L3 banner studium new

učiteľstvo techniky

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: externá
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Hašková Alena, prof. PaedDr., CSc.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Existencia študijného programu Učiteľstvo techniky vyplynula aj z potreby inovácie predošlého študijného programu vo väzbe na prijatý Štátny vzdelávací program ISCED 2 – Technika (MŠ SR, 2008) a inovovaného Vzdelávacieho štandardu techniky pre 5. až 9. roč. ZŠ (MŠ VVaŠ SR, 2015 – dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/7528.pdf  ).

 

Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach a jej psychologických interpretáciách.

Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Absolvent sa orientuje vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese. Absolvent študijných programov pedagogických vied samostatne plánuje, projektuje, riadi a organizuje formovanie cieľovej skupiny odboru, účinne realizuje a riadi výchovno-vzdelávacie, diagnostické, intervenčné, korekčné a preventívne aktivity. Identifikuje a primerane personalizuje individuálne potreby cieľovej skupiny, vyplývajúce z jej intaktného vývinu v komplexnom ponímaní. Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu. Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj. Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne). Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania.

Opis č. 38 ŠO Učiteľstvo a pedagogické vedy. Dostupné z: https://www.aspi.sk/products/lawText/1/92289/1/2/vyhlaska-c-244-2019-zz-o-sustave-studijnych-odborov-slovenskej-republiky/vyhlaska-c-244-2019-zz-o-sustave-studijnych-odborov-slovenskej-republiky

 

S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Získal primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti odborovej didaktiky.

Študent:

·         pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti detí a žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania,

·         pozná a vie aplikovať zásady a pravidlá bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

·         má znalosti a rozumie vzťahom medzi človekom a technikou, rozumie úlohe človeka vo výrobnom prostredí, orientuje sa v profesiách remeselníkov a technických profesiách,

·         vie organizovať výučbu a nácvik pracovných zručností pri práci s technickými materiálmi a technológiami ich opracovania,

·         reprodukuje poznatky a aplikácie z elektrotechniky a elektroniky v technických zariadeniach a zariadeniach používaných v domácnosti,

·         disponuje poznatkami o technickom kreslení, rozumie princípom technickej grafiky, tvorby technickej dokumentácie a vie používať softvéry na tvorbu technickej grafickej dokumentácie,

·         pozná, opisuje a demonštruje postupy merania spotreby energií v domácnosti, elektrických a technických veličín.

·         pozná, rozumie a ovláda spôsoby strojného opracovania technických materiálov

·         plánuje a vedie tvorivú činnosť žiakov s využívaním získaných poznatkov z technických materiálov, elektroniky, elektrotechniky a automatizácie.

·         disponuje poznatkami zo sveta práce, ovláda základné princípy voľby profesijnej orientácie a vie orientovať žiakov v postupoch pri voľbe profesií.

·         pozná základné druhy podnikania a princíp fungovania trhu práce, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie na trhu práce

·         je schopný naplánovať a realizovať projekt vyučovacej hodiny.

·         plánuje a demonštruje technologické postupy a postup pracovných operácií pre opracovanie materiálov

·         je schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach z oblasti techniky. Má dobré praktické skúsenosti z terénnych a laboratórnych cvičení, ktoré môže vhodne využiť vo vyučovacom procese.

·         uplatňuje rozličné formy motivácie žiakov vo vzdelávaní

 

Absolvovaním ŠP Učiteľstvo techniky v rámci predmetovej (odbornej) špecializácie získa potrebné kompetencie pre výkon učiteľa učebného predmetu technika na 2. stupni ZŠ. Absolvent študijného programu ovláda ciele o obsah technického vzdelávania v ZŠ, ovláda a vo vzdelávacom procese modeluje a aplikuje odborovú didaktiku techniky. Disponuje schopnosťou využívať prostriedky IKT a digitálne zručnosti tak vo výučbe, ako aj pri tvorbe vzdelávacích obsahov a učebných pomôcok (vrátane interaktívnych prostriedkov a grafických softvérov). Je schopný tvorivo navrhovať a aplikovať pracovné námety z tradičných i netradičných materiálov, tvoriť metodické materiály a učebné pomôcky pre výučbu. Má dobre vedomostí z oblasti metodológie výskumu, čo vytvára predpoklady pokračovať v celoživotnom vzdelávaní a v štúdiu na 3. stupni vysokoškolského štúdia.

Absolvent sa profiluje absolvovaním predmetov, ktoré rozvíjajú jeho teoretické vedomosti a zručnosti, praktické zručnosti a schopnosti a kompetencie tak, ako uvádzajú informačné listy.


Uplatnenie absolventov:

Absolvent je schopný vykonávať povolanie učiteľa pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce, predmetu technika na základnej škole.

-       je vybavený potrebnými kompetenciami učiteľa učebného predmetu technika v ZŠ pre roč. 5. až 9.,

-       je vybavený potrebnými kompetenciami učiteľa učebných predmetov s technickým zameraním podľa ŠkVP jednotlivých ZŠ,

-       po prípadnom vhodnom kvalifikačnom štúdiu je pripravený na vedenie technických záujmových útvarov na základných a stredných školách, v školských strediskách záujmovej činnosti, na prácu s mládežou v Centrách voľného času a v rôznych záujmových združeniach, výchovno-vzdelávacích zariadeniach kultúrno-osvetového charakteru, na prácu v oblasti celoživotného vzdelávania, na metodickú prácu v metodických centrách a pod.,

-       je pripravený pokračovať v 3. stupni vysokoškolského štúdia v ŠO Odborová didaktika.

 

Výstupy vzdelávania a kvalifikácia získaná absolvovaním študijného programu Učiteľstvo techniky napĺňa sektorovo-špecifické odborné očakávania na výkon povolania. V študijnom programe sú v bode 2 b) indikované povolania, na výkon ktorých je potrebná získaná kvalifikácia. Tieto skutočnosti boli konzultované so zástupcom z radov riaditeľov stredných odborných škôl Ing. Zatkalíkom, PhD.

Podporné stanovisko k študijnému programu poskytla pani riaditeľka ZŠ s MŠ sv. Gorzada v Nitre, Dlhá ulica 78.

 

Poznámka: Z dlhodobejšieho hľadiska sa ukazuje, že vzhľadom na špecifiká odborného (technicko-pedagogického a psychologického) vzdelania sa absolventi ŠP Učiteľstvo techniky na trhu práce uplatňujú aj vo výrobných firmách a v službách technického charakteru.

Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color