L3 banner studium new

učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: anglický jazyk, slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Štefan Beňuš, prof., Mgr., PhD.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis Opis EN
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
Dokumenty v ďalších jazykoch poskytovania: dokumenty
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (2. stupeň):

-        disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,

-        má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín,

-        ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie,

-        ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v špecializáciách svojho pôsobenia,

-        orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky,

-        pozná metodologické súvislosti empirického výskumu v pedagogických vedách;

-        má odborné a metodologické vedomosti z viacerých oblastí študijného odboru Filológia, 

-       je kompetentný samostatne formulovať vedecký problém, vzťahovo-analyticky uvažovať o vymedzenej problematike v rámci študijného odboru a s prípustnými interdisciplinárnymi presahmi,

-        vie vyhľadávať a formulovať odborné témy a úlohy, zvažovať odporúčania, navrhovať optimálne riešenia,

-        vie zabezpečovať výskumy teoretických problémov a praktických stránok súvisiacich s jazykmi, jazykovedou, literatúrou a literárnou vedou, slovesným umením a kultúrou,

-        je schopný navrhnúť a zvoliť vhodné postupy a implementovať ich do riešení odbornej problematiky vrátane koncipovania projektov, je pripravený vykonávať výskum s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti a vyhodnocovať jeho výsledky aj s profesionálnym využitím informačno-komunikačných technológií,

-        je kompetentný odborne predstavovať výsledky vlastných vedeckých pozorovaní, analýz, interpretácií a zovšeobecnení pred odbornou komunitou aj v anglickom jazyku, dokáže zrozumiteľne a presvedčivo propagovať výsledky bádaní širšej kultúrnej verejnosti


Teoretické vedomosti

Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (2. stupeň):

-        disponuje rozvinutým poznaním odboru, do hĺbky ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy predmetných vedných disciplín,

-        disponuje obsiahlym psychologickým a sociálnovedným poznaním cieľovej skupiny a spôsobov jej učenia sa,

-        disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o vývinových procesoch jednotlivcov, ich pozitívnej celoživotnej stimulácii a o pedagogických intervenciách v inštitucionálnych podmienkach,

-        disponuje rozsiahlymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi,

-        pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód,

-        orientuje sa v rôznorodých prístupoch k výkonu profesijných činností, pozná široký repertoár adekvátnych postupov a metód,

-        disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia, pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania,

-        disponuje rozsiahlymi psychologickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny;

-        má vedomosti viažuce sa na stavbu, štruktúru a historický vývin anglického jazyka, na spoločenské postavenie a fungovanie jazykov v medziľudskej komunikácii a v širších spoločenských, kultúrnych a pragmatických súvislostiach,

-        ovláda diachrónne a synchrónne vzťahy a súvislosti medzi jazykmi a jazykovými skupinami,

-        je oboznámený a má systematické poznatky z teórie literatúry, dejín anglofónnej literatúr, literárnovednej metodológie a

medziliterárnosti a literárnej komparatistiky,

-        má vedomosti z didaktiky jazyka a literatúry.

 

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (2. stupeň):

-        samostatne identifikuje vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca, akceptuje individualitu žiaka, má praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca,

-        akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte,

-        orientuje sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy,

-        aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese,

-        dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať a hodnotiť rôznorodé pedagogické situácie a procesy, flexibilne na ne reagovať a optimálne ich riešiť,

-        má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovnovzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích špecializáciách,

-        disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích špecializáciách vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií,

-        uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu,

-        je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj,

-        samostatne plánuje, projektuje, riadi a organizuje formovanie cieľovej skupiny odboru,

-        účinne realizuje a riadi výchovno-vzdelávacie, diagnostické, intervenčné, korekčné a preventívne aktivity,

-        identifikuje a primerane personalizuje individuálne potreby cieľovej skupiny, vyplývajúce z jej intaktného vývinu v komplexnom ponímaní,

-        je spôsobilý pri realizácii výchovno-vzdelávacieho, pedagogicko-terapeutického, intervenčného a diagnosticko-poradenského procesu tento proces samostatne pedagogicky aj odborne plánovať, riadiť, metodicky realizovať, vyhodnocovať, a to v podmienkach špeciálnej výchovy a vzdelávania alebo inkluzívnej výchovy a vzdelávania,

-        samostatne uplatňuje adekvátne metódy práce,

-        je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania;

-        ovláda anglický jazyk v ústnej a písomnej interakcii,

-        dokáže realizovať jazykové vzdelávanie a rozvíjanie komunikačno-pragmatických kompetencií a zručností spojených s ústnym a písomným prejavom svojich žiakov,

-        dokáže interpretovať literárne texty a písané záznamy z rozmanitých komunikačných sfér,

-        dokáže prakticky aplikovať svoje poznatky z didaktiky anglického jazyka a literatúry v praxi školského i mimoškolského vyučovania anglického jazyka.

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) (2.stupeň):

-        zohľadňuje individuálnu situáciu jednotlivcov z cieľových skupín a samostatne navrhuje a realizuje optimálne rozvojové opatrenia s cieľom pozitívne modifikovať učenie, osobnostný vývin a správanie jednotlivca či cieľovej skupiny, 

-        je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, pedagogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia,

-        dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s rodičmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi (rodičia, pestúni, komunita a podobne),

-        je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív,

-        vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav,

-        dokáže pracovať s terminologickými zdrojmi, korpusmi a databázami,

-        preukazuje vysoký stupeň pracovnej samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí ako špecialista na konkrétny jazykový, geopolitický a etnokultúrny areál v dynamicky sa meniacom sociokultúrnom prostredí,

-        má rozvinuté inovatívne a tvorivé myslenie a vyhranený postojovo-hodnotový areál,

-        dodržiava princípy profesijnej etiky,

-        je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.

Uplatnenie absolventov:

Absolventi magisterského štúdia v študijnom programe učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii) nachádzajú uplatnenie vo všetkých povolaniach a profesiách v rezorte školstva, ale najmä ako učitelia anglického jazyka na všetkých stupňoch škôl a vzdelávacích zariadení formálneho a neformálneho vzdelávania. Okrem učiteľskej profesie sú na základe nadobudnutých odborných znalostí a zručností spôsobilí pôsobiť aj ako prekladatelia a tlmočníci v prekladateľských agentúrach, ako jazykoví editori vo vydavateľstvách a masmédiách, a tiež aj v rezorte kultúry ako samostatní referenti v knižniciach, múzeách a iných kultúrno-spoločenských inštitúciách, vo vládnych a mimovládnych organizáciách a inštitúciách tretieho sektora.


Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color