L3 banner studium new

učiteľstvo fyziky (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Ľubomír Zelenický, prof., RNDr., CSc.
Fakulta: Fakulta prírodných vied a informatiky

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu

 

  • Absolvent disponuje rozvinutým poznaním odboru, ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied s dôrazom na profesiu učiteľa. Disponuje kompetenciami v oblasti plánovania, projektovania, realizovania a hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu v škole a v čase mimo vyučovania. Je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, pedagogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia, efektívne kooperovať s rodičmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi. Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
  • Absolvent disponuje kľúčovými kompetenciami z pedagogickej oblasti, z oblasti organizácie a riadenia školstva, z komunikačnej oblasti, odbornej oblasti, z informačné oblasti, oblasti metodológie vedecko-výskumnej práce v didaktike fyziky.
  • Absolvent vie interpretovať teoretické východiská a praktické aspekty didaktiky fyziky. Pozná a rozumie problematike konkretizácie cieľov a obsahu vzdelávania, výberu a klasifikácii vyučovacích metód, aspektom hodnotenia, výberu foriem a prostriedkov vyučovania, ako aj požiadavkám projektovania a plánovania vyučovacieho procesu s dôrazom na vyučovanie fyziky. 
  • Pozná základné a špecifické metódy, postupy a organizačné formy vo vyučovaní fyziky a v mimoškolskej činnosti zameranej na fyziku a prírodné vedy. Absolvent pozná základné charakteristiky vyučovacie procesu s prihliadnutím na špecifiká predmetu fyzika. Vie aplikovať všeobecné pedagogické poznatky na vyučovanie fyziky.
  • Ovláda obsah a didaktiku vyučovania fyziky, štruktúru a uplatnenie fyzikálnych zákonov v technickej praxi a v prírode. S týmto obsahom dokáže projektovať didaktické zámery a ciele vo vyučovaní fyziky. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovanie, realizácia a reflexia výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu fyziky (učebné pomôcky, zbierky príkladov, laboratórne úlohy, testy, atď.).
  • Absolvent ovláda techniky tvorby modernej interaktívnej prezentácie, výber multimediálneho obsahu, grafiky, pozná pokročilé funkcie textového editora, vie adekvátne aplikovať vybrané nástroje a funkcie tabuľkového editora v praxi. Absolvent pozná terminológiu v oblasti CMS (Content management system), dokáže vybrať konkrétne riešenie pre tvorbu webovej stránky/webového portálu, má dostatok zručností a skúseností pre návrh štruktúry webovej stránky a pre manažovanie obsahu a používateľov v redakčnom systéme.

 

Schopnosti a kompetencie absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: predmetová špecializácia – fyzika a didaktika fyziky

 

  • Absolvent má základné poznatky z kľúčových disciplín fyziky (všeobecnej fyziky, experimentálnej fyziky, teoretickej fyziky, mechaniky, teórie relativity, zloženia látok, molekulovej fyziky, termiky a termodynamiky, dejoch v plynoch a kvapalinách, termodynamických procesov, elektriny a magnetizmu, kmity, vlny a optika, jadrovej fyziky, fyziky mikrosveta, kvantovej fyziky, teórie relativity, fyziky pevných látok, štatistickej fyziky, astronómie a astrofyziky), matematiky pre fyzikov, základov didaktiky fyziky a informačných technológií.
  • Pozná odbor svojej predmetovej špecializácie, jeho štruktúru, obsah a výstavbu a súčasne je schopný preniknúť do širších súvislostí fyzikálnych disciplín z pohľadu pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania.
  • Absolvent pozná základné pojmy, vzťahy zákony a teórie zo základných oblastí fyziky (mechaniky, teórie relativity, zloženia látok, molekulovej fyziky, termiky a termodynamiky, dejoch v plynoch a kvapalinách, termodynamických procesov, elektriny a magnetizmu, kmity , vlny a optika, jadrovej fyziky, fyziky mikrosveta, kvantovej fyziky, teórie relativity, fyziky pevných látok, štatistickej fyziky, astronómie a astrofyziky).
  • Absolvent rozumie základným kategóriám fyziky, chápe vzťahy medzi nimi a vie ich definovať.
  • Absolvent chápe základné fyzikálne princípy, vzájomnú súvislosť fyzikálnych javov a vie klasifikovať jednotlivé fyzikálne procesy a javy.
  • Absolvent dokáže aplikovať vedomosti zo základných oblastí všeobecnej fyziky pri riešení fyzikálnych problémov a úloh.
  • Absolvent vie vysvetliť podstatu základných fyzikálnych teórií, zákonov a zákonitostí s použitím relevantných pojmov a matematického aparátu.
  • Absolvent dokáže hodnotiť pravdivosť fyzikálnych a nefyzikálnych pohľadov, tvrdení a názorov na fyzikálnu realitu.
  • Absolvent má poznatky z príbuzných a hraničných prírodovedných odborov.
  • Absolvent hodnotí pravdivosť pedagogických, didaktických, fyzikálnych a nefyzikálnych pohľadov, tvrdení a názorov na fyzikálne vzdelávanie.
  • Absolvent ma základné matematické kompetencie na riešenie fyzikálnych úloh, ovláda základy matematických teórií potrebných pre popis fyzikálnych teórií, vie aplikovať poznatky diferenciálneho, integrálneho počtu, vektorovej algebry, teórie matíc na riešenie fyzikálnych úloh.
  • Absolvent má experimentálne zručnosti v oblastiach všeobecnej a experimentálne fyziky, vie plánovať, navrhnúť, realizovať a vyhodnotiť experiment.
  • Absolvent pozná, identifikuje a interpretuje základné pojmy, vzťahy a teórie z fyziky, z didaktiky fyziky, pedagogiky a psychológie.
  • Absolvent vie vysvetliť podstatu základných pedagogických a didaktických koncepcií a teórií s použitím relevantných pojmov.
  • Absolvent pozná a interpretuje podstatu a východiská modernizačných tendencií vo vzdelávacom procese.
  • Absolvent rozumie základným kategóriám didaktiky fyziky, chápe vzťahy medzi nimi a vie ich definovať.
  • Absolvent vie navrhnúť základný rámec vyučovacej hodiny pre vyučovanie fyziky v sekundárnom stupni vzdelávania a prezentovať jeho komplexnú didaktickú analýzu.
  • Absolvent vie používať experimentálne zariadenia a učebné pomôcky, plánovať a realizovať základné fyzikálne experimenty a interpretovať ich výsledky. Vie ovládať počítačové zariadenia a štandardný a špecializovaný počítačový softvér.
  • Absolvent vie plánovať a realizovať základné fyzikálne experimenty a interpretovať ich výsledky na rôznych úrovniach fyzikálneho vzdelávania.
  • Absolvent vie riešiť fyzikálne úlohy zadávané na rôznych stupňoch fyzikálneho vzdelávania v súvislosti s ich významom pre rozvoj myslenia, motiváciu k poznaniu a diagnostikovaniu vedomostí.
  • Absolvent vie metodicky usmerňovať a pracovať s talentovanými žiakmi na fyziku a pripravovať ich na talentové súťaže vo fyzike.
  • Absolvent vie používať terminológiu predmetu fyzika a používať ju pri komunikácii na rôznych stupňoch fyzikálneho vzdelávania.
  • Absolvent má zručnosti s využitím možností a konkrétne spôsoby použitia moderných informačných a komunikačných technológií.
  • Absolvent klasifikuje didaktické, pedagogické a psychologické javy a dokáže ich tvorivo aplikovať na vyučovanie fyziky.
  • Absolvent interpretuje obsah fyziky na základnej a strednej škole z pohľadu didaktiky fyziky.
  • Absolvent aplikuje poznatky z didaktiky fyziky pri riešení didaktických problémov a úloh.
  • Absolvent aplikuje poznatky z didaktiky fyziky pri projektovaní konkrétnej fyzikálnej oblasti do didaktického systému.
  • Absolvent aplikuje poznatky z didaktiky fyziky na výber didaktických metód na interpretáciu fyzikálnych poznatkov.
  • Absolvent rozozná a vyberie vhodné teoretické a empirické poznávacie metódy a organizačné formy vyučovania k vyučovaniu jednotlivých tematických celkov.
  • Absolvent vie využívať moderné informačné a komunikačné technológie, tablety a mobilne zariadenia a meracie systémy pri realizácii a podpore fyzikálnych experimentov, vie používať počítačom podporované experimenty a laboratória.
  • Absolvent ovláda metódy získavania a spracovávania informácií a ich prezentovania v oblasti fyziky a jej aplikácii, ovláda grafickú metódu spracovania experimentálnych údajov, metódu modelovania a simulácie fyzikálnych javov.
  • Absolvent má kompetencie pre získavanie najnovších poznatkov vo svojom odbore a pokračovanie vo svojom odbornom raste.
  • Absolvent disponuje schopnosťami interpretácie z oblasti učebnicovej literatúry fyziky, pedagogiky a psychológie,
  • Absolvent pozná teóriu, metodológiu a epistemológiu školskej fyziky a didaktiky fyziky.
  • Absolvent dokáže riešiť základné problémy teoretického i aplikovaného fyzikálneho výskumu v rozličných oblastiach, praktické úlohy a problémy školskej fyziky.
  • Absolvent ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie.
  • Absolvent rozumie základným kategóriám fyziky, didaktiky fyziky a metodológie vedeckej práce v didaktike fyziky, chápe vzťahy medzi nimi a vie ich definovať.
  • Absolvent vie interpretovať teoretické východiská a praktické aspekty metodológie vedeckej práce v didaktiky fyziky.
  • Absolvent klasifikuje vedecké postupy vo vedeckej práci v didaktike fyziky.
  • Absolvent aplikuje poznatky z didaktiky fyziky pri riešení problémov a úloh vo vedeckej práci.
  • Absolvent vie navrhnúť základný rámec výskumu vo vedeckej práci v didaktike fyziky, prezentovať jeho štruktúru, realizáciu a výstupy.
  • Absolvent hodnotí pravdivosť výstupov vedeckej práce v didaktike fyziky.
  • Absolvent rieši projektové zadanie, prezentuje pred skupinou študentov výsledky vlastnej tvorivej práce, komunikuje vlastné názory a postoje a konfrontuje ich s vedeckou teóriou. Kooperuje pri riešení praktických zadaní a prezentuje výsledky skupinovej práce.
  • Absolvent má fyzikálny obraz sveta a fyzikálne poznanie na úrovni súčasného vedeckého poznania, je schopný ho šíriť, vzhľadom na aktuálne potreby spoločnosti.
  • Absolvent pozná teoretické a praktické súvislosti didaktiky fyziky, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede.
  • Absolvent pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia sekundárneho vzdelávania.
  • Absolvent má schopnosť samostatne sa učiť, využívať dostupné informačné zdroje,
  • Absolvent je teoreticky pripravený pre pokračovanie na 3. stupni vysokoškolského vzdelávania v študijnom programe Teória vyučovania fyziky.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: žiak

  • Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania.
  • Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k vyučovaciemu procesu, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne vzdelávanie.
  • Absolvent má vedomosti o základných teóriách, druhoch, štýloch a formách učenia sa vo vzťahu k základným psychickým procesom a stavom, nižších a vyšší kognitívnych funkciách, hodnotiacom (kritickom) myslení a tvorivom myslení a o exekutívnych psychických funkciách a metakognitívnych procesoch,
  • Absolvent pozná zákonitosti diagnostiky, metódy pedagogickej diagnostiky, disponuje základnými skúsenosťami s aplikáciou psychodiagnostických metód a nástrojov na identifikáciu špecifík psychického vývinu žiaka a identifikuje faktory ovplyvňujúce špecifiká psychického vývinu žiaka.
  • Absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces

  • Absolvent pozná a chápe koncept výchovno-vzdelávacieho procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, reflektuje teoretické pedagogické, sociálnopedagogické, špeciálnopedagogické, psychologické a psychodidaktické východiská a aktuálne trendy a prístupy pri realizácii výchovno-vzdelávacej činnosti.
  • Absolvent pozná a aplikuje princípy tvorby a projektovania dlhodobej a krátkodobej prípravy na vyučovanie, pozná zásady tvorby individuálneho vzdelávacieho programu žiaka v kontexte vzdelávania. Rozumie systému edukačných javov a dokáže k nim adekvátne aplikovať edukačné postupy vzhľadom ku kvalitatívnym zmenám vo výchove a vzdelávaní.
  • Absolvent pozná organizačné charakteristiky školského systému a aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé skupiny a v ich zmysle realizuje výchovno-vzdelávaciu činnosť, orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a národných, medzinárodných strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby a manažovania. Disponuje poznatkami v oblasti právnych noriem a predpisov v zameraní na manažovanie výchovno-vzdelávacích a ďalších vzdelávacích organizácií.
  • Absolvent ovláda metodiku tvorby, stratégie riadenia, organizácie a realizácie výchovno-vzdelávacieho procesu, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, didaktické a princípy, metódy, formy, prostriedky a aplikuje ich v procese výchovy a vzdelávania tak, aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu.
  • Absolvent dokáže organizovať a realizovať vyučovací proces v súlade s výchovno-vzdelávacími cieľmi, s obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieb a záujmov žiakov.
  • Absolvent pozná zásady pedagogickej komunikácie, vyučovacích a komunikačných štýlov učiteľa a ich vzťah k efektivite vyučovania. Vie aplikovať metódy mikrodiagnostikovania a zohľadňovať výsledky vo výbere následnej činnosti. Dokáže používať pedagogickú dokumentáciu a viesť v nej záznamy,
  • Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
  • Absolvent dokáže reflektovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v komplexných didaktických/metodických súvislostiach, aplikovať metódy profesijnej sebareflexie a využíva spätnú väzbu od iných aktérov pri posudzovaní efektivity vlastného výchovno-vzdelávacieho procesu.
  • Absolvent dokáže realizovať akčný výskum a interpretovať jeho výsledky.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: profesijný rozvoj

  • Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, systém kariérového rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérového rastu, má vedomosti o profesijných združeniach, využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti a činnosti ďalších pedagogických zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
  • Disponuje základnou úrovňou mäkkých zručností, digitálnych zručností a profesijných kompetencií.
  • Disponuje vedomosťami ochrane osobných údajov, ich zbieraní, spracovávaní a zverejňovaní.
  • Absolvent pozná princípy tvorby školského vzdelávacieho programu, politiky a kultúry školy, pedagogickej koncepcie školy, sociálnej klímy školy, jej meraní a činitele utvárania,
  • Disponuje vedomosťami o školskej hygiene a bezpečnosti a ochrane pri práci,
  • Disponuje poznatkami v oblasti projektového manažmentu a je schopný uplatniť ich pri manažovaní projektov a projektových tímov.
  • Za účelom tvorby projektov vie definovať základný problém, určiť etapizáciu jeho riešenia, kreovať a viesť projektový tím.
  • Absolvent akceptuje a dodržiava pravidlá etiky, je schopný implementovať ich do tvorby morálneho kódexu, vytvoril si pozitívny vzťah k profesii, profesijnej činnosti a k žiakom a dokáže efektívne manažovať svoju prácu, predchádzať syndrómu vyhorenia..



Uplatnenie absolventov:

Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo fyziky (v kombinácii) sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:

  • Učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ fyziky druhého stupňa základnej školy).
  • Učiteľ fyziky pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy).


Absolventi magisterského študijného programu Učiteľstvo fyziky (v kombinácii) sú spôsobilí vykonávať funkciu:

  • učiteľa fyziky na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, resp. vysokých škôl,
  • metodika pre vyučovanie fyziky na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • špecializovaného pracovníka štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania,
  • špecializovaného pracovníka vo sfére bankovníctva a poisťovníctva, obchodnej i manažérskej oblasti s požiadavkami logického myslenia so základmi pedagogiky a psychológie, informačného a matematického vzdelania, experimentálnych zručností.

 

Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta prírodných vied a informatiky

FPV exteriér
Webové sídlo: www.fpvai.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color