých projektových tímov s vyučujúcimi počas odborného seminára
Odborné mentorky konštatovali, že tímy stavili na efektívnosť nad kreativitou. To však nemožno považovať za chybu, skôr ako odraz trhu, kde kampane zamerané na výkon a merateľné výsledky majú svoje významné miesto. Práve skúsenosť s balansovaním medzi efektivitou a originalitou je pre študentov cennou lekciou do praxe.
Praktické projekty a kampane študentov sú dôkazom, že univerzitná výučba dokáže efektívne prepájať akademické poznatky s praxou a zároveň prinášať pridanú hodnotu pre spoločnosť. Kampane, ktoré na KMKAR vznikli, predstavujú nielen tréning odborných zručností, ale aj skutočný príspevok k riešeniu spoločenských výziev, či už ide o podporu duševného zdravia, darcovstva krvi, lokálnych producentov, alebo zviditeľňovanie neziskových organizácií a dôležitých tém.
Všetky kampane a projekty vznikli s podporou projektu KEGA 023UKF-4/2024: Inovatívne vzdelávanie a rozvoj spotrebiteľskej, informačnej a mediálnej (SIM) gramotnosti u mladých dospelých v európskom priestore (odborná garantka: doc. Janková).
 
Text a foto: Mgr. Veronika Števčat Szabóová, PhD., FF – Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy
Foto: Archív KMMaR
 
Uverejnené: 27. augusta 2025

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color