regionálny cestovný ruch
Cieľom študijného programu Regionálny cestovný ruch je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú dostatočne rozsiahlymi teoretickými vedomosťami o všeobecných ekonomických a manažérskych pojmoch, kategóriách a súvislostiach, v súlade s aktuálnym stavom poznania, ktorí sú na základe nadobudnutých vedomostí schopní riešiť základné ekonomické problémy v cestovnom ruchu, aplikovať rôzne kvalitatívne a kvantitatívne metódy v praxi cestovného ruchu, a ktorí sa vyznačujú analytickým a kritickým myslením pri riešení rôznych ekonomických a manažérskych úloh, ktoré súvisia s poskytovaním služieb a riadením podnikov a organizácií cestovného ruchu. Oblasť a rozsah zručností, ktorými disponuje absolvent študijného programu, mu umožňuje efektívne a účinne riadiť rôzne typy podnikov a organizácií cestovného ruchu na strednej úrovni manažmentu, prijímať účinné riešenia a predvídať budúci vývoj. Chápanie etických, spoločenských, ekonomických a právnych súvislostí je základným znakom všeobecnej vyspelosti absolventov. Absolvent je odborne pripravený do každodennej praxe cestovného ruchu na lokálnej, regionálnej i národnej úrovni, ale rovnako aj k možnému pokračovaniu v druhom – magisterskom – stupni vysokoškolského štúdia. Absolvent ovláda pojmový aparát ekonómie a manažmentu, disponuje s dostačujúcimi odbornými, interpersonálnymi, informačnými, komunikačnými a profesijnými kompetenciami odborného kvalifikovaného pracovníka v cestovnom ruchu, ktorý dokáže: analyzovať a zhodnotiť potenciál územia z hľadiska rozvoja a využiteľnosti v cestovnom ruchu (prírodná a antropogénna ponuka), rozlišovať jednotlivé typy produktov cestovného ruchu, kompletizovať jednotlivé prvky ponuky a tvoriť konkurencieschopné produkty cestovného uchu, poskytovať jednotlivé druhy služieb cestovného ruchu (ubytovacie, stravovacie, dopravné, voľnočasové, atď.) s ohľadom na prevádzkovo-ekonomické aspekty podnikania v cestovnom ruchu a spoločenskú zodpovednosť, komunikovať min. v jednom svetovom (anglický a nemecký jazyk na úrovni min. B2 podľa SERR) so zákazníkmi a obchodnými partnermi, plánovať, organizovať a riadiť rozličné činnosti v podnikoch a inštitúciách cestovného ruchu (zahájenie podnikania, rozpočtovanie a financovanie, práca s ľuďmi), aplikovať vedomosti z projektového manažmentu, plánovania a kontroly projektov a metód riadenia ľudí zapojených do projektu, orientovať sa v obchodných a pracovno-právnych predpisoch, ktoré sa týkajú cestovného ruchu a podnikania v cestovnom ruchu, používať IKT a pracovať s informačnými systémami v cestovnom ruchu. Odborné vedomosti i zručnosti, ktoré poskytuje študijný plán, sú zároveň dostatočné aj k zvládnutiu odbornej práce pri tvorbe strategicko-taktických a operatívnych dokumentov a programov rozvoja cestovného ruchu (stratégie, koncepcie) rešpektujúc pritom trvalo udržateľný rozvoj územia. Absolvent študijného programu je schopný tvoriť produkty cestovného ruchu s ohľadom na špecifiká regiónu a v zmysle zásad marketingového riadenia územia, kontrahovať jednotlivé druhy služieb od jednotlivých dodávateľov, navzájom ich kombinovať, organizovať a vytvoriť balík služieb (zájazd), predávať finálne balíky služieb (produkty) individuálnym a inštitucionálnym zákazníkom, riešiť rôzne nepredvídateľné problémy poskytovania služieb cestovného ruchu, komplexne analyzovať rôzne prevádzkovo-ekonomické a administratívne problémy fungovania podnikov a inštitúcií cestovného ruchu (marketing, financie, rozpočtovanie, ľudské zdroje, manažment), vyhodnocovať výsledky činnosti podniku alebo inštitúcie cestovného ruchu (vrátane vyhodnocovania štatistík), vypracovať podnikateľský plán a vykonávať rozličné manažérske úlohy pri podnikaní v cestovnom ruchu, riadiť projekt z hľadiska časového priebehu a stanovených cieľov (riadenie pracovníkov a prostriedkov projektu s ohľadom na čas a stanovené ciele), organizovať prácu a viesť pracovný kolektív, riešiť konflikt záujmov pri rozvoji cestovného ruchu, vypracovať návrh obchodnej zmluvy, posúdiť jej obsah a vyjednať zmluvné podmienky s obchodnými partnermi, pracovať s rôznymi databázami a manažérskymi softvérmi, administrovať webovú stránku, vypracovávať odborné informačné výstupy z databáz a dátových súborov (štatistické prehľady, tabuľky, grafy...). Študijný program v súlade so svojím názvom podporuje regionálny aspekt rozvoja cestovného ruchu a podporuje u študentov rozvíjanie povedomia o stredoeurópskom regióne, jeho turistickej a kultúrnej identite, prezentácii stredoeurópskeho kultúrneho a prírodného dedičstva a rozvoji spolupráce krajín strednej Európy v oblasti cestovného ruchu. Vedomosti absolventa: Absolvent disponuje všeobecnými, praktickými a metodologickými vedomosťami z ekonómie a manažmentu, ktoré slúžia ako základ pre prax v cestovnom ruchu. Má vedomosťami z ekonómie a manažmentu, ktoré slúžia ako základ pre prax v cestovnom ruchu. Má teoretické poznatky z makro a mikroekonómie, z regionálnych, národných i medzinárodných ekonomických a politických vzťahov, v súlade s aktuálnym stavom národného a medzinárodného poznania cestovného ruchu ako sociálno-ekonomického a priestorového javu v ekonomike a spoločnosti. Dokáže vymedziť všeobecnú ekonomickú teóriu, definovať teoretické východiská manažmentu a cestovného ruchu, pozná všeobecný pojmový aparát ekonómie a manažmentu, dokáže pomenovať ekonomické a právne aspekty fungovania cestovného ruchu ako sektora národnej ekonomiky a jeho funkčných oblastí (marketing, manažment, financie...). Vie charakterizovať cestovný ruch ako sektor ekonomiky, ktorý má prierezový (mnohoodborový) charakter, vie definovať ekonomický/manažérsky problém v podniku alebo organizácii cestovného ruchu, identifikovať možné riešenia a vyvodiť všeobecné závery, pričom uplatňuje najnovšie vedecké poznatky z oblasti ekonomickej teórie, manažmentu a cestovného ruchu. Okrem iného disponuje vedomosťami o priestorových aspektoch cestovného ruchu a jeho rozvoja na Slovensku a vo svete. Študijný program ďalej umožňuje absolventovi na základe nadobudnutých vedomostí plánovať a realizovať podnikateľskú činnosť v typických odvetviach cestovného ruchu s ohľadom na cieľovú/é skupinu/y a s ohľadom na ekonomické, sociálne a ekologické ciele podnikania. Zručnosti absolventa: Študijný program Regionálny cestovný ruch poskytuje študentom rozvoj zručností v súlade s dlhodobými požiadavkami trhu práce. Ide predovšetkým o rozvoj schopnosti tvorivo myslieť, kreatívne a zároveň efektívne riešiť problémy a schopnosti pracovať a komunikovať v tíme. Absolvent študijného programu Regionálny cestovný ruch je schopný riešiť základné ekonomické otázky a problémy v cestovnom ruchu, dokáže uplatňovať a aplikovať kvalitatívne a kvantitatívne metódy pri vyhodnocovaní základných ekonomických procesov a javov v podnikoch a destináciách cestovného ruchu a dosiahnuté výsledky prezentovať na primeranej úrovni, aj s využitím IKT. Na základe dostupných ekonomických dát a informácií dokáže zhodnotiť efektívnosť navrhovaných riešení, predpokladať ich účinnosť a možný budúci vývoj s ohľadom na vplyvy vonkajšieho prostredia. Okrem ekonomických a manažérskych zručností disponuje rozvinutými komunikačnými zručnosťami, je schopný komunikovať zrozumiteľne, spisovne a gramaticky správne okrem slovenského jazyka alebo maďarského jazyka (študijný podprogram čiastočne v maďarskom jazyku určený pre maďarsky hovoriacich študentov) minimálne v jednom svetovom jazyku (minimálne na úrovni B2). Tematická náplň jednotlivých predmetov formuje aj schopnosť vytvárať analýzy, koncepcie i prognózy rozvoja v sektore cestovného ruchu (na podnikovej úrovni ako aj na úrovni cieľových miest cestovného ruchu), zhodnotiť navrhované opatrenia z hľadiska možných dopadov na ekonomiku, spoločnosť a životné prostredie. Absolvent je vyzbrojený zručnosťami, vďaka ktorým chápe rôzne súvislosti rozvoja cestovného ruchu v regióne (ekonomické, spoločenské, etické, právne) a ich prejavy v spoločnosti a v jednotlivých funkčných oblastiach ekonomiky. Kompetencie absolventa: Študijný program kladie dôraz, aby absolventi nadobudli kompetencie všeobecného aj odborného charakteru. Tvorivosť, flexibilita, schopnosť nezávislého, systematického, analytického a kritického myslenia absolvent nadobúda na základe skúseností s riešením základných ekonomických a manažérskych úloh počas štúdia a odbornej praxe v podnikoch jednotlivých odvetví cestovného ruchu. Absolvent študijného programu je schopný tímovej práce, motivovať a viesť pracovný kolektív, je samostatný vo viacerých oblastiach (v organizovaní a plánovaní práce, v rozhodovaní i riešení vzniknutých problémov), zodpovednosť za kvalitu práce i dodržanie stanovených termínov, za osobnostný rozvoj. Rozvinuté prezentačné schopnosti, rozvinutá znalosť práce s modernými informačnými, komunikačnými a digitálnymi technológiami (digitálna gramotnosť), ako aj ovládanie minimálne jedného cudzieho jazyka na odbornej úrovni absolventovi mu umožňuje uplatniť sa v ekonomickej praxi nielen na domácom, ale aj európskom a globálnom trhu práce. Koncepcia študijného programu Regionálny cestovný ruch kladie dôraz aj na prenositeľné spôsobilosti absolventa, uplatniteľné v rôznych prostrediach, profesiách a v ďalšom nadväzujúcom štúdiu. Ide predovšetkým o komunikačné schopnosti (komunikácia na adekvátnej úrovni aspoň v jednom svetovom jazyku (anglickom a nemeckom); schopnosť pracovať v interkultúrnom a medzinárodnom prostredí, prezentačné zručnosti (aktívna prezentácia výsledkov vlastnej tvorivej činnosti), uvažovanie v súvislostiach (ekonomických, kultúrnych, priestorových, analýza a syntéza poznatkov); rozvoj kreativity (určenie cieľa úlohy, hľadanie možného riešenia, inovatívnosť), rozvoj samostatného a kritického myslenia (o. i. schopnosť určiť relevantnosť informácií a zdrojov); schopnosť tímovej práce i viesť kolektív, schopnosť porovnávať viaceré kontexty a vyvodiť závery; metakognitívne schopnosti súvisiace so zvládnutím náročnej študijnej záťaže (plánovanie štúdia/práce, definovanie cieľov, analýza zdrojov, hľadanie riešení); digitálne zručnosti a pod
Absolvent študijného programu Regionálny cestovný ruch sa môže na základe Národnej sústavy kvalifikácií uplatniť ako manažér turistického informačného centra alebo pracovník turistického informačného centra. Môže nájsť uplatnenie ako manažér kvality v cestovnom ruchu, ale aj ako tajný agent prieskumu (mystery shopper) – predovšetkým v typických odvetviach cestovného ruchu (ubytovacie, stravovacie zariadenia, dopravné podniky, cestovné kancelárie). Absolventi študijného programu sú ďalej kvalifikovaní aj na pozíciu manažéra v oblasti marketingu, manažéra pre styk s verejnosťou, alebo ako manažéra veľkoobchodnej prevádzky. Z pohľadu registra zamestnaní koncipovaného v súlade s registrom Európskeho sociálneho fondu absolventi študijného programu môžu nájsť uplatnenie v zamestnaniach ako: - pracovník turistického informačného centra (back office), - produktový špecialista (napr. v rámci činnosti cestovných kancelárií a agentúr – v oblasti organizovania, poskytovania a rezervovania služieb cestovného ruchu, v rámci činnosti oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu v súvislosti s organizovaním, poskytovaním, distribúciou a predajom destinačných produktov cestovného ruchu), - riadiaci pracovník (manažér) v oblasti marketingu (buduje dobré meno značky podniku/destinácie cestovného ruchu vytváraním a aplikovaním marketingových stratégií) - špecialista marketingových analýz a prieskumu trhu (venuje sa získavaniu, spracovaniu a vyhodnocovaniu štatistických údajov o konkrétnom trhu (cestovného ruchu) alebo vybraných trhových segmentoch, analýze údaje a na ich základe navrhuje vhodnú marketingovú stratégiu). Z pohľadu uplatnenia absolventa sa potenciál študijného programu odzrkadľuje aj v schopnosti vykonávať pracovné činnosti pri výkone práce vo verejnom záujme. Na základe katalógu pracovných činností podľa Nariadenia vlády č. 341/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov (v znení č. 151/2007 Z. z., 588/2008 Z. z., 423/2009 Z. z., 354/2018 Z. z., 270/2019 Z. z.) je absolvent študijného programu Regionálny cestovný ruch schopný jednak spoločných pracovných činností, jednak činností, ktoré súvisia s cestovným ruchom v oblasti hospodárstva a samosprávy. Ide o nasledovné činnosti: - získavanie a spracúvanie informácií a vysvetlení pre verejnosť, masmediálnu oblasť alebo iné inštitúcie (spoločné pracovné činnosti). - samostatné zabezpečovanie a spracúvanie návrhov cenových ponúk vrátane tvorby cien (spoločné pracovné činnosti), - samostatná odborná práca súvisiaca s čerpaním finančných prostriedkov Európskej únie a iných verejných zdrojov alebo finančných prostriedkov iných finančných nástrojov (spoločné pracovné činnosti), - samostatná realizácia spôsobu a foriem marketingu v oblasti propagácie podnikateľského prostredia Slovenskej republiky u zamestnávateľa na celoštátnej úrovni (sektor hospodárstvo). - vypracúvanie analýz a hodnotenie regionálneho rozvoja podľa príslušných odvetví (napr. cestovný ruch) na úrovni vyššieho územného celku (sektor samospráva), - koordinovanie spolupráce právnických osôb a fyzických osôb na úseku cestovného ruchu a pri zabezpečovaní realizácie programu rozvoja cestovného ruchu na úrovni obce (sektor samospráva).