umelá inteligencia - spracovanie prirodzených jazykov
Opis študijného programu: Opis
Študijný program Umelá inteligencia - spracovanie prirodzených jazykov je medziodborový študijný program, prepájajúci dva odbory – informatiku a filológiu.
Študijný odbor 18. informatika sa zaoberá získavaním, vyhľadávaním, prenosom, zhromažďovaním, organizáciou, ukladaním, interpretáciou, prezentovaním, rozširovaním a využívaním informácií a znalostí v rôznych podobách (najmä text, obraz, zvuk). Od absolventa sa tak očakávajú poznatky týkajúce sa získavania, ukladania, spracovania dát, informácií a znalostí. K nosným témam študijného odboru patria aj matematické základy informatiky, teoretické základy informatiky, programovanie, programové a počítačové systémy, tvorba modelov a systémov informatických vied a informačných a komunikačných technológií pre spracovanie prirodzeného jazyka.
Študijný odbor 11. filológia zahŕňa vedomosti, zručnosti a kompetencie viažuce sa na stavbu, štruktúru a historický vývin prirodzených jazykov, fungovanie jazykov v medziľudskej komunikácii a v širších spoločenských, kultúrnych a pragmatických súvislostiach. Od absolventa sa tak očakáva, že ovláda na odbornej úrovni jeden z nasledujúcich jazykov – slovenský, anglický, nemecký, ruský alebo španielsky jazyk. Disponuje vzťahovo-argumentačne nadobudnutými vedomosťami o jazyku a jeho zákonitostiach, o spôsobe a podmienkach jeho fungovania vo všetkých jazykových rovinách a vzťahoch k iným jazykom. Pozná všetky jazykové roviny jazykového systému príslušného jazyka, jazykové štýly, kontrastívnu gramatiku, sociopragmatické kontexty a komunikačné súvislosti zvoleného jazyka (slovenského/anglického/nemeckého/ruského/španielskeho), ktoré uplatňuje pri tvorbe vlastného jazykového prejavu.
Cieľom bakalárskeho stupňa študijného programu je poskytnúť absolventom kombináciu teoretických poznatkov a praktických zručností dvoch študijných odborov (informatiky a filológie) na úrovni syntézy s dôrazom na nosné témy oboch odborov so zameraním na umelú inteligenciu a spracovanie zvoleného prirodzeného jazyka (slovenského/anglického/nemeckého/ruského/španielskeho). Poskytuje základné znalosti oboch odborov, ktoré absolventom umožnia riešiť praktické problémy v oblasti komunikácie a interakcie stroj – človek, ako sú moderné rečové technológie a spracovanie prirodzeného jazyka.
Konkrétne vedomosti, zručnosti, kompetentnosti sú definované nasledovne:
- Absolvent preukazuje vedomosti a ich chápanie v odboroch štúdia, ktoré nadväzuje na stredoškolské vzdelanie a je na úrovni pokročilých učebníc doplnených o vybrané aspekty najnovších poznatkov z odboru štúdia. Súčasne disponuje prierezovými vedomosťami oboch študijných odborov so zameraním na aplikačné využitie na úrovni zodpovedajúcej súčasnému stavu poznania.
- Absolvent dokáže aktívne získavať informácie a využívať praktické postupy a nástroje pri navrhovaní, implementovaní, inštalovaní, prevádzkovaní, údržbe a hodnotení riešení založených na informačných a komunikačných technológiách.
- Absolvent vie klasifikovať poznatky, vyvodzovať závery a súvislosti medzi nimi a súvisiacimi odbormi a je schopný samostatne aplikovať teóriu na riešenie praktických úloh v oblastiach svojej jazykovej špecializácie, pričom kriticky posudzuje ich vhodnosť a primeranosť.
- Absolvent vie použiť svoje vedomosti a ich porozumenie spôsobom naznačujúcim profesionálny prístup k práci a má kompetentnosti preukázané kladením a obhajovaním argumentov a riešením i vyriešením problémov v odboroch informatika a filológia.
- Absolvent disponuje schopnosťou prezentovať technické problémy, princípy spracovania prirodzeného jazyka, problémy a ich riešenia rôznym typom poslucháčov.
- Absolvent disponuje teoretickými poznatkami z oblasti zvukového, morfosyntaktického a lexikálneho systému daného prirodzeného jazyka a je schopný kriticky reflektovať, ako sa každá z jazykových rovín i jednotlivé roviny navzájom podieľajú na tvorbe jazykového prejavu, plynulej a zrozumiteľnej verbálnej komunikácie.
- Absolvent je schopný efektívne pracovať v tíme, riešiť pridelené odborné úlohy, ako aj koordinovať čiastkové činnosti a niesť zodpovednosť za výsledky tímu.
- Absolvent rozumie morálnym, spoločenským a ekonomickým aspektom a súvislostiam oboch odborov a je schopný eticky a spoločensky zodpovedne rozhodovať.
- Absolvent má rozvinuté vzdelávacie zručnosti potrebné na ďalšie štúdium i celoživotné vzdelávanie, uvedomuje si jeho potrebu, vie samostatne získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti.
Študijný program je vo svojej podstate interdisciplinárny, pretože prepája jazyk s technológiou. V odbornom profile absolventa sú zahrnuté dva rôzne diapazóny zručností a kompetencií. Absolventi rozvíjajú vedomosti a zručnosti v lingvistike a v lingvistickej analýze a učia sa, ako jazyky fungujú v abstrakte. Tieto poznatky neskôr môžu využiť pri návrhu a vývoji výpočtových systémov pre automatizáciu lingvistickej analýzy. Na druhej strane, študenti si rozvíjajú vedomosti o metódach používaných v automatizovanom spracovaní prirodzeného jazyka, ako aj v kódovaní a zobrazovaní informácií, v matematických princípoch spracovania prirodzeného jazyka, v programovacích jazykoch, algoritmoch či strojovom učení a umelej inteligencie.
Študijný program Umelá inteligencia - spracovanie prirodzených jazykov poskytuje znalosti, rozvíja zručnosti a buduje kompetentnosti tak, aby absolventi získali základné poznatky a skúsenosti, ktoré pokryjú potreby skupín povolaní definovaných v súlade s Európskou klasifikáciou zručností/kompetentností, kvalifikácií a povolaní (https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation).
Cieľom študijného programu je pripraviť absolventa prioritne pre oblasť povolaní – 21 Špecialista v oblasti vedy a techniky a 25 Špecialista v oblasti informačných a komunikačných technológií. Obsah študijného programu je koncipovaný tak, aby absolventi boli schopní realizovať lingvistickú analýzu, rozvíjať koncepty a teórie lingvistických fenoménov a operačné matematicko-štatistické metódy a vedeli aplikovať získané znalosti v oblasti technológií, lekárskych a zdravotníckych služieb, spoločenských a humanitných vied.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní – 2152.1.4 Špecialista informatik/špecialistka informatička v oblasti lingvistiky – je pripraviť absolventov v oblasti dátovej vedy, konkrétne v oblasti spracovania prirodzeného jazyka. Budovanie kompetentností bude orientované najmä na algoritmy, inžinierske procesy, moderné jazyky (najmä syntax, sémantika, pragmatika a fonetika), spracovanie prirodzeného jazyka a princípy umelej inteligencie, na ktoré sú naviazané predmety bakalárskeho štúdia.
Cieľom študijného programu pre oblasť povolaní – 251 Vývojári a analytici softvéru a aplikácií – je pripraviť absolventov na úlohy týkajúce sa navrhovania, vyvíjania a testovania IT systémov, hardvéru, softvéru a špecifických aplikácií v oblasti spracovania prirodzeného jazyka, vrátane chatbotov, virtuálnych asistentov, jazykových modelov a i. Budovanie kompetentností je orientované najmä na programovacie jazyky, dátové štruktúry, algoritmy, strojové učenie a umelú inteligenciu, syntax, lexikológiu a fonetiku.
Jazykové, komunikačné a IT kompetencie rozvíjané počas štúdia umožňujú absolventom uplatniť sa v oblasti zdravotníctva a medicíny, pri extrahovaní informácií z medicínskych textov a zo zdravotných záznamov pacientov, čo môže viesť k lepšiemu diagnostikovaniu a výskumu v danej oblasti.
Nadobudnuté IT a jazykové zručnosti dávajú absolventom možnosť profesijne sa uplatniť aj v širšej škále odvetví, ako špecialista v AI spravodajstve (generovanie obsahu pomocou umelej inteligencie, sumarizácia správ a i.), v e-commerce, v lokalizácii obsahu, ako aj v medzinárodných spoločnostiach zameraných na technológie v právnom odvetví (LegalTech: softvérová architektúra, webové technológie, strojové učenie), vo vzdelávaní (EdTech: hardvér a softvér na výučbu, automatické jazykové tútorovanie, eLearning) a vo finančnom a bankovníckom odvetví (FinTech: databázové technológie, automatická zákaznícka podpora), keďže absolventi disponujú základnými poznatkami sektorových jazykov na všeobecnej komunikačnej úrovni z hľadiska ich gramatickej a lexikálnej štruktúry.
Okrem zabezpečovania odborných znalostí, zručností a kompetentností je súčasťou študijného programu budovanie mäkkých zručností vyžadovaných zamestnávateľmi primárne v nasledovných kategóriách:
- Tímová práca a líderstvo predstavujú hlavnú schopnosť vyžadovanú zamestnávateľmi, pretože takmer každá pozícia v oblasti IT vyžaduje tímovú spoluprácu. Budovanie zručností je zabezpečené prostredníctvom realizácie tímových projektov na viacerých predmetoch zameraných na vývoj softvéru.
- Tvorivosť/kreativita, kritické myslenie a riešenie problémov sú prirodzenou a nevyhnutnou súčasťou vývoja nových riešení a identifikácie problémov v oblasti IT a lingvistiky. Prakticky vo všetkých typoch predmetov študenti navrhujú a hodnotia jednotlivé riešenia. Požiadavky na tvorivosť a riešenie problémov sa postupne v predmetoch zvyšujú a u väčšiny študentov vrcholia v rámci záverečnej práce.
- Time manažment a schopnosť zvládať stres sú rozvíjané prostredníctvom paralelného riešenia rôznych typov projektov pre rôzne predmety s pevne stanoveným termínom odovzdávania, na ktoré nadväzujú peer-review aktivity. Zvládanie stresu je integrované do procesu vzdelávania prostredníctvom pravidelných časovo obmedzených aktivít (testov) vyžadujúcich často vo väčšej miere sústredenie ako znalosti.
- Flexibilita a adaptabilita sa rozvíjajú prostredníctvom úloh a projektov vyžadujúcich tvorivosť študentov. Pri tvorbe vlastných riešení študenti často nevystačia s primárnym obsahom predmetu a sú nútení hľadať riešenia v rôznych diskusných fórach alebo vzdelávacích portáloch.
- Aktívna rola v procese učenia sa je dosahovaná primárne splnením požiadaviek legislatívy a noriem ESG. Predmety študijného programu sú definované tak, aby ich študent mohol absolvovať na základe svojich aktuálnych znalostí a kompetentností (bez prerekvizít).
- Zodpovednosť a etika sú v rámci študijného programu podporované a žiadané. Na jednej strane ide o ich vnútorné prijatie, napr. dodržiavanie termínov stanovených v rámci vzdelávacieho procesu, odmietanie plagiátorstva (vlastného) a jeho odhaľovanie (pri peer-review aktivitách), prijímanie zodpovednosti za vlastné rozhodnutia, rešpektovanie kolegov a ich názorov, rešpektovanie inej kultúry spolužiakov a pod. Na druhej strane sú mnohé aspekty tejto oblasti zachytené v študijnom poriadku a predstavujú externé aspekty jeho dodržiavania.
Študijný program je špecifický svojou šírkou a možnosťou profilácie študentov pre vybraný jazyk. Prepája lingvistiku s informatikou, pričom sa zameriava na rozvíjanie techník na porozumenie a analyzovanie ľudského jazyka. Študenti získajú znalosti v troch základných oblastiach lingvistiky – fonetiky a fonológie, syntaxi a sémantiky – a zároveň sa oboznámia s algoritmami, prostredníctvom ktorých sa lingvistické teórie implementujú do moderných systémov spracovania prirodzeného jazyka a modelov umelej inteligencie. Vďaka prevahe povinne voliteľných predmetov si študent môže vyskladať vlastný profil podľa záujmov, profesionálnej orientácie alebo špecifických požiadaviek budúceho zamestnávateľa či druhého stupňa štúdia. Priesečník technológie (informatiky) a jazykovej vedy je dnes jednou z najdôležitejších oblastí technického rastu a výskumu.
Absolventi študijného programu nájdu široké uplatnenie prakticky vo všetkých oblastiach spoločnosti. Ich pôsobenie nie je obmedzené len na oblasť informatiky a filológie ako takej, ale uplatnenie na úrovni IT špecialistov a lingvistov nájdu v každej oblasti hospodárskej praxe. Absolventi nájdu uplatnenie na úrovni IT a jazykových špecialistov (korektori a editori textov, dátoví analytici, programátori, lokalizační inžinieri), v každej oblasti hospodárskej praxe zameranej na spracovanie reči, automatické generovanie textu, analýzu textu a na tvorbu komplexnejších nástrojov na analýzu rozsiahlych textov. Získané znalosti, zručnosti a kompetentnosti môžu využiť aj pri vlastných podnikateľských aktivitách. U väčšiny absolventov je predpoklad na rozvoj špecializovaných znalostí, zručností a kompetentností na druhom stupni vysokoškolského štúdia.
V súlade s Európskou klasifikáciou zručností/kompetencií, kvalifikácií a povolaní (https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation) a zaradením jednotlivých povolaní do príslušných úrovní Kvalifikačného rámca podľa Internetového sprievodcu trhom práce, ktorého koordinátorom je Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, boli indikované nasledovné skupiny povolaní a konkrétne povolania, na výkon ktorých je absolvent pripravený:
21 Špecialisti v oblasti vedy a techniky pôsobiaci v oblasti počítačovej vedy zameranej na spracovanie prirodzeného jazyka:
- 2152.1.4 – Špecialista informatik/špecialistka informatička v oblasti lingvistiky
25 Špecialisti v oblasti informačných a komunikačných technológií pôsobiaci ako systémoví analytici, vývojári softvéru a webových a multimediálnych aplikácií, vývojári a analytici softvéru, dizajnéri a správcovia databáz, správcovia systémov:
- 2511.4 – dátový špecialista/dátová špecialistka
- 2511.9 – konzultant/konzultantka IT
- 2511.15 – vývojár/vývojárka systémov IT
- 2511.19 – analytik/analytička použiteľnosti
- 2512.2 – softvérový analytik/softvérová analytička
- 2512.4 – softvérový vývojár/softvérová vývojárka
- 2512.5 – vývojár/vývojárka používateľského rozhrania
- 2513.4 – správca/správkyňa webového obsahu
- 2521.1 – správca/správkyňa databázy
- 2521.2 – databázový dizajnér/databázová dizajnérka
26 Špecialisti v oblasti práva, sociálnych vecí a kultúry pôsobiaci ako spisovatelia, novinári a jazykovedci, ktorí koncipujú a vytvárajú literárne a neliterárne diela, interpretujú a komunikujú správy a veci verejné prostredníctvom médií:
- 2641.1 – vydavateľský redaktor/vydavateľská redaktorka
- 2641.4 – spisovateľ/spisovateľka
- 2642.1 – novinár/novinárka
- 2643.3 – lexikograf/lexikografka
- 2643.4 – lingvista/lingvistka
33 Odborní pracovníci administratívnych, podporných a obchodných činností pôsobiaci ako organizátori konferencií a spoločenských podujatí, odborní asistenti v administratíve v štátnej alebo verejnej správe:
- 3332.1 – koordinátor/koordinátorka podujatí
- 3332.2 – organizátor/organizátorka podujatí
41 Všeobecní administratívni pracovníci a zapisovatelia pôsobiaci ako zapisovatelia, pracovníci s dátami a textami, ktorí zaznamenávajú, organizujú, ukladajú a spracovávajú informácie:
- 4131 – zapisovatelia, pracovníci pre spracovanie dát
- 4132 – operátori dát