učiteľstvo ekológie (v kombinácii)
Opis študijného programu: Opis
Ciele vzdelávania dosahované v študijnom programe Učiteľstvo ekológie (v kombinácii) (bakalár „Bc.“) vychádzajú z Európskeho kvalifikačného rámca pre celoživotné vzdelávanie, ktorý vymedzuje požiadavky na výstupy vzdelávania pre vedomosti, zručnosti a kompetencie. Absolvent študijného programu disponuje kompetenciami v oblasti poznania a akceptácie vývinových, socio-kultúrnych a individuálnych charakteristík intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má základný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, rozumie vzdelávacím potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Disponuje kompetenciami v oblasti pedagogickej asistencie, plánovania, projektovania, realizovania a hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu v škole a v čase mimo vyučovania v pozícii vychovávateľa a pedagogického asistenta. Absolvent dokáže zabezpečovať efektívnu výchovnú činnosť, a pedagogickú asistenciu. Dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny. Nadobudol kompetencie súvisiace s hodnotením priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacej činnosti, kompetencie súvisiace s kooperáciou s pedagogickými a odbornými zamestnancami v tíme podporujúcom inkluzívne vzdelávanie, s kooperáciou so zákonnými zástupcami žiakov a kompetencie súvisiace s vlastným profesijným rastom a rozvojom a stotožnil sa s profesijnou rolou, školou a školským zariadením. Absolvent je kultúrne a jazykovo gramotný. Je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov. Je pripravený na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj.
Absolvent bakalárskeho štúdia študijného programu Učiteľstvo ekológie (v kombinácii) získa základné poznatky z ekológie, ktoré môže aplikovať v praxi pedagogickej, príp. aj v odbornej. Je spôsobilý viesť činnosť v mimoškolských aktivitách, napr. v krúžkoch environmentálnej výchovy na základných a stredných školách alebo ekologické krúžky v centrách voľného času. Je schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach, napr. ekológie, krajinnej ekológie, environmentalistiky, informatiky a pod. Má dobré praktické skúsenosti, napr. z terénnych cvičení, získa schopnosť pripraviť podklady pre terénny, resp. laboratórny výskum, samostatne získava poznatky na základe vypracovaných metód a postupov. Tieto poznatky môže vhodne využiť vo vyučovacom procese. V priebehu štúdia študent nadobudne teoretické poznatky, praktické zručnosti a doplňujúce poznatky a zručnosti, ktoré využije pri realizácii svojho povolania. V rámci teoretických poznatkov získa a osvojí si základné ekologické pojmy a princípy v ekológii, získa poznatky o fungovaní a procesoch prebiehajúcich v ekologických systémoch, oboznámi sa zo základnými metódami ekologického výskumu. V rámci praktických zručnosti získa schopnosť pripraviť podklady pre terénny, resp. laboratórny výskum, samostatne získava poznatky na základe vypracovaných metód a postupov, vie identifikovať a navrhovať riešenie ekologických problémov v krajine s využitím vedeckých expertíz, resp. štúdií. V rámci doplňujúcich poznatkov a zručností nadobudne schopnosť využívať metódy počítačového spracovania dát, schopnosť technickej prípravy prezentácií vedeckých výsledkov, doplňovať poznatky a pokračovať v profesionálnom raste.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo ekológie (v kombinácii) vytvára predpoklady pre pokračovanie štúdia v druhom stupni (Mgr.) v odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy a slúži ako príprava pre vzdelanie v príslušnom odbore napr. pre pozíciu učiteľ základne školy, strednej odbornej školy, gymnázia. Absolvent bakalárskeho študijného programu sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:
- Vychovávateľ, pedagóg voľného času alebo animátor, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom a žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení alebo v kultúrno–osvetových inštitúciách, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania alebo ako vychovávateľ v zariadení sociálnej pomoci.
- Pedagogický asistent, ktorý podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.