L3 banner studium new

učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Jana Duchovičová, prof., PaedDr., PhD.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu

Absolvent disponuje rozvinutým poznaním odboru, ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied s dôrazom na profesiu učiteľa. Disponuje sociálno-pedagogickým a biologicko-psychologickým poznaním žiakov a procesov učenia sa, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi.

Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v oblastiach pedagogiky. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania vyššieho sekundárneho stupňa vzdelávania a odborovej didaktiky pedagogiky.

Absolvent pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód, orientuje sa v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky.

Absolvent akceptuje individualitu žiaka, má praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca, akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte. Aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese. Dokáže zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie, má zručnosti plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu v predmetoch svojej aprobácie. Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v predmetoch svojej aprobácie a prierezových témach štátnych vzdelávacích programov, vrátane spôsobilostí v oblasti informačno-komunikačných technológií. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj.

Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Očakáva sa, že absolvent dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu. Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a výskumnej etiky.

Absolvent vie aktívnym spôsobom získavať nové znalosti a informácie, integrovať a využívať ich v aplikáciách pre rozvoj pedagogického poznania, dokáže tvorivým spôsobom riešiť teoretické i praktické úlohy v oblasti výchovy a vzdelávania s využitím teórie a výskumných a vývojových postupov. Dokáže riešiť problémy, koordinovať postupy v tímoch a samostatne a zodpovedne rozhodovať v meniacom sa prostredí. Je pripravený niesť zodpovednosť za svoju činnosť a rozhodnutia s prihliadnutím na širšie spoločenské dôsledky.


Vedomosti, zručnosti a kompetentnosti vymedzené podprogramom nadväzujú na:

  • obsah študijného podprogramu pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ pre študentov učiteľstva pedagogiky a konkretizujú obsah viažuci sa k podprogramu učiteľstvo pedagogiky.
  • v rámci poznania odboru na vedomosti získané v bakalárskom stupni vzdelávania.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: žiak

  • Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti. Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k vyučovaciemu procesu, 
  • Absolvent má vedomosti o základných teóriách, druhoch, štýloch a formách učenia sa vo vzťahu k základným psychickým procesom a stavom, nižším a vyšším kognitívnym funkciách, vedomosti o hodnotiacom (kritickom) myslení a tvorivom myslení a o exekutívnych psychických funkciách a metakognitívnych procesoch,
  • Absolvent rozumie anamnestickým správam, pedagogickej, psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnóze stanovenej ďalšími odbornými a pedagogickými zamestnancami a na jej základe vyvodí individuálne charakteristiky dieťaťa.
  • Absolvent ovláda teoreticko-metodologické základy a systémovo-koncepčné otázky sociálnej pedagogiky, pozná jednotlivé zariadenia, organizácie a inštitúcie sociálno-edukačnej starostlivosti o deti a mládež v SR, dokáže identifikovať a navrhnúť možnosti riešenia problémov v rodinnom, školskom a mimoškolskom prostredí, ktoré môžu ohroziť intaktný vývin osobnosti dieťaťa a mladistvého.
  • Očakáva sa, že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces

  • Absolvent aplikuje poznatky základných a aplikovaných disciplín pedagogických vied do obsahu vyučovania pedagogiky a pedagogických predmetov prislúchajúcich jeho aprobácii v súlade so štátnym vzdelávacím programom pre príslušný typ strednej školy. Ovláda a vie správne používať ich terminologický a poznatkový aparát, je zorientovaný v oblasti interdisciplinarity pedagogiky a vied skúmajúcich človeka a spoločnosť.
  • Absolvent pozná organizačné charakteristiky školského systému a aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé skupiny žiakov vrátane žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami a v ich zmysle realizuje výchovno-vzdelávaciu činnosť orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a národných, medzinárodných strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby a manažovania. Disponuje poznatkami v oblasti právnych noriem a predpisov v zameraní na manažovanie výchovno-vzdelávacích a ďalších vzdelávacích organizácií.
  • Absolvent ovláda didaktiku pedagogiky a psychodidaktiku a poznatky aplikuje pri plánovaní, organizácii a realizácii vyučovacieho procesu predmetov pedagogiky, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, primerané didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky tak, aby umožnil žiakom intaktným aj žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu pre vyšší sekundárny stupeň vzdelávania. Absolvent má vedomosti o tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
  • Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia žiakov, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
  • Absolvent dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie a krízové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti, vytvára podnetné a neohrozujúce prostredie pre vyučovanie a učenie sa žiakov aplikáciou techník dodržiavania pravidiel a bezpečných pracovných podmienok.
  • Absolvent dokáže reflektovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v komplexných didaktických súvislostiach, realizovať akčný výskum a interpretovať jeho výsledky, aplikovať metódy profesijnej sebareflexie a využíva spätnú väzbu od iných aktérov pri posudzovaní efektivity vlastného výchovno-vzdelávacieho procesu.
  • Absolvent ovláda techniky tvorby modernej interaktívnej prezentácie, výber multimediálneho obsahu, grafiky, pozná pokročilé funkcie textového editora, vie adekvátne aplikovať vybrané nástroje a funkcie tabuľkového editora v praxi. Absolvent pozná terminológiu v oblasti CMS (Content management system), dokáže vybrať konkrétne riešenie pre tvorbu webovej stránky/webového portálu, má dostatok zručností a skúseností pre návrh štruktúry webovej stránky a pre manažovanie obsahu a používateľov v redakčnom systéme.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: profesijný rozvoj

  • Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, systém kariérového rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérového rastu, má vedomosti o profesijných združeniach, využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti a činnosti ďalších pedagogických zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
  • Disponuje primeranou úrovňou mäkkých zručností a digitálnych zručností.
  • Absolvent pozná metódy a formy spolupráce s rodičmi a zákonnými zástupcami žiakov, stratégie budovania triedneho spoločenstva a školskej komunity, disponuje vedomosťami o ochrane osobných údajov.
  • Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho priestoru, vedomosťami v oblasti školského manažmentu, školského marketingu a tvorby imidžu školy.
  • Absolvent pozná princípy tvorby školského vzdelávacieho programu, politiky a kultúry školy, pedagogickej koncepcie školy, sociálnej klímy školy, jej merania a činitele utvárania. Disponuje poznatkami v oblasti projektového manažmentu a je schopný uplatniť ich pri manažovaní projektov a projektových tímov.
Uplatnenie absolventov:

Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení a v súlade s predmetmi svojej aprobácie ako:

  • učiteľ strednej školy, ktorý vykonáva vzdelávaciu a výchovnú činnosť pri vyučovaní príslušných predmetov na strednej škole, smerujúcu k získavaniu a osvojeniu si vedomostí a zručností žiakov strednej školy v súlade s platnými školskými vzdelávacími programami. Vzdeláva sa a implementuje nové poznatky a prístupy do základných pedagogických dokumentov a do výchovno-vzdelávacej práce. Podieľa sa na tvorbe základných pedagogických dokumentov školy, plní práce a úlohy súvisiace s priamou pedagogickou činnosťou - pripravuje správy, hodnotí a klasifikuje žiakov, vedie evidenciu o pedagogickej činnosti v predpísanej pedagogickej dokumentácii, hodnotí účinnosť výchovno-vzdelávacej činnosti a nových vyučovacích postupov vo výchove a vzdelávaní, vedie dokumentáciu o jej výsledkoch, spolupracuje so zákonnými zástupcami žiakov.

 


Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color