L3 banner studium new

výtvarná edukácia

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Adriana Récka, doc., PhDr., PhD.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy a jej psychologických interpretáciách. Ovláda obsahy všeobecného vzdelávania a obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Získal primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti pedagogiky.

Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Má taktiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov.

Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o súčasných modeloch kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka, pozná obsah, metodológiu a epistemológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie, teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky s využitím moderných komunikačných technológií v predmetoch špecializácie, na základe čoho samostatne projektuje a realizuje výučbu príslušných predmetov na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania, dokáže adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy, je schopný účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov, analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania a vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity. Absolvent ovláda tvorbu metodických textov so širšou aplikovateľnosťou, e-learning a právne, ekonomické a etických aspekty práce vo svojej oblasti.

 

Teoretické poznatky nadobudnuté počas štúdia sú v súlade s očakávaným kompetenčným rámcom vymedzenom v tzv. dublinských deskriptoroch, ktoré sledujú nasledovné aspekty: 1. vedomosti a porozumenie, 2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 3. vytvorenie úsudku, 4. komunikácia, 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi:

-     pozná spoločensko-historické, filozoficko-kultúrne a sociologicko-psychologické východiská výtvarnej

      kultúry a výtvarnej výchovy,

-     pozná metodologické základy dejín umenia a výtvarnej výchovy,

-     pozná a chápu pedagogický a psychologický kontext vyučovania výtvarnej výchovy,

-     pozná klasické i netradičné výtvarné techniky a metodiky výtvarnej edukácie,

 

Praktické zručnosti nadobudnuté počas štúdia pokrývajú z aspektov definovaných ako dublinské deskriptory najmä aspekty: 

 2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 4. komunikácia,  a 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi:

-   je spôsobilý metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické

     programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania,     

-    má praktické schopnosti pre riadenie interakčného procesu vo výtvarnej edukácii – didaktické,

       perceptuálne, výrazovo-komunikatívne a organizačné kompetencie,

-     ovláda širokú škálu výtvarného prejavu a technických postupov od študijnej kresby po konceptuálny

       výtvarný jazyk,

-      má kreatívny, samostatný tvorivý prejav prostredníctvom aplikácie poznatkov a vedomostí, kultivovaného

       výtvarného videnia a myslenia v súčinnosti s presahmi do jednotlivých médií,

-     je schopný efektívnej komunikácie o problematike výtvarnej edukácie a interpretácie výtvarného umenia

       v širšom spoločenskom kontexte,

-      je spôsobilý kreatívne formovať a riadiť výtvarnú činnosť v interakčnom (edukačnom) procese

       a implementovať nové poznatky do didaktického procesu v školskej a mimoškolskej sfére pôsobnosti.

-     orientuje sa v školskej legislatíve a v školských dokumentoch a sú schopní spolupracovať pri riešení

       odborných projektov v oblasti predmetovej špecializácie – učiteľstva výtvarného umenia.

-      je schopný komunikovať svoje pedagogické poznanie na úrovni príslušnej komunity,

 

Doplňujúce poznatky a zručnosti komplexne pokrývajú kompetenčný rámec vymedzený v tzv. dublinských deskriptoroch, ktoré sledujú nasledovné aspekty: 1. vedomosti a porozumenie, 2. aplikovanie vedomostí a porozumenia, 3. vytvorenie úsudku, 4. komunikácia, 5. schopnosť učiť sa po celý život (celoživotné vzdelávanie), absolventi: 

-  má návyk permanentného vzdelávania sa,

-  je schopný interpretácie vedeckých textov z oblasti pedagogiky,

-  dokáže efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi,

-  je schopný prezentovať vedomosti a zručnosti z obsahu výtvarnej výchovy v širokom spektre podmienok

   a foriem edukačného procesu,

-  je schopný priestorovej komunikácie a prezentácie vlastnej tvorby,

-  je schopný efektívne využívať najnovšie didaktické poznatky a intermediálne techniky (PC, VHS, DVD,

   digitálny fotoaparát, atď.) a digitálne technológie,

- je schopný individuálnej i tímovej práce pri riešení odborných projektov a problémov v oblasti predmetovej špecializácie – učiteľstva výtvarného umenia

Uplatnenie absolventov:

Absolvent magisterského študijného programu Výtvarnej edukácie sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, so Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, s Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:

-      Učiteľ primárneho vzdelávania v predmete výtvarná výchova (učiteľ prvého stupňa základnej školy)

-      Učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy)

-      Učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy)

-      Učiteľ základnej umeleckej školy

Absolvent študijného programu sa môže uplatniť aj ako:

-      metodik pre výučbu výtvarnej výchovy,

-      animátor voľného času v rekreačných zariadeniach i v kultúrnych inštitúciách,

-      špeciálny pracovník verejnej a štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania.       


Absolventi študijného programu sú pripravení pokračovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy.

Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color