L3 banner studium new

predškolská a elementárna pedagogika s vyučovacím jazykom maďarským

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: maďarský jazyk, slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Andrea Kárpáti, prof., Dr., DrSc.
Fakulta: Fakulta stredoeurópskych štúdií

Opis študijného programu: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy
Dokumenty v ďalších jazykoch poskytovania: dokumenty
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Cieľom študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika s vyučovacím jazykom maďarským je pripraviť absolventov, ktorí majú dostatočne rozvinuté kompetencie – vedomosti a zručnosti na výkon povolania pedagogického zamestnanca. Majú vyhovujúce poznatky o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu dieťaťa, ktoré slúžia ako základ pre prax. Študenti poznajú históriu a vývoj príslušného odboru v medzinárodnom komparatívnom rámci a jeho teoretické východiská. Absolventi bakalárskeho študijného programu spĺňajú požiadavky profesijného štandardu pedagogického zamestnanca – začínajúceho učiteľa v materskej škole alebo začínajúceho vychovávateľa v zariadeniach voľnočasových aktivít detí mladšieho školského veku. Pretransformovaním svojich všeobecných a odborných vedomostí a aplikovaním nadobudnutých zručností sú schopní navrhovať a následne realizovať riešenia metodických, odborných, kultúrno-výchovných alebo praktických problémov, prostredníctvom rôznych foriem, inovatívnych a aktivizujúcich metód a prostriedkov. Absolventi sú samostatní pri riešení špecifických problémov v meniacom sa prostredí, a majú dostatočné zručnosti a kompetencie plánovať svoje vlastné vzdelávanie; vyznačujú sa autonómiou a zodpovednosťou pri rozhodovaní, schopnosťou vhodne a profesionálne prezentovať vlastné stanoviská tvorivým a flexibilným myslením. V teoretickej rovine študenti chápu výchovu a vzdelávanie v širších aspektoch a súvislostiach, reflektujúc na vekové a individuálne osobitosti detí predprimárneho, ako aj primárneho vzdelávania. Študenti majú osvojené jazykové kompetencie v jazyku maďarskom (v materinskom) ako aj v slovenskom a dokážu ich vhodne aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese.

Sú schopní efektívne plánovať, projektovať, organizovať a formovať cieľovú skupinu, dokážu zabezpečovať efektívnu výchovnú činnosť, uskutočňovať a hodnotiť výchovno-vzdelávací proces podľa platného Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materskej škole, zohľadňujúc vekové a individuálne potreby detí a na základe toho prispôsobiť výchovu a vzdelávanie v príslušnej skupine. Dokážu pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny. Ovládajú základný obsah predmetov jazykového, pedagogického, psychologického, prírodovedného, spoločenskovedného, kultúrno-umeleckého a telovýchovného základu. Tieto vedomosti sú potrebné k tvorbe školského vzdelávacieho programu, ktorého základom je štátny vzdelávací program a jeho vzdelávacie oblasti a podoblasti. V praktickej rovine sú schopní plánovania, realizovania a reflexie svojej pedagogickej činnosti. Študenti poznajú teoretické i praktické požiadavky vzdelávania a dokážu premietnuť didaktiky všetkých oblastí výchovy a vzdelávania, ktoré sú súčasťou vzdelávacích aktivít v materskej škole alebo tematických oblastí výchovy v záujmovej činnosti. Disponujú digitálnou gramotnosťou a sú oboznámení so spôsobmi a možnosťami využívania informačných a komunikačných technológií vo vzdelávaní. Vedia rozvíjať kľúčové kompetencie detí predškolského veku, vzhľadom na optimálny rozvoj ich kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne ako základu pre školské vzdelávanie v základnej škole a pre život v spoločnosti, a vedia rešpektovať všetky špecifiká dieťaťa predškolského veku. Vo výchovno-vzdelávacom procese popri plánovaní a plnení úloh zo štátneho vzdelávacieho programu dokážu využívať rôzne aktivizujúce a inovatívne metódy. Dokážu flexibilne analyzovať a reflektovať všeobecno-pedagogické a všeobecno-didaktické a psychologické osobitosti výchovy a vzdelávania.

Absolventi bakalárskeho študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika dokážu vytvárať vhodné a podnecujúce výchovno-vzdelávacie prostredie v materských školách a v školskom klube detí. Konkrétna špecifikácia teoretických poznatkov na základe študijného plánu, ktorý vychádza z opisu študijného odboru, je nasledovná: študent má dostatočné dvojjazyčné jazykové kompetencie, t. j. schopnosť reagovať v rozličných jazykových situáciách (predmety zo študijného programu: Rozvoj rečových schopností a slovnej zásoby dieťaťa v maďarskom jazyku, Jazyková kultúra a ortografia maďarského jazyka, Rozvoj syntaktických zručností dieťaťa v maďarskom jazyku, Rozvoj ortoepických a ortografických zručností slovenského jazyka, Základy gramatických zručností slovenského jazyka pre predprimárne vzdelávanie, Komunikačné zručnosti), t. z. že je spôsobilý a schopný komunikovať na vysokej úrovni tak v jazyku maďarskom, ako aj v jazyku slovenskom. Študent je schopný rozpoznať pedagogické problémy (predmety zo študijného programu: Teoretické východiská pedagogiky a predškolskej pedagogiky, Teória predškolskej a školskej výchovy, Teória a metodika pregramotnosti a hry, Rodinná a mimoškolská výchova, Zážitková pedagogika v praxi) a aplikovať jednotlivé pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Okrem pedagogického ovláda problematiku aj z aspektu psychologického (predmety zo študijného programu: Psychológia dieťaťa a jeho vývinu, Psychológia výchovy a socializácie). Študent disponuje s kompetenciami, ktoré sú podporené predmetmi, zameranými na umelecko-výchovnú činnosť (predmety zo študijného programu: Základy hudby a hlasovej výchovy pre predprimárne vzdelávanie, Tvorivá výtvarná výchova, Metodika výtvarných činností, Metodika hudobných činností, Výchova umením, Intonačné a rytmické činnosti, Spevácky zbor, Papierové koláže, Kresba a maľba, Dramatizácia a dramatické hry). Študent nadobudne teoretické poznatky zo vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb, (predmety zo študijného programu: Výchova k zdraviu a zdravému životnému štýlu detí, Biológia dieťaťa, Metodika rozvoja motoriky v predškolskom veku, Zdravie a pohyb v predškolskom veku, Rozvoj základných plaveckých zručností, Pohybové hry v predškolskom veku, Kompenzačné a relaxačné cvičenia). Študent ovláda základné poznatky a pojmy z oblasti matematiky a práce s informáciami (predmety zo študijného programu: Vytváranie matematických predstáv a rozvoj logického myslenia, Didaktika predškolskej matematiky, Príprava digitálnych materiálov pre predprimárnu a primárnu edukáciu, Informatika 1, Informatika 2) a podobne disponuje s informáciami o svojom okolí (predmety zo študijného programu: Regionálna výchova, Environmentálna výchova, Úvod do štúdia sociálnych médií), ktoré mu pomáhajú lepšie sa zorientovať v otázkach o spoločnosti aj na národnostne zmiešanom území Slovenskej republiky.

Stupeň náročnosti úloh, ktoré dokáže absolvent/ka samostatne riešiť: komplexné úlohy potrebné na vykonávanie svojej profesie, kooperovať s pracovníkmi príbuzných profesií (riaditeľ školy, učitelia, školský psychológ, školský špeciálny pedagóg, sociálny kurátor), s rodičmi a ďalšími členmi komunity, v ktorej pracuje.

Na základe opisu štruktúry študijného programu, z pohľadu získaných znalostí v jednotlivých rokoch štúdia, spôsobu implikovania teoretických i praktických poznatkov a ich tvorivého uplatnenia, študent nadobudne v jednotlivých rokoch štúdia tieto vedomosti, schopnosti a zručnosti:

V prvom roku štúdia získajú študenti základné vedomosti z oblasti psychológie, pedagogiky a predškolskej pedagogiky. Rozvíjajú sa u nich jazykové kompetencie: maďarská, slovenská, tiež matematické a informatické poznatky a primeraný dôraz sa kladie aj na vedomosti z umelecko-výchovných predmetov. Študent už v prvom roku štúdia získa zručnosti, ktoré sú potrebné na rozvoj motoriky a hudobnej i hlasovej výchovy dieťaťa. Študent získava prostredníctvom vzdelávacích aktivít dôležité poznatky z oblasti zdravého životného štýlu z pohľadu biológie a telesnej výchovy, poznatky o implementácii environmentálnej výchovy s dôrazom na trvalo udržateľný rozvoj. V prvom roku študent tiež nadobúda vedomosti o detskej literárnej tvorbe v jazyku slovenskom i maďarskom.

V druhom roku štúdia si študent prehlbuje svoje vedomosti z oblasti pedagogiky a psychológie s dôrazom na špecifiká detí predškolského veku, získa základné vedomosti o rôznych formách výchovy v mimoškolských inštitúciách (rodinná a mimoškolská výchova) a získa zručnosti ako ich spájať. Ďalej sa rozširujú jeho jazykovo-komunikačné schopnosti v materinskom a v slovenskom jazyku. V súlade so štátnym vzdelávacím programom a s požiadavkami kladenými na moderných pedagógov v dobe internacionalizácie 21. storočia, študent rozvíja svoje cudzojazyčné kompetencie z anglického jazyka s dôrazom na metodiku rozvoja cudzojazyčných kompetencií detí predškolského veku. U študentov sa ďalej rozvíjajú schopnosti v oblasti vyučovania matematiky v predškolskom veku. Študent nadobúda základné vedomosti prírodovedného poznávania v predškolskom veku a získava ďalšie zručnosti v oblasti hudobnej, výtvarnej aj telesnej výchovy v predprimárnej edukácii. V druhom roku štúdia pedagogická prax je významnou súčasťou učiteľského vzdelávania. Zahŕňa v sebe sústavu praktických činností, ktoré podporujú rozvoj osobnosti študenta a poskytujú mu možnosť, osvojiť si praktické zručnosti potrebné pre budúcu profesiu. V druhom roku štúdia študent absolvuje úvodnú hospitačnú prax v MŠ a ŠKD, a hospitačno-asistentskú prax v materskej škole.

V treťom roku štúdia pokračuje všestranná teoretická a praktická príprava a rozvoj zručností budúcich učiteľov materskej školy, vychovávateľov v školskom výchovnom zariadení alebo začínajúcich pedagogických asistentov. Ďalej sa rozvíjajú gramatické zručnosti študenta zo slovenského jazyka pre materské školy s výchovno-vzdelávacím jazykom maďarským. Študent získa zručnosti z oblasti metodológie literárnej výchovy a dramatických hier v predškolskom veku. Veľký priestor predstavuje interdisciplinárny predmet výchova umením, so zreteľom na hudobnú a výtvarnú výchovu, ktorého cieľom je rozvíjať vizuálne a hudobné schopnosti detí predškolského veku, spoznávať osobnosť dieťaťa analýzou hlavných znakov jeho kresieb, organizovať interaktívne programy v rôznych zariadeniach v oblasti kultúry a umenia.

V treťom roku štúdia študent môže ďalej rozvíjať svoje vedomosti z oblasti informatiky a získava zručnosti v tvorbe digitálnych učebných materiálov využiteľných v predprimárnej a primárnej edukácii pre rôzne platformy (interaktívne tabule, tablety, atď.). V tomto roku štúdia študenti absolvujú súvislú pedagogickú prax v MŠ a ŠKD v mieste svojho bydliska.

Absolvent pozná slovenský školský systém a aktuálny štátny vzdelávací program, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania;

dokáže projektovať výchovné a vzdelávacie prostredie v inštitúciách predškolskej výchovy a v zariadeniach voľnočasových aktivít detí mladšieho školského veku (školské kluby detí, CVČ a pod.) a môže pôsobiť na pozícii asistenta učiteľa 1. stupňa ZŠ obzvlášť v slovensko-maďarskom zmiešanom jazykovom prostredí; získa primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia príslušných výchovných zariadení. Absolvent má vedomosti o kultúrnych a sociálnych aspektoch výchovy a o základných psychologických podmienkach výchovy a vzdelávania; je schopný analyzovať a riešiť rôzne pedagogické situácie, má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích oblastiach; je schopný zmapovať sociálno-patologické javy, ktoré sú rozšírené v spoločnosti a s ďalšími odborníkmi a školskou komunitou spolupracovať pri hľadaní riešenia problémov.

Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu, dokáže účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie a externým prostredím, efektívne spolupracovať s rodičmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi.

Absolvent je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu; na primeranej úrovni je schopný interpretácie vedeckých textov z oblasti pedagogiky a jednotlivých výchovných disciplín; dokáže efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektoch týkajúcich sa práce s deťmi.

Absolvent je schopný spracovať intervenčné programy zamerané na rozvoj jazykovej zložky v predškolských zariadeniach; slovenský a maďarský jazyk ovláda slovom a písmom vrátane dvojjazyčnej odbornej terminológie.

Uplatnenie absolventov:

Absolvent bakalárskeho študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika s vyučovacím jazykom maďarským sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:

  • Učiteľa pre predprimárne vzdelávanie (učiteľ materskej školy);
  • Vychovávateľ, pedagóg voľného času alebo animátor, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení alebo v kultúrno–osvetových inštitúciách kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania ;
  • Pedagogický asistent 

Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.

 

Absolventi študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika s vyučovacím jazykom maďarským na bakalárskom stupni štúdia sa môžu na základe Národnej sústavy kvalifikácií uplatniť ako

ISCO-08 2342 Učitelia v predškolských zariadeniach

SK ISCO-08 2342001 Učiteľ v materskej škole, 2342002 Pracovník vo výchove a vzdelávaní v inom predškolskom zariadení

Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:

Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov

Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení neskorších predpisov

Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Vyhláška 438/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky z 18.12.2020, ktorou sa mení a dopĺňa Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení Vyhlášky 308/2009 Z. z.

(https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496045)


Z pohľadu registra zamestnaní koncipovaného v súlade s registrom Európskeho sociálneho fondu ako

  • učiteľ/učiteľka v predškolskom zariadení

(https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation?uri=http%3A%2F%2Fdata.europa.eu%2Fesco%2Foccupation%2F55d60ead-0343-4008-b9e4-fb4b5a179c83&conceptLanguage=sk&full=true)

 

Z pohľadu uplatnenia absolventa potenciál študijného programu sa odzrkadľuje aj v schopnosti vykonávať pracovné činnosti. Na základe katalógu pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov je absolvent schopný

234 Učitelia v základných školách a predškolských zariadeniach

2342 Učitelia v predškolských zariadeniach

2342001 Učiteľ v materskej škole

2342002 Pracovník vo výchove a vzdelávaní v inom predškolskom zariadení

(zdroj: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/prilohy/SK/ZZ/2020/449/20210101_5289809-2.pdf)


Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta stredoeurópskych štúdií

FSS exterier
Webové sídlo: www.fss.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color