učiteľstvo odborných ekonomických predmetov (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Absolvent I. stupňa štúdia má vhľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, osvojenú digitálnu gramotnosť a jazykové kompetencie. Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania. Ovláda základný obsah ekonomických disciplín, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely a to v zmysle požiadaviek štátnych vzdelávacích programov a rozvoja osobnosti žiakov.
Konkrétne absolvent disponuje vedomosťami o všeobecných ekonomických a manažérskych pojmoch, dokáže ich analyzovať aj syntetizovať v kontexte aktuálneho poznania na národnej aj medzinárodnej úrovni. Hlavné vedomosti, ktoré absolvent získava v rámci štúdia sú predovšetkým z oblasti: ekonómie na mikro aj makro úrovni, podnikovej ekonomiky, marketingu, manažmentu, účtovníctva a podnikania. Dokáže analyzovať a vyhodnocovať ekonomické procesy, vyhľadávať možnosti získavania finančných prostriedkov pre rozvoj podnikania a ovláda základné manažérske a marketingové zručnosti. Dokáže efektívne spolupracovať s predstaviteľmi ostatných odvetví verejného sektora pri príprave koncepčných, strategických a metodických materiálov.
Hlavné výstupy vzdelávania sú v súlade s Európskym kvalifikačným rámcom zodpovedajúcim I. stupňu vysokoškolského vzdelávania. Absolvent získa široké vedomosti v oblasti vzdelávania, ale aj ekonomických predmetov vrátane kritického chápania teórií a zásad fungovania vzdelávacieho a ekonomického systému. Prináša požadované riešenie komplexných a nepredvídateľných problémov v pedagogickej aj ekonomickej oblasti. Absolvent získa schopnosť riadiť komplexné technické alebo odborné činnosti alebo projekty a zároveň niesť zodpovednosť za rozhodovanie v nepredvídateľnom pracovnom prostredí. Dokáže preberať zodpovednosť za riadenie profesijného rozvoja jednotlivcov a skupín.
Teoretické vedomosti:
Absolvent I. stupňa
· Osvojí si základné teoretické pojmy z oblasti ekonomiky a manažmentu v kontexte politicko – administratívneho priestoru Európskej Únie
· Preukáže vedomosti a ich pochopenie v oblasti ekonómie a manažmentu
· Vie použiť svoje vedomosti pri riešení rôznych ekonomických problémov
· Pozná a chápe procesy a vnútroorganizačnú štruktúru podnikov
Praktické schopnosti a zručnosti:
Absolvent I. stupňa
· Plánuje a organizuje procesy a činnosti v podnikovej oblasti na nižších úrovniach riadenia
· Aplikuje získané teoretické poznatky pri tvorbe strategických a metodických dokumentov na národnej, regionálnej i miestnej úrovni
· Má schopnosť získavať a interpretovať fakty v oblasti ekonomiky a na základe ich analýzy sa dokáže adekvátne rozhodovať
· Analyzuje a vyhodnocuje údaje a informácie získané z rôznych interných a externých zdrojov za účelom tvorby komplexných databáz a materiálov
Doplňujúce vedomosti a zručnosti:
Absolvent I. stupňa
· Sústavne sa rozvíja a vzdeláva v rámci svojho odboru
· Interpretuje a chápe čiastkové analýzy a dokáže ich syntetizovať do podoby strategických materiálov
· Dokáže prezentovať svoje vedomosti odbornej aj laickej verejnosti
· Vytvára podmienky pre efektívnu spoluprácu s jednotlivými subjektmi súkromného ale aj verejného sektora
Absolventi majú predpoklady pokračovať v magisterskom stupni štúdia.
Absolvent spĺňa podmienky profesijného štandardu pre učiteľa vyššieho sekundárneho vzdelávania. Avšak je v prvom rade odborne pripravený na úspešné pokračovanie v štúdiu na druhom stupni vysokoškolského vzdelávania. Až po absolvovaní magisterského stupňa totiž získa plnú kvalifikáciu učiteľa odborných ekonomických predmetov. V prípade, že sa absolvent bakalárskeho študijného programu rozhodne nepokračovať v štúdiu na druhom stupni, môže v zmysle Nariadenia Vlády SR č.341/2004 Z.z, ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností v zmysle neskorších noviel organizovať a koordinovať práce pri zabezpečovaní vzdelávania ako pedagogický asistent, organizovať a zabezpečovať vzdelávacie podujatia vo vzdelávacom zariadení na celoštátnej úrovni ako aj koordinovať systém vzdelávania u zamestnávateľov s rozmanitou kvalifikačnou a profesijnou štruktúrou zamestnancov. Okrem toho absolventi nájdu uplatnenie aj v rámci samostatnej odbornej práce vo vecne vymedzenej oblasti samosprávy (napr. v oblasti školstva, spolupráce jednotlivých subjektov v území a pod.) Okrem toho sa absolventi dokážu v rámci Národnej sústavy povolaní uplatniť na trhu práce ako špecialisti v oblasti vzdelávania a rozvoja ľudských zdrojov, ako odborní pracovníci vo verejnej správe v oblasti školstva alebo v oblasti všeobecnej vnútornej správy. Na základe zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov môžu absolventi vykonávať štátnu službu v štátnozamestnaneckom pomere v služobnom úrade v príslušnom odbore štátnej služby alebo bez určenia odboru štátnej služby. Na základe zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov môže absolvent vykonávať prácu ako zamestnanec pracujúci vo verejnom záujme. Vzhľadom na absolvovanie kvalitnej prípravy v ekonomickej oblasti, má veľmi dobré vyhliadky pre uplatnenie sa na trhu práce aj mimo rezortu školstva či už v podnikovej sfére, ale aj v rámci zabezpečovania služieb vo verejnom sektore na makro úrovni, regionálnej úrovni a miestnej úrovni.
V zmysle Nariadenia Vlády SR č. 341/2004 Z.z, ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností v zmysle neskorších noviel sa môžu absolventi uplatniť:
· 17. ŠKOLSTVO A ŠPORT
Výchovno-vzdelávacia činnosť vykonávaná pedagogickým zamestnancom, ktorým je pedagogický asistent zaradený do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec.
· 01 SPOLOČNÉ PRACOVNÉ ČINNOSTI
Získavanie a spracúvanie informácií a vysvetlení pre verejnosť, masmediálnu oblasť alebo iné inštitúcie. Komplexné zabezpečovanie agendy správy majetku zamestnávateľa (napr. evidencia, zaraďovanie, odpisovanie, vyraďovanie, inventarizácia, účtovná mesačná závierka). Samostatné zabezpečovanie práce na úseku personálnej politiky (napr. tvorba vnútorných predpisov, smerníc, pracovného poriadku, kolektívnej zmluvy). Koordinovanie systémov vzdelávania u zamestnávateľa s rozmanitou kvalifikačnou a profesijnou štruktúrou zamestnancov. Samostatné zabezpečovanie ekonomiky práce. Samostatné zabezpečovanie rozpočtovania alebo financovania. Samostatné zabezpečovanie a spracúvanie návrhov cenových ponúk vrátane tvorby cien. Samostatná odborná práca súvisiaca s čerpaním finančných prostriedkov Európskej únie a iných verejných zdrojov alebo finančných prostriedkov iných finančných nástrojov.
· 06. HOSPODÁRSTVO
Samostatná realizácia spôsobu a foriem marketingu v oblasti propagácie podnikateľského prostredia Slovenskej republiky u zamestnávateľa na celoštátnej úrovni.
· 16. SAMOSPRÁVA (VYŠŠÍ ÚZEMNÝ CELOK A OBEC)
Vypracúvanie analýz a hodnotenie regionálneho rozvoja podľa príslušných odvetví (napr. cestovný ruch, energetika, trh práce, sociálne veci, zdravotníctvo, školstvo, kultúra, demografia) na úrovni vyššieho územného celku. Samostatná odborná práca vo vecne vymedzenej oblasti samosprávy (napr. bytová politika, výstavba miest alebo obcí, evidencia majetku, dobrovoľný verejný hasičský zbor, agenda spojená s činnosťou rozpočtových a príspevkových organizácií).
Okrem toho sa absolventi dokážu v rámci Národnej sústavy povolaní uplatniť na trhu práce ako:
- SK ISCO-08 3359023 - Odborný pracovník verejnej správy v oblasti školstva
- SK ISCO-08 3359004 - Odborný pracovník verejnej správy pre všeobecnú vnútornú správu