učiteľstvo vzdelávacej oblasti človek a spoločnosť
Opis študijného programu: Opis
Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu
Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o javoch pedagogickej reality, výchovno-vzdelávacích procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatkami o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatkami o riešení rôznorodých pedagogických situácií. Absolvent disponuje sociálno-pedagogickým a biologicko-psychologickým poznaním žiakov a procesov ich učenia sa umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny.
Disponuje kompetenciami v oblasti pedagogickej diagnostiky a akceptácie vývinových, sociokultúrnych a individuálnych charakteristík intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín.
Absolvent učiteľstva vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť (so zameraním na históriu, občiansku náuku, geografiu, etickú výchovu alebo katolícku náboženskú výchovu) disponuje širokým odborným, pedagogickým a didaktickým poznaním potrebným na efektívnu výučbu týchto predmetov. Dokáže prepájať obsah vzdelávania s aktuálnymi spoločenskými otázkami a podporovať rozvoj kritického myslenia žiakov. Absolvent rozumie historickým procesom, vývinu spoločnosti a ich reflexii v súčasnosti. Ovláda analýzu a interpretáciu historických prameňov a dokáže ich využívať vo vyučovaní na rozvoj historického myslenia žiakov. Podporuje u žiakov schopnosť kriticky posudzovať dejinné udalosti a chápať ich dôsledky pre súčasnosť. V geografii absolvent rozumie fyzickým aj socioekonomickým aspektom krajiny. Ovláda geografické metódy výskumu, dokáže pracovať s mapami, štatistickými údajmi a digitálnymi nástrojmi. U žiakov rozvíja priestorové myslenie, environmentálnu gramotnosť a chápanie globálnych vzťahov. V oblasti občianskej náuky absolvent ovláda základy filozofie, sociológie, politológie a práva. Dokáže analyzovať súčasné spoločenské výzvy, pracovať s aktuálnymi informáciami a podporovať diskusiu o demokracii, ľudských právach či etických dilemách. Žiakov vedie k občianskej angažovanosti, kritickému mysleniu a schopnosti argumentácie. V prípade zamerania na náboženstvo absolvent pozná základné náboženské a morálne princípy kresťanstva. Dokáže teologické poznatky sprostredkovať zrozumiteľným a zmysluplným spôsobom, prepojiť ich s každodenným životom žiakov a viesť ich k reflektovaniu vlastných hodnôt. V prípade zamerania na katolícku náboženskú výchovu absolvent pozná základné náboženské a morálne princípy kresťanstva. Dokáže teologické poznatky sprostredkovať zrozumiteľným a zmysluplným spôsobom, prepojiť ich s každodenným životom žiakov a viesť ich k reflektovaniu vlastných hodnôt. V prípade zamerania na etickú výchovu získava poznatky z axiológie, etiky a morálnej filozofie. Dokáže podporovať žiakov v rozvoji prosociálneho správania, formovať ich hodnotové postoje a pomáhať im pri riešení etických dilem. Vie vytvárať podnetné prostredie na rozvoj emocionálnej inteligencie, empatie a sociálnych kompetencií.
Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti napĺňania hlavných cieľov výchovy a vzdelávania prostredníctvom obsahu výchovy a obsahu vzdelávania a metodiky vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, pre ktorú získal aprobáciu, ako aj v prierezových a doménových gramotnostiach. Disponuje poznaním odboru, resp. odborov, z ktorých vychádza obsah poznania vzdelávacej oblasti, ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied s dôrazom na profesiu učiteľa a jeho profesijné činnosti. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Má tiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike histórie, občianskej náuky, geografie a v didaktike etickej výchovy, resp. katolíckej náboženskej výchovy.
Absolvent pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu, pozná všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúcich sa k práci učiteľa, orientuje sa v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Absolvent ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania, pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód, aspekty digitalizácie vo výchovno-vzdelávacom procese, orientuje sa v systéme výchovy a vzdelávania Slovenskej republiky, v právnych predpisoch a širších kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie. Absolvent má zručnosti plánovať, realizovať a hodnotiť výchovno-vzdelávací proces a učebné výsledky žiakov.
Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami vo svojej aprobácii a v oblasti doménových a prierezových gramotností, vrátane spôsobilostí v oblasti informačno-komunikačných technológií a ich aplikácie vo vyučovaní.
Absolvent pozná štruktúru profesie, princípy profesijnej etiky, dokáže efektívne komunikovať s rôznorodými aktérmi vzdelávania a kooperovať na budovaní inkluzívnej kultúry školy a pri napĺňaní jej školského vzdelávacieho programu. Absolvent uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj.
Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a výskumnej etiky.
Absolvent učiteľstva vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť – história, občianska náuka, geografia, etická výchova resp. katolícka náboženská výchova dokáže prepájať obsahy a ciele vzdelávacej oblasti s dôrazom na prierezové gramotnosti. Vie rozpoznať a pomenovať spoločenské problémy v minulosti aj súčasnosti, zvládne hľadať a analyzovať informácie s nimi súvisiace, vyvodzovať závery, formulovať riešenia. Dokáže analyzovať a interpretovať pramenný materiál k jednotlivým dejinným obdobiam a využiť ich v školskom prostredí. Vie analyzovať aktuálne filozofické, sociologické, politologické a právne aspekty súčasnosti, je plne zorientovaný v relevantných problémoch. Ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy geografie s dôrazom na profesiu učiteľa. Rozumie podstatným súvislostiam, princípom, teóriám a konceptom vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť. V prípade zamerania na etickú výchovu získava absolvent rozsiahlu bázu teoretických, koncepčných a metodických poznatkov z etickej výchovy, autonómne a tvorivo ich aplikuje vo výchovno-vzdelávacom procese. Hĺbkovo rozumie formatívnemu procesu prosociálnej osobnosti a jeho širším axiologickým humanistickým východiskám. V prípade zamerania na náboženstvo absolvent rozumie základným etickým a náboženským témam, ktoré sú súčasťou kurikula náboženskej výchovy. Dokáže aplikovať teoretické poznatky o náboženských a morálnych hodnotách na konkrétne pedagogické situácie.
Očakáva sa, že absolvent dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: žiak
Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania.
- Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k vyučovaciemu procesu, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne vzdelávanie.
- Absolvent má vedomosti o základných teóriách, druhoch, štýloch a formách učenia sa vo vzťahu k základným psychickým procesom a stavom, nižším a vyšším kognitívnym funkciách, vedomosti o hodnotiacom (kritickom) a tvorivom myslení a o exekutívnych psychických funkciách a metakognitívnych procesoch.
- Absolvent pozná zákonitosti diagnostiky, metódy pedagogickej diagnostiky, disponuje základnými skúsenosťami s aplikáciou diagnostických metód pedagogickej diagnostiky a nástrojov na identifikáciu špecifík psychického vývinu žiaka a identifikuje faktory ovplyvňujúce špecifiká psychického vývinu žiaka. Absolvent má základnú praktickú skúsenosť s identifikáciou charakteristík žiakov z hľadiska ich individuálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a úrovne sociálneho správania a sociokultúrneho prostredia.
- Absolvent rozumie anamnestickým správam, pedagogickej, psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnóze stanovenej ďalšími odbornými a pedagogickými zamestnancami a na jej základe vyvodí individuálne charakteristiky dieťaťa.
- Očakáva sa, že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces
- Absolvent pozná a chápe koncept výchovno-vzdelávacieho procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, reflektuje, sociálnopedagogické, špeciálnopedagogické, psychologické a psychodidaktické východiská a aktuálne trendy a prístupy pri plánovaní a realizácii výchovno-vzdelávacej činnosti.
- Absolvent pozná a aplikuje princípy tvorby a projektovania dlhodobej a krátkodobej prípravy na vyučovanie s dôrazom na posilňovanie inkluzivity výchovno-vzdelávacieho prostredia, pozná zásady tvorby individuálneho vzdelávacieho programu žiaka v kontexte vzdelávania. Rozumie systému edukačných javov a dokáže k nim adekvátne aplikovať edukačné postupy vzhľadom ku kvalitatívnym zmenám vo výchove a vzdelávaní.
- Absolvent pozná organizačné charakteristiky školského systému a aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy a v ich zmysle realizuje výchovno-vzdelávaciu činnosť, orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a národných, medzinárodných strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby.
- Absolvent ovláda odborovú didaktiku svojej aprobácie/ oblasti vzdelávania a jej prislúchajúcich vyučovacích predmetov. Poznatky aplikuje pri plánovaní, organizácii a realizácii vyučovacieho procesu, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, primerané didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky tak, aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu v príslušnej vzdelávacej oblasti na úrovni nižšieho sekundárneho vzdelávania s presahom do primárneho vzdelávania a vyššieho sekundárneho vzdelávania.
- Absolvent má vedomosti o tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
- Absolvent dokáže organizovať a realizovať vyučovací proces v súlade s výchovno-vzdelávacími cieľmi, s obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieb a záujmov žiakov, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie a krízové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti, vytvára podnetné a neohrozujúce prostredie pre vyučovanie a učenie sa žiakov aplikáciou techník dodržiavania pravidiel a bezpečných pracovných podmienok.
- Absolvent pozná zásady pedagogickej komunikácie, znaky vyučovacích a komunikačných štýlov učiteľa a ich vzťah k efektivite vyučovania. Vie aplikovať metódy mikrodiagnostikovania a zohľadňovať výsledky vo výbere následnej činnosti. Dokáže používať pedagogickú dokumentáciu a viesť v nej záznamy.
- Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
- Absolvent dokáže reflektovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v komplexných didaktických súvislostiach, aplikovať metódy profesijnej sebareflexie a využíva spätnú väzbu od iných aktérov pri posudzovaní efektivity vlastného výchovno-vzdelávacieho procesu.
- Absolvent ovláda techniky tvorby modernej interaktívnej prezentácie, výber multimediálneho obsahu, grafiky, pozná pokročilé funkcie textového editora, vie adekvátne aplikovať vybrané nástroje a funkcie tabuľkového editora v praxi. Absolvent pozná terminológiu v oblasti CMS (Content management system), dokáže vybrať konkrétne riešenie pre tvorbu webovej stránky/webového portálu, má dostatok zručností a skúseností pre návrh štruktúry webovej stránky a pre manažovanie obsahu a používateľov v redakčnom systéme.
- Absolvent dokáže realizovať akčný výskum a interpretovať jeho výsledky.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: profesijný rozvoj
- Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, systém kariérového rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérového rastu, má vedomosti o profesijných združeniach, využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti a činnosti ďalších pedagogických zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
- Disponuje primeranou úrovňou mäkkých zručností a digitálnych zručností.
- Absolvent je schopný spolupracovať s rodičmi a zákonnými zástupcami žiakov, pozná stratégie budovania triedneho spoločenstva a školskej komunity.
- Absolvent dokáže komunikovať a spolupracovať s členmi školského podporného tímu a s ďalšími aktérmi vzdelávania pri zabezpečovaní podporných opatrení a preventívnych programov v školskom prostredí.
- Disponuje vedomosťami o ochrane osobných údajov.
- Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho priestoru.
- Disponuje vedomosťami v oblasti školského manažmentu, školského marketingu a tvorby imidžu školy.
- Absolvent pozná princípy tvorby školského vzdelávacieho programu, politiky a inkluzívnej kultúry školy, pedagogickej koncepcie školy, sociálnej klímy školy, jej merania a činitele utvárania.
- Disponuje vedomosťami o školskej hygiene a bezpečnosti a ochrane pri práci.
- Disponuje poznatkami v oblasti projektového manažmentu a je schopný uplatniť ich pri manažovaní projektov a projektových tímov.
Absolventi študijného programu budú uplatniteľní ako:
- učitelia prvého stupňa základnej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť alebo vyučovacích predmetov Človek a spoločnosť, Vlastiveda, Náboženská výchova/Náboženstvo a Etická výchova,
- učitelia druhého stupňa základnej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť alebo vyučovacích predmetov Človek a spoločnosť, Dejepis, Geografia a Občianska náuka, Náboženská výchova/Náboženstvo a Etická výchova,
- učitelia strednej školy na vyučovanie vzdelávacích oblastí Človek a spoločnosť alebo vyučovacích predmetov Dejepis, Geografia, Občianska náuka,
- vychovávatelia,
- pedagogickí asistenti.