L3 banner studium new

pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: externá
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Petrová Gabriela, prof. PhDr., CSc.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu žiaka, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach. Absolvent má základný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, rozumie vzdelávacím potrebám a špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám žiakov i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Absolvent disponuje základným vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu výchovy a vzdelávania a metodiky výchovno-vzdelávacej činnosti. Absolvent pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu profesie.

Absolvent dokáže zabezpečovať efektívnu výchovnú činnosť a pedagogickú asistenciu. Dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny. Nadobudol vedomosti a spôsobilosti súvisiace s hodnotením priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacej činnosti, je schopný kooperovať s pedagogickými a odbornými zamestnancami v tíme podporujúcom inkluzívne vzdelávanie a so zákonnými zástupcami žiakov. Nadobudol a kompetencie súvisiace s vlastným profesijným rastom a rozvojom a stotožnil sa s profesijnou rolou, školou a školským zariadením. Absolvent je kultúrne a jazykovo gramotný, má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine. Absolvent vie efektívne využívať digitálne technológie a školské informačné systémy k administrácii školy. Má osvojené kompetencie v oblasti vyhľadávania informácií, v práci s multimédiami, konkrétne súvisiace ich spracovaním, vlastnou tvorbou a prezentovaním edukačných materiálov prostredníctvom interaktívnych výučbových systémov.


Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: dieťa/žiak

  • Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania.
  • Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov vo výchove mimo vyučovania a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k voľnému času žiakov v inštitucionalizovanej výchove počas i mimo vyučovania, pozná faktory ovplyvňujúce pozitívne a negatívne trávenie voľného času žiakov, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne trávenie voľného času žiakov.
  • Absolvent vie posúdiť vplyv sociokultúrnych determinantov na vývin a rozvoj žiaka, pozná zákonitosti a riziká kyberpriestoru, ako aj riziká sociálneho vylúčenia, šikanovania, zneužívania a týrania. Absolvent pozná ohrozenia v oblasti partnerských a rovesníckych vzťahov u žiaka intaktného ako aj žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Pozná metódy, nástroje a stratégie prevencie kyber-ohrození, sociálneho vylúčenia, šikanovania a zdroje podpory socializácie.
  • Absolvent má základnú praktickú skúsenosť s identifikáciou charakteristík žiakov z hľadiska špecifík trávenia voľného času, s výberom a použitím pedagogických diagnostických metód a nástrojov na identifikáciu výchovno-vzdelávacích potrieb žiakov, je pripravený využívať výsledky diagnostikovania žiakov, vyvodzovať závery a odporúčania na realizáciu výchovno-vzdelávacích a voľnočasových aktivít a na riešenie výchovno-vzdelávacích problémov intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Je schopný identifikovať individuálne a skupinové záujmy žiakov.
  • Očakáva sa , že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces

  • Absolvent pozná a chápe koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, reflektuje teoretické pedagogické a psychologické východiská a aktuálne trendy a prístupy k pedagogickej činnosti pri výchove žiakov v čase mimo vyučovania.
  • Absolvent pozná a aplikuje princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre žiakov príslušných vekových kategórií a žiakov s rozmanitými výchovnovzdelávacími potrebami. Rozumie systému edukačných javov a dokáže k nim adekvátne aplikovať edukačné postupy vzhľadom ku kvalitatívnym zmenám vo výchove.
  • Absolvent pozná organizačné charakteristiky školského systému a aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé skupiny žiakov vrátane žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami a v ich zmysle realizuje edukačnú činnosť, orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby a manažovania.
  • Absolvent ovláda metodiku tvorby a realizácie výchovného programu školského a mimoškolského zariadenia, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky a aplikuje ich v procese výchovy a vzdelávania, tak aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu.
  • Absolvent má základné vedomosti o tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
  • Absolvent dokáže organizovať a realizovať asistenciu v súlade s výchovno-vzdelávacími cieľmi, s obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieb a záujmov žiakov, aplikuje elementy primárnej prevencie sociálno-patologických javov, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie a krízové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti, vo výchovnej skupine, vytvára pozitívnu klímu a atmosféru v triede a výchovnej skupine.
  • Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností a učenia, má základnú skúsenosť s hodnotením žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
  • Absolvent spolupracuje s ďalšími pedagogickými a odbornými zamestnancami, zákonnými zástupcami a ďalšími zariadeniami z mimoškolského prostredia pri plánovaní, realizácii a hodnotení výchovno-vzdelávacej činnosti, spolupracuje pri tvorbe a realizácii preventívnych programov.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti manažment vzdelávania a profesionálny rozvoj

  • Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej pedagogickej činnosti a činnosti ďalších pedagogických a odborných zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
  • Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR.



Uplatnenie absolventov:

Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo v kombinácii sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:

  1. Vychovávateľ, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakom v školskom zariadení, mimoškolskom alebo voľnočasovom zariadení, kde sa podieľa na uskutočňovaní výchovného programu a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania v čase mimo vyučovania.
  2. Pedagogický asistent, ktorý podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
  3. Učiteľ praktického vyučovania vykonáva výchovno-vzdelávaciu činnosť pri praktickom vyučovaní žiakov strednej odbornej školy. (len absolventi) študijného programu učiteľstvo praktickej prípravy).

 

Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v druhom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.


Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color