L3-banner-media

Konferencia o význame mediálnej gramotnosti

Pod záštitou Katedry žurnalistiky a nových médií FF UKF v Nitre sa 15. októbra 2025 konala medzinárodná vedecká konferencia MEDIG 2025, ktorej ústrednou témou bola mediálna a informačná gramotnosť v postfaktuálnej dobe. Aktuálne výskumné zistenia predstavilo 50 účastníkov zo Slovenskej republiky aj zo zahraničia – kombinovane prezenčnou i online formou.
Na katedre privítali odborníkov zo Slovenska, Poľska a Maďarska. V online priestore vystúpili hostia z troch kontinentov Európy, Afriky a Južnej Ameriky, a to konkrétne z Českej republiky, Ukrajiny, Talianska, Maďarska, Maroka, Zambie a z Brazílie.
Podujatie slávnostne otvorila prorektorka pre medzinárodné vzťahy UKF, doc. PhDr. Martina Pavlíková, PhD., MBA. Následne vystúpil dekan Filozofickej fakulty UKF v Nitre, prof. PhDr. Martin Hetényi, PhD. V úvodných slovách pokračovala vedúca Katedry žurnalistiky a nových médií FF UKF v Nitre, Mgr. Andrea Chlebcová Hečková, PhD., ktorá zdôraznila nevyhnutnosť kritického myslenia v súčasnej postfaktuálnej dobe.
003 MEDIG 2025
Úvodný blok zakončila zástupkyňa vedúcej Katedry žurnalistiky a nových médií FF UKF v Nitre, Mgr. Veronika Cillingová, PhD., univ. doc., predstavením dvoch projektov, z ktorých bola konferencia finančne podporená. Konkrétne prezentovala projekt KEGA č. 017UKF-4/2024 s názvom Spoločenské determinanty kritického myslenia a ich reflexia v inovácii výučby mediálnej gramotnosti na vysokých školách a projekt č. 09I03-03-V04-00664 s názvom Využitie potenciálu dátovej žurnalistiky v boji s dezinformáciami, financovaný z EÚ NextGenerationEU prostredníctvom Plánu obnovy a rozvoja odolnosti SR.
Mgr. Veronika Cillingová, PhD., univ. doc., priblížila hosťom oba projekty. Projekt Spoločenské determinanty kritického myslenia a ich reflexia v inovácii výučby mediálnej gramotnosti na vysokých školách je zameraný na inovácie výučby predmetu mediálna gramotnosť na vysokých školách v kontexte vplyvu sociálneho prostredia na schopnosť kriticky myslieť. Projekt vedie vedúca Katedry žurnalistiky a nových médií FF UKF v Nitre, Mgr. Andrea Chlebcová Hečková, PhD.
Cieľom druhého projektu Využitie potenciálu dátovej žurnalistiky v boji s dezinformáciami je vytvoriť digitálnu zbierku dezinformácií a hoaxov zo slovenského online prostredia posledných rokov (napr. COVID-19, vojna na Ukrajine) a pripraviť monografiu a vysokoškolské učebnice zamerané na digitálnu žurnalistiku. Materiály budú slúžiť na výučbu digitálnych zručností a tréning techník počítačovej textovej analýzy. Projekt je riešený pod záštitou doc. Mgr. Mareka Debnára, PhD., vedúceho Sekcie digitálnych a humanitných štúdií pri KŽNM FF UKF v Nitre.
028 MEDIG 2025
Program prezentácií otvorili vystúpenia keynote spíkeriek. Ako prvá vystúpila doc. PhDr. Viera Kačinová, PhD., z Katedry mediálnej výchovy Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave s príspevkom Koncepcie rozvoja mediálnej a informačnej gramotnosti v oblasti dezinformácií a ich odraz v edukačnej praxi. Následne sa prihovorila doc. PhDr. Zora Hudíková, PhD., z Katedry umeleckej komunikácie FMK UCM v Trnave s témou Psychologické aspekty budovania mediálnej gramotnosti.
Odborný program konferencie ponúkol priestor na prezentáciu aktuálnych výskumov i diskusiu o výzvach v rozvoji mediálnej a informačnej gramotnosti, ako aj kritického myslenia v postfaktuálnej dobe. Príspevky z konferencie budú publikované v recenzovanom zborníku v septembri 2026.
Text: Mgr. Aneta Černáková, FF – Katedra žurnalistiky a nových médií
Foto: Patrícia Gažúrová, Karin Škarbová, Monika Minárová a Ing. Marián Mancír
 
Uverejnené: 24. októbra 2025

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color