L3 banner studium new

učiteľstvo románskych jazykov a literatúr (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk, španielsky jazyk, francúzsky jazyk, taliansky jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Mirko Lampis, doc., Dr., PhD.
Fakulta: Filozofická fakulta

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
Dokumenty v ďalších jazykoch poskytovania: dokumenty
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent učiteľského študijného programu učiteľstvo románskych jazykov a literatúr nadobudne na bakalárskom stupni štúdia všeobecný prehľad o románskom jazyku v zvolenej špecializácii (španielsky a/alebo francúzsky a /alebo taliansky jazyk), jeho zvukovom, morfosyntaktickom a lexikálnom systéme, súčasne sa zorientuje v literárnych a kultúrnych témach krajín, v ktorých sa daným jazykom hovorí. Osvojené poznatky bude vedieť náležite uplatniť v interkultúrnej komunikácii aj pedagogickom procese, v rámci ktorého môže: pôsobiť ako pedagogický asistent na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania pri vyučovaní románskeho jazyka, sprevádzať žiakov a študentov v oblasti domácej prípravy, resp. podporovať ich rozvoj aj v situácii dištančného vyučovania. Môže sa uplatniť ako pedagogický pracovník, resp. vedúci záujmových krúžkov, v školských kluboch i v rámci mimoškolskej záujmovej činnosti detí, ako lektor záujmovej a osvetovej činnosti dospelých zameranej na výučbu románskeho jazyka, prípadne ako pracovník štátnej a verejnej správy pre súvisiacu oblasť či pracovník školských administratívno-metodických inštitúcií. Absolvent dokáže analyzovať texty reprezentujúce rozličné funkčné štýly vo zvolenom románskom jazyku, a to na všeobecnej komunikačnej úrovni, ako aj z hľadiska ich gramatickej či lexikálnej výstavby, osobitne vie uplatniť interpretačný prístup k textom literárneho charakteru a uchopiť nimi pertraktované témy a životné situácie ako podnet pre autentický dialóg či diskusiu. Je oboznámený s hlavnými jazykovými, literárnohistorickými i kultúrnymi podobnosťami aj odlišnosťami španielskeho a/alebo francúzskeho a/alebo talianskeho a slovenského prostredia. Disponuje základnými teoreticko-metodologickými vedomosťami z jednotlivých disciplín študijného programu ako východiskom pre pedagogickú prax i eventuálny výskum v základnej podobe. Má prehľad v odbornej literatúre svojho profesijného zamerania, podľa aktuálnej potreby si ju vie vyhľadať a pracovať s ňou tak, aby dokázal syntetizovať poznatky v nej obsiahnuté pre potreby vyučovacieho procesu. Rozsah a hĺbka jeho znalostí a praktických zručností ho oprávňuje pokračovať v štúdiu v študijnom programe učiteľstvo románskych jazykov a literatúr na 2. stupni, prípadne v príbuzných študijných programoch.

Teoretické vedomosti

Absolvent študijného programu učiteľstvo románskych jazykov a literatúr v kombinácii (1. stupeň), podľa zvoleného jazyka:

-       má zvládnutý základný terminologický aparát vybranej románskej a slovenskej jazykovedy, literárnej vedy i teórie interkultúrnej komunikácie,

-       má základné teoretické znalosti z oblasti zvukového, gramatického a lexikálneho systému vybraného románskeho jazyka a vie ich uplatňovať aj komparatívne,

-       má prehľad v dejinách zvolenej románskej literatúry a kultúry od najstarších čias do konca raného novoveku,

-       má prehľad o dejinách Apeninského polostrova, hispanofónnych a frankofónnych krajín najmä s prihliadnutím na vzájomné dejinne podmienené vzťahy s prostredím dnešného Slovenska (od čias antickej Rímskej ríše do polovice 20. storočia)

-       má základné poznatky o dynamike medziliterárneho procesu medzi talianskou a slovenskou literatúrou na základe historického prístupu; má prehľad o základných vývinových obdobiach talianskej literatúry (13.-21. storočie), ich tvare, výraze a pozná ich hlavných predstaviteľov

-       je oboznámený s literárnym, kultúrnym a umeleckým dedičstvom predkolumbovských civilizácií a chápe význam duchovného aj výrazového prepojenia medzi pôvodnými literatúrami hispánskej Ameriky a značnou časťou hispanoamerickej literatúry,

-       orientuje sa v dejinách hispanoamerickej literatúry naprieč jednotlivými epochami a vývinovými tendenciami (16. – 19. storočie),

-       má osvojené nosné postupy pre analýzu a interpretáciu umeleckých aj odborných textov,

-       pozná terminológiu a základné postupy využívané pri práci pedagogického asistenta pre výučbu vybraného románskeho jazyka, literatúry a kultúry,

-       vie používať moderné didaktické metódy,

-       disponuje znalosťami o metódach a princípoch vedeckej/odbornej práce a redakcie odborných textov,

-       má prehľad v základnej literatúre k jednotlivým disciplínam románskej filológie,

-       parciálne je zorientovaný v metódach iných odborov radiacich sa k románskej filológii (prekladateľstvo, editorstvo) a čiastočne ovláda aj postupy a zručnosti prekladania textov umeleckej a odbornej povahy.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent učiteľského študijného programu učiteľstvo románskych jazykov a literatúr (1. stupeň):

-       prakticky uplatňuje teoretické znalosti z oblasti zvukového, gramatického a lexikálneho systému zvoleného románskeho jazyka,

-       náležite rozvíja vlastné komunikačné kompetencie a súčasne podporuje rozvoj komunikačných kompetencií žiakov a študentov, vie predchádzať chybám a nedorozumeniam v komunikácii,

-       dokáže identifikovať komunikačný problém a pedagogicky ho adekvátne zhodnotiť, resp. hľadať jeho riešenie,

-       rešeršuje odbornú literatúru a pramene k vybranému problému a vie ju použiť vo vzťahu k skúmanému javu,

-       samostatne pracuje s textami rozličnej povahy (umeleckej aj odbornej): analyzuje a interpretuje vybrané javy, porovnáva ich, syntetizuje, vie formulovať vlastné závery, ale ich aj korigovať,

-       na úrovni bakalárskej práce vie rozvinúť schopnosť interdisciplinárneho presahu pri riešení problémov v oblasti romanistiky aj vyučovania zvoleného románskeho jazyka a literatúry,

-       má schopnosť primerane odborne a pritom pútavo prezentovať výsledky jednotlivých oblastí odboru, vlastnej odbornej a kultúrnej činnosti, resp. interkultúrnych skúseností pred žiackym, študentským aj odborným publikom,

-       aplikuje nadobudnuté vedomosti v jednotlivých oblastiach praxe s akcentom na rozvoj vedomostí, zručností a komunikačných kompetencií žiakov a študentov.

-       vie prakticky pracovať s textom vo zvolenom románskom jazyku, analyzovať ho na úrovni morfosyntaktickej, žánrovej a štylistickej

-       vie tvoriť text v zvolenom románskom jazyku na rozličných pragmatických úrovniach a v rozličných funkčných kontextoch

-        

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu španielsky jazyk a literatúra v kombinácii (1.stupeň):

-       vie pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec i ako člen kolektívu,

-       má schopnosť identifikovať potreby, problémy a možnosti účastníkov vzdelávacieho procesu a mechanizmy ich napĺňania, resp. riešenia jednak s ohľadom na ich osobný vývin, jednak so zreteľom na vlastný kontinuálny odborný a profesijný rast,

-       disponuje schopnosťou posúdiť možné dôsledky a dopady navrhovaných riešení konkrétnych praktických problémov zo širšieho, predovšetkým morálneho hľadiska, no v širšom zmysle aj z hľadiska humánneho a spoločenského,

-       dokáže efektívne spolupracovať pri v tvorbe celoškolských i komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi a mládežou.

Uplatnenie absolventov:

Absolventi bakalárskeho štúdia v študijnom programe učiteľstvo románskych jazykov a literatúr nachádzajú uplatnenie vo všetkých povolaniach a profesiách, ktoré vyžadujú pedagogický a filologický prístup, jazykové kompetencie a samostatné analytické myslenie. Ide o povolania a profesie späté s vyučovaním španielskeho a/alebo francúzskeho a/alebo talianskeho jazyka, literatúry a kultúry, so vzdelávaním, odbornou interkultúrnou komunikáciou i mediáciou na osi vybraný románsky jazyk – slovenský jazyk. Sú spôsobilí vykonávať povolania vyžadujúce jednak tímovú spoluprácu, jednak samostatný tvorivý a koncepčný prístup k zverenej úlohe, a to v týchto inštitúciách a zariadeniach:

-        na všetkých typoch škôl ako pedagogickí asistenti pre výučbu zvoleného románskeho jazyka a literatúry,

-        v jazykových školách a centrách voľného času,

-        v obchodných a výrobných podnikoch, firmách, verejnoprávnych organizáciách vstupujúcich do vzťahu so zvoleným románskym jazykom alebo kultúrou a vybranými hospodárskymi odvetviami,

-        v médiách a diplomacii,

-        vo vládnych a mimovládnych humanitne orientovaných inštitúciách a organizáciách,

-        v kultúrno-spoločenských inštitúciách, nadáciách, občianskych združeniach,

-        absolvent/absolventka bakalárskeho študijného programu je spôsobilý/á vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania, alebo v pozícii vychovávateľa.

 

Informácie o prijímacom konaní:

Filozofická fakulta

FF exterier
Webové sídlo: www.ff.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color