L3-banner-media

Digitálny dáždnik spojil viac ako 120 ľudí

Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF v Nitre úspešne zrealizovala jedinečné medzigeneračné podujatie zamerané na bezpečné a zodpovedné fungovanie v digitálnom prostredí. Podujatie s názvom Digitálny dáždnik: Edukácia, dialóg a spolupráca medzi seniormi a mladými dospelými sa uskutočnilo 8. decembra 2025 v priestoroch Študentského centra UKF a bolo organizované s podporou projektov KEGA 023UKF-4/2024: Inovatívne vzdelávanie a rozvoj spotrebiteľskej, informačnej a mediálnej (SIM) gramotnosti u mladých dospelých v európskom priestore a VEGA 1/0315/25: Seniori v digitálnom mediálnom svete: Transformácia ich spotrebiteľských vzorcov.
Prečo Digitálny dáždnik? – aj o tom hovorila hlavná organizátorka vo svojom úvodnom príhovore
Hlavná organizátorka a garantka podujatia, Mgr. Veronika Števčat Szabóová, PhD., z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy UKF v Nitre uviedla: „Názov Digitálny dáždnik symbolizuje piliere, ktoré nás majú chrániť pred hrozbami a rizikami, ktoré na nás všetkých doslova pršia v digitálnom svete. Týmito piliermi sú kritické myslenie a mediálna gramotnosť. Chceli sme, aby účastníci z podujatia odchádzali o krok bližšie k bezpečnému a kritickému fungovaniu v online priestore.“
Digitálny dáždnik 1 
Pre každého účastníka bola pripravená kartička s QR kódom, ktorý ich kedykoľvek presmeruje ku všetkým videám a materiálom z podujatia. Zdroj: Jozef Peniak, KMKAR UKF v Nitre
Súčasťou otvorenia boli aj príhovory hlavných riešiteľov spomínaných projektov, doc. Ing. Milana Džupinu, PhD. (VEGA) a doc. Mgr. Györgyi Jankovej, PhD. (KEGA). Podujatie poctil svojou návštevou aj prodekan Filozofickej fakulty, Mgr. Patrik Petráš, PhD.
Digitálny dáždnik 2 
doc. Ing. Milan Džupina, PhD., doc. Mgr. Györgyi Janková, PhD. (členovia vedeckého výboru podujatia) a Mgr. Veronika Števčat Szabóová, PhD. (hlavná organizátorka a garantka podujatia). Zdroj: Jozef Peniak, KMKAR UKF v Nitre 
Silný odborný program a vysoká účasť
Podujatie prinieslo sériu odborných vstupov, diskusií a študentských edukatívnych videí, ktoré študenti katedry vytvorili v rámci predmetu mediálna produkcia. Tematicky sa orientovali na falošné profily na sociálnych sieťach, podvodné e-maily či súťaže, ale aj deepfake v politickej komunikácii. Všetky videá, ako aj ďalší edu bonusový materiál bude účastníkom k dispozícii kedykoľvek – stačí im k tomu QR kód, ktorý ich nasmeruje na zdieľané úložisko.
Skupina 15 študentov 1. ročníka Mgr. stupňa štúdia okrem prípravy videí aktívne pomáhala aj s organizáciou podujatia. Celkovo sa ho zúčastnilo až 126 účastníkov, pričom event prepojil dve generácie – mladých dospelých, ktorých zastupovali študenti Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF v Nitre, a generáciu seniorov, ktorú reprezentovali frekventanti Univerzity tretieho veku na UKF v Nitre, členovia JDS Nitra, starí rodičia študentov a zamestnancov katedry, a tiež početná skupina dôchodcov zo Šiah, ktorí prišli vďaka podpore vedenia Mesta Šahy. Rôznorodosť publika vytvorila priestor pre dialóg, výmenu skúseností a vzájomné porozumenie.
Digitálny dáždnik 3 
Skupina seniorov z Miestnej jednoty dôchodcov Šahy, ktorí sa podujatia zúčastnili vďaka podpore primátora Mesta Šahy. Zdroj: Jozef Peniak, KMKAR UKF v Nitre 
Na podujatí vystúpili poprední odborníci z oblasti psychológie, IT bezpečnosti a digitálnych médií. RNDr. Július Jenis, PhD. (riaditeľ CIKT UKF) predstavil najčastejšie digitálne hrozby, vysvetlil, ako fungujú podvodné techniky, a zdôraznil význam používania silných a jedinečných hesiel ako jedného z kľúčových pilierov kybernetickej bezpečnosti. Mgr. Veronika Peráčková (interná doktorandka KMKAR a psychologička v psychologickej poradni Mojra.sk) objasnila psychologické mechanizmy, prečo ľudia ľahko podliehajú manipulácii, ako fungujú podvodnícke techniky a aký dopad má šírenie negatívnych emócií v online priestore na vzťahy a vývoj psychiky. Program doplnil Ján Trangel (IT novinár portálu Živé.sk a AI Implementation Manager Ringier Slovakia Media) sa zameral na riziká spojené s používaním umelej inteligencie. Spoločne ponúkli komplexný a praktický pohľad na to, ako sa bezpečne a kriticky orientovať v digitálnom prostredí.
Digitálny dáždnik spíkri 
Odborníci – Július Jenis (CIKT UKF v Nitre), Ján Trangel (Živé.sk/ Ringier Slovakia Media) a Veronika Peráčková (Mojra.sk). Zdroj: Jozef Peniak, KMKAR UKF v Nitre 
Prečo je podujatie aktuálne a dôležité?
Na Slovensku v roku 2025 výrazne narástol počet pokusov o digitálne podvody – najmä voči seniorom, pričom polícia evidovala približne 320 incidentov. Zároveň sa čoraz dôležitejšou témou stáva manipulácia používateľov všetkých vekových kategórií prostredníctvom algoritmického odporúčania, polarizačného obsahu či emocionálne vypätých príspevkov (tzv. rage bait). S tým súvisí aj úplná aktualita – lexikografi z Oxfordskej univerzity vyhlásili výraz „rage bait“ za slovo roka 2025. Podľa BBC ide o trend zámerne provokatívnych príspevkov na sociálnych sieťach, ktoré získavajú dosah vyvolávaním negatívnych emócií, pričom používanie tohto výrazu sa za posledných 12 mesiacov strojnásobilo. Práve téme „rage baitu“ sa venovalo aj jedno zo študentských videí prezentovaných na podujatí. Najnovšia štúdia zároveň ukazuje, že časté používanie nástrojov umelej inteligencie môže prispievať k duševnej lenivosti a znižovať kritické myslenie, čím sa používatelia stávajú ešte zraniteľnejšími voči online manipuláciám. Aj preto sa program venoval kombinácii tém – od AI a kyberbezpečnosti až po psychologické mechanizmy.
Veľká pochvala, pozitívna spätná väzba a “múdrosť do dažďa”
Podujatie si vyslúžilo mimoriadne pozitívne ohlasy — od účastníkov, odborníkov aj vedeckých garantov. Účastníci ocenili prepojenie výkladu s praktickými príkladmi, medzigeneračný charakter i možnosť diskutovať s expertmi. Získané certifikáty o absolvovaní boli vnímané ako symbol krokov, ktoré účastníci urobili vpred k bezpečnejšiemu a kritickejšiemu fungovaniu v digitálnom svete. Okrem toho si účastníci odniesli aj „Múdrosť do dažďa“ – tlačenú kartičku s radami a pripomienkami, ako bezpečne fungovať online, ktorú si môžu umiestniť napríklad doma na chladničku, alebo vytvoriť z kartičiek nástenku vo svojom klube dôchodcom, aby mali tieto odporúčania vždy na očiach. Podujatie doplnili aj efektné vizuálne prvky – vysvietené dáždniky, ktoré slúžili ako rekvizita na fotenie a krásne dotvárali atmosféru podujatia.
Digitálny dáždnik 4 
Múdrosti do dažďa – kartička s radami a pripomienkami, ako bezpečne fungovať v online svete. Zdroj: Jozef Peniak, KMKAR UKF v Nitre 
Text: Mgr. Veronika Števčat Szabóová, PhD., organizátorka a garantka podujatia, FF – Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy
Foto: Mgr. Jozef Peniak, PhD., FF – Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy
 
Uverejnené: 10. decembra 2025

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color