L3 banner studium new

manažment regionálneho cestovného ruchu

Študijný odbor: ekonómia a manažment
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk, anglický jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Lórant Dénes Dávid, prof., Dr. habil., Ph.D.
Fakulta: Fakulta stredoeurópskych štúdií

Opis študijného programu: Opis Opis EN
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán Študijný plán EN
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Cieľom študijného programu Manažment regionálneho cestovného ruchu je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú rozsiahlymi teoretickými vedomosťami o špecifických ekonomických a manažérskych pojmoch, kategóriách a súvislostiach v sektore cestovného ruchu, v súlade s aktuálnym stavom poznania, ktorí sú na základe nadobudnutých vedomostí schopní riešiť ekonomické problémy v cestovnom ruchu, aplikovať rôzne kvalitatívne a kvantitatívne metódy v praxi cestovného ruchu, a ktorí sa vyznačujú analytickým a kritickým myslením pri riešení rôznych ekonomických a manažérskych úloh, ktoré súvisia s poskytovaním služieb a riadením podnikov a organizácií cestovného ruchu.

Oblasť a rozsah zručností, ktorými disponuje absolvent študijného programu, mu umožňuje efektívne a účinne riadiť rôzne typy podnikov a organizácií cestovného ruchu na vyššej až vrcholovej úrovni manažmentu, prijímať účinné riešenia a predvídať budúci vývoj. Chápanie etických, spoločenských, ekonomických a právnych súvislostí je základným znakom všeobecnej vyspelosti absolventov. Absolvent je odborne pripravený do každodennej praxe cestovného ruchu na lokálnej, regionálnej i národnej úrovni, ale rovnako aj k možnému pokračovaniu na treťom /doktorandskom stupni vysokoškolského štúdia.

Absolvent ovláda pojmový aparát ekonómie a manažmentu, disponuje s dostačujúcimi odbornými, interpersonálnymi, informačnými, komunikačnými a profesijnými kompetenciami odborného kvalifikovaného pracovníka v cestovnom ruchu, ktorý dokáže: analyzovať a zhodnotiť potenciál územia z hľadiska rozvoja a využiteľnosti v cestovnom ruchu (prírodná a antropogénna ponuka), rozlišovať jednotlivé typy produktov cestovného ruchu, kompletizovať jednotlivé prvky ponuky a tvoriť konkurencieschopné produkty cestovného uchu, riadiť jednotlivé druhy podnikov služieb cestovného ruchu (ubytovacie, stravovacie, dopravné, voľnočasové, atď.) s ohľadom na prevádzkovo-ekonomické aspekty podnikania v cestovnom ruchu a spoločenskú zodpovednosť, komunikovať min. v jednom svetovom (anglický a nemecký jazyk na úrovni min. C1 podľa SERR) so zákazníkmi a obchodnými partnermi, plánovať, organizovať a riadiť rozličné činnosti v podnikoch a inštitúciách cestovného ruchu (zahájenie podnikania, rozpočtovanie a financovanie, práca s ľuďmi), aplikovať vedomosti z projektového manažmentu, plánovania a kontroly projektov a metód riadenia ľudí zapojených do projektu, orientovať sa v obchodných a pracovno-právnych predpisoch, ktoré sa týkajú cestovného ruchu a podnikania v cestovnom ruchu, používať IKT a pracovať s informačnými systémami v cestovnom ruchu. Odborné vedomosti i zručnosti, ktoré poskytuje študijný plán, sú zároveň dostatočné aj k zvládnutiu odbornej práce pri tvorbe strategicko-taktických a operatívnych dokumentov a programov rozvoja cestovného ruchu (stratégie, koncepcie) rešpektujúc pritom trvalo udržateľný rozvoj územia.

Absolvent študijného programu Manažment regionálneho cestovného ruchu je schopný tvoriť produkty cestovného ruchu s ohľadom na špecifiká regiónu (kultúrne, prírodné) a v zmysle zásad marketingového riadenia územia, je schopný kontrahovať jednotlivé druhy služieb od jednotlivých dodávateľov, navzájom ich kombinovať, organizovať a vytvoriť balík služieb (zájazd), predávať finálne balíky služieb (produkty) individuálnym a inštitucionálnym zákazníkom, riešiť rôzne nepredvídateľné problémy poskytovania jednotlivých druhov služieb cestovného ruchu, komplexne analyzovať rôzne prevádzkovo-ekonomické a administratívne problémy fungovania podnikov a inštitúcií cestovného ruchu (marketing, financie, rozpočtovanie, ľudské zdroje, manažment), vyhodnocovať výsledky činnosti podniku alebo inštitúcie cestovného ruchu (vrátane vyhodnocovania štatistík), vypracovať marketingovú analýzu, koncepciu, mediálny plán a vykonávať rozličné marketingové úlohy pri podnikaní a riadení podnikov a destinácií v cestovnom ruchu, riadiť projekt z hľadiska časového priebehu a stanovených cieľov (riadenie pracovníkov a prostriedkov projektu s ohľadom na čas a stanovené ciele), organizovať prácu a viesť pracovný kolektív, riešiť konflikt záujmov pri rozvoji cestovného ruchu, ovláda legislatívu upravujúcu špecificky destinačný manažment v cestovnom ruchu, pozná možnosti štátnej podpory v cestovnom ruchu.

Študijný program v súlade so svojím názvom podporuje regionálny aspekt rozvoja cestovného ruchu a podporuje u študentov rozvíjanie povedomia o stredoeurópskom regióne, jeho turistickej a kultúrnej identite, prezentácii stredoeurópskeho kultúrneho a prírodného dedičstva a rozvoji spolupráce krajín strednej Európy v oblasti cestovného ruchu.

Vedomosti absolventa: Absolvent disponuje rozsiahlymi teoretickými a metodickými vedomosťami, ktoré sú potrebné pre pochopenie špecifík sektora cestovného ruchu. Má prehĺbené teoretické poznatky z ekonomiky cestovného ruchu, marketingu, z regionálnych, národných i medzinárodných ekonomických vzťahov a súvislostí, ovláda špecifické ekonomické a manažérske pojmy, postupy a kategórie v súlade s aktuálnym stavom národného a medzinárodného poznania cestovného ruchu ako sociálno-ekonomického a priestorového javu v ekonomike a spoločnosti. Dokáže definovať východiská a zákonitosti manažmentu destinácie cestovného ruchu od miestnej úrovne po národnú až nadnárodnú, pozná národohospodárske súvislosti v regionálnom rozvoji a cestovnom ruchu, Vie definovať ekonomický/manažérsky problém v podniku alebo manažérskej organizácii cestovného ruchu, identifikovať možné riešenia a vyvodiť konkrétne závery s ohľadom na praktické riešenie problému v regionálnom cestovnom ruchu alebo v podniku cestovného ruchu, a to v súlade s aktuálnym poznaním a manažérskou praxou. Študijný program ďalej umožňuje absolventovi na základe nadobudnutých vedomostí plánovať a realizovať podnikateľskú činnosť v typických odvetviach cestovného ruchu s ohľadom na cieľovú/é skupinu/y a s ohľadom na ekonomické, sociálne a ekologické ciele podnikania.

Zručnosti absolventa: Študijný program Manažment regionálneho cestovného ruchu poskytuje študentom rozvoj zručností v súlade s dlhodobými požiadavkami trhu práce. Ide predovšetkým o rozvoj schopnosti tvorivo myslieť, kreatívne a zároveň efektívne riešiť problémy a schopnosti pracovať a komunikovať v tíme. Absolvent študijného programu bude schopný riešiť zložitejšie ekonomické otázky a problémy v cestovnom ruchu, dokáže uplatňovať a aplikovať kvalitatívne a kvantitatívne metódy pri vyhodnocovaní ekonomických procesov a javov v podnikoch a destináciách cestovného ruchu a dosiahnuté výsledky prezentovať na primeranej úrovni, aj s využitím IKT. Na základe dostupných ekonomických dát a informácií dokáže zhodnotiť efektívnosť navrhovaných riešení, predpokladať ich účinnosť a možný budúci vývoj s ohľadom na vplyvy vonkajšieho prostredia. Dokáže zostaviť strategicko-taktické a operatívne dokumenty a programy rozvoja cestovného ruchu (stratégie, koncepcie) rešpektujúc trvalo udržateľný rozvoj územia, dokáže tvoriť produkty cestovného ruchu s ohľadom na špecifiká regiónu a v zmysle zásad marketingového riadenia územia, dokáže komplexne analyzovať rôzne prevádzkovo-ekonomické a administratívne problémy fungovania podnikov a inštitúcií cestovného ruchu (marketing, financie, rozpočtovanie, ľudské zdroje, manažment), vie vyhodnocovať výsledky ich činnosti, dokáže riadiť projekt z hľadiska časového priebehu a stanovených cieľov (riadenie pracovníkov a prostriedkov projektu s ohľadom na čas a stanovené ciele). Okrem ekonomických a manažérskych zručností disponuje rozvinutými komunikačnými zručnosťami, je schopný komunikovať na odbornú tému okrem slovenského jazyka  plynule aj v anglickom jazyku . Tematická náplň jednotlivých predmetov formuje aj schopnosť vytvárať analýzy, koncepcie stratégie i prognózy vývoja v sektore cestovného ruchu (na podnikovej úrovni ako aj na úrovni cieľových miest cestovného ruchu a celoštátnej úrovni), zhodnotiť navrhované opatrenia z hľadiska možných dopadov na ekonomiku, spoločnosť a životné prostredie. Absolvent je vyzbrojený zručnosťami, vďaka ktorým chápe rôzne súvislosti rozvoja cestovného ruchu v regióne (ekonomické, spoločenské, etické, právne) a ich prejavy v spoločnosti a v jednotlivých funkčných oblastiach ekonomiky. 

Kompetencie absolventa: Študijný program kladie dôraz, aby absolventi nadobudli kompetencie predovšetkým odborného charakteru. Tvorivosť, flexibilita, schopnosť nezávislého, systematického, analytického a kritického myslenia absolvent nadobúda na základe skúseností s riešením zložitejších ekonomických a manažérskych úloh počas celého štúdia. Absolvent študijného programu je schopný tímovej práce, motivovať a viesť pracovný kolektív, je samostatný vo viacerých oblastiach (v organizovaní a plánovaní práce, v rozhodovaní i riešení vzniknutých problémov), zodpovednosť za kvalitu práce i dodržanie stanovených termínov, za osobnostný rozvoj. Rozvinuté prezentačné schopnosti, rozvinutá profesionálna znalosť práce s modernými informačnými, komunikačnými a digitálnymi technológiami (digitálna gramotnosť), ako aj ovládanie minimálne jedného cudzieho jazyka na vysokej odbornej úrovni, či prehĺbené vedomosti o interkultúrnych rozdieloch absolventovi umožňuje uplatniť sa v ekonomickej praxi nielen na domácom, ale aj európskom a globálnom trhu práce.

Koncepcia študijného programu Manažment regionálneho cestovného ruchu kladie dôraz aj na prenositeľné spôsobilosti absolventa, uplatniteľné v rôznych prostrediach, profesiách a v ďalšom nadväzujúcom štúdiu. Ide predovšetkým o komunikačné schopnosti (komunikácia na adekvátnej úrovni aspoň v jednom svetovom jazyku (anglickom a nemeckom); schopnosť pracovať v interkultúrnom a medzinárodnom prostredí, prezentačné zručnosti (aktívna prezentácia výsledkov vlastnej tvorivej činnosti), uvažovanie v súvislostiach (ekonomických, kultúrnych, priestorových, analýza a syntéza poznatkov); rozvoj kreativity (určenie cieľa úlohy, hľadanie možného riešenia, inovatívnosť), rozvoj samostatného a kritického myslenia (o. i. schopnosť určiť relevantnosť informácií a zdrojov); schopnosť tímovej práce i viesť kolektív, schopnosť porovnávať viaceré kontexty a vyvodiť závery; metakognitívne schopnosti súvisiace so zvládnutím náročnej študijnej záťaže (plánovanie štúdia/práce, definovanie cieľov, analýza zdrojov, hľadanie riešení); digitálne zručnosti a pod.


Uplatnenie absolventov:

Absolvent študijného programu Manažment regionálneho cestovného ruchu sa môže na základe Národnej sústavy kvalifikácií uplatniť ako špecialista pre tvorbu koncepcií a propagácie cestovného ruchu, špecialista pre stratégiu a rozvoj v samospráve, špecialista marketingových analýz a prieskumu trhu, či ako projektový špecialista v cestovnom ruchu. Zároveň môže pôsobiť na pozícii manažéra reštaurácie alebo ubytovacieho zariadenia hotelového typu ako manažér v oblasti prieskumu trhu, či manažér pre stratégiu. Absolvent študijného programu je kvalifikovaný a môže nájsť uplatnenie aj v oblasti podnikového marketingu ako špecialista pre značku alebo ako špecialista rozvoja a koordinácie obchodnej siete – predovšetkým v typických odvetviach cestovného ruchu (ubytovacie, stravovacie zariadenia, dopravné podniky, cestovné kancelárie).

Z pohľadu registra zamestnaní koncipovaného v súlade s registrom Európskeho sociálneho fondu absolventi študijného programu môžu nájsť uplatnenie v zamestnaniach ako:

- Riadiaci pracovník (manažér) hotela, botela a motela

- Riadiaci pracovník (manažér) turistického informačného centra – je zodpovedný za chod jeho prevádzky, za kvalitné poskytovanie informácií pre domácich a zahraničných návštevníkov, predaj produktov, ekonomickú činnosť spojenú s predajom produktov.

- Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti prieskumu trhu – zabezpečuje komplexne celý proces ohľadom prieskumu trhu, ktorý zahŕňa ideový zámer, prípravu, plánovanie, realizáciu a kompletné záverečné vyhodnotenie.

- Riadiaci pracovník (manažér) pre styk s verejnosťou – koordinuje a zodpovedá za externú a internú komunikáciu firmy alebo inštitúcie. Pripravuje PR stratégiu a je zodpovedný za jej realizáciu s cieľom systematického dosahovania pozitívneho imidžu značky na trhu.

- Špecialista na tvorbu koncepcií a propagácie cestovného ruchu – vytvára návrhy koncepcií propagácie regiónu alebo produktu cestovného ruchu využívajúc pritom všetky dostupné zložky marketingovej komunikácie vo všetkých médiách. (venuje sa tvorbe mediálneho plánu, navrhuje koncepciu propagácie regiónu/produktu cestovného ruchu, zostavuje plány propagačných aktivít, mediálne plány a pod.)

Z pohľadu uplatnenia absolventa sa potenciál študijného programu odzrkadľuje aj v schopnosti vykonávať pracovné činnosti pri výkone práce vo verejnom záujme. Na základe katalógu pracovných činností podľa Nariadenia vlády č. 341/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov (v znení č. 151/2007 Z. z., 588/2008 Z. z., 423/2009 Z. z., 354/2018 Z. z., 270/2019 Z. z.) je absolvent študijného programu Manažment regionálneho cestovného ruchu schopný jednak spoločných pracovných činností, jednak činností, ktoré súvisia s cestovným ruchom v oblasti hospodárstva a samosprávy. Ide o nasledovné činnosti:

- Zabezpečovanie informačných, publicistických a tlačových vzťahov zamestnávateľa k verejnosti a k hromadným oznamovacím prostriedkom.

- Tvorivé spracúvanie masmediálnej politiky a koordinovanie výstupov k verejnosti.

- Koordinovanie, metodické usmerňovanie a organizovanie domácich výstav alebo zahraničných výstav.

- Koordinačná a metodická činnosť v rámci využívania finančných prostriedkov Európskej únie a iných verejných zdrojov alebo finančných prostriedkov iných finančných nástrojov.

- Riadenie prideleného projektu – stanovenie cieľov, spracovanie harmonogramu prác, koordinácia členov projektového tímu, sledovanie dodržiavania harmonogramu prác a rozpočtu, hodnotenie a prezentácia výsledkov.

- Organizačné zabezpečovanie obchodnej činnosti organizácie, zodpovednosť za činnosti týkajúce sa predaja.

- Samostatné spracúvanie podkladov z marketingových prieskumov cestovného ruchu a tvorba podkladov na zameranie propagácie cestovného ruchu.

- Koordinačná, metodická a konzultačno-poradenská činnosť v oblasti spracúvania rozvojových štúdií, podnikateľských zámerov a ekonomických analýz projektov.

- Koncepčná činnosť v oblasti marketingu a propagácie (napr. podnikateľského prostredia, cestovného ruchu) u zamestnávateľa na celoštátnej úrovni.

- Koordinovanie celoštátnych a medzinárodných systémov v oblasti marketingu a propagácie (napr. podnikateľského prostredia, cestovného ruchu) u zamestnávateľa na celoštátnej úrovni.

- Odborná činnosť na úseku regionálneho rozvoja za vymedzené odvetvia ( cestovný ruch, podnikateľská činnosť, kultúra a pod.) na úrovni obce.

- Tvorba koncepcie regionálneho rozvoja vo vymedzenej oblasti na úrovni obce.

- Vypracúvanie podkladov na prípravu programov regionálneho rozvoja na úrovni vyššieho územného celku (za oblasť cestovného ruchu).

- Analytická činnosť na úseku cestovného ruchu na úrovni vyššieho územného celku.

- Koncepčná a koordinačná činnosť na úseku cestovného ruchu na úrovni vyššieho územného celku.

- Koncepčná a koordinačná činnosť v oblasti regionálneho rozvoja vyššieho územného celku (za oblasť cestovného ruchu).


Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta stredoeurópskych štúdií

FSS exterier
Webové sídlo: www.fss.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color