L3 banner studium new

učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: maďarský jazyk, slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Kristian Benyovszky, prof., PaedDr., PhD.
Fakulta: Fakulta stredoeurópskych štúdií

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
Dokumenty v ďalších jazykoch poskytovania: dokumenty
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent ovláda základnú štruktúru a obsah disciplín svojej predmetovej špecializácie, má prehľad o hlavných výskumných oblastiach, metódach a postupoch lingvistiky a literárnej vedy. Má základné teoretické vedomosti z oblasti fonetiky a fonológie, morfológie, lexikológie, syntaxe, štylistiky a textológie maďarského jazyka. Absolvent má základné vedomosti z teórie literatúry a intermediality, pozná vývinové etapy, smery a prúdy maďarskej a svetovej literatúry, ich hlavných predstaviteľov a kľúčové diela. Absolvent je schopný komplexného jazykového rozboru a interpretácie umeleckých textov rôznej žánrovej proveniencie. Absolvent disponuje teoretickými vedomosťami a praktickými zručnosťami z oblasti kontroly a korekcie pravopisu maďarského jazyka. Je schopný nadobudnuté teoretické poznatky z oblasti jazykovedy a literárnej vedy primerane aplikovať vo vyučovacom procese.

Absolvent ovláda základný teoretický rámec didaktiky výučby materinského jazyka a literatúry, má prehľad o základných didaktických princípoch, metódach a prostriedkoch, pozná organizačné formy a typy hodín výučby jazyka a literatúry, vrátane interaktívnych výučbových systémov. Vie plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov príslušných vekových kategórií a efektívne s nimi komunikovať. Absolvent má prehľad a praktické skúsenosti čo sa týka aplikácie najnovších metód rozvíjania kľúčových jazykovo-komunikačných a literárno-kreatívnych kompetencií žiakov.

Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností a učenia, má základnú skúsenosť s hodnotením žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.

Absolvent pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu profesie. Pozná aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé skupiny žiakov vrátane žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami a v ich zmysle realizuje edukačnú činnosť. Orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby a manažovania. Absolvent je schopný kooperovať s pedagogickými a odbornými zamestnancami v tíme podporujúcom inkluzívne vzdelávanie a so zákonnými zástupcami žiakov.

Absolvent má návyk permanentne vzdelávať sa, vie efektívne využívať informačné a komunikačné systémy a technológie pre osobné profesijné potreby ako aj pre pedagogické a administratívne účely školy.

 

Absolventi bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry (v kombinácii) sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.

Uplatnenie absolventov:

Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo v kombinácii sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:


  • Vychovávateľ, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania.
  • Pedagogický asistent, ktorý podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér. 


Absolventi bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry (v kombinácii) väčšinou pokračujú v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.



Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta stredoeurópskych štúdií

FSS exterier
Webové sídlo: www.fss.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color