učiteľstvo vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia pre základné vzdelávanie na školách s vyučovacím jazykom maďarským
Opis študijného programu: Opis
Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu
Absolvent študijného programu disponuje poznatkami o javoch pedagogickej reality, výchovno-vzdelávacích procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatkami o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatkami o riešení rôznorodých pedagogických situácií. Absolvent disponuje sociálno-pedagogickým a biologicko-psychologickým poznaním žiakov a procesov ich učenia sa umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny.
Disponuje kompetenciami v oblasti pedagogickej diagnostiky a akceptácie vývinových, sociokultúrnych a individuálnych charakteristík intaktných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín.
Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti napĺňania hlavných cieľov výchovy a vzdelávania prostredníctvom obsahu výchovy a obsahu vzdelávania a metodiky vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, ako aj v prierezových a doménových gramotnostiach. Disponuje poznaním odboru, resp. odborov, z ktorých vychádza obsah poznania vzdelávacej oblasti, ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied s dôrazom na profesiu učiteľa a jeho profesijné činnosti.
Absolvent pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu, pozná všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúcich sa k práci učiteľa, orientuje sa v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Absolvent ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania, pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód, aspekty digitalizácie vo výchovno-vzdelávacom procese, orientuje sa v systéme výchovy a vzdelávania Slovenskej republiky, v právnych predpisoch a širších kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie. Absolvent má zručnosti plánovať, realizovať a hodnotiť výchovno-vzdelávací proces a učebné výsledky žiakov.
Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami vo svojej aprobácii a v oblasti doménových a prierezových gramotností, vrátane spôsobilostí v oblasti informačno-komunikačných technológií a ich aplikácie vo vyučovaní.
Absolvent pozná štruktúru profesie, princípy profesijnej etiky, dokáže efektívne komunikovať s rôznorodými aktérmi vzdelávania a kooperovať na budovaní inkluzívnej kultúry školy a pri napĺňaní jej školského vzdelávacieho programu. Absolvent uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj.
Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a výskumnej etiky.
Očakáva sa, že absolvent dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.
Cieľom študijného programu Učiteľstvo vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia pre základné vzdelávanie na školách s vyučovacím jazykom maďarským je v súlade s deskriptormi Slovenského kvalifikačného rámca rozšírenie teoretických vedomostí v oblasti jazykov, didaktických kompetencií a pedagogických zručností absolvovaním pedagogickej praxe v 1., 2. a 3. cykle základnej školy vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia. Absolvent študijného programu je schopný vnímať a viesť rozvoj jazykových kompetencií žiakov ako celok, viesť žiakov k primeranému rozvíjaniu jazykových a kultúrnych kompetencií v materinskom a štátnom jazyku, ako aj kompetencií v cudzích jazykoch. Dokáže integrovať jednotlivé fázy jazykového vývinu tak, aby sa navzájom podporovali v rozvoji ústnych a písomných kompetencií. Absolvent sa dokáže zorientovať v kontrastívnych javoch jazykov a viesť žiakov k lepšiemu pochopeniu podobností a rozdielov medzi jazykmi a kultúrami, čo v značnej miere prispeje k osvojeniu jazykov na vyššej úrovni, vedie k vnímaniu a postupnému osvojovaniu jazyka na získavanie a odovzdávanie informácií, k zvyšovaniu jazykovej kultúry ústnych i písomných jazykových prejavov žiakov a k rozvíjaniu čitateľských kompetencií, k analýze a hodnoteniu textov v jednotlivých jazykov, či k poznaniu a porozumeniu jednotlivých kultúr.
Absolventi programu chápu výchovu a vzdelávanie v širších aspektoch a súvislostiach, reflektujúc na vekové a individuálne osobitosti žiakov od prvého cyklu vzdelania až po tretí cyklus základného vzdelania. Majú osvojené jazykové kompetencie v jazyku maďarskom (vo vyučovacom jazyku), ako aj v slovenskom (v štátnom jazyku) a v cudzích jazykoch (v anglickom a ruskom jazyku) a dokážu ich vhodne aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese.
Absolvent si v rámci disciplín študijného programu osvojí a ovláda základnú štruktúru a obsah svojich predmetových špecializácií, má prehľad o hlavných výskumných oblastiach, metódach a postupoch lingvistiky a literárnej vedy v maďarskom, slovenskom, anglickom a ruskom jazyku.
V rámci podoblasti jazyk a literatúra národnostnej menšiny (maďarský jazyk a literatúra) absolvent ovláda teoretické a praktické vedomosti z oblasti teórie a metodiky čítania a písania v maďarskom jazyku, fonetiky a fonológie, morfológie, lexikológie, syntaxe, štylistiky a textológie maďarského jazyka. Absolvent má vedomosti z teórie literatúry, pozná vývinové etapy, smery a prúdy maďarskej literatúry, ich hlavných predstaviteľov a kľúčové diela. Absolvent ovláda základnú štruktúru a obsah disciplín svojej predmetovej špecializácie v širších spoločensko-kultúrnych a didakticko-odborných súvislostiach. Absolvent pozná základné princípy tematickej, kompozičnej a jazykovej výstavby literárnych diel pre deti a mládež a je schopný orientovať sa v súčasnej maďarskej poézii a próze pre deti a mládež. Pozná literárnohistorický kontext modernej maďarskej literatúry, tvorbu hlavných predstaviteľov jednotlivých období, generácií, umeleckých prúdov a smerov. Absolvent rozumie základným otázkam a súvislostiam geografickej a sociologickej variability maďarského jazyka na Slovensku a vo svete, pozná systém maďarských nárečí a maďarské nárečia na Slovensku. Absolvent pozná spoločenské pozadie a psychologické zákonitosti fungovania a používania jazyka, problematiku bilingvizmu. Má rozšírené vedomosti z metodiky výučby materinského jazyka, slohu a literatúry pre prvý, druhý a tretí cyklus základného vzdelania.
Absolvent v rámci vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia preukazuje vedomosti a zručnosti z podoblasti slovenský jazyk ako druhý jazyk (slovenský jazyk a slovenská literatúra), a to na takej kvalitatívnej úrovni, aby bol schopný vyučovať predmet slovenský jazyk a slovenská literatúra, ktorý je povinným predmetom v národnostných školách a národnostných triedach, v ktorých je vyučovací jazyk maďarský. Disponuje kľúčovými poznatkami, ktoré vyžaduje nový Štátny vzdelávací program (2023), ako zásadný dokument kurikulárnej reformy realizovanej v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR. Dokáže tak v praxi využívať vedomosti a zručnosti z jednotlivých lingvistických rovín slovenského jazyka (foneticko-fonologickej, lexikálno-sémantickej, morfologicko-syntaktickej a štylistickej), taktiež nosné poznatky zo slovenskej literatúry (základné teoretické pojmy, vývin slovenskej lit. i lit. pre deti a mládež), je pripravený realizovať komunikatívne vyučovanie, komunikatívny prístup k tvorbe koncepcie a stratégie vyučovania, pričom dané teoretické poznatky prakticky uplatňuje v kontexte metodiky a didaktiky vyučovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry. Je kompetentný v edukačnej praxi na základnej škole na všetkých troch cykloch, ale aj v ŠKD, osvetových či kreatívnych centrách, formovať u žiakov pozitívne postoje a pozitívny vzťah k slovenskému jazyku i slovenskej literatúre, ku kultúre a národu.
Absolvent študijného programu učiteľstvo vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia preukazuje vedomosti a ich pochopenie v rámci podoblasti cudzí jazyk (anglický jazyk) disponuje lingvistickými (foneticko-fonologickej, lexikálno-sémantickej, morfologicko-syntaktickej a pragmatickej roviny), ďalej interkultúrnymi a didaktickými kompetenciami, ktoré predstavujú základ alebo príležitosť pre originálnosť pri rozvíjaní a/alebo uplatňovaní koncepcií, spojených s praktickou edukáciou. Dokáže tak použiť lingvistické, interkultúrne a didaktické kompetencie v praxi a tvorivo riešiť problémy v nových a neznámych zadaniach, má osvojené vedomosti, znalosti komunikačných kompetencií v anglickom jazyku v recepcii, produkcii a interakcii jazyka minimálne na úrovni C1 podľa SERR, vie komunikovať informácie, koncepcie, problémy a riešenia odbornému a laickému publiku. Má zručnosť vzdelávať sa, ktorá je potrebná na pokračovanie v ďalšom štúdiu s vysokým stupňom samostatnosti, vie uplatňovať etickú a spoločenskú zodpovednosť pri uplatňovaní vedomostí a pri rozhodovaní, pozná a dokáže aplikovať všeobecné teoretické a praktické východiská didaktiky anglického jazyka u žiakov vo všetkých troch cykloch základného vzdelávania, dokáže naplánovať, realizovať a hodnotiť vyučovanie anglického jazyka v školských aj mimoškolských zariadeniach, vie použiť svoje vedomosti v anglickom jazyku a je kompetentný, čo sa preukazuje aj kladením a obhajovaním argumentov i riešením problémov v uvedenej vzdelávacej oblasti. Má schopnosti získavať a interpretovať zodpovedajúce údaje (=fakty) vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia a na ich základe eticky a spoločensky zodpovedne rozhodovať. Absolvent komunikuje v anglickom jazyku na úrovni C1 podľa SERR, vie aplikovať princípy didaktiky vyučovania anglického jazyka v plánovaní, príprave a vyhodnotení mimoškolškých aktivít, ktoré sú zamerané na precvičovanie, zdokonaľovanie anglického jazyka u žiakov vo všetkých troch cykloch základného vzdelávania. Je kompetentný v plánovaní, realizovaní asistencie vo vyučovacom procese na hodinách anglického jazyka, realizovaní pedagogického výskumu v praxi a aplikácii výsledkov na skvalitnenie vyučovacieho procesu.
Absolvent študijného programu učiteľstvo vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia disponuje v rámci podoblasti cudzí jazyk (ruský jazyk) teoretickými vedomosťami z fonetickej, morfologickej a syntaktickej jazykovej roviny ruského jazyka. Absolvent taktiež ovláda základnú terminológiu jednotlivých jazykových rovín, a taktiež základy ruskej ortografie; pozná reálie а históriu Ruska; pozná predstaviteľov, ich tvorbu a jednotlivé smery v rámci ruskej literatúry; vie analyzovať text; ovláda základné metodické východiská vyučovania ruského jazyka ako cudzieho; nadobudne základy slovotvorby, lexikológie a interkultúrnej komunikácie, je schopný aktívne používať získané teoretické poznatky z fonetiky, morfológie, syntaxe, lexikológie a štylistiky ruského jazyka. Absolvent vzdelávacej oblasti s ruským jazykom je spôsobilý nadobudnuté jazykové a rečové zručnosti z ruského jazyka prakticky aplikovať v rámci ústnej a písomnej komunikácie v ruskom jazyku.V priebehu celého štúdia si študent rozvíja a prehlbuje svoje jazykové, rečové a komunikačné kompetencie; vie adekvátne v praxi aplikovať nadobudnuté teoretické vedomosti z metodiky vyučovania ruského jazyka ako cudzieho v podobe samostatného vedenia vyučovacej hodiny.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: žiak
Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania.
- Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k vyučovaciemu procesu, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne vzdelávanie.
- Absolvent má vedomosti o základných teóriách, druhoch, štýloch a formách učenia sa vo vzťahu k základným psychickým procesom a stavom, nižším a vyšším kognitívnym funkciách, vedomosti o hodnotiacom (kritickom) myslení a tvorivom myslení a o exekutívnych psychických funkciách a metakognitívnych procesoch,
- Absolvent pozná zákonitosti diagnostiky, metódy pedagogickej diagnostiky, disponuje základnými skúsenosťami s aplikáciou diagnostických metód pedagogickej diagnostiky a nástrojov na identifikáciu špecifík psychického vývinu žiaka a identifikuje faktory ovplyvňujúce špecifiká psychického vývinu žiaka. Absolvent má základnú praktickú skúsenosť s identifikáciou charakteristík žiakov z hľadiska ich individuálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a úrovne sociálneho správania a sociokultúrneho prostredia.
- Absolvent rozumie anamnestickým správam, pedagogickej, psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnóze stanovenej ďalšími odbornými a pedagogickými zamestnancami a na jej základe vyvodí individuálne charakteristiky dieťaťa.
- Očakáva sa, že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: výchovno-vzdelávací proces
- Absolvent pozná a chápe koncept výchovno-vzdelávacieho procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, reflektuje, sociálnopedagogické, špeciálnopedagogické, psychologické a psychodidaktické východiská a aktuálne trendy a prístupy pri plánovaní a realizácii výchovno-vzdelávacej činnosti.
- Absolvent pozná a aplikuje princípy tvorby a projektovania dlhodobej a krátkodobej prípravy na vyučovanie s dôrazom na posilňovanie inkluzivity výchovno-vzdelávacieho prostredia, pozná zásady tvorby individuálneho vzdelávacieho programu žiaka v kontexte vzdelávania. Rozumie systému edukačných javov a dokáže k nim adekvátne aplikovať edukačné postupy vzhľadom ku kvalitatívnym zmenám vo výchove a vzdelávaní.
- Absolvent pozná organizačné charakteristiky školského systému a aktuálnu školskú legislatívu, štátne vzdelávacie programy a v ich zmysle realizuje výchovno-vzdelávaciu činnosť, orientuje sa v pedagogickej dokumentácii, ďalšej dokumentácii a ostatných koncepčných a národných, medzinárodných strategických dokumentoch a materiáloch školy, ovláda princípy ich tvorby.
- Absolvent ovláda odborovú didaktiku svojej aprobácie/ oblasti vzdelávania a jej prislúchajúcich vyučovacích predmetov. Poznatky aplikuje pri plánovaní, organizácii a realizácii vyučovacieho procesu, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, primerané didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky tak, aby umožnil žiakom nadobudnúť kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu v príslušnej vzdelávacej oblasti na úrovni nižšieho sekundárneho vzdelávania s presahom do primárneho vzdelávania a vyššieho sekundárneho vzdelávania.
- Absolvent má vedomosti o tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
- Absolvent dokáže organizovať a realizovať vyučovací proces v súlade s výchovno-vzdelávacími cieľmi, s obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieb a záujmov žiakov, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie a krízové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti, vytvára podnetné a neohrozujúce prostredie pre vyučovanie a učenie sa žiakov aplikáciou techník dodržiavania pravidiel a bezpečných pracovných podmienok.
- Absolvent pozná zásady pedagogickej komunikácie, znaky vyučovacích a komunikačných štýlov učiteľa a ich vzťah k efektivite vyučovania. Vie aplikovať metódy mikrodiagnostikovania a zohľadňovať výsledky vo výbere následnej činnosti. Dokáže používať pedagogickú dokumentáciu a viesť v nej záznamy.
- Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
- Absolvent dokáže reflektovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v komplexných didaktických súvislostiach, aplikovať metódy profesijnej sebareflexie a využíva spätnú väzbu od iných aktérov pri posudzovaní efektivity vlastného výchovno-vzdelávacieho procesu.
- Absolvent ovláda techniky tvorby modernej interaktívnej prezentácie, výber multimediálneho obsahu, grafiky, pozná pokročilé funkcie textového editora, vie adekvátne aplikovať vybrané nástroje a funkcie tabuľkového editora v praxi. Absolvent pozná terminológiu v oblasti CMS (Content management system), dokáže vybrať konkrétne riešenie pre tvorbu webovej stránky/webového portálu, má dostatok zručností a skúseností pre návrh štruktúry webovej stránky a pre manažovanie obsahu a používateľov v redakčnom systéme.
- Absolvent dokáže realizovať akčný výskum a interpretovať jeho výsledky.
- Absolvent získava schopnosť rozvíjať komunikačnú kompetenciu žiakov v maďarskom, slovenskom, anglickom a ruskom jazyku, s prihliadnutím na špecifické podmienky bilingválneho jazykovo-kultúrneho prostredia.
- Absolvent má osvojené postupy z didaktiky z jazykov a kultúry študijného programu, princípy vyučovania jazykov vo všetkých troch cykloch základného vzdelania.
- Absolvent pozná široký repertoár najnovších vyučovacích stratégií a metód a získava aj praktické skúsenosti ich aplikácie vo vyučovacom procese základného vzdelávania.
- Dokáže plánovať a viesť výchovno-vzdelávací proces v školských aj mimoškolských aktivitách, napr. krúžky maďarského, slovenského, anglického a ruského jazyka alebo tábory, integrovať žiakov so ŠVVP vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia v rámci všetkých troch cyklov základného vzdelania (pozri Pokyn ministra č. 39/2017).
Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti: profesijný rozvoj
- Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, systém kariérového rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérového rastu, má vedomosti o profesijných združeniach, využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti a činnosti ďalších pedagogických zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
- Disponuje primeranou úrovňou mäkkých zručností a digitálnych zručností.
- Absolvent je schopný spolupracovať s rodičmi a zákonnými zástupcami žiakov, pozná stratégie budovania triedneho spoločenstva a školskej komunity.
- Absolvent dokáže komunikovať a spolupracovať s členmi školského podporného tímu a s ďalšími aktérmi vzdelávania pri zabezpečovaní podporných opatrení a preventívnych programov v školskom prostredí.
- Disponuje vedomosťami o ochrane osobných údajov.
- Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho priestoru.
- Disponuje vedomosťami v oblasti školského manažmentu, školského marketingu a tvorby imidžu školy.
- Absolvent pozná princípy tvorby školského vzdelávacieho programu, politiky a inkluzívnej kultúry školy, pedagogickej koncepcie školy, sociálnej klímy školy, jej merania a činitele utvárania.
- Disponuje vedomosťami o školskej hygiene a bezpečnosti a ochrane pri práci.
- Disponuje poznatkami v oblasti projektového manažmentu a je schopný uplatniť ich pri manažovaní projektov a projektových tímov.
- Absolvent dokáže samostatne riešiť úlohy vyplývajúce z jeho kompetencií (odborných, pedagogicko-psychologických, metodicko-didaktických a osobnostných), ktoré v priebehu štúdia získal. Dokáže uplatňovať procedúry edukačnej intervencie v školských a mimoškolských podmienkach, kooperuje s pracovníkmi príbuzných profesií (riaditeľ školy, učitelia, školský psychológ, školský špeciálny pedagóg, sociálny kurátor), je schopný kooperovať ako člen tímu, spolupracovať s rodičmi a inými členmi komunity, v ktorej pracuje. Predpokladá sa ďalšie zdokonaľovanie absolventa prostredníctvom samoštúdia, k čomu je počas štúdia vedený. Je plne kvalifikovaný na vyučovaciu činnosť a ďalšie edukačné činnosti.
Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia pre základné vzdelávanie na školách s vyučovacím jazykom maďarským, ktorého je učiteľský základ neoddeliteľnou súčasťou, sa uplatní ako:
- Učiteľ 1. stupňa základnej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, resp. predmetov prislúchajúcich vzdelávacej oblasti: maďarský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra, anglický jazyk, ruský jazyk
- Učiteľ 2. stupňa základnej školy na vyučovanie vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, resp. predmetov prislúchajúcich vzdelávacej oblasti: maďarský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra, anglický jazyk, ruský jazyk
- Vychovávateľ
- Pedagogický asistent