aplikovaná sociálna práca
Opis študijného programu: Opis
Univerzálnym cieľom graduálneho vzdelávania budúcich profesionálov v odbore sociálna práca je pripraviť absolventov štúdia na rýchle začlenenie sa a optimálne fungovanie v relevantných oblastiach sociálnej praxe. Vzhľadom k tomu, že naša príprava budúcich sociálnych pracovníkov je postavená na troch pilieroch: teoretická príprava, výcvik v sociálnych zručnostiach a odborná prax, každá z týchto oblastí má svoje špecifické ciele, ktoré sa integrujú do univerzálneho cieľa. Cieľom teoretickej oblasti je príprava študentov takým spôsobom, aby pochopili teoretické východiská a zdroje kreovania svojho odboru: jeho historický kontext, filozofiu jednotlivých prístupov a metód. Získané znalosti im umožnia reflektovanie širších súvislostí a minimalizujú mechanické prepájanie teórie a praxe. Absolventi budú pripravení zvoliť si východiskový koncept svojej práce a následne sa špecializovať vo svojej profesionálnej kariére. Ciele výcvikov v sociálnych zručnostiach sú orientované na získavanie a rozvoj profesionálnych spôsobilostí, ktoré sú nevyhnutné pre optimálne fungovanie v praxi. Po ukončení štúdia bude absolvent disponovať základnými zručnosťami v oblasti verbálnej i neverbálnej komunikácie, asertivity, dokáže využívať aktívne počúvanie, akceptáciu a empatiu vo svojej práci, osvojí si stratégie a metódy riešenia krízových a konfliktových situácií. Na báze nácviku, modelovania a hrania rolí získa osobné skúsenosti pre fungovanie v rôznych etapách procesu práce so sociálnym klientom. Tretím pilierom prípravy sociálnych pracovníkov je odborná prax. Cieľom praxe je umožniť počas štúdia absolventom získať poznatky a skúsenosti v sociálnych organizáciách a zariadeniach, prepájať teoretické poznatky s realitou a potrebami praxe, reflektovať účinné postupy a metódy práce a zároveň získať bazálne praktické skúsenosti priamo na pracoviskách.
Ciele vzdelávania v sociálnej práci je potrebné diferencovať aj podľa stupňa odbornej prípravy.
Popis druhého stupňa – Mgr.
Absolvent má rozšírené a prehĺbené vedomosti v oblasti teórií, prístupov, metód a foriem sociálnej práce v kontexte sociálnej politiky. V rámci tohto študijného programu sa okrem všeobecnejších konceptov špecificky zameriava a získava nadštandardné poznatky z oblasti klinickej sociálnej práce, sociálnej práce v zdravotníctve, závislostí, problematiky paliatívnej a hospicovej starostlivosti, sociálnej práce s geriatrickým klientom a v ďalšom module sa venuje interkultúrnej sociálnej práci a sociálnej práci vo vylúčených komunitách. Disponuje vedomosťami i osobnými skúsenosťami zo supervízie (supervidovaná prax) a bude pripravený využívať supervíziu vo svojej odbornej praxi. Získa zručnosť reflektovať svoju prácu i prácu spolupracovníkov. Absolvent sa orientuje v oblasti manažmentu, dokáže identifikovať organizačnú kultúru svojej organizácie, aktívne participovať na riadení, využívať moduly personálneho riadenia a byť pripravený na riadiacu prácu. Dokáže sa orientovať v oblasti projektovania a riadenia projektov, v oblasti metodológie a výskumu v sociálnej práci.
Absolvent dokáže zapojiť klienta do procesu spolupráce, samostatne posúdiť sociálnu situáciu klientov v kontexte potrieb a špecifík cieľovej skupiny, spolu s klientom zvoliť účinnú intervenciu a katamnesticky zistiť efektivitu zmeny. Rozšíri svoj profesionálny repertoár o špecializované sociálne poradenstvo, účinnú krízovú intervenciu, zručnosti pre posudkovú činnosť, sociálnu prácu so skupinou a komunitou. Vo svojej práci využíva koncept rodovej, etnickej, kulturálnej a konfesijnej citlivosti. Dokáže riešiť aj náročnejšie etické dilemy, kriticky reflektuje skúsenosti z odbornej praxe. Je pripravený na zahraničnú spoluprácu.
Absolventi spĺňajú kvalifikačný predpoklad na výkon odbornej činnosti sociálneho pracovníka (Zákon o sociálnej práci 219/2014 Z.z., § 5, ods. 1, písm. a).
Konkrétne uplatnenie absolventa podľa registra zamestnaní (sústavapovolani.sk):
Sociálne služby
Sociálny pracovník, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496563
Sociálny poradca, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496723
Špecialista samosprávy na sociálne služby, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496761
Poradca pre jednotlivca, pár a rodinu, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496726-40
Riaditeľ zariadenia pre seniorov, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496693-40
Štátna správa
Posudkový sociálny pracovník, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496733
Riaditeľ zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496694-40
Špecialista v oblasti sociálnej a rodinnej politiky, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496186-40
Špecialista samosprávy pre sociálne služby, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496761
Špecialista v oblasti politiky zamestnanosti a ochrany práce, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496187-40
Odborný pracovník poradenských služieb zamestnanosti, odkaz: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496510-35
Okrem vyššie uvedených povolaní sme pri definovaní a reflektovaní jednotlivých výsledkov vzdelávania zohľadnili nové inšpiratívne závery výskumu projektu „Profesionalizácia sociálnej práce“ (TAČR TLO 1000146) z Českej republiky. Stav profesie a prípravy na profesiu v ČR bol porovnávaný so stavom profesie vo vybraných európskych krajinách. Spoločná historická, kultúrna, ako aj odborná príbuznosť umožňuje aplikovanie jednotlivých oblastí aj v tunajšom prostredí. Bolo identifikovaných 36 pracovných pozícií s detailnou deskripciou nasledovných častí: zmysel existencie pracovnej pozície, sociálna situácia cieľových skupín a ich hlavné potreby, systémový kontext (legislatíva a štandardy), organizačný rámec, popis jednotlivých pracovných činností, okruh spolupracujúcich subjektov, typy výsledkov, predpoklady k výkonu pozície (vedomosti, zručnosti, žiaduce postoje a hodnotová orientácia, využívané teórie, metódy a postupy), kritériá úspechu v pracovnej pozícii, faktory sťažujúce výkon práce. Potenciál rozvoja študijného programu je aj vzhľadom k novým, vytvárajúcim sa pozíciám vysoký.