L3 banner studium new

učiteľstvo pre primárne a predprimárne vzdelávanie

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: spájajúci 1. a 2. stupeň VŠ štúdia
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 5 rokov
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Monika Máčajová, prof., PaedDr., PhD.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu

Predkladaný študijný program Učiteľstvo pre primárne a predprimárne vzdelávanie je spájajúci magisterský študijný program v rozsahu súvislých 5 rokov štúdia. Pri koncipovaní cieľov a obsahu sme kládli dôraz na požadované kompetencie absolventa, ktorý bude začínajúcim učiteľom materskej školy, začínajúcim učiteľom pre 1. stupeň základnej školy, začínajúcim vychovávateľom a začínajúcim pedagogickým asistentom pre potreby primárneho a predprimárneho vzdelávania. Obsah a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa rešpektuje charakter a špecifiká predprimárneho a primárneho vzdelávania naprieč všetkými vzdelávacími oblasťami, tematickými oblasťami výchovy v rámci školských zariadení a profil absolventa študijného programu.

Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o javoch pedagogickej reality, výchovno-vzdelávacích procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatkami o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatkami o riešení rôznorodých pedagogických situácií. Absolvent disponuje sociálno-pedagogickým a biologicko-psychologickým poznaním žiakov a procesov ich učenia sa umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny.

Disponuje kompetenciami v oblasti pedagogickej diagnostiky a akceptácie vývinových, sociokultúrnych a individuálnych charakteristík intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín.

Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti napĺňania hlavných cieľov výchovy a vzdelávania prostredníctvom obsahu výchovy a obsahu vzdelávania a metodík vzdelávacích oblastí, ako aj v prierezových a doménových gramotnostiach. Ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied, s dôrazom na profesiu učiteľa a jeho profesijné činnosti.

Absolvent pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu, pozná všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúce sa k práci učiteľa, orientuje sa v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Absolvent ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania, pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód, aspekty digitalizácie vo výchovno-vzdelávacom procese, orientuje sa v systéme výchovy a vzdelávania Slovenskej republiky, v právnych predpisoch a širších kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie. Absolvent má zručnosti plánovať, realizovať a hodnotiť výchovno-vzdelávací proces a učebné výsledky žiakov.

Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v jednotlivých vzdelávacích oblastiach a v oblasti doménových a prierezových gramotností, vrátane spôsobilostí v oblasti informačno-komunikačných technológií a ich aplikácie vo vyučovaní.

Absolvent pozná štruktúru profesie, princípy profesijnej etiky, dokáže efektívne komunikovať s rôznorodými aktérmi výchovy a vzdelávania a kooperovať na budovaní inkluzívnej kultúry školy a pri napĺňaní jej školského vzdelávacieho programu. Absolvent uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj. Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a výskumnej etiky.

Očakáva sa, že absolvent dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.

Profil absolventa magisterského študijného programu Učiteľstvo pre primárne a predprimárne vzdelávanie rešpektuje všetky oblasti profesijných činností učiteľa materskej školy, učiteľa 1. stupňa základnej školy, vychovávateľa, pedagogického asistenta, a to vo všetkých troch kompetenčných rámcoch:

  • dieťa/žiak – kompetencie zamerané na poznanie dieťaťa v podmienkach predprimárneho vzdelávania a žiaka v podmienkach základnej školy vo výchovno-vzdelávacom procese,
  • výchovno-vzdelávací proces – kompetencie zamerané na prípravu učiteľa v oblasti plánovania, prípravy, realizácie výchovno-vzdelávacieho procesu a jeho hodnotenia, a to z pohľadu reflexie rozvoja dieťaťa/žiaka a rozvoja učiteľa,
  • učiteľ – profesijné kompetencie zamerané na ďalšie vzdelávanie, profesijný rast a rozvoj, na spoluprácu so školskou komunitou, s rodinou, so školskými zariadeniami a ďalšími inštitúciami.

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: dieťa/žiak

  • vie sa orientovať a ovláda historické aj teoretické východiská predprimárnej aj primárnej edukácie a jej medzidisciplinárne presahy a súvislosti,
  • má poznatky a vie na základe nich identifikovať a akceptovať vývinové a individuálne charakteristiky dieťaťa predškolského veku a žiaka mladšieho školského veku s dôrazom na jeho potreby a záujmy,
  • ovláda a vie rešpektovať zákonitosti psychického vývinu a osobitosti dieťaťa príslušného vekového obdobia,
  • vie vysvetliť, dokáže diskutovať a argumentovať metódy a nástroje identifikácie vývinových a individuálnych charakteristík dieťaťa,
  • pozná vnútorné a vonkajšie podmienky učenia sa dieťa a žiaka a jeho výchovno-vzdelávacie potreby,
  • vie identifikovať a akceptovať sociokultúrne prostredie dieťaťa a jeho vplyv na vývin, výchovu a vzdelávanie,
  • vie identifikovať multikultúrne prostredie dieťaťa a žiaka,
  • má vedomosti a vie využívať metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky pri identifikovaní individuálnych aj sociokultúrnych osobitostí dieťaťa a žiaka.

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces

Ovláda obsah a didaktiku primárneho a predprimárneho vzdelávania

  • má vedomosti o zákonitostiach a princípoch didaktiky predprimárneho a primárneho vzdelávania v jednotlivých vzdelávacích oblastiach, metodiky záujmovej činnosti a prípravy na vyučovanie k jednotlivým tematickým oblastiam výchovy v podmienkach školského klubu detí a centra voľného času,
  • vie aplikovať stratégie používané v týchto stupňoch vzdelávania s dôrazom na interdisciplinárne presahy obsahov vzdelávacích oblasť,
  • rešpektuje aktuálne štátne a školské vzdelávacie programy a metodické pokyny,
  • vie kriticky diskutovať o fázach a štruktúre výchovno-vzdelávacieho procesu a jeho alternatívach v podmienkach materskej a základnej školy,
  • vie diskutovať o vzdelávacích koncepciách a teóriách výchovy a vzdelávania,
  • pozná cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti detí predškolského veku pred vstupom do základnej školy a žiakov mladšieho školského veku pred vstupom do 3. cyklu vzdelávania,
  • vie aplikovať didaktiky a metodiky všetkých vzdelávacích oblastí predprimárneho a primárneho stupňa vzdelávania a denné organizačné činnosti v podmienkach materskej školy, školského klubu detí a centier voľného času,
  • vie viesť pedagogickú dokumentáciu v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a školským vzdelávacím programom,
  • ovláda zásady tvorby individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu pre dieťa a žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, resp. podpornými opatreniami.

Vie plánovať, projektovať a realizovať výchovno-vzdelávaciu činnosť,

  • vie realizovať a hodnotiť priebeh a výsledky výchovno-vzdelávacej činnosti naprieč vekovými osobitosťami, vzdelávacími stupňami a vzdelávacími oblasťami,
  • vie štruktúrovať obsah výchovy a vzdelávania v školskom vzdelávacom programe, diskutovať, argumentovať a kriticky hodnotiť tvorbu školského vzdelávacieho programu,
  • vie sa orientovať vo všeobecne záväzných právnych predpisoch, pedagogickej a ďalšej dokumentácii,
  • ovláda zásady plánovania, vie samostatne plánovať a projektovať výchovno-vzdelávaciu činnosti a viesť pedagogickú dokumentáciu v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a školským vzdelávacím programom v predprimárnom a primárnom vzdelávaní s dôrazom na rešpektovanie vekového zloženia triedy a individuálnych potrieb detí a žiakov v triede, ktoré vyplývajú z predchádzajúcej oblasti dieťa/žiak,
  • pozná rôzne stratégie a možnosti pedagogickej intervencie na podporu učenia sa detí a žiakov s dôrazom na ich aktívnosť, na podporu pozitívnej klímy a atmosféry v triede,
  • pozná a vie používať školskú dokumentáciu a zaznamenávať priebeh realizácie procesu výučby a rozpoznať sociálno-patologické javy v správaní sa detí a žiakov,
  • vie rozširovať a modifikovať obsah vzdelávania o špecifiká miestneho regiónu, v ktorom materská a základná škola sídli,
  • vie formulovať a operacionalizovať ciele výchovno-vzdelávacieho procesu s dôrazom na psychodidaktickú analýzu obsahu,
  • v didaktickej rovine vie navrhovať a plánovať učebné činnosti a úlohy s rešpektom k individuálnym a vekovým osobitostiam detí a žiakov v súlade s cieľmi a obsahom výchovy a vzdelávania,
  • vie vytvárať a funkčne využívať materiálno-technickú podporu, ktorú má v materskej a základnej škole,
  • vie participovať na tvorbe individuálnych výchovno-vzdelávacích plánov pre dieťa/žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • má špecifické vedomosti o pedagogicko-didaktických stratégiách pre denné organizované činnosti v podmienkach materskej školy, pre vyučovanie predmetov na primárnom stupni vzdelávania a metodiku organizovaných činností v podmienkach školských výchovno-vzdelávacích zariadení,
  • pozná a vo výchovno-vzdelávacom procese vie aplikovať výchovné a vyučovacie metódy, zásady, formy a didaktické prostriedky s ohľadom na vekové osobitosti detí a žiakov,
  • vie rešpektovať zásady pedagogickej komunikácie, vie rozpoznať a rešpektovať faktory, ktoré pôsobia na atmosféru a klímu v triede, ich vplyv na učenie sa dieťaťa a žiaka,
  • vie zdôvodniť, vysvetliť výchovný potenciál obsahu vzdelávacích aktivít a denných činností a dokáže kriticky pristúpiť k diskusii o výchovných a vyučovacích štýloch, ich vplyve na rozvoj osobnosti dieťaťa a žiaka.
  • vie využívať metódy a formy, ktoré podporujú aktívne učenie sa dieťaťa a žiaka s dôrazom na kognitívno-komunikačný model učenia, globálnu výchovu, prierezové gramotnosti.

Vie hodnotiť priebeh a výsledky výchovno-vzdelávacej činnosti a učenia sa dieťaťa a žiaka

  • pozná rôzne metódy a formy hodnotenia učenia sa a správania sa detí a žiakov,
  • vie hodnotiť výsledky/efekty učenia sa vzhľadom na stanovené kritériá, na vývinové a individuálne charakteristiky detí predškolského veku a žiakov mladšieho školského veku,
  • pozná metódy na rozvoj sebahodnotenia dieťaťa a žiaka a vie podporovať proces sebahodnotenia dieťaťa a žiaka,
  • vie hodnotiť dieťa a žiaka bez predsudkov a stereotypov.

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: profesijný rozvoj

  • vie plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj,
  • vie sa stotožniť s profesijnou rolou a školou,
  • akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca,
  • pozná systém kariérového rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérového rastu,
  • má vedomosti o profesijných združeniach,
  • využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania,
  • reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti a činnosti ďalších pedagogických zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania,
  • vie realizovať jednoduchý akčný výskum v podmienkach vlastnej školy,
  • disponuje primeranou úrovňou mäkkých zručností a digitálnych zručností,
  • vie spolupracovať s rodičmi a zákonnými zástupcami žiakov,pozná stratégie budovania triedneho spoločenstva a školskej komunity,
  • vie komunikovať a spolupracovať s členmi školského podporného tímu a s ďalšími aktérmi vzdelávania pri zabezpečovaní podporných opatrení a preventívnych programov v školskom prostredí,
  • disponuje vedomosťami o ochrane osobných údajov,
  • disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho priestoru,
  • disponuje vedomosťami v oblasti školského manažmentu, školského marketingu a tvorby imidžu školy,
  • disponuje vedomosťami o školskej hygiene a bezpečnosti a ochrane pri práci.

Uplatnenie absolventov:

Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo pre primárne a predprimárne vzdelávanie sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 173/2023 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:

  • Učiteľ materskej školy - Podľa zákona 138/2019 Z. z. - § 20 Kategórie pedagogických zamestnancov zodpovedných za uskutočňovanie školského vzdelávacieho programu, výchovného programu alebo za poskytovanie výchovy v zariadení sociálnej pomoci. Učiteľ materskej školy je zaradený do podkategórie učiteľ. Učiteľ materskej školy pri uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom, žiakom alebo poslucháčom a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania. V súčasnosti je požadovaným stupňom vzdelania pre učiteľa MŠ najmenej úplné stredné odborné vzdelanie. Od 1. septembra 2029 sa požiadavka na vzdelanie mení, pretože nadobudne účinnosť časť zákona č. 182/2023 Z. z. Zákon definuje ako požadované vzdelanie pre kategóriu učiteľ MŠ najmenej vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa pre učiteľa materskej školy, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné. Pre učiteľa materskej školy, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom, pre ktoré nie je predprimárne vzdelávanie povinné, predpis vyžaduje najmenej úplné stredné odborné vzdelanie. V Prílohe Vyhláške173/2023 Z.z. na výkon pracovnej profesie pedagogického zamestnanca je učiteľ materskej školy zaradený v kategórii učiteľ a v súlade s oddielom B pri vysokoškolskom vzdelaní 1. stupňa sa vyžaduje pre profesiu učiteľa materskej školy študijný odbor učiteľstvo a pedagogické vedy a študijný program, ktorý je zameraný na predškolskú pedagogiku. Predkladaný študijný program Učiteľstvo pre primárne a predprimárne vzdelávanie je v súlade s touto požiadavkou. Podľa Pokynu ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, je vymedzený kompetenčný profil učiteľa materskej školy s vysokoškolským vzdelaním.
  • Učiteľ prvého stupňa základnej školy - Podľa zákona 138/2019 Z. z. musí mať učiteľ pre 1. stupeň základnej školy (pre primárne vzdelávanie) absolvované vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. V súlade s § 20 Kategórie pedagogických zamestnancov zodpovedných za uskutočňovanie školského vzdelávacieho programu, výchovného programu alebo za poskytovanie výchovy v zariadení sociálnej pomoci. Učiteľ prvého stupňa základnej školy, ako podkategória, je zaradený do kategórie učiteľ. Predkladaný študijný program zabezpečuje nadobudnutie všetkých kompetencií, ktoré vyžaduje kompetenčný profil začínajúceho učiteľa pre prvý stupeň ZŠ v zmysle dokumentu Pokyn ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení.
  • Pedagogický asistent - ktorý podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha dieťaťu, alebo skupine detí pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér. (Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi: Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, Pokyn ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení);
  • Vychovávateľ - pedagóg voľného času alebo animátor, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení, voľnočasovom zariadení alebo v kultúrno–osvetových inštitúciách, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania detí v čase mimo edukácie. Vychovávateľ je zaradený ako pedagogický zamestnanec, ale nevzťahujú sa na neho ďalšie podkategórie. Absolvent predkladaného študijného programu môže vykonávať profesiu vychovávateľa, bližšie je to špecifikované vo Vyhláške 173/2023 Z. z. – o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 
prihlaska

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color