L3 banner studium new

učiteľstvo vzdelávacej oblasti človek a príroda

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: spájajúci 1. a 2. stupeň VŠ štúdia
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 5 rokov
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Jana Duchovičová, prof., PaedDr., PhD.
Fakulta: Fakulta prírodných vied a informatiky

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu

  • Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o javoch pedagogickej reality, výchovno-vzdelávacích procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatkami o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatkami o riešení rôznorodých pedagogických situácií. Absolvent disponuje sociálno-pedagogickým a biologicko-psychologickým poznaním žiakov a procesov ich učenia sa umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny.
  • Disponuje kompetenciami v oblasti pedagogickej diagnostiky a akceptácie vývinových, sociokultúrnych a individuálnych charakteristík intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín.
  • Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti napĺňania hlavných cieľov výchovy a vzdelávania prostredníctvom obsahu výchovy a obsahu vzdelávania a metodiky vzdelávacej oblasti Človek a príroda, ako aj v prierezových a doménových gramotnostiach. Disponuje poznaním odboru, resp. odborov,z ktorých vychádza obsah poznania vzdelávacej oblasti, ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied s dôrazom na profesiu učiteľa a jeho profesijné činnosti.
  • Absolvent pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu, pozná všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúcich sa k práci učiteľa, orientuje sa v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Absolvent ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania, pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód, aspekty digitalizácie vo výchovno-vzdelávacom procese, orientuje sa v systéme výchovy a vzdelávania Slovenskej republiky, v právnych predpisoch a širších kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie. Absolvent má zručnosti plánovať, realizovať a hodnotiť výchovno-vzdelávací proces a učebné výsledky žiakov.
  • Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami vo svojej aprobácii a v oblasti doménových a prierezových gramotností, vrátane spôsobilostí v oblasti informačno-komunikačných technológií a ich aplikácie vo vyučovaní.
  • Absolvent pozná štruktúru profesie, princípy profesijnej etiky, dokáže efektívne komunikovať s rôznorodými aktérmi vzdelávania a kooperovať na budovaní inkluzívnej kultúry školy a pri napĺňaní jej školského vzdelávacieho programu. Absolvent uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj.
  • Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a výskumnej etiky.
  • Očakáva sa , že absolvent dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
  • Absolvent disponuje rozvinutým poznaním odboru, ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied s dôrazom na profesiu učiteľa. Disponuje kompetenciami v oblasti plánovania, projektovania, realizovania a hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu v škole a v čase mimo vyučovania. Je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, pedagogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia, efektívne kooperovať s rodičmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi. Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
  • Absolvent disponuje kľúčovými kompetenciami z pedagogickej oblasti, z oblasti organizácie a riadenia školstva, z komunikačnej oblasti, odbornej oblasti, z informačnej oblasti, oblasti metodológie vedecko-výskumnej práce v didaktike vzdelávacej oblasti Človek a príroda a v predmetoch tvoriacich obsah vzdelávacej oblasti .
  • Absolvent vie interpretovať teoretické východiská a praktické aspekty didaktiky vzdelávacej oblasti Človek a príroda a didaktík predmetov tvoriacich portfólio oblasti. Pozná a rozumie problematike konkretizácie cieľov a obsahu vzdelávania, výberu a klasifikácii vyučovacích metód, aspektom hodnotenia, výberu foriem a prostriedkov vyučovania, ako aj požiadavkám projektovania a plánovania vyučovacieho procesu. 
  • Pozná základné a špecifické metódy, postupy a organizačné formy vo vyučovaní prírodovedných predmetov a v mimoškolskej činnosti zameranej na prírodné vedy. Absolvent pozná základné charakteristiky vyučovacie procesu s prihliadnutím na špecifiká prírodných vied. Vie aplikovať všeobecné pedagogické poznatky na vyučovanie prírodovedných predmetov.
  • Ovláda obsah a didaktiku vyučovania prírodovedných predmetov aj vzdelávacej oblasti, štruktúru a uplatnenie prírodovedných zákonov v technickej praxi a v prírode. S týmto obsahom dokáže projektovať didaktické zámery a ciele vo vyučovaní. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovanie, realizácia a reflexia výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu vzdelávacej oblasti ako i vstupujúcich predmetov - biológie, fyziky, chémie a ekológie (učebné pomôcky, zbierky príkladov, laboratórne úlohy, testy, atď.).
  • Absolvent ovláda techniky tvorby modernej interaktívnej prezentácie, výber multimediálneho obsahu, grafiky, pozná pokročilé funkcie textového editora, vie adekvátne aplikovať vybrané nástroje a funkcie tabuľkového editora v praxi. Absolvent pozná terminológiu v oblasti CMS (Content management system), dokáže vybrať konkrétne riešenie pre tvorbu webovej stránky/webového portálu, má dostatok zručností a skúseností pre návrh štruktúry webovej stránky a pre manažovanie obsahu a používateľov v redakčnom systéme.

______________________

Schopnosti a kompetencie absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: predmetová špecializácia – vzdelávacia oblasť Človek a príroda a didaktika vzdelávacej oblasti

  •  Absolvent má základné poznatky z kľúčových disciplín fyziky (všeobecnej fyziky, experimentálnej fyziky, mechaniky, molekulovej fyziky, termiky a termodynamiky, dejoch v plynoch a kvapalinách, termodynamických procesov, elektriny a magnetizmu, kmity, vlny a optika, jadrovej fyziky, fyziky mikrosveta, astronómie a astrofyziky), biológie (botaniky výtrusných a semenných rastlín, zoológie bezchordátov a chordátov, molekulárnej biológie, fyziológie rastlín a živočíchov, genetiky, evolučnej biológie, anatómie človeka a antropológie), má základné poznatky z vybraných chemických disciplín (všeobecnej chémie, anorganickej chémie a organickej chémie), ekológie (všeobecnej ekológie, ochrany prírody, energetické zdroje a životné prostredie).
  • Pozná odbor svojej predmetovej špecializácie, jeho štruktúru, obsah a výstavbu a súčasne je schopný preniknúť do širších súvislostí prírodovedných disciplín z pohľadu pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania.
  • Absolvent pozná základné pojmy, vzťahy zákony a teórie zo základných oblastí fyziky, biológie, ekológie a z vybraných oblastí chémie.
  • Absolvent rozumie základným kategóriám prírodovedných predmetov biológia a fyzika v obsahu oblasti Človek a príroda, chápe vzťahy medzi nimi a vie ich definovať a je zorientovaný v základoch vybraných chemických disciplín.
  • Absolvent chápe základné prírodovedné princípy, vzájomnú súvislosť javov a vie klasifikovať jednotlivé procesy a javy.
  • Absolvent dokáže aplikovať vedomosti zo základných oblastí všeobecnej fyziky, biológie, vybraných disciplín chémie a ekológie pri riešení problémov a úloh.
  • Absolvent vie vysvetliť podstatu základných fyzikálnych, biologických teórií, zákonov a zákonitostí s použitím relevantných pojmov a matematického aparátu.
  • Absolvent dokáže hodnotiť pravdivosť prírodovedných pohľadov, tvrdení a názorov na okolitú realitu.
  • Absolvent má základné poznatky z príbuzných a hraničných prírodovedných odborov.
  • Absolvent hodnotí pravdivosť pedagogických, didaktických, fyzikálnych, biologických pohľadov, tvrdení a názorov na prírodovedné vzdelávanie.
  • Absolvent má základné matematické kompetencie na riešenie kvantitatívnych úloh, ovláda základy matematických teórií potrebných pre popis prírodovedných javov, vie aplikovať poznatky diferenciálneho, integrálneho počtu, vektorovej algebry na riešenie úloh.
  • Absolvent má experimentálne zručnosti v oblastiach biológie, fyziky, ekológie a základov chémie, vie plánovať, navrhnúť, realizovať a vyhodnotiť experiment.
  • Absolvent pozná, identifikuje a interpretuje základné pojmy, vzťahy a teórie z prírodovedných disciplín, z odborovej didaktiky, didaktiky vzdelávacej oblasti, pedagogiky a psychológie.
  • Absolvent vie vysvetliť podstatu základných pedagogických a didaktických koncepcií a teórií s použitím relevantných pojmov.
  • Absolvent pozná a interpretuje podstatu a východiská modernizačných tendencií vo vzdelávacom procese.
  • Absolvent rozumie základným kategóriám didaktiky vzdelávacej oblasti, chápe vzťahy medzi nimi a vie ich definovať.
  • Absolvent vie navrhnúť základný rámec vyučovacej hodiny v sekundárnom stupni vzdelávania a prezentovať jeho komplexnú didaktickú analýzu.
  • Absolvent vie používať experimentálne zariadenia a učebné pomôcky v oblasti biológie, fyziky a ekológie, plánovať a realizovať základné prírodovedné experimenty a interpretovať ich výsledky na rôznych úrovniach vzdelávania. Vie ovládať počítačové zariadenia a štandardný a špecializovaný počítačový softvér.
  • Absolvent vie riešiť úlohy zadávané na rôznych stupňoch vzdelávania v súvislosti s ich významom pre rozvoj myslenia, motiváciu k poznávaniu a diagnostikovaniu vedomostí.
  • Absolvent vie metodicky usmerňovať a pracovať s talentovanými žiakmi a pripravovať ich na talentové súťaže v oblasti biológie, fyziky a ekológie.
  • Absolvent má zručnosti s využitím možností a konkrétne spôsoby použitia moderných informačných a komunikačných technológií.
  • Absolvent klasifikuje didaktické, pedagogické a psychologické javy a dokáže ich tvorivo aplikovať na vyučovanie vzdelávacej oblasti.
  • Absolvent interpretuje obsah vzdelávacej oblasti Človek a príroda z pohľadu didaktiky vzdelávacej oblasti.
  • Absolvent aplikuje poznatky z didaktiky jednotlivých predmetov pri riešení didaktických problémov a úloh.
  • Absolvent aplikuje poznatky z didaktiky fyziky, biológie, chémie a ekológie pri projektovaní konkrétnej prírodovednej oblasti do didaktického systému.
  • Absolvent aplikuje poznatky z didaktiky vzdelávacej oblasti na výber didaktických metód na interpretáciu poznatkov.
  • Absolvent rozozná a vyberie vhodné teoretické a empirické poznávacie metódy a organizačné formy vyučovania k vyučovaniu jednotlivých tematických celkov.
  • Absolvent vie využívať moderné informačné a komunikačné technológie, tablety a mobilné zariadenia a meracie systémy pri realizácii a podpore experimentov, vie používať počítačom podporované experimenty a laboratória.
  • Absolvent ovláda metódy získavania a spracovávania informácií a ich prezentovania vo vzdelávacej oblasti a jej aplikácii, ovláda grafickú metódu spracovania experimentálnych údajov, metódu modelovania a simulácie javov.
  • Absolvent má kompetencie pre získavanie najnovších poznatkov vo svojom odbore a pokračovanie vo svojom odbornom raste.
  • Absolvent pozná teóriu, metodológiu a epistemológiu školskej biológie, fyziky, základov vybraných disciplín a didaktiky jednotlivých odborov.
  • Absolvent vie interpretovať teoretické východiská a praktické aspekty metodológie vedeckej práce v didaktike vzdelávacej oblasti.
  • Absolvent klasifikuje základné vedecké postupy vo vedeckej práci v didaktike vzdelávacej oblasti.
  • Absolvent vie navrhnúť základný rámec výskumu vo vedeckej práci v didaktike, prezentovať jeho štruktúru, realizáciu a výstupy.
  • Absolvent hodnotí pravdivosť výstupov vedeckej práce v didaktike.
  • Absolvent rieši projektové zadanie, prezentuje pred skupinou študentov výsledky vlastnej tvorivej práce, komunikuje vlastné názory a postoje a konfrontuje ich s vedeckou teóriou. Kooperuje pri riešení praktických zadaní a prezentuje výsledky skupinovej práce.
  • Absolvent má schopnosť samostatne sa učiť, využívať dostupné informačné zdroje.
  • Absolvent disponuje potrebnými kľúčovými kompetenciami potrebnými pre výučbu ekologických a environmentálnych tém, ktoré sú súčasťou obsahu vzdelávania oblasti Človek a príroda.
  • Je spôsobilý realizovať výučbu environmentálnej výchovy/gramotnosti vo všetkých odporúčaných formách jej realizácie.
  • Dokáže účelovo implementovať environmentálnu výchovu a výchovu pre udržateľný rozvoj do obsahu vzdelávania jednotlivých učebných predmetov vzdelávacej oblasti Človek a príroda.
  • Je spôsobilý byť koordinátorom environmentálnej výchovy v škole, zapájať sa do národných a medzinárodných programov a projektov so zameraním na environmentálnu výchovu, vzdelávanie a osvetu.
  • Dokáže iniciovať medzipredmetové vzťahy a efektívne ich uplatňovať pri príprave a realizácii environmentálnej výchovy formou kurzu, projektového vyučovania, objavného či bádateľského vyučovania, outdoorového vzdelávania a pod.
  • Dokáže efektívne prepájať globálne problémy a súvislosti s lokálnymi. Dokáže prepojiť obsah vzdelávania environmentálnej výchovy a výchovy k udržateľnému rozvoju so životným prostredím žiakov (so životným prostredím v okolí ich bydliska, školy, mesta a pod. ).
  • Má všetky predpoklady na to, aby menil postoje svojich žiakov a podnecoval ich k občianskej angažovanosti, k ochrane a tvorbe životného prostredia.

______________________________

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: žiak

Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania.

  • Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k vyučovaciemu procesu, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne vzdelávanie.
  • Absolvent má vedomosti o základných teóriách, druhoch, štýloch a formách učenia sa vo vzťahu k základným psychickým procesom a stavom, nižším a vyšším kognitívnym funkciách, vedomosti o hodnotiacom (kritickom) myslení a tvorivom myslení a o exekutívnych psychických funkciách a metakognitívnych procesoch,
  • Absolvent pozná zákonitosti diagnostiky, metódy pedagogickej diagnostiky, disponuje základnými skúsenosťami s aplikáciou diagnostických metód pedagogickej diagnostiky a nástrojov na identifikáciu špecifík psychického vývinu žiaka a identifikuje faktory ovplyvňujúce špecifiká psychického vývinu žiaka. Absolvent má základnú praktickú skúsenosť s identifikáciou charakteristík žiakov z hľadiska ich individuálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a úrovne sociálneho správania a sociokultúrneho prostredia.
  • Absolvent rozumie anamnestickým správam, pedagogickej, psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnóze stanovenej ďalšími odbornými a pedagogickými zamestnancami a na jej základe vyvodí individuálne charakteristiky dieťaťa.
  • Očakáva sa, že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.

_______________________

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces

  • Absolvent pozná a chápe koncept výchovno-vzdelávacieho procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, reflektuje, sociálnopedagogické, špeciálnopedagogické, psychologické a psychodidaktické východiská a aktuálne trendy a prístupy pri plánovaní a realizácii výchovno-vzdelávacej činnosti.
  • Absolvent pozná a aplikuje princípy tvorby a projektovania dlhodobej a krátkodobej prípravy na vyučovanie s dôrazom na posilňovanie inkluzivity výchovno-vzdelávacieho prostredia, pozná zásady tvorby individuálneho vzdelávacieho programu žiaka v kontexte vzdelávania. Rozumie systému edukačných javov a dokáže k nim adekvátne aplikovať edukačné postupy vzhľadom ku kvalitatívnym zmenám vo výchove a vzdelávaní.
  • Absolvent pozná organizačné charakteristiky školského systému a aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy a v ich zmysle realizuje výchovno-vzdelávaciu činnosť, orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a národných,medzinárodných strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby.
  • Absolvent ovláda odborovú didaktiku svojej aprobácie/ oblasti vzdelávania a jej prislúchajúcich vyučovacích predmetov. Poznatky aplikuje pri plánovaní, organizácii a realizácii vyučovacieho procesu, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, primerané didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky tak, aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu v príslušnej vzdelávacej oblasti na úrovni nižšieho sekundárneho vzdelávania s presahom do primárneho vzdelávania a vyššieho sekundárneho vzdelávania.
  • Absolvent má vedomosti o tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
  • Absolvent dokáže organizovať a realizovať vyučovací proces v súlade s výchovno-vzdelávacími cieľmi, s obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieba záujmov žiakov, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie a krízové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti, vytvára podnetné a neohrozujúce prostredie pre vyučovanie a učenie sa žiakov aplikáciou techník dodržiavania pravidiel a bezpečných pracovných podmienok.
  • Absolvent pozná zásady pedagogickej komunikácie, znaky vyučovacích a komunikačných štýlov učiteľa a ich vzťah k efektivite vyučovania. Vie aplikovať metódy mikrodiagnostikovania a zohľadňovať výsledky vo výbere následnej činnosti. Dokáže používať pedagogickú dokumentáciu a viesť v nej záznamy.
  • Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
  • Absolvent dokáže reflektovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v komplexných didaktických súvislostiach, aplikovať metódy profesijnej sebareflexie a využíva spätnú väzbu od iných aktérov pri posudzovaní efektivity vlastného výchovno-vzdelávacieho procesu.
  • Absolvent ovláda techniky tvorby modernej interaktívnej prezentácie, výber multimediálneho obsahu, grafiky, pozná pokročilé funkcie textového editora, vie adekvátne aplikovať vybrané nástroje a funkcie tabuľkového editora v praxi. Absolvent pozná terminológiu v oblasti CMS (Content management system), dokáže vybrať konkrétne riešenie pre tvorbu webovej stránky/webového portálu, má dostatok zručností a skúseností pre návrh štruktúry webovej stránky a pre manažovanie obsahu a používateľov v redakčnom systéme.
  • Absolvent dokáže realizovať akčný výskum a interpretovať jeho výsledky.

______________________________

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: profesijný rozvoj

  • Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, systém kariérneho rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérneho rastu, má vedomosti o profesijných združeniach, využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti a činnosti ďalších pedagogických zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
  • Disponuje primeranou úrovňou mäkkých zručností a digitálnych zručností.
  • Absolvent je schopný spolupracovať s rodičmi a zákonnými zástupcami žiakov, pozná stratégie budovania triedneho spoločenstva a školskej komunity.
  • Absolvent dokáže komunikovať a spolupracovať s členmi školského podporného tímu a s ďalšími aktérmi vzdelávania pri zabezpečovaní podporných opatrení a preventívnych programov v školskom prostredí.
  • Disponuje vedomosťami o ochrane osobných údajov.
  • Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho priestoru.
  • Disponuje vedomosťami v oblasti školského manažmentu, školského marketingu a tvorby imidžu školy.
  • Absolvent pozná princípy tvorby školského vzdelávacieho programu, politiky a inkluzívnej kultúry školy, pedagogickej koncepcie školy, sociálnej klímy školy, jej merania a činitele utvárania.
  • Disponuje vedomosťami o školskej hygiene a bezpečnosti a ochrane pri práci.
  • Disponuje poznatkami v oblasti projektového manažmentu a je schopný uplatniť ich pri manažovaní projektov a projektových tímov.

Uplatnenie absolventov:

V zmysle stanoviska Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže č. 2025/4542:2-C2920 k uplatneniu absolventov študijného programu sa absolventi magisterského študijného programu Učiteľstvo vzdelávacej oblasti Človek a príroda uplatnia ako:

  • učitelia prvého stupňa základnej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Človek a príroda alebo vyučovacích predmetov Človek a príroda a Prírodoveda,
  • učitelia druhého stupňa základnej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Človek a príroda alebo vyučovacích predmetov Človek a príroda, Biológia, Fyzika a Chémia,
  • učitelia strednej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Človek a príroda alebo vyučovacích predmetov Biológia, Fyzika a Chémia,
  • vychovávatelia,
  • pedagogickí asistenti.

Absolventi získali zároveň kompetencie pre výkon odborných činností spojených s koordináciou environmentálnej výchovy a môžu sa uplatniť tiež ako koordinátori, metodici v oblasti environmentálnej výchovy a vzdelávania, špecialisti samosprávy v oblasti výchovy a vzdelávania, pracovníci environmentálnej výchovy v neformálnom vzdelávaní, lektori v rámci celoživotného vzdelávania štátnych a verejných zamestnancov a zamestnancov súkromného sektora v oblasti ekológie, environmentalistiky a udržateľného rozvoja.

Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta prírodných vied a informatiky

FPV exteriér
Webové sídlo: www.fpvai.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 
prihlaska

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color