L3 banner studium new

slavistika - slovanské jazyky

Študijný odbor: filológia
Stupeň štúdia: doktorandské štúdium
Forma štúdia: externá
Štandardná dĺžka štúdia: 4 roky
Jazyk poskytovania: ruský jazyk, slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Zuzana Kováčová, prof., PaedDr., PhD.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis Opis EN
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán Študijný plán EN
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa Absolvent študijného programu slavistika a slovanské jazyky disponuje takým rozsahom teoretických vedomostí, ktoré mu umožňujú tvorivo myslieť v intenciách ním zvoleného, resp. vlastného vedeckého bádania. Objem teoretických vedomostí mu umožňuje orientovať sa v spektre metodológií, ktoré vznikli a rozvíjali sa v rámci svetovej lingvistiky. Orientuje sa v metodologických konceptoch lingvistických jazykovedných škôl a podrobne pozná spektrum lingvistických teórií a metodológiu vedeckých škôl, ktoré sa orientujú na slavistiku a slovanské jazyky. Na základe teoretických znalostí si vie zvoliť metodologický koncept niektorej z jazykovedných škôl tak, aby vedel aplikovať relevantné metódy výskumu a následne tvoriť vlastný text o originálnom / vlastnom empirickom bádaní. Absolvent doktorandského štúdia detailne pozná výskumné vedecké metódy z relevantných a pre jeho špecializáciu rozhodujúcich oblastí svetovej i slovanskej lingvistiky a vie ich tvorivo aplikovať. V zmysle synergického princípu bádania rozumie širším interdisciplinárnym inferenciám, a to najmä z oblasti lingvistickej slovakistiky a súvisiacich disciplín nielen z oblasti filologických vied, ako je literárna veda, etnolingvistika či kognitívna lingvistika, ale aj z oblasti lingvistickej antropológie, sociológie, konceptológie, kulturológie a pod. Zvolený slovanský jazyk, resp. slovenský jazyk skúma v kontexte aktuálneho stavu vedeckého bádania a nadnárodných lingvistických kontextov. Absolvent doktorandského štúdia je schopný spolupracovať na riešení výskumných úloh, podieľať sa na riešení výskumných projektov, sám získavať a riešiť výskumné projekty, formulovať a publikovať výsledky primárneho výskumu a formulovať im zodpovedajúce odborné závery. Nadväzujúc na teoreticko-metodologické vedomosti získané v doktorandskom štúdiu sa absolvent dokáže adaptovať na požiadavky praxe, resp. na požiadavky pracoviska zaoberajúceho sa vedeckým výskumom. Na základe skúseností s primárnym výskumom si uvedomuje dôležitosť tímovej práce, ako aj nevyhnutnosť vstupovať či uchádzať sa o domáce i zahraničné granty.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent študijného programu:

-  má rozsiahle a komplexné vedomosti zo slovenskej, slovakistickej a slavistickej lingvistiky, ktoré si vie dávať do súvislostí s relevantnou metodológiou.;

- metodológiu lingvistiky ako vednej oblasti chápe v súvislostiach diachrónneho i synchrónneho výskumu a relevantnej vedeckej interpretácie;

- absolvent doktorandského štúdia v priebehu 3. stupňa vysokoškolského štúdia nadobudol dostatočný rozhľad a orientáciu v metodologických východiskách rôznych lingvistických smerov a vedeckých škôl, a to tak v priamej interakcii v procese vyučovania, ale aj sprostredkovane – štúdiom odbornej literatúry domácej a zahraničnej proveniencie;

- interdisciplinárne súvislosti vie odborne a metodologicky ukotviť;

- pozná a vie tvorivo aplikovať metodológiu aktuálne sa rozvíjajúcich a napredujúcich disciplín, ako sú: sociolingvistika, teória komunikácie, psycholingvistika, pragmalingvistika, teórie rečových aktov, kognitívna lingvistika, etnolingvistika a pod.

- disponuje vedomosťami týkajúcimi sa systémovej lingvistiky;

- rozumie vzťahom systémovej lingvistiky a explanačnej, pragmatickej, textovej a konštrukčnej lingvistiky, resp. vzťahom k iným lingvistikám;

- ovláda, v nadväznosti na pojem vedecká paradigma, štandardné a špecifické výskumné metódy;

- vie skúmať, vysvetľovať a interpretovať jazykové javy v intenciách lingvistických historických konceptov;

- vie robiť odborne erudované analýzy v oblasti slovakistickej lingvistiky;

- orientuje sa v rôznych metodologických smeroch rôznych lingvistických škôl;

- je kompetentný komplexne analyzovať textové pramene historického charakteru;

- vie odborne interpretovať jazykové javy v historických textových artefaktoch, ako aj v literárnych textoch;

- v intenciách vedeckého bádania o jazyku si uvedomuje všetky funkcie, ktoré každý prirodzený jazyk má a rozumie im zodpovedajúcim širším sociolingvistickým súvislostiam;

- vie interpretovať diskurzívne javy vďaka získaným prenositeľným interpretačným spôsobilostiam;

- na základe svojich teoretických vedomostí a skúseností s primárnym výskumom vie spoľahlivo identifikovať rôzne jazykové javy, a to tak v aktuálnom diskurze, ako aj v historických textoch;

- rešpektuje úzky vzťah medzi jazykom a kultúrou, ako aj jazykovo-kultúrne osobitosti každého národného jazykového spoločenstva;

- rozumie princípom a metodologickým postupom diachrónnej aj synchrónnej lingvistiky;

- rozumie zmyslu kontrastívnej lingvistiky a komparatívnym metódam, ktoré používa;

- pozná sociolingvistické okolnosti bilingvizmu a multilingvizmu a vie identifikovať a bližšie analyzovať ich sprievodné javy lingvistickej povahy;

- uvedomuje si vzťah jazyka a kultúry a reflexiu kultúry v jazyku, najmä v kontrastívno-komparatívnej frazeológii;

- vie produktívne prepájať, adaptovať a exaptovať (funkčne meniť – transformovať) metodologické východiská ako opory tak, aby ich mohol funkčne použiť pre vlastný a špecifický uhol pohľadu v intenciách vlastného výskumu.

 

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu

-          - pozná lingvistickú terminológiu a vie ju samostatne používať;

-          - má osvojenú metodologickú bázu prameniacu z poznania lingvistických vedeckých škôl;

-          - poznatky a informácie súvisiace s jeho bádateľskou činnosťou vie aktívne získavať a kriticky a zmysluplne ich využívať;

-          - vie používať informačné a komunikačné technológie;

-          - vie vhodne využívať korpusové databázy na získavanie lingvistických dát;

-          - jazykovedné teórie a koncepcie a s nimi súvisiacu metodológiu vie tvorivo aplikovať vo vlastnom vedeckom bádaní;

-          - vlastný úsudok si vytvára kriticky, po viacnásobnej a viacaspektovej analýze;

-          - vlastné vedecké názory opiera o výsledky čiastkových analýz, ktoré strieda s relevantnými syntézami, čím si vytvára predpoklad pre ďalšie možné kategorizácie;

-          - výsledky analyticko-syntetizujúcich a komparatívnych operácií podrobuje komplexným mentálnym procesom;

-          - vie prepájať čiastkové poznatky do zmysluplných celkov a vytvárať koncepty ako ideové celky, ktoré vstupujú do interakcie s už inými vedeckými lingvistickými konceptmi, ako aj s viac či menej kompatibilnými konceptmi príbuzných i menej príbuzných vedných disciplín;

-          - akceptuje rozmanitosť výskumných prístupov a vlastný výskum vie interpretovať v ich kontexte;

-          - je schopný vedecky spracovať a odborne interpretovať výskumnú problematiku;

-          - je schopný realizovať primárny výskum na očakávanej (minimálne však na štandardnej) úrovni;

-          Je schopný nielen participovať na výskumných projektoch, ale ich aj aktívne získavať a riadiť;

-          - má také jazykové kompetencie, ktoré mu umožňujú vstupovať či podnecovať odborný diskurz na medzinárodnej úrovni v niektorom svetovom jazyku;

-          - úroveň jazykovo-komunikačných kompetencií v cudzom jazyku je na takej úrovni, že mu umožňuje svoje bádateľské úsilie rozvíjať aj v medzinárodnom kontexte;

-          - aplikovaním zvolenej metodológie a použitím vhodných výskumných metód anticipujúcich analyticko-syntetizujúce a komplexné či konceptuálne mentálne procesy dospeje k riešeniu výskumných otázok;

-          - poznatky, ku ktorým dospel vo vedeckej práci interpretuje v originálnych textoch, ktoré publikuje v súlade s etickými zásadami vedeckej práce;

-          - samostatnou vedeckou prácou, primárnym výskumom a publikovaním výsledkov svojej tvorivej vedecko-výskumnej činnosti prispieva k rozvoju vedného odboru, v ktorom pôsobí.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

-          Absolvent študijného programu slavistika a slovanské jazyky (3.stupeň) dokáže:

-          pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec a ako člen pracovného tímu,

-          identifikovať mechanizmy pre vlastný kontinuálny výskum a ďalší kariérny rozvoj, ,

posúdiť možné dôsledky a dopady navrhovaných riešení konkrétnych výskumných problémov aj zo širšieho, najmä morálneho a v širšom zmysle humánneho hľadiska.

Uplatnenie absolventov:

lektor vysokej školy, 2310006

asistent vysokej školy, 2310004

odborný asistent vysokej školy, 2310003

jazykovedec, 2643007

Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color