psychológia
Opis študijného programu: Opis
Absolvent bakalárskeho štúdia v študijnom programe Psychológia je schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach: experimentálnej, sociálnej, ontogenetickej, pedagogickej a školskej, poradenskej a klinickej, pracovnej a organizačnej psychológie. Absolvent bakalárskeho štúdia v študijnom programe Psychológia má dobré odborné vedomosti, zručnosti, disponuje osobnostnými kvalitami, ktoré je schopný uplatňovať na primeranej profesionálnej úrovni na pozícii „psychológa – asistenta“ v školskej praxi, priemysle a tiež v službách. Hlavnou cieľovou oblasťou uplatnenia absolventa – psychológa bakalára je profesijná realizácia v pozícii asistenta psychológa v zmysle zákona 199/1994 Z.z. Zákon o psychologickej činnosti a Slovenskej komore psychológov. Nachádza uplatnenie na pracovno-funkčných miestach s aplikačným využitím v oblastiach hospodársko-spoločenského života a v rámci pracovno-funkčných miest v organizáciách rôznorodého zamerania (technické, ekonomické, inžinierske, obchodné, vedecké, zdravotnícke, kultúrne a iné).
Cieľom bakalárskeho štúdia je pripraviť študentov, aby z hľadiska odborných vedomostí, zručností a osobnostných kvalít boli pripravení profesijne pôsobiť ako psychológovia – asistenti v profesiách sociálneho, zdravotníckeho, ekonomického a pedagogického sektora alebo mohli pokračovať v druhom, magisterskom stupni vysokoškolského štúdia.
Schopnosti a kompetencie absolventa bakalárskeho štúdia v odbore psychológia:
- absolvent kategorizuje základné poznatky z oblasti všeobecnej psychológie, interpretuje významné teórie a ovláda základnú terminológiu zo všeobecnej psychológie;
- absolvent rozlišuje problémy jednotného členenia psychického vývinu, identifikuje determinanty vývinu osobnosti v celoživotnom cykle a zákonitosti psychického vývinu, používa základné výskumné metódy v ontogenetickej psychológii a pozná základné psychologické charakteristiky vývinových období;
- absolvent rozumie metódam výskumu v sociálnej psychológii a interpretuje ukážky súčasného výskumu sociálno-psychologických javov, pozná kľúčové teórie týkajúce sa socializácie, sociálneho učenia, sociálnej percepcie a komunikácie, štruktúry a dynamiky malých sociálnych skupín, a sociálneho vplyvu;
- absolvent disponuje poznatkami o teóriách a modeloch jednotlivých konštruktov osobnosti a kategorizuje jednotlivé konštrukty osobnosti v základných teóriách osobnosti;
- absolvent má ucelený prehľad o fázach poradenského procesu a ich obsahovej náplni a má osvojené základné zručnosti poradenského psychológa;
- absolvent má prehľad v oblasti etiologických činiteľov porúch psychického vývinu u detí, pozná špecifiká a vývinovo psychologické súvislosti porúch u detí a dospievajúcich a aplikuje ich v procese porozumenia dieťaťu s problémom, identifikuje symptómy psychických porúch a zaraďuje ich podľa aktuálnych klasifikačných systémov do širších kategórií psychických porúch;
- absolvent disponuje vedomosťami o normalite, etiológii a patogenéze psychických porúch a orientuje sa v oblasti dynamiky vývoja rôznych psychických odchýlok a porúch, pozná základné klasifikačné kategórie, systémy a modely psychických porúch, identifikuje symptómy psychických porúch a zaraďuje ich podľa aktuálnych klasifikačných systémov do širších kategórií psychických porúch, aplikuje základné komunikačné spôsobilosti v interakcii s pacientom/klientom;
- absolvent diferencuje medzi oblasťami pedagogickej a školskej psychológie, klasifikuje metódy školskej a pedagogickej psychológie, aplikuje získané poznatky pri analýze konkrétnej problémovej situácie školského psychológa;
- absolvent realizuje diagnostiku orientovanú na depistáž problémov na pracovisku, monitoruje a analyzuje podmienky pracovného prostredia potrebné pre výkon zamestnancov;
- absolvent pozná etický kódex psychologickej spoločnosti v jednotlivých aplikačných oblastiach, je schopný kriticky uvažovať a aplikovať základné etické princípy v psychologickej činnosti;
- absolvent navrhuje experimentálny plán výskumu, realizuje experiment, analyzuje a vyhodnocuje vlastné experimentálne údaje;
- absolvent rozumie základným pojmom zo štatistiky, a realizuje štatistické výpočty pomocou štatistického softvéru, správne určuje postupy analýzy dát rôznych typov výskumných otázok a adekvátne publikuje realizované výpočty a správne ich interpretuje.
Cieľom bakalárskeho štúdia je pripraviť študentov, aby z hľadiska odborných vedomostí, zručností a osobnostných kvalít boli pripravení profesne pôsobiť ako psychológovia – asistenti v profesiách sociálneho, zdravotníckeho, ekonomického a pedagogického sektora alebo mohli pokračovať v druhom, magisterskom stupni vysokoškolského štúdia