O aktuálnych témach v marketingu
V priestoroch Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF v Nitre sa 2. decembra 2025 uskutočnil odborný seminár s názvom Od vnímania k porozumeniu: marketingové komunikáty a rozvoj kritického spotrebiteľa. Seminár sa realizoval s projektovou podporou KEGA 023UKF-4/2024 – Inovatívne vzdelávanie a rozvoj spotrebiteľskej, informačnej a mediálnej (SIM) gramotnosti u mladých dospelých v európskom priestore, a bolo v rámci neho prezentovaných množstvo podnetných príspevkov z oblasti spotrebiteľskej, reklamnej a mediálnej gramotnosti.
Odborne seminár zastrešila vedecká rada, ktorej členmi boli okrem iných aj doc. Mgr. Györgyi Janková, PhD. (UKF v Nitre), doc. Ing. Milan Džupina, PhD. (UKF v Nitre) a PhDr. Ivana Bulanda, PhD., MBA z Panevropskej univerzity v Prahe, a organizačne tím pod vedením doc. Mgr. Györgyi Jankovej, PhD., v spolupráci s Mgr. Danou Hodinkovou, PhD. Odborného seminára sa ako obecenstvo online formou zúčastnili aj študenti Panevropskej univerzity z Ostravy, čím podujatie získalo aj medziinštitucionálny a zároveň aj medzinárodný rozmer.
Na Katedre masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF v Nitre bol tento odborný seminár zároveň vyvrcholením celosemestrálnej práce študentov k predmetu marketingový výskum. Prezentované príspevky vznikli na základe empirických výskumov študentov, ktoré samostatne pripravovali – od návrhu výskumného dizajnu a plánovania cez zber a spracovanie dát, až po interpretáciu výsledkov a ich odbornú prezentáciu.
Táto forma výučby má na katedre už dlhoročnú tradíciu a pod vedením doc. Mgr. Györgyi Jankovej, PhD., sa v aktuálnom akademickom roku 2025/2026 realizoval už 9. ročník tohto konceptu, ktorý systematicky prepája výučbu marketingového výskumu s vedeckovýskumnou praxou. Výstupom nie sú len samotné prezentácie v rámci odborného seminára, ale rovnako aj následné publikovanie štúdií v zborníku odborných príspevkov, čo študentom umožňuje získať cenné skúsenosti s akademickým publikovaním.
Predstavené boli napríklad témy merania spotrebiteľskej a reklamnej gramotnosti v kontexte televíznych kampaní o očkovaní, účinnosť prvkov ASMR v reklame, ako aj problematika vzťahu seniorov a umelej inteligencie. Zvýšený záujem vzbudili aj príspevky venované environmentálnej reklame, transparentnosti reklamného obsahu v prostredí sociálnych sietí či porovnaniu dopadu mikro- a makro-influencerov na reklamnú gramotnosť publika. Pozornosť sa sústredila aj na vysoko aktuálne témy ako komunikácia mama influenceriek v kontexte tém venujúcich sa očkovaniu, spotrebiteľská gramotnosť generácie Z pri kúpe kozmetických produktov či úloha greenfluencerov v procese edukácie predstaviteľov tejto generácie mladých dospelých.
Odborný seminár Od vnímania k porozumeniu opäť potvrdil význam prepojenia teórie s výskumnou a prezentačnou praxou a jeho dôležité miesto v systematickom rozvoji spotrebiteľskej, mediálnej a informačnej gramotnosti v prostredí digitálnej spoločnosti.
Text: Mgr. Dana Hodinková, PhD., FF – Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy
Foto: Mgr. Dana Hodinková, PhD., Mgr. Alina Safonova, FF – Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy
Foto: Mgr. Dana Hodinková, PhD., Mgr. Alina Safonova, FF – Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy
Uverejnené: 5. decembra 2025



