Ocenili najmä hierarchiu akademických titulov
Program Nitrianskych univerzitných dní 2025 obohatil zaujímavý workshop na tému Mailová komunikácia (nielen) v rámci univerzity 2, ktorý sa konal 30. apríla 2025 na pôde Filozofickej fakulty UKF v Nitre. Pripravila ho a viedla Mgr. Andrea Kóňová, študentka 2. ročníka doktorandského štúdia na Katedre romanistiky a germanistiky FF UKF.
Interaktívny workshop pomocou prezentácie poskytol účastníkom informácie o tom, ako vhodne komunikovať prostredníctvom e-mailu, ako si zlepšiť svoj písomný štýl a ako v závislosti od adresáta a obsahu e-mailu zvoliť primerané výrazové prostriedky. Ako workshop pripomenul, elektronická komunikácia v rámci univerzity, a to najmä v kontakte študent – pedagóg, má svoje pravidlá a špecifiká. Zároveň podujatie upozornilo na najčastejšie chyby, ktoré sa v tomto druhu komunikácie vyskytujú a ktorých by sa mali študenti vyvarovať.
Človek by si povedal, že písať e-maily vie každý, aký tam môže byť problém. No nie je to celkom tak, ako napokon ukázal aj 2. ročník tohto úspešného workshopu, ktorého 1. ročník sa konal vlani počas Týždňa vedy a techniky na UKF. Oba boli zamerané primárne na e-mailovú komunikáciu na akademickej pôde.
„Zo svojich osobných zážitkov aj skúseností mojich kolegov viem, že e-mailová komunikácia neprebieha vždy vhodným spôsobom. Je veľa študentov, ktorí píšu výborné maily, ale stáva sa, že sa objaví aj mail v stave, ktorý nie je vhodný pre akademické prostredie,“ skonštatovala Mgr. Andrea Kóňová a tieto zistenia dokumentovala účastníkom workshopu v prezentácii. Vybrané maily, ktoré v priebehu 5 – 6 rokov zhromaždila ona sama i jej kolegovia, boli extrémnymi príkladmi toho, ako e-maily nemajú vyzerať.
„Mnohé z „hriechov" mailovej komunikácie sú spôsobené najmä nepozornosťou alebo kultúrnymi rozdielmi. Medzi najväčšie patria napr. maily bez prílohy či prílohy bez textu v maili, ktoré bežne chodia mne i mojim kolegom. Ďalej je to nesprávne či nevhodné oslovenie vyučujúcich, chýbajúci podpis na konci mailu, správa bez predmetu či text správy v predmete mailu. Viacerí študenti nevedia slušným spôsobom do mailu napísať, prečo napr. neprídu na seminár, alebo niečo nestihli vypracovať, poslať. Nestačí len slovko „neprídem“, „nevedel som“, „nemohol som“. No po upozornení potom študenti napíšu primerane vysvetľujúci e-mail.“
Podľa Mgr. Andrey Kóňovej majú s písaním mailov väčšinou problém predovšetkým študenti prvého ročníka a študenti zo zahraničia. Mnohí sa neorientujú v akademických tituloch a nevedia napríklad, ako majú vyučujúceho osloviť.
„Predpokladám, že prváci nemajú takmer žiadne skúsenosti s formálnou e-mailovou komunikáciou, keďže s učiteľmi na stredných školách písomne väčšinou nekomunikujú, prípadne táto komunikácia prebieha cez Edupage, nie cez e-mail. V bežnom živote sú skôr zvyknutí na neformálne chatovanie s kamarátmi, vyjadrovanie sa heslovite v skratkách a emotikonoch,“ vysvetlila doktorandka.
Študenti boli na začiatku workshopu uvedení do problematiky, ktorú mali pomyselným e-mailom vysvetliť neznámemu vyučujúcemu. Bez prípravy sa tak snažili napísať vyhovujúci mail, ktorý si následne sami ohodnotili.
„Snažíme sa študentov viesť k sebareflexii. Po prezentácii vytvorili podobný e-mail a sami videli rozdiel, v čom sa zlepšili. Na konci workshopu si študenti vytvorili mailový podpis, aby sa už nikdy nezabudli podpísať,“ doplnila Mgr. Kóňová.
Spomínaný 1. ročník podujatia o tom, ako správne písať e-maily, sa stretol s veľkým ohlasom a komunikácia so študentmi, ktorí sa workshopu zúčastnili, sa podľa organizátorky zlepšila. Reakcie na aktuálny workshop boli opäť priaznivé – študenti ocenili veľa dobrých rád a asi najviac schému hierarchie akademických titulov, s ktorými mali podľa ich slov dlhodobý problém.
„V organizovaní tohto workshopu by sme chceli pokračovať aj naďalej a takýmto spôsobom zachytávať najmä študentov 1. ročníka a cielene sa na nich orientovať,“ dodala doktorandka z Katedry romanistiky a germanistiky FF.
Text a foto: Ing. Jana Černáková, R – Oddelenie médií
Uverejnené: 6. mája 2025