Výtvarný workshop pre žiakov stredných škôl
Dňa 28. októbra 2025 sa v rámci projektu KEGA Inovácia vysokoškolskej prípravy učiteľov výtvarného umenia v prepojení na potreby spoločnosti 21. storočia, projekt č. 020UKF-4/2024, uskutočnil v priestoroch Katedry výtvarnej tvorby a výchovy (ďalej KVTV) PF UKF v Nitre workshop pre žiakov stredných škôl.
Hlavným cieľom projektu je inovovať obsah vzdelávania vysokoškolskej prípravy budúcich učiteľov výtvarného umenia v súlade s aktuálnymi výzvami a potrebami edukačnej praxe v kontexte potrieb spoločnosti 21. storočia v širokom spektre determinantov. Jednou z najdôležitejších výziev súčasnej edukačnej praxe je prepojenie vysokoškolskej prípravy učiteľov so školskou praxou. Jednou z možností takéhoto prepojenia je participácia na príprave a realizovaní výtvarného workshopu.
Workshop bol súčasťou podujatia organizovaného Katedrou anglického jazyka a kultúry (ďalej KAJK) PF UKF a bol určený 98 žiakom dvoch stredných škôl: Elokované pracovisko Súkromná spojená škola Štúrovo – organizačná zložka Súkromná obchodná akadémia v Nitre a Stredná zdravotnícka škola sídliaca na Farskej 23 v Nitre. Žiaci sa rozdelili do troch skupín a postupne na KVTV PF UKF absolvovali rovnaký program.
Cieľom workshopu bolo priblížiť žiakom umenie prístupnou formou, ktorá zároveň rozvíja tvorivosť, a to na mieste, kde sa výtvarná tvorba stretáva s prípravou budúcich učiteľov výtvarnej výchovy. Workshop viedla PaedDr. Janka Satková, PhD., univ. doc., pedagogička a vedúca Katedry výtvarnej tvorby a výchovy PF UKF, a asistovali jej 3 študentky 3. ročníka bakalárskeho štúdia a 1 študentka magisterského stupňa učiteľstva výtvarného umenia v kombinácii Kristína Medvecká (VUAJ22b), Michaela Boháčová (VUPG22b), Petronella Ballová (VUTE22b) a Agata Žuk-Olszewska (VUAJ22m).
Žiaci mali jedinečnú možnosť vidieť ateliéry katedry a zažiť si workshop v inšpiratívnom prostredí plnom umenia. Najprv si v sprievode asistentiek pozreli priestory KVTV PF UKF a potom sa zúčastnili edukačného programu. Po oboznámení sa s reprodukciami výtvarných diel mali žiaci za úlohu vybrať si jedno z diel a vytvoriť báseň typu cinquain, inšpirovanú dielom. Následne svoje diela prezentovali v skupine. Báseň cinquain je pedagogická metóda, ktorá spočíva v tvorbe krátkej päťveršovej básne podľa dopredu určených pravidiel – buď má určenú štruktúru podľa počtu slabík, alebo má konkrétne pravidlá pre každý verš. Na tvorbu takejto básne nie je potrebný žiadny literárny talent v tradičnom slova zmysle, a preto sa hodí na subjektívnu literárnu interpretáciu umeleckého diela.
Práca s umeleckým dielom a jeho interpretácia sú súčasťou inovovaného štátneho vzdelávacieho programu pre predmet výtvarná výchova a je jedným z prostriedkov kultivovania mladého človeka prostredníctvom umenia. Výchova umením je jedným z uznávaných pedagogických prístupov vo výtvarnej výchove a využíva skutočnosť, že na umelecké dielo vie nejakým spôsobom reagovať takmer každý človek a na základe vlastnej skúsenosti s ním vie rozvíjať schopnosti patriace do oblasti kritického myslenia a tvorivosti.
Workshop umožnil prepojiť školskú prax s dianím na KVTV tým, že sa na ňom podieľali študentky – budúce učiteľky. Skúsenosti s vedením workshopu získali tým, že žiakom pomáhali s tvorbou básní, sprevádzali ich po katedre, ukazovali im ateliéry a usmerňovali tvorivé fotenie. Počas workshopu fotograficky dokumentovali priebeh aj výsledky – básne priradené k výtvarným dielam. Za úlohu dostali spracovať fotografie výtvarných diel a texty básní do jedného súboru, čo vyžadovalo spoluprácu a komunikáciu v skupine. Workshop sa tak stal originálnou neformálnou súčasťou vyučovania. Po workshope, počas záverečnej reflexie, svoje prežívanie a postoj k aktivite zdieľali s lektorkou:
"Workshop hodnotím veľmi pozitívne, najviac sa mi páčila kreativita zo strany žiakov. Mali zaujímavé a originálne nápady, ktoré obohatili priebeh aktivity. Som vďačná za nové skúsenosti pri práci so stredoškolákmi, s ktorými som doteraz nemala možnosť interagovať. Celkovo to bola hodnotná skúsenosť, ktorá mi ukázala, že stredoškoláci dokážu byť veľmi tvoriví a angažovaní." Kristína Medvecká (VUAJ22b)
"Zo začiatku som nevedela, čo presne mám pri workshope robiť, ale nakoniec to išlo úplne v pohode. Bolo zaujímavé sledovať, ako stredoškoláci tvoria svoje básne, aj keď niektorí sa tomu zo začiatku dosť smiali. Dalo mi to nový pohľad na to, ako sa dá pracovať s mladšími, a ako rýchlo sa dokážu zapojiť, keď ich niečo zaujme. Vzalo mi to trochu energie, ale stálo to za to." Michaela Boháčová (VUPG22b)
"Nadobudla som nové skúseností pri práci so žiakmi strednej školy, ktoré mi budú prínosné v mojej budúcej profesii. Príjemne ma prekvapilo, že sa žiaci aktívne zapájali do tvorivého procesu tvorby básní. Vymysleli veľmi pekné básničky, ktoré boli originálne a nápadité. Nebáli sa následne tieto básničky prezentovať pred celou skupinou. Celkovo hodnotím tento workshop z pohľadu asistenta ako prínosný." Petronella Ballová (VUTE22b)
"Pozitívne ma prekvapilo, že žiaci prejavili záujem o aktivitu, preukázali schopnosť pracovať v skupinách a kreatívne spracovať zadanie. V rámci relatívne krátkeho času vedeli reagovať na inštrukcie, a tak mohla aktivita plynule a uvoľnene prebiehať." Agata Žuk-Olszewska (VUAJ22m)
Text: PaedDr. Janka Satková, PhD., univ. doc., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Fotografie: PaedDr. Janka Satková, PhD., Agata Žuk-Olszewska, Petronella Ballová, Michaela Boháčová, Kristína Medvecká
Fotografie: PaedDr. Janka Satková, PhD., Agata Žuk-Olszewska, Petronella Ballová, Michaela Boháčová, Kristína Medvecká
Uverejnené: 7. novembra 2025




